Vegatopia Forum

Poll

Is jouw partner vegetariër?

Ja
63 (25.6%)
Nee
112 (45.5%)
Ik heb geen partner
71 (28.9%)

Totaal aantal stemmen: 89

Als je vriend of vriendin vlees eet

0 leden en 12 gasten bekijken dit topic.

Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #440 Gepost op: 10 maart 2010, 10:57:54 »
Precies! Als de liefde wederzijds en groot genoeg is is er speelruimte. Ruimte voor een compromis dus, niet om je partner jouw keuzes op te dringen.

Hoezo keuzes opdringen? Alsof er aan twee kanten een goed antwoord is? I don't think so.

Kiwi

Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #441 Gepost op: 10 maart 2010, 10:59:45 »
Wel of niet vegetarisch eten is nog altijd een keuze voor zover ik weet.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #442 Gepost op: 10 maart 2010, 11:01:58 »
Hier op het forum zijn er toch een aantal mensen die vinden dat vegetariër zijn ook níet het allerhoogste of enige juiste is.
Maar ik snap als je van die strekking bent dan weer dat je inderdaad geen vriend/vriendin kan hebben die geen veggie is.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #443 Gepost op: 10 maart 2010, 11:08:51 »
ik denk maar zo: gelukkig zijn we niet allemaal t zelfde
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #444 Gepost op: 10 maart 2010, 11:10:48 »
Wel of niet vegetarisch eten is nog altijd een keuze voor zover ik weet.

Op het moment dat ik me realiseer dat ik geneigd ben om te zeggen: 'helaas wel' weet ik dat ik me niet meer moet bemoeien met deze discussie. Nog een poging om het wat breder te krijgen: als je binnen een goede relatie niet eens je partner kan overtuigen van het maken van een gezonde ethische keuze, wie dan wel? Verbeter de wereld en eindig bij jezelf?

'Liefde gaat door de maag' telt in deze dubbel ;)

Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #445 Gepost op: 10 maart 2010, 11:16:05 »
ik denk maar zo: gelukkig zijn we niet allemaal t zelfde

Sorry maar dat is geen argument voor wat dan ook. Dat is zeggen dat je je salonfähig genoeg acht om je lekker niet met de discussie te willen bemoeien.

Kiwi

Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #446 Gepost op: 10 maart 2010, 11:18:57 »
Nog een poging om het wat breder te krijgen: als je binnen een goede relatie niet eens je partner kan overtuigen van het maken van een gezonde ethische keuze, wie dan wel? Verbeter de wereld en eindig bij jezelf?

Las ik nou laatst dat jouw vrouw nog wel vis eet? Wat zegt dat dan over jou, of over jullie relatie, als je zo redeneert?

Ik was veganist toen ik mijn man ontmoette. Hij at nog wel vlees en vis en vond het heel lastig om te koken voor mij. We zijn toen allebei vegetarisch gaan eten. Dat is een compromis, waarbij je allebei laat zien de ander een stukje tegemoet te willen komen, en waarbij niemand zijn of haar mening aan de ander opdringt. Iemand uit alle macht jouw zienswijze proberen op te dringen vind ik niet echt getuigen van onvoorwaardelijke liefde.

Ik ben er echter niet op uit om mensen te bekeren. Als mensen oprecht geïnteresseerd zijn wil ik best uitleggen waarom ik vegetarisch eet, maar de tijd van opzettelijk de discussie opzoeken om mijn mening maar te kunnen opdringen ligt achter me.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #447 Gepost op: 10 maart 2010, 11:19:59 »
Het beste waar ik mijn vriend naartoe krijg is een soort halvitariër  ;D  ;)
De helft van de tijd veggie, namelijk wanneer ik kook. En voor de rest 'diervriendelijk' vlees moet ook nog kunnen. Sommige mensen zijn nu eenmaal anders opgegroeid. Hij heeft vroeger mee gaan jagen toen ie jong was en heeft toen zelf een fazant de nek omgewrongen. Dat vind ik heel erg ieuw enzo.
Probeer maar eens iemand te overtuigen dat dieren doden zielig is wanneer hij het zelf al heeft gedaan.
Daarom probeer ik de laatste tijd de 'kijk eens hoe zielig in een hokje' aanpak. Dan begrijpt hij het beter.

Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #448 Gepost op: 10 maart 2010, 11:21:52 »
Nog een poging om het wat breder te krijgen: als je binnen een goede relatie niet eens je partner kan overtuigen van het maken van een gezonde ethische keuze, wie dan wel? Verbeter de wereld en eindig bij jezelf?

Las ik nou laatst dat jouw vrouw nog wel vis eet? Wat zegt dat dan over jou, of over jullie relatie, als je zo redeneert?


Hij schrijft er dan ook in één zucht acheraan dat dat met aanvaringen gepaard gaat. Tsja. Als je beiden op die basis met elkaar wil leven. Zelf weten.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #449 Gepost op: 10 maart 2010, 11:25:32 »

Las ik nou laatst dat jouw vrouw nog wel vis eet? Wat zegt dat dan over jou, of over jullie relatie, als je zo redeneert?


Je zegt het zelf al: keuzes maken is een dynamisch proces, niet zomaar een knop omdraaien en ik heb nergens gezegd dat ik zo absoluut ben. Het streven is duidelijk. Ik zeg alleen wat absoluter dat een vleesetende partner niet iets is dat je accepteert als keuze als je zelf vega bent.

Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #450 Gepost op: 10 maart 2010, 11:27:02 »
Nog een poging om het wat breder te krijgen: als je binnen een goede relatie niet eens je partner kan overtuigen van het maken van een gezonde ethische keuze, wie dan wel? Verbeter de wereld en eindig bij jezelf?

Las ik nou laatst dat jouw vrouw nog wel vis eet? Wat zegt dat dan over jou, of over jullie relatie, als je zo redeneert?


Hij schrijft er dan ook in één zucht acheraan dat dat met aanvaringen gepaard gaat. Tsja. Als je beiden op die basis met elkaar wil leven. Zelf weten.

En wie zegt dat dat slecht is? Tssk. Conflictmodellen kunnen buitengewoon goed werken.

Kiwi

Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #451 Gepost op: 10 maart 2010, 11:29:39 »
Ik zeg alleen wat absoluter dat een vleesetende partner niet iets is dat je accepteert als keuze als je zelf vega bent.
Sommige mensen blijkbaar wel. Net zoals jij tot nu toe blijkbaar accepteert dat jouw partner vis eet.

En wie zegt dat dat slecht is? Tssk. Conflictmodellen kunnen buitengewoon goed werken.
Tsja. Blijkbaar verstaan we dan iets anders onder een liefdevolle relatie waarin partners respect hebben voor elkaar en elkaars keuzes.

Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #452 Gepost op: 10 maart 2010, 11:39:37 »
Ik zeg alleen wat absoluter dat een vleesetende partner niet iets is dat je accepteert als keuze als je zelf vega bent.
Sommige mensen blijkbaar wel. Net zoals jij tot nu toe blijkbaar accepteert dat jouw partner vis eet.

En wie zegt dat dat slecht is? Tssk. Conflictmodellen kunnen buitengewoon goed werken.
Tsja. Blijkbaar verstaan we dan iets anders onder een liefdevolle relatie waarin partners respect hebben voor elkaar en elkaars keuzes.

1. Nee, dat accepteer ik alleen in een aanloop naar een visvrije keuken. Die komt er wel, dat duurt alleen wat langer.
2. Doe niet zo nuffig alsjeblieft. Impliciet zit je mij en mijn relatie daarmee ietwat nodeloos zwart te maken.

Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #453 Gepost op: 10 maart 2010, 11:40:48 »
Dat laatste doe je geheel zelf.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Kiwi

Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #454 Gepost op: 10 maart 2010, 11:45:50 »
Precies! Ik ben niet degene die uit alle macht mijn eigen keuzes aan mijn partner probeert op te dringen, met ruzies tot gevolg. Ik heb tenminste nog zoveel respect voor mijn partner dat hij de keuze om vegetarisch te gaan eten geheel zelf en uit eigen beweging heeft mogen maken, zonder dat daarvoor ruzies nodig waren.

Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #455 Gepost op: 10 maart 2010, 11:45:58 »
Dat laatste doe je geheel zelf.

Nee.

Bij de weg, einde discussie voor mij. Er wordt hier iets teveel op de man gespeeld, mezelf niet uitgezonderd.

Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #456 Gepost op: 10 maart 2010, 11:53:06 »
Bij de weg, einde discussie voor mij. Er wordt hier iets teveel op de man gespeeld, mezelf niet uitgezonderd.

Merkwaardige stap voor iemand die zo dol is op conflictmodellen.
(Sorry, kon dit inkoppertje niet laten liggen)
« Laatst bewerkt op: 10 maart 2010, 11:55:42 door Toler@ñt »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #457 Gepost op: 10 maart 2010, 12:12:34 »
Sorry maar dat is geen argument voor wat dan ook. Dat is zeggen dat je je salonfähig genoeg acht om je lekker niet met de discussie te willen bemoeien.

Volgens mij is dat juist de essentie van de discussie! Vind het juist erg makkelijk om hem zo af te doen. maar misschien moet ik hem toelichten:

Ik maak de keuze geen dieren op te eten, vriendjelief heeft weloverwogen de keuze gemaakt dat wel te doen.  Wie ben ik om daar over te oordelen? Uiteindelijk zijn we allemaal gelijk en maken we allemaal de keuzes die ons het beste lijken.

Mensen verschillen nou eenmaal in de keuzes die ze maken en de motivaties die ze daarvoor hebben. Ik ben dan ook heel blij dat vriendje en zijn familie mij zo tegemoet komen. Zij kunnen immers ook zeggen: dit is wat de pot schaft zoek het maar uit! of simpel: je kan niet mee-eten. Denk wel, wij zijn de minderheid, zij niet.
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #458 Gepost op: 10 maart 2010, 12:58:59 »
@Lijntje:
(en ja, dan ga ik toch door, zo makkelijk kom ik hier nu ook weer niet weg...) Dank voor je uitgebreidere antwoord en ik snap ieders punt wel (over één kam geschoren zijn de meesten hier van mening dat je keuzes niet kunt 'opdringen' terwijl ik zeg dat dat wel degelijk kan maar dat is dan mogelijk wat minder harmonisch en moet je daarvoor ook slikken (pun intended) dat partner niet meteen meedraait met jouw wind) maar ik ben er echt van overtuigd dat zélf vega zijn een eerste stap is - een mooie, een goede, maar niet meer dan dat.

Kiwi

Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #459 Gepost op: 10 maart 2010, 13:14:50 »
Eerlijk gezegd zou ik geen relatie willen met iemand die zijn of haar keuzes aan mij opdringt. Op geen enkel vlak, dus ook niet op het gebied van voedsel. Draai het eens om: hoe zou je het vinden als vleeseters zouden proberen jou over te halen om weer een stukje vlees te eten (zover dat dat zelfs met ruzies gepaard gaat)? Getuigt dat niet van ontzettend weinig respect voor jouw keuzes?

Ik vraag me trouwens af; je schreef ergens dat je zelf twee keer vegetariër bent geworden. Dat impliceert dat je het in de tussenliggende periode niet was. Waarom ben je dan toch weer vlees gaan eten, als vegetariër zijn de enige juiste keuze is volgens jou? En waarom kun je je nu niet voorstellen dat niet iedereen vegetariër wil zijn, als je het zelf blijkbaar ook niet altijd hebt willen zijn (en vooral nadat je ooit eerder al overtuigd was van argumenten om geen vlees en vis meer te willen eten)?