Vegatopia Forum

Vegetarier en christen

Offline Christiaan

• 10.293
Re:Vegetarier en christen
« Reactie #20 Gepost op: 24 februari 2004, 23:05:40 »
Of God doet niet genoeg zijn best om het mij te laten snappen!?
Jaja, geef God maar weer de schuld.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline pip

• 169
« Reactie #21 Gepost op: 24 februari 2004, 23:07:09 »
Het gebod "Gij zult niet doden" zegt mij eigenlijk genoeg  :)
Maar dan interpreteer je het zoals jij het wilt. Je kan het plukken van een appel ook moord noemen. Of masturbatie (als man dan).
of deze van fokke en sukke.
blaat

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
« Reactie #22 Gepost op: 25 februari 2004, 11:56:28 »
buiten zwak ben ik ook:
wettisch (want houd spontaan alle spijswetten uit het O.T.)
moeilijk (onee..Trish komt ook eten!)
zeurderig (ja sorry maar ik ga niet mee naar het steak house..nee ook niet voor de saladebar)
houd ik mij niet aan het gebod van de gastvrijheid (ant eet niet wat me wordt voorgezet)
en....ben een rebel!.... :)

Dat wat je hier noemt staat heeft denk ik niet echt met christen zijn te maken, maar met het zijn van vegetarier in een groep niet-vegetariers. Moeilijk, zeurderig etc zijn verwijten die andere vegetariers ook krijgen. Omdat de bijbel er ook niet duidelijk over is gaat het vooral om je eigen normen, en dat geldt zowel voor christenen als niet-christenen.

Misstries

« Reactie #23 Gepost op: 25 februari 2004, 11:58:53 »
je hebt gelijk......behalve over het O.T.  dat is wel bijbels gerelateerd :P

edit: en over het gebod van gastvrijheid...ook niet  :-*

Maar voor de rest heb je gelijk..heeeel erg gelijk :)

« Laatst bewerkt op: 25 februari 2004, 12:00:06 door Misstries »

ellen

« Reactie #24 Gepost op: 25 februari 2004, 12:01:14 »
Sommige sociologen en antropologen beweren dat religieuze spijswetten eigenlijk alleen maar gecreeerd naar aanleiding van de beschikbaarheid van voedsel. Daarom zouden sommige religies vooral een vegetarisch dieet voorstaan etc.

Ik denk zelf dat God vegetarisme niet zal afkeuren ook al gaan veel Christenen ervan uit dat je als rentmeester dieren op mag eten.

Offline Poek

• 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #25 Gepost op: 25 februari 2004, 12:03:10 »

Ik begreep de zin 'want houd spontaan alle spijswetten uit het O.T.' niet helemaal, maar is het dan iets waar de bijbel duidelijk over is?

Citaat

Ook hier: is de bijbel hier duidelijk over? Het lijkt me niet dat je alles moet eten wat men je voorzet, dan kan je iemand ook wel poep voorzetten.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #26 Gepost op: 25 februari 2004, 12:05:36 »
Ik begreep de zin 'want houd spontaan alle spijswetten uit het O.T.' niet helemaal, maar is het dan iets waar de bijbel duidelijk over is?
De spijswetten hebben volgens mij voornamelijk betrekking op vlees...
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline nicky_too

• 947
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #27 Gepost op: 25 februari 2004, 12:05:43 »
Mijn indruk is dat:
1. veel Christenen hun interpretatie van de bijbel als de enige juiste zien;
2. veel Christenen vlees eten en zich (net als niet-Christelijke vleeseters) zich nogal confronteerd/aangevallen voelen door vegetariƫrs (zeker als je dat bijbels kan onderbouwen, want dat kan);
3. veel dingen in de bijbel op diverse manieren uitgelegd kan worden en vooral dat veel dingen niet zo goed vertaald zijn (haal de grondtekst er maar bij, kun je lachen!).

Conclusie: veel Christenen zijn erg intolerant op basis van een verkeerde overtuiging.
Kortom: niks van aantrekken en doen wat jij denkt dat goed is.

groeten,
Nicky
"AAAH!!"
"HMPF!"

