Vegatopia Forum

Poll

Wat is je BMI?

7 of minder
19 (7.7%)
8-19
52 (21.1%)
0-21
58 (23.5%)
2-23
46 (18.6%)
4-25
29 (11.7%)
5-26
15 (6.1%)
6-27
5 (2%)
7+
23 (9.3%)

Totaal aantal stemmen: 78

Hoeveel weeg je?

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.921
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Hoeveel weeg je?
« Reactie #300 Gepost op: 04 oktober 2005, 14:48:07 »
En met wat voor doel zouden vrouwen op elkaar moeten letten dan?

Vrouwen zijn sowieso meer met uiterlijk bezig dan mannen natuurlijk, en wellicht zit daar ook een zekere vorm van competitie in. Maar wellicht zijn er vrouwen die er meer over kunnen vertellen (of misschien zit ik er helemaal naast).

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Hoeveel weeg je?
« Reactie #301 Gepost op: 04 oktober 2005, 14:53:10 »
En met wat voor doel zouden vrouwen op elkaar moeten letten dan?

Vrouwen zijn sowieso meer met uiterlijk bezig dan mannen natuurlijk, en wellicht zit daar ook een zekere vorm van competitie in. Maar wellicht zijn er vrouwen die er meer over kunnen vertellen (of misschien zit ik er helemaal naast).
Maar dan kom ik er niet uit: waar is die competitie dan goed voor. Uiterlijk verfraaien is er toch voor bedoeld om beter over te komen. En voor wie wil je in die competitie dan beter overkomen?
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Hoeveel weeg je?
« Reactie #302 Gepost op: 04 oktober 2005, 18:04:25 »
Misschien zijn er wel mensen te vinden waar dat minder voor opgaat, misschien 5% of zo.

Volgens mij is dat een heel erg veel groter percentage dan 5%, reden waarom ik het gebruik van die index niet aanmoedig, omdat men mensen op basis van die index maar wat aanpraat en dat allemaal op basis van een enkel cijfer, terwijl er veel meer aan de hand kan zijn.
 
Citaat
Blijkbaar een gevoelige snaar.

Ja, een index die allerlei mensen waaronder mensen van niet-Westerse komaf veroodeeld tot het hebben van een ongezond gewicht terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn, raakt idd een gevoelige snaar. Ik vind het een onbetrouwbaar instrument, en dat op een punt als gewicht, waar zeer veel mensen zeer bewust mee bezig zijn, veel bewuster dan zo'n simpel rekensommetje van zo'n index.
,,,,فلافل

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Hoeveel weeg je?
« Reactie #303 Gepost op: 04 oktober 2005, 20:44:22 »
@ Selly, kun je ook aangeven wat je er precies op tegen hebt. Als indicatie kan het toch wel voldoen. Of heb je cijfers dat heel veel mensen een ander verhouding van vetweefsel/spierweefsel hebben dan de BMI doet vermoeden.
Overigens vind ik wel dat heel veel (jonge) vrouwen onnodig een punt maken van hun gewicht met alle onzekerheden, verdriet zelfs en zich minderwaardig voelen van dien. Ook jo jo effecten worden er door uitgelokt. Dus als je dat bedoelt kan ik het alleen maar met je eens zijn.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoeveel weeg je?
« Reactie #304 Gepost op: 04 oktober 2005, 22:09:54 »
Ik sla mezelf voor m'n kop dat ik er altijd zoveel waarde aan heb gehecht, die stomme BMI. Met mijn 1.74 woog ik ooit 75 kilo. BMI vind dit op het randje van gezond. Als ik mezelf terug zie op foto's denk ik "wat nou randje?" Ja, een randje vet hier en daar, maar absoluut niet ongezond! >:(
Mijn gezonde gewicht is ook écht rond de 75 kilo, als ik lager dan dat wil kost me dat enorm veel moeite (en daar word ik sjago van), dus lijkt me juist dát ongezond.
Ik hecht er geen waarde meer aan!
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Hoeveel weeg je?
« Reactie #305 Gepost op: 04 oktober 2005, 22:37:16 »
@ Selly, kun je ook aangeven wat je er precies op tegen hebt. Als indicatie kan het toch wel voldoen. Of heb je cijfers dat heel veel mensen een ander verhouding van vetweefsel/spierweefsel hebben dan de BMI doet vermoeden.

