Vegatopia Forum

Poll

Is jouw partner vegetariër?

Ja
63 (25.6%)
Nee
112 (45.5%)
Ik heb geen partner
71 (28.9%)

Totaal aantal stemmen: 89

Als je vriend of vriendin vlees eet

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #540 Gepost op: 12 maart 2010, 07:37:49 »

Wordt deze stelling ondergesneeuwd?

Ok, we respecteren dus dat de partner vlees blijft eten.

Maar dan. Indien er sprake is van het opvoeden van kinderen.
Stel je daarbij vegetarische eisen, of wordt het een twijfelaar? :sadblue:

Huh..ik had hier gisteren meen ik op gereageerd, maar ik denk dat er iets mis is gegaan met het posten  ???
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #541 Gepost op: 12 maart 2010, 18:40:08 »
Je kunt het zo gek niet bedenken of het onderwerp is al uitgekauwd op Vegatopia ;)

Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #542 Gepost op: 12 maart 2010, 19:43:33 »
Herkauwen.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #543 Gepost op: 12 maart 2010, 21:34:26 »
Wat ik bedoelde met onschuldig: in principe doe je door te roken alleen jezelf iets aan

Ja maar dat doe je dus juist niet. Tenminste niet als je niet alleen woont.

Oh zo... Nou ja, je gaat niet op slag dood van roken. Iemand die aan kick-boksen doet is gevaarlijker bezig zou je kunnen zeggen. Maar volgens mij ging het er hier niet om dat de partner niet zou moeten roken omdat ie dan misschien eerder de pijp uit gaat dan nodig zou zijn. Wat ik probeerde te betogen is dat je met roken primair jezelf hebt en met vlees eten anderen (dieren) en dat het dus raar is om afkeer van beide op een hoop te gooien.

Iemand met racistische ideeën, een potenrammer of een kindermisbruiker zijn voor mij ongeschikte partners om dezelfde reden dat vleeseters ongeschikt zijn. Dat sommige dingen tegen de wet zijn en anderen niet, is geen overweging. Racistische ideeën hebben is niet verboden, maar toch veroordeel ik dat net als dat ik het opeten van dieren veroordeel.

Een freefighter, roker of overmatig suikereter is (voor mij) bezwaarlijk om hele andere redenen. Ik vind het namelijk prima als mensen willen roken (zolang ze anderen niet storen) en ik vind het prima als mensen gevaarlijke sporten willen beoefenen. Dat bedoelde ik en ik begijp daarom niet dat niet-roken en geen-vleeseten hier als zelfde soort 'overtuiging' werden behandeld. Maar misschien ging het wel over het idee van het 'lichaam zuiver houden'  ofzoiets? Ik vind dat begrijpelijk, maar mijn tegen m.b.t. vlees is aan andere tegen dan mijn tegen m.b.t. roken, drugs, teveel snoepen, slechte hygiene e.d.

Ik kan me trouwens goed voorstellen dat mensen niet met een roker willen samen wonen want zo lekker als rooibosthee ruikt het niet. Ik kan me daarentegen niet goed voorstellen dat een vegetariër het prettig vindt als zijn/haar geliefde dieren opvreet :-)




Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #544 Gepost op: 12 maart 2010, 22:04:00 »
Vergelijk je nu serieus vleeseters met kindermisbruikers?
Wat moet de wereld een verschrikkelijke plek zijn om te leven voor jou.

Maar goed, wellicht heb je nog wel genoeg relativeringsvermogen om in te zien dat jouw wereldvisie lang niet door iedereen gedragen wordt en dat sommige vegetariërs een fijne harmonieuze relatie kunnen hebben met carnivoren. Iedereen brengt zijn eigen eisen pakket mee. De een houdt van een laagje lekker (;)) de ander alleen van mede vegetariers, moet kunnen toch?

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #545 Gepost op: 12 maart 2010, 22:13:18 »
Vergelijk je nu serieus vleeseters met kindermisbruikers?
Wat moet de wereld een verschrikkelijke plek zijn om te leven voor jou.

