Vegatopia Forum

Vegetarier en christen

Offline Anya

• 737
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarier en christen
« Reactie #180 Gepost op: 25 juni 2004, 23:44:48 »
Misschien heb ik het mij ook laten wijsmaken, maar kenden de Romeinen geen roomijs of sorbets.

Alleen in streken waar ze even een paar bedienden om sneeuw konden sturen...

« Reactie #181 Gepost op: 25 juni 2004, 23:48:49 »

Daar hadden ze Christenen voor.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

demiseXofXaXlove

« Reactie #182 Gepost op: 26 juni 2004, 18:16:56 »
Het is me uit de vraag alleen al duidelijk dat jij geen ervaring in geloof hebt (wat uiteraard helemaal niet erg is).

Voor een Christen is de bijbel het woord van God (al dan niet direkt, al dan niet letterlijk). Als je in (een) God gelooft, staat die God uiteraard boven de mens (lijkt mij logisch, in ieder geval). En dus staat God's wil boven de jouwe.

Het is niet zo moeilijk, het is alleen lastig voor te stellen als je zoiets zelf niet gelooft (zoals ik bijv.).

Misschien zit ik er naast, maar de bijbel bestaat uit een verzameling vertellingen toch? Het is niet god zelf die dat boek heeft geschreven. Dus zit er per definitie al een persoonlijk perspectief in die verhalen. Het woord van God, klinkt mij dus niet goed in de oren. Waaruit concluderen Christenen dat het dan werkelijk het woord van God is? Ik kan begrijpen dat je de wil van een ander boven die van jezelf plaatst, maar om God's wil te vereenzelvigen met 'oude teksten', lijkt mij een onlogische basis om dit te feitelijk te doen.

Ik heb inderdaad geen rechtstreekse ervaringen met geloof. Ik probeer het wel te begrijpen, vandaar mijn vraag.

Offline nicky_too

• 947
« Reactie #183 Gepost op: 26 juni 2004, 18:20:59 »
In principe heb je helemaal gelijk, de bijbel is niet meer dan een verzameling boeken. In die boeken wordt verteld over de God van de Joden. Zo simpel mag ik het wel stellen, denk ik.

Alleen, veel Christenen beweren dat de bijbel geïnspireerd is. Nu ligt het er maar net aan hoe je dat moet interpreteren. Vaak gaat men er toch van uit dat God dus in feite gedicteerd heeft wat er geschreven moet worden. Dan kom je dus op een bijbel die het letterlijke woord van God zou zijn.

Als je zegt dat inspiratie betekent dat God de inspiratie was voor de mensen om de boeken te gaan schrijven, heb je al een heel andere situatie. Dan blijft het mensenwerk met goddelijke inspiratie, wat je ook weer op diverse manieren kun uitleggen.

Ikzelf ga ervan uit dat de bijbel een verzameling boeken is waarin mensen hebben opgeschreven hoe zij hun geloof en dus ook hun idee van God hebben ervaren. Puur mensenwerk dus.

Dat zijn heel grof de drie mogelijkheden.
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Laurita_27

• 979
Vega Christenen
« Reactie #184 Gepost op: 04 november 2004, 09:38:55 »
God is machtiger dan de mens. God kán meer dan de mens. God is intelligenter dan de mens.
Toch houdt God van ons mensen en zal Hij ons niet misbruiken. God moet er niet aan denken dat hij voor zijn eigen genot mensen zou laten lijden.

Mensen zijn machtiger dan dieren. Mensen kunnen meer dan dieren. Mensen zijn vaak meer ontwikkeld dan dieren.
Geeft dát ons het recht om dieren te gebruiken voor ons eigen genot? Om dieren af te slachten? Om dieren slecht te behandelen? Zou God dit goedkeuren?