Aangezien ik geen cijfers heb die zeggen dat de BMI index een redelijke indicatie geeft en ik genoeg mensen ken met een prima gewicht waarbij dat volgens de BMI index niet zo is, ben ik geen voorstander van de BMI index.

Citaat
Overigens vind ik wel dat heel veel (jonge) vrouwen onnodig een punt maken van hun gewicht met alle onzekerheden, verdriet zelfs en zich minderwaardig voelen van dien.

Ik ook, en ik denk dat zo'n BMI index daaran bijdraagt.
,,,,فلافل

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Hoeveel weeg je?
« Reactie #306 Gepost op: 05 oktober 2005, 09:18:18 »
En er is toch niks op tegen om een voorkeur uit te spreken voor vrouwen die aan de bovenkant zitten van de gezonde marges.
als die vrouwen aan de onderkant horen te zitten, hebben ze al meer dan 10 kilo overgewicht voordat ze bij de bovenkant van die "gezonde" marge zitten
Supercalifragilisticexpialidocious!

ikke

Re:Hoeveel weeg je?
« Reactie #307 Gepost op: 13 oktober 2005, 23:04:29 »
ik vind dat met BMI echt raar, ik vind mezelf te dik, maar als ik nog veel meer ga wegen, ben ik nog stedsg ezond en als ik 8  kilo afval ben ik ook nog steeds gezond. Ik ben 1.64 en 57 kilo (2.5 kilo afgevall :D )  en als ik 51 weeg heb ik n0g steedsg een ondergewiht :S

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoeveel weeg je?
« Reactie #308 Gepost op: 20 oktober 2005, 22:29:47 »
Plaats ik zo m'n berichtje in de verkeerde draad. Nou ja, bij deze alsnog hier dan:

65 kilo! Vandaag is m'n supersonische weegschaal aangekomen! Vetpercentage beetje hoog, 30.3, vochtgehalte was goed, iets van 50 geloof ik. Wat zo'n ding toch allemaal door je voeten kan meten !   :o
Met het oog op m'n vetpercentage had ik die chips misschien beter niet op kunnen eten, maar ik dronk er wel hele verantwoorde light-cola bij, 1 kcal per 100 ml! Ging er alleen wel verschrikkelijk van boeren, echt grote-mannen-boeren waren 't   :bloos:

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoeveel weeg je?
« Reactie #309 Gepost op: 20 oktober 2005, 22:55:38 »
Wordt je daar nou echt blij van, van zo'n weegschaal? Volgens mij is het heel erg confronterend...

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Hoeveel weeg je?
« Reactie #310 Gepost op: 20 oktober 2005, 23:07:05 »
Ik niet. Als ik ben afgevallen denk ik 'jeh, nu kan ik iets lekkers eten' en als ik ben aangekomen word ik chaggie en ga ik daarom eten.

Nu valt het trouwens wel mee tegenwoordig, maar ik denk niet dat het iets voor mij is. Een vetmeter daarentegen zou ik wel graag willen hebben. Gewoon omdat ik er erg benieuwd naar ben.

Edit: welke weegschaal heb je trouwens?
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2005, 23:07:30 door Sanja »
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline dorinka

  • ****
  • 741
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoeveel weeg je?
« Reactie #311 Gepost op: 21 oktober 2005, 00:20:16 »
Op een gegeven moment zijn er weegschalen die het vetpercentage meten vergeleken, ene uit Japan, ofzo en een uit de VS. Die laatse gaf 10% minder aan.
« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2005, 00:21:22 door dorinka »
Zo.