Een vleeseter misbruik toch dieren die zich niet kunnen verweren voor zijn genot zoals een kindermisbruiker weerloze kinderen misbruikt?

Antwoord is dus: ja.

Ik vergelijk de bio-industrie ook altijd openlijk met de holocaust hoor. Geen enkel probleem. En ik vind het inderdaad verschrikkelijk allemaal.

Citaat
Maar goed, wellicht heb je nog wel genoeg relativeringsvermogen om in te zien dat jouw wereldvisie lang niet door iedereen gedragen wordt en dat sommige vegetariërs een fijne harmonieuze relatie kunnen hebben met carnivoren. Iedereen brengt zijn eigen eisen pakket mee. De een houdt van een laagje lekker (;)) de ander alleen van mede vegetariers, moet kunnen toch?

Ja, hoor. Mijn beste vrienden zijn vleeseters. Wees maar niet bang. Ik heb ook vrienden met andere politieke ideeën. Ik heb trouwens geen kindermisbruikers als vrienden :-).

Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #546 Gepost op: 13 maart 2010, 01:05:34 »
Ik vergelijk de bio-industrie ook altijd openlijk met de holocaust hoor. Geen enkel probleem.

Moet je vooral doen. Dan gaat de hele wereld plotseling toch zo veel begrip krijgen voor vegetarisme en dierenrechten endezoo... :nooo:
« Laatst bewerkt op: 13 maart 2010, 01:11:17 door Toler@ñt »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #547 Gepost op: 13 maart 2010, 09:03:47 »
Ik vergelijk de bio-industrie ook altijd openlijk met de holocaust hoor. Geen enkel probleem.

Moet je vooral doen. Dan gaat de hele wereld plotseling toch zo veel begrip krijgen voor vegetarisme en dierenrechten endezoo... :nooo:

De hele wereld begrip voor dierenrechten? Jullie denken misschien dat ik een permanent in isolement verkerende dierenrechtenextremist ben ofzo, maar dat is helemaal niet waar. :-)  Ik ben niet degene die meer moet relativeren ten einde het eten van vlees goed te praten, hoor :-) Het zijn vleeseters die dat aan de lopende band moeten doen moeten doen en ook doen.  Ik heb nog echt nog nooit scheve gezichten gehad door de zaak wat tastbaarder te maken door te verwijzen naar andere bekende ellendigheid. Ja, op internet maken ze je al gauw uit voor Volkert v.d. G. als je dat soort vergelijkingen maakt, maar in het echt krijg je toch heeeeele andere reacties.  Soms een grapje en dan lach ik wel even mee. Ooit iemand bio-industrie horen verdedigen en goedpraten? Dat kan ook helemaal niet.

Er is gewoon helemaal niets goeds en positiefs aan vlees eten. Maar dat is er ook niet aan autorijden en dat doe ik zelf bijvoorbeeld heel veel. Als ik een leuk milieuvriendelijk type tegen het lijf loop waarmee ik pas echt intiem mag zijn als ik mijn auto de deur uit doe, dan denk ik niet dat zo'n relatie vruchtbaar is. Ik denk ook niet direct dat zoiemand in een isolement raakt of de wereld zo'n ellendige plek vindt bij het zien van de A10. De snelweg mag wat mij betreft vergeleken worden met de grootste afschuwelijkheden uit de geschiedenis. Ik vind dat niet aanstootgevend ofzo. Daarom begreep ik die opmerking van (Lelle) niet.

Verder weet ik ook wel dat er een taboe rust op WO-II verwijzingen. Ik ben ook van mening dat het meemaken van een moord op een mens ingrijpender is dan het meemaken van een moord op een dier. Maar ik zou geen relatie kunnen hebben met iemand die een dier doodmaken een normale bezigheid vindt.  Een bezigheid die helemaal niet zo erg is als een moord op een mens.

Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #548 Gepost op: 13 maart 2010, 09:12:19 »
Ooit iemand bio-industrie horen verdedigen en goedpraten?

