Vegatopia Forum

Poll

Is jouw partner vegetariër?

Ja
63 (25.6%)
Nee
112 (45.5%)
Ik heb geen partner
71 (28.9%)

Totaal aantal stemmen: 89

Als je vriend of vriendin vlees eet

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Chaos

Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #100 Gepost op: 13 januari 2003, 17:36:00 »
Mijn vriend heeft vegetarisch leren koken voor mij. Ik heb zwaarder leren koken voor hem (ik was gewend nogal lichte groentegerechten te koken). Ik heb nooit vlees gegeten of gekookt en zal het ook nooit doen. Ik heb gelukkig een vriend die een vegetarische maaltijd (mits zwaar genoeg ) als volwaardige maaltijd beschouwt, en vlees als optie ipv noodzaak. Een vegetarier zal hij nooit worden, maar een probleem is het tussen ons helemaal niet.

Hij moet altijd lachen om mijn hevige reacties als mijn voedsel 'besmet' (=in aanraking met vlees) dreigt te raken, maar houdt er keurig rekening mee.

Een vleeseter is trouwens uitermate handig als voorproever als je het eten niet helemaal vertrouwt (met name in het buitenland).

NNXIII

Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #101 Gepost op: 13 januari 2003, 17:49:00 »
Mijn ex was geen vegetarier. Toen we nog bij elkaar waren was dat niet echt een probleem. Ze at nooit vlees als ik d'r was en als ze vlees had gegeten en naar mij toe kwam poetste ze altijd extra goed d'r tanden (om nare 'verrassingen' te voorkomen). Toen het over was en ik op d'r verjaardag kwam werkte ze wel kip naar binnen. Dat was al flink ontnuchterend maar niks vergeleken bij wat ik laatst van d'r hoorde: ze ging die avond hert eten! In een klap waren alle resterende gevoelens weg.

Ik weet wel dat mijn volgende vriendin vegetarier (ex-vegan) is. Dit uiteraard indien mijn versierpoging naast letterlijk ook figuurlijk succesvol zal zijn. Laat ik er maar het beste van hopen.

Chaos

Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #102 Gepost op: 13 januari 2003, 18:19:00 »
Mijn vriend eet gewoon vlees in mijn bijzijn; voor mij zou het ook als stiekum overkomen als hij dat alleen deed als ik er niet was. Ik hoop dat er eens een wereld zal zijn waarin de mensheid geschokt zal zijn over dat wrede verleden waarin de meeste mensen het normaal vonden om stukken dier op te eten. Helaas is het nog lang niet zo ver...

Janet

Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #103 Gepost op: 13 januari 2003, 22:33:00 »
Eet je vriend dan scharrelvlees of let hij hier verder niet op?

Chaos

Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #104 Gepost op: 14 januari 2003, 10:33:00 »
Hij is inderdaad scharrelvlees gaan eten, ja! Daar ben ik wel erg blij mee. En uiteraard eet hij veel minder vlees; als we samen eten is het altijd vegetarisch.

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #105 Gepost op: 14 januari 2003, 12:22:00 »
ik geloof dat ik heel erg blij kan zijn met mijn vriend!
Ik ben wel vegetarier en hij niet. Toch altijd als we samen eten dan eten we vegetarisch (ook als hij kookt, hij koopt nooit apart vlees voor hem en vega voor mij). Ik denk dat hij zo langzamerhand ook over stapt. NOU ja , dat hoop ik
Eet gezond & eet taartjes

ebeth

Partner meekrijgen vega te worden
« Reactie #106 Gepost op: 21 januari 2003, 08:20:28 »
Hallo!
Ik vind het erg kortzichtig van mensen dat ze vegetariers of veganisten gaan vergeleiken met een moordenaar... Juist deze mensen denken na bij de rechten van dier en mens. :nooo:

