Vegatopia Forum

Poll

Is jouw partner vegetariër?

Ja
63 (25.6%)
Nee
112 (45.5%)
Ik heb geen partner
71 (28.9%)

Totaal aantal stemmen: 89

Als je vriend of vriendin vlees eet

0 leden en 17 gasten bekijken dit topic.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #360 Gepost op: 22 oktober 2007, 20:10:22 »
Citaat
Extremistisch ben ik al helemaal niet, ik hoor liever REALISME!

Goh toevallig ik ook ;-)

Citaat
Vannaf hier iemand zn mond opendoet is het al meteen , je bent negatief, extreme, wegjagen enz enz... doe es niet flauw he?

Nou, eigenlijk schreef ik niet dat jij negatief bent, maar dat het zo negatief overkomt zoals je het hier presenteert. Dat is iets anders, maar jij bent zo sterk dat je het toch allemaal niet uitmaakt wat en/of hoe ik iets zeg.
Goh, het brengt me op een idee :D



Sin chile, no tiene chiste!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #361 Gepost op: 22 oktober 2007, 22:50:46 »
Dierlijke eiwitten bevatten ALTIJD slechte cholesterol, plantaardige hebben dat niet. Zo simpel is het.

Zo simpel is het niet. Het cholesterol wat je via voeding binnenkrijgt, draagt niet echt bij aan een verhoogd cholesterolgehalte in je lichaam. Verzadigde vetten doen dat wel en die vind je net zo goed in plantaardige producten.

Dat is niet helemaal juist!
Waar komen dan de typische Westerse ziektes dan vandaan denk je?


Dat is wel juist. Dat hele cholesterol-verhaal is jaren geleden al onderuit gehaald.

Volledig plantaardig eten betekent helemaal niet dat je perse goed bezig bent. Chips zijn ook plantaardig, maar zeker niet gezond.

« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2007, 22:51:16 door Hizikigrrrl »

Offline Dame Noire

  • ***
  • 326
  • Geslacht: Vrouw
Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #362 Gepost op: 22 oktober 2007, 23:09:44 »
Citaat
Dat is wel juist. Dat hele cholesterol-verhaal is jaren geleden al onderuit gehaald.

Volledig plantaardig eten betekent helemaal niet dat je perse goed bezig bent. Chips zijn ook plantaardig, maar zeker niet gezond.

Helaas helaas... zo bevat bijvoorbeeld kokos zeer veel verzadigd vet. En, het heeft er niets mee te maken maar toch, in kokosbrood blijkt gelatine te zitten :'(.

zosten

Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #363 Gepost op: 23 oktober 2007, 00:10:20 »
Dat is wel juist, alleen komen ze minder voor in plantaardige producten dan in dierlijke. Een vegan die de hele dag palm- en kokosolie drinkt zal waarschijnlijk net zo goed een verhoogd cholesterol krijgen.

Nou ken ik weinig mensen van wie dat de gewoonte is, dus de kans dat dat gebeurt is kleiner dan van iemand die veel dierlijke producten eet, daar heb je wel gelijk in.

Maar een verhoogd cholesterol kun je oa krijgen door het eten van verzadigde vetten, niet door het eten van producten hoog in cholesterol. Dat die twee meestal samenvallen is dan wel weer zo.

ja, dat kan best. Niet alleen palm en cocosvetten maar ook  olijfolie bevat cholesterol! Maar het is wel "goeie cholesterol"(HDL) en die heb je (meer) nodig! Die verlaagt zelfs slechte cholesterol(LDL=verstopt aderen)! Hdl verwijdert zelfs de slechte cholesterol uit de aderen en bescherm je dus tegen hart & vaatziektes!
Cocos en palm bevatten MTC vetten. Daarin heb je lange ketens en korte ketens van vetzuren die een rol spelen. Maar dat wordt dan hier weer een hele theoretische warboel he? ::)

Maar 't blijft een feit dat je de kerk wat in de midden moet houden. Gewoon niet overdrijven in alles en gevariëerd eten natuurlijk. Mensen die de gewone dingen eten, eten meestal eentonig. Ze zien het niet. Overal zitten er melk en eieren in.
Zelfs in brood (broodverbeteraar). Die laten maar wat graag de nodige groentjes links liggen niet?

channes

Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #364 Gepost op: 01 december 2007, 15:20:41 »
Veel mensen die geen vlees meer eten, hebben een partner die dat wel doet. Hoe pakken ze dat aan? Gaan ze discussies uit de weg? Of vinden ze het helemaal niet erg om af en toe een lapje vlees te bakken?

Ik werd daar eigenlijk nieuwsgierig naar door twee reacties in een ander thread.