Misstries

« Reactie #28 Gepost op: 25 februari 2004, 12:11:18 »

Citaat

Ook hier: is de bijbel hier duidelijk over? Het lijkt me niet dat je alles moet eten wat men je voorzet, dan kan je iemand ook wel poep voorzetten.

Grappig dat je dit in dit context aanhaalt, het klopt! in de zin dat sommige vleessoorten in de bijbel als gruwelijk en oneetbaar worden neergezet (dus te vergelijken met poep)..elders in het N.T. staat dat je moet eten wat je wordt voorgezet...dit vers wordt dus nogal eens uit zijn verband gerukt.....en gezien jouw command..weet je dat je zwak bent...reply ik ja en ik houd ook het gebod van de gastvrijheid niet...
beide verzen zijn  uit hun verband en gaan ergens anders over.
Maar om niet te verzanden in een discussie over het forum als: Ja, maar hoe weet jij nou dat jij gelijk hebt en zij niet?
 :shutup: houd ik verder mijn mond ;)

Offline Poek

• 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #29 Gepost op: 25 februari 2004, 12:12:04 »
Conclusie: veel Christenen zijn erg intolerant op basis van een verkeerde overtuiging.

Ik denk dat beter is: veel mensen (en dus ook christenen) zijn erg intolerant op basis van een verkeerde overtuiging. Alleen kan dat gedrag bij gelovigen irritanter zijn, want tegen 'God zegt het. Einde discussie' valt weinig in te brengen.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #30 Gepost op: 25 februari 2004, 12:13:29 »
Ik denk dat beter is: veel mensen (en dus ook christenen) zijn erg intolerant op basis van een verkeerde overtuiging. Alleen kan dat gedrag bij gelovigen irritanter zijn, want tegen 'God zegt het. Einde discussie' valt weinig in te brengen.
Nou, atheisten die de hele bijbel belachelijk vinden kunnen er ook nog wel eens een handje van hebben, waarbij ze zich dan op de Redelijkheid beroepen...

Edit: maar laten we het hier nou maar niet zo ver komen :)
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2004, 12:14:14 door Christiaan »

Misstries

« Reactie #31 Gepost op: 25 februari 2004, 12:13:54 »
Mijn indruk is dat:
1. veel Christenen hun interpretatie van de bijbel als de enige juiste zien;
2. veel Christenen vlees eten en zich (net als niet-Christelijke vleeseters) zich nogal confronteerd/aangevallen voelen door vegetariƫrs (zeker als je dat bijbels kan onderbouwen, want dat kan);
3. veel dingen in de bijbel op diverse manieren uitgelegd kan worden en vooral dat veel dingen niet zo goed vertaald zijn (haal de grondtekst er maar bij, kun je lachen!).

Kortom: niks van aantrekken en doen wat jij denkt dat goed is.

groeten,
Nicky

bedankt Nicky...mijn hart werd zowaar een onsje lichter
Ik doe er luchtig over maar ..vind het best een probleem.....
dit maakt dat ik mij een beetje bevestigd voel! :-*

Offline nicky_too

• 947
« Reactie #32 Gepost op: 25 februari 2004, 12:15:00 »

Mee eens, maar ik hield me even aan de topic, als je het niet erg vindt.  ;)

Maar tegen "God zegt het" is wel degelijk wat in te brengen. Wat dacht je van "bewijs dat maar". Tot nu toe een prima discussie-stopper.  ;D

groeten,
Nicky
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline nicky_too

• 947
« Reactie #33 Gepost op: 25 februari 2004, 12:18:54 »
bedankt Nicky...mijn hart werd zowaar een onsje lichter
Ik doe er luchtig over maar ..vind het best een probleem.....
dit maakt dat ik mij een beetje bevestigd voel! :-*

Graag gedaan, hoor.

Het kan ook een probleem zijn. Ik heb bij mezelf en bij mijn verloofde gezien wat er kan gebeuren als je anders denkt dan anderen. Ik ben Christelijk opgevoed, maar denk graag zelf na. Op mijn (Christelijke) scholen werd dat niet geaccepteerd, met alle problemen van dien.