Nee, dat gebeurt nooit en zelfs al zou dat gebeuren, dan kan ik het wel af zonder WOII er bij te slepen. Dat is op zijn zachtst gezegd een zwaktebod van jewelste, los van de sentimenten die je oproept.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #549 Gepost op: 13 maart 2010, 09:54:05 »
Er is gewoon helemaal niets goeds en positiefs aan vlees eten.

Ik zou een wereld zonder katten toch een minder fijne plek vinden hoor. Of bedoel je: carnivoren mogen gerust vlees blijven eten, maar omnivoren niet? Dan kun je je afvragen of de oorspronkelijke eigenaar van het vlees het iets uitmaakt of het door een omnivoor of carnivoor gegeten wordt.

Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #550 Gepost op: 13 maart 2010, 10:46:13 »
Ik vergelijk de bio-industrie ook altijd openlijk met de holocaust hoor. Geen enkel probleem.

Moet je vooral doen. Dan gaat de hele wereld plotseling toch zo veel begrip krijgen voor vegetarisme en dierenrechten endezoo... :nooo:

Hoezo is dat nodig? Er is allang een oorlog aan de gang tegen de dieren. Ik begrijp Standaard wel.

Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #551 Gepost op: 13 maart 2010, 10:54:15 »
Ooit iemand bio-industrie horen verdedigen en goedpraten?

Nee, dat gebeurt nooit en zelfs al zou dat gebeuren, dan kan ik het wel af zonder WOII er bij te slepen. Dat is op zijn zachtst gezegd een zwaktebod van jewelste, los van de sentimenten die je oproept.

Nee, het is toevallig zo dat iedereen wel van de Holocaust gehoord heeft maar minder van bijvoorbeeld Pol Pot, of de zuiveringen onder Stalin eind jaren dertig, of de loopgraven van de Eerste Wereldoorlog. Als je redeneert langs de lijn van de rol van geïndustrialiseerde slachting in de westerse maatschappij, is de Holocaust een legitiem voorbeeld.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #552 Gepost op: 13 maart 2010, 11:02:20 »
Ooit iemand bio-industrie horen verdedigen en goedpraten?

Nee, dat gebeurt nooit en zelfs al zou dat gebeuren, dan kan ik het wel af zonder WOII er bij te slepen. Dat is op zijn zachtst gezegd een zwaktebod van jewelste, los van de sentimenten die je oproept.

Ik wil graag ook even verwijzen naar de forumregels.

Onder 2:

Niet toegestaan is:

Citaat
het vergelijken van de de bio-industrie, proefdiercentra etc. met concentratiekampen en andere ellende uit de Tweede Wereldoorlog. De ervaring leert dat elke discussie daardoor eindigt in gehakketak over wat wel en niet kwetsend en ongepast is.
« Laatst bewerkt op: 13 maart 2010, 11:04:39 door LL de Ling »

Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #553 Gepost op: 13 maart 2010, 11:12:58 »
Hm, ik snap die forumregel wel, in de zin dat discussies behoorlijk uit de klauwen kunnen lopen. Aan de andere kant vind ik het getuigen van iets diepers, dat soortisme (de arrogantie van de mens om zichzelf boven alles te stellen, als het erop aankomt) blijkbaar bepaalt wat wel en niet bespreekbaar mag zijn. Da's niet zo mooi.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #554 Gepost op: 13 maart 2010, 11:21:44 »
Hm, ik snap die forumregel wel, in de zin dat discussies behoorlijk uit de klauwen kunnen lopen. Aan de andere kant vind ik het getuigen van iets diepers, dat soortisme (de arrogantie van de mens om zichzelf boven alles te stellen, als het erop aankomt) blijkbaar bepaalt wat wel en niet bespreekbaar mag zijn. Da's niet zo mooi.

Bij het registreren dien je de regels te lezen en heb je daarmee ingestemd.

Dit is niet de plek om die regels ter discussie te stellen, maar we gaan er dus ook niet over discussieren met je.
« Laatst bewerkt op: 13 maart 2010, 11:23:48 door LL de Ling »

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #555 Gepost op: 13 maart 2010, 21:26:31 »
Er is gewoon helemaal niets goeds en positiefs aan vlees eten.

