Vegatopia Forum

Vegetarier en christen

Re:Vegetarier en christen
« Reactie #260 Gepost op: 13 juni 2013, 12:17:04 »
Nou dat is wel hééél erg overtuigend hoor, 10 dagen alleen maar groente eten. Als dat epistel iets bevestigt is het de waarde van het OT als sprookjesboek.

En als je denkt dat de scheppingsverhalen makkelijk te weerleggen zijn, dan heb je er dus helemaal niets van begrepen. Er valt helemaal niets te weerleggen aan de geschriften in de bijbel, want die zijn onwrikbaar waar.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

« Reactie #261 Gepost op: 13 juni 2013, 12:59:20 »
Er zijn dan ook geen twee scheppingsverhalen in de Bijbel. Genesis 2 vult Genesis 1 aan. Er is geen contradictie. Dus je hebt gelijk de Bijbel is onwrikbaar. Ik had ook niet gereageerd om de de discussie aan te gaan met atheïsten en agnostici maar mijn reactie was met name gericht op christenen die in hun omgeving geen begrip krijgen.

Daniël 1:16 geeft aan dat het langer is dan 10 dagen, die 10 dagen was slechts een VeggieChallenge.

« Reactie #262 Gepost op: 13 juni 2013, 13:36:01 »
Nee, precies tien dagen staat er in Daniel, precies zoals je het zelf hebt weergegeven. Tenzij de eerste de beste vertaling die ik heb geraadpleegd, toevallig ook niet klopt. :P Of bedoel je wat anders?

En ik bedoel te zeggen dat de (omgeving van) een gelovige christen niet op die manier te overtuigen valt. Het zal weinig zin hebben om op basis van wat wel (of vooral niet) in de bijbel staat, dergelijke discussies te trachten te 'winnen'. Voor het ene citaat waar jij mee komt aanzetten, weten ze tien bijbelcitaten van tegengestelde strekking aan te slepen om je mee om de oren te slaan.

Dat gezegd hebbende, mijn schoonouders zijn ook geheel van hun katholieke geloof afgevallen. Maar dan meer door uit eigen beweging na te gaan denken over wat hun geloof nou eigenlijk inhield en voor ze betekende (NB schoonvader was kerkorganist, en schoonmoeder was ook actief binnen de kerk). En daar heb ik ze toch echt geen steuntje in de rug voor gegeven door het waarheidsgehalte van de bijbel te becommentariëren of zo.

Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

« Reactie #263 Gepost op: 13 juni 2013, 13:52:28 »
De dienaren van de koning hebben tien dagen vegetarisch gegegeten inderdaad, maar Daniël bleef aan het hof tot het eerste regeringsjaar van Cyrus (1:21), en Daniël kwam in het hof aan in het derde regeringsjaar van Jojakim (1:1). Al met al was Daniël zijn vegetarische dieet wel iets langer dan 10 dagen ;)

In sommige omgevingen zullen je de discussie inderdaad niet "winnen" of op begrip mogen rekenen maar dan blijft het wel prettig als je voor jezelf duidelijk hebt dat er geen enkele reden is om aan te nemen dat God negatief tegenover het vegetarisme zou staan.
« Laatst bewerkt op: 13 juni 2013, 14:08:43 door Calhoun84 »