Zelf ben ik druk bezig Vegetariesch aan het (proberen) worden. Mijn beweegredenen? Het eten van vlees gaat me steeds meer tegen staan. Helemaal toen mijn vriendje (opgevoed als bijna vegetariër, je zou het alleen niet denken...) zei toen hij balletjes moest draaien voor de soep: Moet ik dat doen? graaien in een dood beest, bleeeeh. Oke... ik ging bijna over mijn nek en had tranen in mijn ogen staan. Dat voelde erg! :crying:. Al goed, ik probeer nu zo weinig mogelijk vlees te kopen en zo veel mogelijk groente burgers en verzamel veel vegetarische recepten. Alleen mijn vriendje krijg ik niet mee, terwijl hij het wel vies vind om in een dood beest te graaien... Hebben jullie een oplossing.

Groetjes,  :ylsuper: Ebeth :witch:
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2003, 08:27:59 door Annemieke »

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Partner meekrijgen vega te worden
« Reactie #107 Gepost op: 21 januari 2003, 08:54:34 »
Om te beginnen wil ik wel stellen dat ik zelf nooit zou proberen iemand "mee te krijgen". Ieder zijn meug, zeg ik altijd maar.

Maar ik heb een vleesetende verloofde en die eet thuis gewoon met mij mee (vegetarisch) en dat was vrij simpel te realiseren.

Ik kook gewoon lekkere vegetarische dingen, in het begin nog met vleesvervanger bijv. En zo af en toe maak ik iets echt bijzonders (dan sta je dus een paar uur in de keuken).
Wat ook helpt is hem erbij betrekken, lekker samen koken. Is nog gezellig ook, maar niet voor iedereen weggelegd. Je moet er maar zin in hebben.

Ik koop geen vlees en weiger het klaar te maken, dat helpt ook. Hij vindt het zelf te veel moeite om dat alleen voor hem in huis te gaan halen.

Soms zoeken we voor een hele week recepten uit samen. Dan heb je ook meteen een boodschappenlijst voor de hele week. Omdat ik hem erbij betrek komt er altijd iets op tafel wat we allebei lekker vinden. Zo kijk je uit naar het eten elke dag en wordt het een gezellig samen zijn (al dan niet samen koken ook).

En voor mijn vleesetende vrienden: laten merken hoe lekker iets zonder vlees is. Ze komen allemaal graag terug!  ;D

groeten,
Nicky
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Brent

  • ****
  • 600
  • Geslacht: Man
Re:Partner meekrijgen vega te worden
« Reactie #108 Gepost op: 21 januari 2003, 09:35:04 »
Mijn vriend is ook vleeseter. In het begin probeerde ik hem ook te overtuigen om vegetariër te worden maar ik had al snel door dat dat niet lukte.

Toen we zijn gaan samenwonen hebben we afspraken gemaakt, oa dat er bij ons thuis geen vlees in huis zou komen. Daar houdt hij zich keurig aan.  Alleen als hij éénmaal per week naar zijn ouders gaat eet hij vlees.

In het menu probeer ik rekening te houden met wat hij lust. Ik moet dus niet met vb sojabrokken afkomen. Maar toch is hij erg lief en kookt door de week als hij als eerste van het werk thuiskomt een vegetarisch potje voor ons allebei... :D

TearSong

Re:Partner meekrijgen vega te worden
« Reactie #109 Gepost op: 21 januari 2003, 10:20:42 »
ik denk inderdaad ook dat het nooit goed is om iemand 'over te halen' of 'mee te krijgen'. Als hij ook vegetarier wil worden dan komt dat vanzelf wel, en zo niet dan niet. Wel een beetje vreemd dat hij dan niet in dood beest wil graaien maar het wel wil eten hoor ;) Misschien dat je kunt vragen of hij voortaan zelf zijn vlees wil klaarmaken dan aangezien jij als (bijna) vegetarier dat liever niet doet? :D