Kim schreef dit:
Citaat
Ik ben sinds ik ben gaan samenwonen weer af en toe vlees gaan eten om de voor mij geldige reden dat wanneer ik me een beetje aanpas, mijn partner zich ook aanpast. Met als gevolg dat hij nu ook maar ong. een keer per week vlees eet en voor mij vaak vegetarisch kookt terwijl hij totaal niet achter het vegetarisme staat. Maar als ik, die enkele keer dat hij vlees door het eten doet, ga zeuren dan kan ik het wel schudden, dan houdt hij echt geen rekening meer met mij!

en Mariska23:
Citaat
Mijn man is niet vegetarisch en ik wel, dat houdt dus in dat er bij ons thuis altijd twee verschillende dingen wordengekookt, zowel door hem als door mij. Ik kan er zo mee leven en hij ook.
 mijn vriend is wel n vleeseter en wil niet vegetarisch worden pff nu haalt hij zijn vlees wel bij de scharreslager dat wel

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #365 Gepost op: 11 december 2007, 00:19:51 »
Mijn vriend zet vaak zijn tanden in een Big Mac/King Burger/weetikveel hoe die dingen heten.
En persoonlijk heb ik daar geen problemen mee. Zelfs niet als hij het voor mijn neus doet (bij afhaal ofzo, en ik Maoz ben gaan halen :)).
Hij zal er ook nooit grapjes over maken, of vlees voor mijn neus gaan duwen (dan kick ik 'm wèl buiten!! ;)) en respecteert mijn vegetarisme.
Dus, ik vind het niet nodig mijn vriend te pushen om vegetariër te worden, net als ik. En hij eet vaak weleens een hapje mee (ik ben al niet zo'n grote eter) als ik een vegetarisch gerecht bestel ergens. Dus géen probleem!  :)

Offline Nina V.

  • **
  • 51
  • Geslacht: Vrouw
    • Creatief op Commando
Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #366 Gepost op: 11 december 2007, 16:24:01 »
Ik vraag me af of er meer veggies zijn die er geen problemen mee hebben dat hun partner wel vlees eet, dan veggies die dat wel erg vinden. Ik vind het namelijk wel erg. Ik heb wel respect voor mijn partner, dus ik zal hem niets opdringen. Gelukkig eet hij bijna geen vlees. Maar als hij dat wel doet, vind ik dat vreselijk. Uiteraard zeg ik hem dat niet, maar echt blij word ik er niet van. Ten eerste hou ik van hem, dus vind ik het erg dat hij zoiets ongezonds naar binnen werkt; ten tweede denk ik aan het dier waar ik ook van hou. Mocht ik ooit een nieuwe partner krijgen, dan kan dat zeker geen vleeseter zijn, of tenminste niet iemand die elke dag een biefstuk wil. :D

Balen veggies toch niet stiekem als hun partner vlees eet? Of zeggen we er gewoon niets van?

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #367 Gepost op: 11 december 2007, 16:42:33 »
Ik heb er geen moeite mee zolang hij niet verlangt dat ik vlees klaarmaak of koop. Ik vind het wel erg leuk dat hij vegetarisch eten nu heel lekker vindt en er niet meer van overtuigd is dat het gezond is.

Ik vind andere dingen echt vervelender. Vroeger rookte mijn vriend 25 sigaretten per dag  (jaaa, ik ook hoor, maar ik was al een jaar gestopt toen we wat kregen ;)) en hij heeft zich wel eens bijna doodgedronken (in combinatie met andere dingen). Dat zien, daar baal ik echt van. En dat zeg ik ook wel.

Maar de blijheid en liefde overheerst wel erg sterk, en daar gaat het om.
« Laatst bewerkt op: 11 december 2007, 16:46:49 door LL de Ling »

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #368 Gepost op: 11 december 2007, 22:45:30 »
Het is natuurlijk helemaal iets anders, maar inderdaad, mijn vriend zien roken of teveel weten drinken, doet mij meer dan dat hij vlees eet.
Ik vind het vies, dat hij vlees eet, maar ga hem geen dingen opeisen.

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #369 Gepost op: 11 december 2007, 22:47:51 »
Hem zoenen als hij net vlees gegeten heeft, doe ik dan weer niét. Maar dat lijkt me logisch.
Het klinkt zo als vroeger 'iieekk zóenen, dan weet je meteen wat de ander gegeten heeft'. ;) Ja haha, maar bij mij is het wel zo. Als hij vlees gegeten heeft moeten eerst de tanden gepoetst worden (anders hangt er toch zo'n vreselijk vleesgeurtje/smaakje om, in en rond zijn mond?). Dan zou ik over mijn nek gaan.
Ik vind het zelfs minder vies als hij me zoent wanneer hij heeft zitten roken ofzo.