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoeveel weeg je?
« Reactie #312 Gepost op: 21 oktober 2005, 08:25:46 »
Ik heb de Beurer BF-25 weegschaal.
 Ik wordt trouwens niet zo heel ongelukkig van een weegschaal, die bevestigd wat ik eigenlijk al wist, da'k teveel chips vreet  ;)

Ik heb trouwens begrepen dat op deze manier vet meten, via de voeten, niet de meest betrouwbare manier is om te meten. Handmatig schijnt beter te zijn, dan propt iemand die er verstand van heeft je vetrollen tussen een schuifmaat. Dat heb ik ook wel eens laten doen, toen was het percentage nog wel lager, maar ook al te hoog en in de tussentijd ben ik nog wel wat aangekomen, dus ik denk dat het wel ongeveer klopt.

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoeveel weeg je?
« Reactie #313 Gepost op: 28 oktober 2005, 14:02:12 »
Regelmatig staat in het centrum van Zwolle ook zo'n man waarbij je een vetmeting kan laten doen. Gek genoeg zie ik alleen slanke dames dat apparaat vasthouden....
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoeveel weeg je?
« Reactie #314 Gepost op: 28 oktober 2005, 15:47:49 »
Hahaha!! Misschien dat het die dames niet uitmaakt dat omstanders per ongeluk hun vetpercentage horen?

Op m'n werk hebben we een tijdje een apparaat gehad waarvan ik de naam kwijt ben, maar het schijnt bij Etos-winkels te staan. In ieder geval kan dit ding je wegen, vet meten, je hartslag opnemen en je bloeddruk meten. Normaal kost dat geld, maar wij mochten er gratis op. Diverse van mijn collega's wilden er niet op, omdat er allemaal mensen in de rij stonden, die dan misschien wel wat op zouden vangen...........
Bloeddruk meten was trouwens ook heel interessant, je moet je arm in een buis steken, daar zit dan een 'ballon' in die wordt opgeblazen. Allemaal computer gestuurd enzo natuurlijk. En net toen die ballon opgeblazen was, crashde de computer en zat ik hartstikke vast in dat ding Uiteindelijk liep ie wel weer leeg, startte de computer opnieuw op en heb ik m'n bloeddruk alsnog kunnen meten. Opvallend lage bloeddruk, zeker voor iemand die net vast had gezeten  ;)

Offline Anna

  • ***
  • 319
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoeveel weeg je?
« Reactie #315 Gepost op: 05 november 2005, 15:39:39 »
Ik weeg ergens tussen de 50 en de 52 kilo, niet erg veel voor mijn lengte: 1.74 cm. Maargoed ben altijd slank geweest en heb mijn vaders bouw gekregen. Sinds ik niet meer sport ben ik wel 2 kilo afgevallen, en dat komt denk ik door de spieren die ik had opgebouwd en nu niet meer echt gebruik. Als ik in Amerika zit (vanaf half december, voor een jaar) ben ik wel weer van plan om te gaan sporten!

Ik eet voldoende (best veel zelfs) en krijg alles binnen, dus ik heb er nu vrede mee (vroeger niet echt). Een paar kilo's erbij zou ik niet erg vinden. Maargoed liever slank dan overgewicht hebben. Wat ik wel erg vervelend is dat ik wel eens de opmerking krijg: goh wat ben jij slank, eet je wel goed enz... Zo'n opmerking is net zo vervelend als dat er tegen een dik persoon gezegd wordt: goh wat ben jij dik. En dat doen mensen niet recht in het gezicht van dikke mensen. Jammer dat je dat blijkbaar wel mag zeggen tegen slanke dames! (Sorry moest even mijn kleine frustratie kwijt!)
« Laatst bewerkt op: 05 november 2005, 15:42:34 door Anna »

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoeveel weeg je?
« Reactie #316 Gepost op: 05 november 2005, 15:47:15 »
Wat ik wel erg vervelend is dat ik wel eens de opmerking krijg: goh wat ben jij slank, eet je wel goed enz... Zo'n opmerking is net zo vervelend als dat er tegen een dik persoon gezegd wordt: goh wat ben jij dik. En dat doen mensen niet recht in het gezicht van dikke mensen. Jammer dat je dat blijkbaar wel mag zeggen tegen slanke dames! (Sorry moest even mijn kleine frustratie kwijt!)