Mijn vriend is wel vegetarier geworden nadat hij mij leerde kennen (z'n zusje ook zelfs), terwijl hij daarvoor wel elke dag vlees at en zelfs als bijbaantje bij de McDonalds werkte. Ik heb het nooit aan hem gevraagd maar toen ik hem uitlegde waarom ik geen vlees at begon er ergens een belletje te rinkelen en besloot hij ook vegetarier te worden. Is wel zo makkelijk ook met eten koken ;)

Toby

Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #110 Gepost op: 21 januari 2003, 10:52:47 »
Mijn advies: zoveel mogelijk herkenbare dode stukken dieren serveren ;) met daarnaast een allerschattigst fotootje van het geserveerde diertje (lammetjes of kalfjes met van die grote zwarte lieve oogjes) ;)


Iemand zal uit zichzelf voor het vegetarisme kiezen dat wel, maar zo te horen staat je vriend er toch enigszins voor open, tenminste hij heeft er toch moeite mee om in herkenbare lappen vlees te prikken toch? Wellicht gaat ie overstag als je samen met hem een slacht/bio-industrievideo bekijkt? Zo veel mogelijk info opvragen bij div. organisaties over de productie van vlees (CIWF, Wakker Dier etc.) dus informeren, inlezen en zelf gaan kijken. Educate to Liberate! En in contact brengen met levend vlees, lees: levende dieren. Laten zien, laten aanraken, kijk ze in de ogen, kijk naar hun manier van leven......dan moet je wel een echt "ijskonijn" zijn om niet de link te leggen tussen het lijden dat vooraf gaat aan dat stukje vlees en het dier.  Zo heb ik al overtuigde vleeseters overstag laten gaan en die zijn allemaal nog vegetariër! Kijk ook eens op de website van PETA (People for the Ethical Treatment for Animals), super goede site met veel info waar je direct zelf mee aan de slag kan gaan!

Dit is een reactie op Ebeth trouwens!


« Laatst bewerkt op: 21 januari 2003, 10:57:12 door Toby »

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Partner meekrijgen vega te worden
« Reactie #111 Gepost op: 21 januari 2003, 15:13:26 »

Soms zoeken we voor een hele week recepten uit samen. Dan heb je ook meteen een boodschappenlijst voor de hele week. Omdat ik hem erbij betrek komt er altijd iets op tafel wat we allebei lekker vinden. Zo kijk je uit naar het eten elke dag en wordt het een gezellig samen zijn (al dan niet samen koken ook).

Ja, dat vind ik ook erg leuk. Nu is de keuken sowieso mijn favoriete plek in huis. En dan helemaal met pip (= ook vegan) en nieuwe recepten verzinnen/proberen.

Pluus

Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #112 Gepost op: 23 januari 2003, 17:02:04 »
Iemand 'overhalen' is inderdaad nooit een goede oplossing.
Iemand moet het zelf willen. Mijn vriend eet ook vlees, tja hij moet
het toch echt zelf bepalen. Ik kan er weinig aan veranderen, behalve lekkere vegetarische gerechten op tafel toveren  ;)

Hij is ook echt de beroerste niet als het om vegetarisch eten gaat, we zoeken altijd wat uit wat we allebei lusten en ik maak ook wel eens een stukje vlees voor hem klaar. Zolang ik het niet op hoef te eten.

Hij vindt de vegetarische schnitzel  :-\ wel lekker en die eet hij regelmatig, ook als ik er niet ben ;D

Ieder zijn keuze, zolang ze mijn keuze ook respecteren

Danielle

Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #113 Gepost op: 23 januari 2003, 18:00:59 »
Natuurlijk, maar daar gaat het volgens mij niet om. Het is eerder een kwestie van respect & tact - net zoals je bv. aan tafel een conversatie vermijdt als je weet dat die onaangenaam voor iemand is. Het is toch altijd leuker als mensen laten zien dat ze je vegetarisme respecteren, ook al zijn ze het er niet mee eens...
Mensen snappen het ook nooit dat het mij pijn doet als zij vlees eten. Waarom doen ze dat dan toch als ik erbij ben?
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2003, 00:51:06 door Sander »

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #114 Gepost op: 24 januari 2003, 17:59:48 »
Omdat ze het niet snappen?  ;)
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

ebeth

Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #115 Gepost op: 11 februari 2003, 13:01:47 »
Citaat
Ebeth, je zegt dat je vriendje op is gevoed als "bijna vegetarier". Heb je wel eens gevraagd wat hij niet okay vond aan die opvoeding en waarom? Het kan zijn dat hij bijvoorbeeld geen keus kreeg van zijn ouders. In dat geval is er natuurlijk veel voorzichtigheid geboden als je hem wilt overhalen.