Offline dorinka

  • ****
  • 741
  • Geslacht: Vrouw
Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #370 Gepost op: 12 december 2007, 00:16:43 »
Dat is bij mij precies andersom.  :P
Zo.

Offline Marit

  • **
  • 55
  • Geslacht: Vrouw
    • Marits Stekkie
Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #371 Gepost op: 13 december 2007, 16:15:28 »
NinaV, ik vind het ook erg en zou ook nooit een partner willen die wel vlees at. Voor mij is dat een zeer belangrijk punt.

Mensen worden daar wel eens kwaad om maar dat begrijp ik niet eerlijk gezegd. Iedereen heeft zo zijn punten, anders zou je wel iedereen als partner kunnen hebben en dat is niet zo. Dus heeft iedereen zijn wensen en grenzen. Op fundamentele aspecten moet een partner in dezelfde lijn denken, gelijke normen en waarden hebben.

Ik wilde overigens nooit een vriend maar liep toevallig iemand tegen het lijf en het klikte.

Vrienden/ kennissen die niet vega zijn heb ik geen problemen mee. Op een verjaardag plakjes worst voorbij zien komen vind ik niet je van het maar ik kan ermee leven. Met uit  eten gaan wordt altijd rekening met mij gehouden (geen herkenbaar vlees: bloederig, botjes oid). Als dat niet zo zou zijn, prima maar dan kom ik niet, hoeft ook niet want je MOET toch niet mee? En anderen MOETEN geen rekening met je houden, dan maak je zelf de keus of je dat wilt of niet, ik wil het dus niet ;)

zosten

Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #372 Gepost op: 13 december 2007, 16:59:16 »
NinaV, ik vind het ook erg en zou ook nooit een partner willen die wel vlees at. Voor mij is dat een zeer belangrijk punt.

Mensen worden daar wel eens kwaad om maar dat begrijp ik niet eerlijk gezegd. Iedereen heeft zo zijn punten, anders zou je wel iedereen als partner kunnen hebben en dat is niet zo. Dus heeft iedereen zijn wensen en grenzen. Op fundamentele aspecten moet een partner in dezelfde lijn denken, gelijke normen en waarden hebben.

Ik wilde overigens nooit een vriend maar liep toevallig iemand tegen het lijf en het klikte.

Vrienden/ kennissen die niet vega zijn heb ik geen problemen mee. Op een verjaardag plakjes worst voorbij zien komen vind ik niet je van het maar ik kan ermee leven. Met uit  eten gaan wordt altijd rekening met mij gehouden (geen herkenbaar vlees: bloederig, botjes oid). Als dat niet zo zou zijn, prima maar dan kom ik niet, hoeft ook niet want je MOET toch niet mee? En anderen MOETEN geen rekening met je houden, dan maak je zelf de keus of je dat wilt of niet, ik wil het dus niet ;)

idd, je moet op eenzelfde hoogte zijn met je partner.
Als het klikt met elkaar , steun je elkaar. Zo is dat.
Maar bij veel mensen die ik ken is het toch typisch dat het meer de man dan de vrouw is die moeilijk doet wat betreft veg'a'tarisch overschakelen.
Dat klote macho gedoe altijd hé  ;D
Ikzelf heb altijd mijn vrouw gesteund en ik moet eerlijk zeggen ze had gelijk. Het is idd gezonder, voedzamer en je voelt je veel beter. Dat is nu al vele jaren zo en dat zal nooit meer veranderen. Kan eiglk niet meer ook.
Maar mocht ik bvb vlees willen (lievr niet brrr)? Dan moet ik gegarandrt zelf alles klaarmaken. Of ik vlieg met m'n klieken en klakken buiten! hahaha  :D

rozemarijn

Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #373 Gepost op: 16 december 2007, 14:59:17 »
Als tiener wou ik heel graag een vegi vriend. Maar ik ben nu verliefd geworden op een vleeseter.
T maakt eigenlijk niet uit. Als ik vegi kook, eet hij het op. En af en toe gooi ik voor zijn plezier een stuk vlees in de pan. Zolang ik het niet moet snijden of er mee moet prutsen (dat blijft een beetje vies)
IK ben ook opvoedster voor mensen met een verstandelijke beperking. Af en toe kook ik voor mijn bewoners. Ik heb vegi geprobeerd maar ze lusten het niet. Ze vragen ook altijd iets met vlees 'Macaroni met kaas en ham" enzo.
Dus dan maak ik dat voor hen (zij snijden wel het vlees). Ze zien graag dieren maar ze eten ook weer graag vlees.
Tsja ik wil hen ook niets opdringen.... Dan zit je weer met het issue 'keuze en vrijheid"