Mijn verloofde is zelfs nog heel lang lid geweest van een kerk, maar denkt anders dan de rest. Zelfde probleem.

Uiteindelijk is de vraag of jij je liever conformeert aan de rest en daarbij je eigen overtuiging aan de kant kunt en wilt zetten of dat je probeert je staande te houden in jouw manier van geloven.
Het gaat er dus niet zo zeer om WAT je wilt geloven, maar HOE.

Het lijkt mij (maar dat ben ik, tegenwoordig niet-Christen) dat je beter kunt proberen te leven zoals God van jou verlangt (dus volgens jouw interpretatie van de bijbel) dan hoe de andere mensen van je verlangen. Zo maar een gedachte...  :P

groeten,
Nicky
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #34 Gepost op: 25 februari 2004, 12:22:15 »
zijn er hier eigenlijk mensen die meedoen met de vasten?
en zoja, hoe doen jullie dat dan?

ik wil best meedoen met de vasten, en geen vlees eten, en niet snoepen
maar ik vind het lastig om te bepalen hoe ver je moet gaan
is een appel als tussendoortje, nou wel of geen snoep, en mag je na het sporten een sportdrankje, of thee met suiker
wat ik ook lastig vind, is dat ik hier helemaal geen katholieke mensen ken, en dat ik ook nog geen kerk heb (ik woon al 4 jaar in Amsterdam, maar ik vond geloven eerst niet zo belangrijk, en mijn ouders blijbaar ook niet), dus ook niet weet wat ze daar doen

wel zag ik vanochtend bij de herhaling van het elfde uur, een hulpbisschop die in deze periode wilde gaan afvallen, meer wilde gaan bidden en meer sociaal wilde zijn
de laatste twee dingen kan ik natuurlijk ook proberen

verder vind ik dat je prima gelovig en vegetarier kunt zijn, ik vind het eigenlijk wel raar dat er zoveel gelovigen zijn, die er geen problemen mee hebben om God's schepsels op te eten
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #35 Gepost op: 25 februari 2004, 12:22:27 »
Maar tegen "God zegt het" is wel degelijk wat in te brengen. Wat dacht je van "bewijs dat maar". Tot nu toe een prima discussie-stopper.  ;D
Maar dat is natuurlijk best wel moeilijk als je allebei wel de Bijbel als het woord van God accepteert...

Offline Poek

• 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #36 Gepost op: 25 februari 2004, 12:23:42 »

Mee eens, maar ik hield me even aan de topic, als je het niet erg vindt.  ;)

Dat zeg ik, einde discussie. Het wel of niet bestaan van God valt niet te bewijzen, je gelooft het of niet.

En Christiaan, natuurlijk is intolerant gedrag van atheisten ook irritant. Alleen zal het minder snel voorkomen dat zij iets vinden, alleen maar omdat het in een boek staat.

Offline Poek

• 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #37 Gepost op: 25 februari 2004, 12:25:59 »
ik wil best meedoen met de vasten,

Waarom wil je vasten? Vanwege geloof en/of dat het gezond is?

Offline nicky_too

• 947
« Reactie #38 Gepost op: 25 februari 2004, 12:26:14 »
Maar dat is natuurlijk best wel moeilijk als je allebei wel de Bijbel als het woord van God accepteert...

In die situatie verkeer ik nu niet (meer), maar als je het ergens niet over eens bent en je gelooft in principe wel hetzelfde, dan lijkt het me dat je beter de grondtekst erbij kunt halen. Het is dan blijkbaar niet duidelijk wat God precies zegt...

groeten,
Nicky
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #39 Gepost op: 25 februari 2004, 12:27:45 »
En Christiaan, natuurlijk is intolerant gedrag van atheisten ook irritant. Alleen zal het minder snel voorkomen dat zij iets vinden, alleen maar omdat het in een boek staat.
Het maakt natuurlijk niet uit wat de reden is dat iemand irritant is ;)