Ik zou een wereld zonder katten toch een minder fijne plek vinden hoor. Of bedoel je: carnivoren mogen gerust vlees blijven eten, maar omnivoren niet? Dan kun je je afvragen of de oorspronkelijke eigenaar van het vlees het iets uitmaakt of het door een omnivoor of carnivoor gegeten wordt.

Mogen, mogen, mogen.... ik heb niets over mogen gezegd...

Een kat heeft geen mogelijkheden tot het maken van een morele overweging dus je kunt ze niet kwalijk nemen dat ze vleeseten, alhoewel ik het prachtig zou vinden als dat vegetarische kattenvoer betaalbaar en gemakkelijk te krijgen zou zijn.  :-)

Katten zijn amorele eters, geen immorele eters. Geldt trouwens ook voor mensen die niet beter weten dan dat je vlees behoort te eten om gezond te blijven. Het geldt niet voor mensen die rare grappen over niet meer loeiende biefstukken gaan zitten maken als ze bij je aan tafel belanden en zien dat je gegrilde parpika met tempeh zit te eten.

Een mens is weldegelijk in staat een morele afweging te maken en een moreel goed aan doen geen dieren te eten.



@LL de Ling, @Toler@ñt e.a.

Wat die holocaust/WO-II vergelijking van eerder betreft: dat was niet bedoeld om aanstoot te geven of de boel hier op scherp te zetten. Ik vind het wel vreemd dat er een taboe rust op het maken van dit soort vergelijkingen, maar wel begrijpelijk dat men het hier liever niet heeft, omdat sommigen het te ver vinden gaan. Daar waar ik holocaust heb gezegd kan "genocide" gelezen worden.

Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #556 Gepost op: 14 maart 2010, 14:44:50 »
Godwin's Law heeft weer het laatste woord :)

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #557 Gepost op: 14 maart 2010, 17:36:12 »
Godwin's Law heeft weer het laatste woord :)


Mja...

Het moet waar weer gaan over het oorspronkelijke onderwerp. Je partner die vlees eet, zoals kip. Gisteren was er weer een interessant stukje over het journaal over die antibiotica die in gebruik is in de pluimvee industrie, met allerlei nare gevolgen voor menselijke gezondheid. Als de partner niet op de 'normale' manier is om te turnen, dan werken dit soort nieuwsberichten misschien wel :-)

Offline ~Bianca~

  • **
  • 31
  • Geslacht: Vrouw
Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #558 Gepost op: 14 maart 2010, 19:57:27 »
Nou, met dat nieuwsbericht was ik zelf niet zo blij; ik was bij mijn ouders, en dan eten we (in het weekend) achter de tv.. laten we zeggen dat het een hele tijd geduurd heeft voor ik aan mijn stamppot begon, en dan nog met tegenzin.
Mijn broertje zag aan m'n gezicht wel dat ik niet bepaald blij was met die bio-industrie beelden, en zei iets in de trant van 'ja, de beelden van die kippen zie ik ook niet graag', waarop ik reageerde 'ik snap niet hoe iemand dit kan zien en vervolgens nog kip kan eten'. Ze deden maar alsof ze me niet gehoord hadden..
Op mijn familie heeft het dus geen invloed :( (een vriend heb ik niet, dus daar kan ik het niet over hebben ;))

Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #559 Gepost op: 15 maart 2010, 08:58:59 »
Godwin's Law heeft weer het laatste woord :)


Mja...

Het moet waar weer gaan over het oorspronkelijke onderwerp. Je partner die vlees eet, zoals kip. Gisteren was er weer een interessant stukje over het journaal over die antibiotica die in gebruik is in de pluimvee industrie, met allerlei nare gevolgen voor menselijke gezondheid. Als de partner niet op de 'normale' manier is om te turnen, dan werken dit soort nieuwsberichten misschien wel :-)

Op je mja: ik zou liever zien dat het anders was maar mogelijkerwijs heeft de discussie iets te vaak een draai genomen.

Anyways, ik was een beetje verbaasd dat ze die beelden lieten zien, en ik vraag me af of er hier en daar spontaan een halve kiloknaller in het afval is beland.