Door Toby werd gesuggereerd om schokkende filmpjes e.d. te laten zien. Dat werkt m.i. alleen voor mensen die besloten hebben vegetarier te worden en af en toe bevestiging nodig hebben. Ik denk dat he zoziezo niet goed werkt al je vriend merkt dat je een soort van plan hebt bedacht om hem te veranderen.

Hallo Ik,
Nee, ik heb hem nooit gevraagd of hij de "bijna vegetarier opvoeding" goed vond. Het enige wat ik krijg te horen als ik hem een vega-hamburger of een bord spagetti met tofu voorschotel is BLEH! dat is vies. Maar vervolgens neemt hij wel een tweede bord. dus ik denk dat hij het woord vegetarisch een beetje vies vind...  ::) komt wel goed denk ik. Duurt effe maar ik haal em wel over...

[edit: quote ingevoegd]
« Laatst bewerkt op: 11 februari 2003, 13:12:25 door Annemieke »

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #116 Gepost op: 11 februari 2003, 13:15:34 »
Het enige wat ik krijg te horen als ik hem een vega-hamburger of een bord spagetti met tofu voorschotel is BLEH! dat is vies. Maar vervolgens neemt hij wel een tweede bord. dus ik denk dat hij het woord vegetarisch een beetje vies vind...  ::) komt wel goed denk ik. Duurt effe maar ik haal em wel over...

Al eens gezegd dat ie een aansteller is? Of gewoon asociaal? Ik zou het dus echt niet pikken als iemand  mijn bereide eten vies noemde...
Tenzij het werkelijk vies is inderdaad. Maar om alles wat vega is nou vies te noemen..  :-\

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #117 Gepost op: 11 februari 2003, 13:22:43 »
Dit werkt ook goed:
naar een kinderboerderij gaan, lief de diertjes gaan aaien (varkentjes, schaapjes en koetjes) en zeggen: dit eet je toch niet op? (wel met een beetje drama er om heen....:) )
Eet gezond & eet taartjes

silliebillie

Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #118 Gepost op: 11 februari 2003, 14:35:43 »
Ik heb gemerkt dat het bij mijn man en omgeving het beste werkt om gedoseerd op een quasi achteloze wijze informatie over de leefomstandigheden te geven. Gisteren vertelde ik bijv onder het koken over die walgelijke kuikenveegmachine.  Dan zegt mijn man "nou gelukkig ben ik vegetarisch" Ik ga dan maar niet in discussie over het feit dat hij alleen bij ons thuis vegetarisch is. Ik zeur niet (niet altijd dan) als hij bij anderen wel vlees eet en hij verwacht niet van mij dat ik voor hem vlees ga klaar maken. Als je duidelijk kunt uitleggen waarom je dit niet wilt, dan kan hij toch in alle redelijkheid niet van jou verlangen dat jij het wel doet terwijl hij het zelf geeneens wilt doen!

Offline Twilightje

  • ***
  • 299
  • Geslacht: Vrouw
Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #119 Gepost op: 18 februari 2003, 14:19:57 »
Mijn vriend eet vlees en ik heb daar geen problemen mee. Vegetarisme is voor mij een persoonlijke keuze en hij respecteert die, dus waarom zou ik zijn keuze niet respecteren? Handig is wel dat hij niet elke dag vlees hoeft te hebben, dus ik kook ook vaak vegetarisch voor ons beiden.