Ik krijg dezelfde vraag in de 'wat ben jij lang'-variant. Ik ken je frustraties... De 'wat ben je dun'-opmerkingen ken ik ook, maar die hoor ik al jaren (en 20 kilo verder ;)) gelukkig niet meer.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Anya

  • ****
  • 737
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoeveel weeg je?
« Reactie #317 Gepost op: 05 november 2005, 20:20:34 »
Wat ik wel erg vervelend is dat ik wel eens de opmerking krijg: goh wat ben jij slank, eet je wel goed enz... Zo'n opmerking is net zo vervelend als dat er tegen een dik persoon gezegd wordt: goh wat ben jij dik. En dat doen mensen niet recht in het gezicht van dikke mensen. Jammer dat je dat blijkbaar wel mag zeggen tegen slanke dames! (Sorry moest even mijn kleine frustratie kwijt!)

Helemaal met je eens! Echt onbeschoft vind ik dat. Van die opmerkingen als "Je moet wel eten hoor" (doe ik, 's ochtends, 's middags en zowaar 's avonds nog eens!), "Je hoeft echt niet te diëten" (dat weet ik ook wel, daarom heb ik nog nooit van m'n leven gedieet) en "Je moet méér eten als je zo smal blijft" (FYI: te veel en te vet eten is nooit gezond, ook niet als je BMI aan de lage kant is, en ik ga me zeker niet volproppen tot ik er maagklachten van krijg om een ander een plezier te doen)... Ach ja, er zal vaak wel afgunst achter zitten (al dan niet onterecht - mij zal je nooit horen beweren dat mollig niet mooi kan zijn). Ik heb dan ook nog eens het lef (!) om mezelf best mooi te vinden en daar kleed ik me ook naar; dat kunnen sommige dames al helemaal niet verdragen van een erg slank persoon.

sjors

Re:Hoeveel weeg je?
« Reactie #318 Gepost op: 05 november 2005, 23:23:01 »
Ik ben 1.82m bij 64 kg. BMI is dus wat laag maar gezond. Ik zou ook best dikker willen zijn maar dat lukt gewoon niet.
Toen ik afgelopen zomer een virus te pakken kreeg (of het virus mij) woog ik opeens tien kilo minder ! Maar ook toen voelde ik me nog wel ok. Uiteindelijk had ik die tien kilo er in een maand weer bij en meer werd het niet. Dus ik laat het maar zoals het is :D

Marizzie

Re:Hoeveel weeg je?
« Reactie #319 Gepost op: 05 november 2005, 23:41:34 »
Wat ik wel erg vervelend is dat ik wel eens de opmerking krijg: goh wat ben jij slank, eet je wel goed enz... Zo'n opmerking is net zo vervelend als dat er tegen een dik persoon gezegd wordt: goh wat ben jij dik. En dat doen mensen niet recht in het gezicht van dikke mensen. Jammer dat je dat blijkbaar wel mag zeggen tegen slanke dames! (Sorry moest even mijn kleine frustratie kwijt!)

Ik krijg dezelfde vraag in de 'wat ben jij lang'-variant. Ik ken je frustraties... De 'wat ben je dun'-opmerkingen ken ik ook, maar die hoor ik al jaren (en 20 kilo verder ;)) gelukkig niet meer.


En bij mij is het 'wat ben jij klein'? Ben 1.57 m. De ergste is wel als ze je vragen of je geen groeihormomen hebt gekregen. Pff alsof er wat aan mankeert ofzo. Het is nooit goed. Maar ben er zelf tevreden mee en daar gaat het om.