Hallo,
Ik kwam deze hele discussie toevallig tegen. wat een berg reacties. Ik heb er een kwartier in zitten lezen maar het was teveel.
Wat ik miste, is dat "christendom" een historische (en eschatologische) godsdienst is. Dat wil zeggen, dat het de menselijke geschiedenis niet ziet als een eindeloze cyclus of als een onvoorspelbare strijd, maar als een ontwikkeling met een doel.
De meningen verschillen sterk hoe dat doel bereikt wordt, hoe passief of hoe actief de gelovigen daarin zijn, maar als je je herinnert welke rol christelijke "drammers" hebben gespeeld bij de afschaffing van de slavernij (jezuieten nb, franciscanen, quakers) tegenover veel conservatieve, ook christelijke tegenstand, terwijl nu iedere christen zal zeggen dat slavernij "onbijbels" is. dan is er op dezelfde wijze ook hoop voor het vegetarisme. Zowel het eerste als het laatste bijbelboek beschrijven namelijk een vegetarische wereld, dus vegetarisme ligt binnen het christelijk "heilsperspectief". Alleen zijn er, juist in nederland, heel wat stromingen die "activisme" afwijzen en die zeggen dat de ontwikkeling van de geschiedenis niet door de mens gestuurd kan worden maar alleen door God zelf. Voordat het "vrederijk" bereikt is waarvan de profeten, oa. Daniel en Johannes schrijven, moeten ze afwachten tot de nieuwe tijd komt..
OK, nu over je vraag zelf. Ik ben assistent uitgever bij een "christelijk" bedrijf. Niet christelijk op het gebied van vegetarisme naar mijn mening, maar dat is de hele discussie. Ik zou wel eens willen doorfilosoferen of er behoefte is aan ondersteunende lectuur buiten internet, in boekvorm dus, voor christen-vegetariers. Als los zand bereiken we niet veel, terwijl het christendom als geheel een belangrijke politieke motor is voor de ontwikkeling van waarden en normen waar de wereld (ook andere godsdiensten en humanisten) zich aan willen binden, zie het verhaal over de slavernij. En als ik sommige sites over vegetarisme goed gelezen heb, dan heeft het negentiende eeuwse vegetarisme en de reformbeweging ook nog wel wat christelijke wortels gehad. Misschien valt er iets te pionieren. Wie heeft zin om daarover wat te palaveren in een kleine kring?