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #374 Gepost op: 16 december 2007, 19:43:51 »
Ik heb een tijdlang een kookgroep voor volwassenen met een verstandelijke beperking geleid. Zij wisten dat ik geen vlees at, enkelen wisten dat zoiets 'gevetarisch'  ;) heette. Een hapje tofu ging er wel in, maar zelf kozen zij liever de rookworst, de visstick. Keuze en vrijheid, maar ook weten waarvoor je kiest. Nu ligt het natuurlijk aan het 'niveau' maar als we de mensen altijd zelf het menu lieten kiezen, dan aten we alle keren nasi/bami/macaroni/pizza.. Vind het zelf niet zo erg, baalde meer ervan dat als ik op het kinderdagcentrum de bammetjes met smeerworst moest smeren en dat ik die geur 's avonds nog rook...bleeegh

« Laatst bewerkt op: 16 december 2007, 19:49:17 door Joysetsfire »
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Nath123

Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #375 Gepost op: 23 december 2007, 22:14:01 »
Goh ik vind het wel opvallend dat dit zoveel commotie teweeg brengt. Ik ben zelf vleeseter en mijn vriend is vegetarier en wij hebben daar nog nooit problemen of discussies rond gehad. Nu eet ik sowieso vrij weinig vlees of vis maar als we samen zijn eten we altijd vegetarisch en ik vind dat ook leuker, allebei hetzelfde eten en het is nog lekker en gezond ook. Als hij er niet is eet ik wel vlees en vis. Als we gaan samenwonen eten we gewoon vegetarisch en als ik echt eens zin heb in vlees dan maak ik me dat gewoon klaar. Voor mij hoeft mijn vriend mijn vlees niet te maken, als hij daar vies van is wil ik hem dat niet aandoen. Het is eigenlijk spijtig om te horen dat sommige vleeseters zo raar doen over dat vegetarische, volgens mij als je een leuke vriend of vriendin hebt die je echt graag ziet doet die er niet moeilijk over.

Fijne kerst nog allemaal en smakelijk (of dat nu vlees, vis of vegetarisch is wat je gaat eten  ;))

Liefs,

Nath

SHE

Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #376 Gepost op: 04 januari 2008, 20:05:30 »
Het zal wel hypocriet/gemeen/vals of lelijk van mij zijn, maar ik maak voor mijn teerbeminde gewoon vlees klaar.
Ik geloof in vrijheid, en zeker in keuzevrijheid.
Het is niets voor mij om een ander mijn overtuigingen op te dringen en dat wil ik zo houden.
Als hij een biefstukje wil, dan maak ik deze met liefde. Als hij vegetarisch zou eten zou ik niet meer van hem houden ofzo.
Het definieert een mens niet. Ook vega's kunnen klootzakken zijn  :P

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #377 Gepost op: 04 januari 2008, 20:28:18 »
Het zal wel hypocriet/gemeen/vals of lelijk van mij zijn, maar ik maak voor mijn teerbeminde gewoon vlees klaar.
Ik geloof in vrijheid, en zeker in keuzevrijheid.

Nee hoor, absoluut niet hypocriet/gemeen/vals of lelijk. Ieder zijn eigen keuze!

Ben jij dat op de avatar? En zie ik daar een nijntje?!
Welkom trouwens!

SHE

Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #378 Gepost op: 04 januari 2008, 20:34:17 »
Het zal wel hypocriet/gemeen/vals of lelijk van mij zijn, maar ik maak voor mijn teerbeminde gewoon vlees klaar.
Ik geloof in vrijheid, en zeker in keuzevrijheid.

Nee hoor, absoluut niet hypocriet/gemeen/vals of lelijk. Ieder zijn eigen keuze!

Ben jij dat op de avatar? En zie ik daar een nijntje?!
Welkom trouwens!

Dat is mijn tronie inderdaad en het nijntje is minder echt, maar gejat van de vleesliefhebbers van playboy.

Ik kan me voorstellen dat een 'echte' vegetarier het onbegrijpelijk zou vinden dat ik vlees bereid voor mijn partner.
Ergens heeft het natuurlijk ook wel iets zieks; maar keuzevrijheid weegt voor mij zwaarder dan mijn overtuiging geen vlees te willen eten.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #379 Gepost op: 04 januari 2008, 21:05:03 »
het nijntje is minder echt, maar gejat van de vleesliefhebbers van playboy.


 :bloos:
Nu ik iets beter kijk zie ik idd het strikje! Sja, ik zie een konijntje en dan denk ik even niet meer zo helder:P. Net als Playboylezers bij bepaalde andere dingen gok ik;).

Ik ben een echte vegetariër en zou persoonlijk geen vlees maken voor een ander, maar als jij of wie dan ook dat wel doet, zou ik daar echt geen problemen mee hebben.
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2008, 21:05:30 door Hizikigrrrl »