Mijn stelling:
"Als Christen is het logisch dat je vegetariër bent, uit overtuiging laat je geen dieren voor jouw genot doodmaken"

Groetjes, Laura
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vega Christenen
« Reactie #185 Gepost op: 04 november 2004, 09:43:33 »
Hier kun je al een lange discussie over vegetarisme en christendom vinden.

Hoe zit het eigenlijk met christendom en reincarnatie, van konijn naar mens bijvoorbeeld? ;)
« Laatst bewerkt op: 04 november 2004, 09:44:33 door Poek »

Offline Laurita_27

• 979
« Reactie #186 Gepost op: 04 november 2004, 09:50:27 »
Ja, die draad had ik al gelezen, maar ik krijg daar niet echt antwoord op mijn stelling.
Ik ben zelf geen Christen, mijn vriend wel (hij is alleen de weg een beetje kwijt) maar ik doe samen met hem de Alpha cursus om het geloof wat meer te begrijpen. Het geen-vlees eten en Christen zijn stuit nogal op wat problemen, dus vandaar mijn stelling.

Offline Draek

• 4.449
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #187 Gepost op: 04 november 2004, 09:56:43 »
je kan beter eigenlijk gewoon geen christen zijn...

maar goed... de stelling... als christen zou je wel meer respect moeten hebben voor gods creaties, maar dat lijken de christelijke boeren niet echt begrepen te hebben net als de rest van de christenen in NL en andere landen natuurlijk.
Zoals ze nu omgaan met wat ze juist met respect moesten behandelen dan kan je beter alvast wat ijs inkopen voordat je door die god naar de hel word gestuurd....

Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #188 Gepost op: 04 november 2004, 09:58:16 »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #189 Gepost op: 04 november 2004, 10:01:09 »

Moet ik dit beschouwen als een bedreiging op mijn leven?  ::)

...  misschien toch maar politiebescherming aanvragen...

Offline Laurita_27

• 979
« Reactie #190 Gepost op: 04 november 2004, 10:07:23 »
Weet je, ik ben nog nooit van m'n leven in aanraking geweest met een geloof. Tot ik 4 jaar geleden mijn huidige vriend leerde kennen.
Zoals ik al zei: hij heeft niet een rotsvast geloof. Toch ben ik blij dat ik me nu aan het verdiepen ben erin. En ik vind discussie's zoals deze prachtig. Niks mis mee toch? Wie weet bekeer ík nog wel wat Christenen :O

Offline Poek

• 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #191 Gepost op: 04 november 2004, 10:07:25 »
Ja, die draad had ik al gelezen, maar ik krijg daar niet echt antwoord op mijn stelling.
Ik ben zelf geen Christen, mijn vriend wel (hij is alleen de weg een beetje kwijt) maar ik doe samen met hem de Alpha cursus om het geloof wat meer te begrijpen. Het geen-vlees eten en Christen zijn stuit nogal op wat problemen, dus vandaar mijn stelling.

Volgens mij staat het antwoord er wel? Ik neem tenminste aan dat je je als christen op de bijbel baseert, en daar pluk je dan uit wat je goed uitkomt?
« Laatst bewerkt op: 04 november 2004, 10:07:39 door Poek »

Offline Laurita_27

• 979
« Reactie #192 Gepost op: 04 november 2004, 10:21:26 »
Maar het gaat mij er niet om of het wel of niet in de Bijbel staat.
Het gaat mij om de overtuiging.
Ík vind namelijk dat je als Christen vegetarisch moet zijn, maar vinden Christenen dat ook?

Kiwi

« Reactie #193 Gepost op: 04 november 2004, 10:22:15 »
Blijkbaar niet, anders zouden er heel wat meer Vegetariërs zijn!

Offline Poek

• 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #194 Gepost op: 04 november 2004, 10:26:47 »
Maar het gaat mij er niet om of het wel of niet in de Bijbel staat.

Maar Christenen toch wel? Christenen geloven toch dat de bijbel het woord van God is?

Je kan natuurlijk uit persoonlijke overtuiging vegetarier zijn, maar dat staat dan los van het christen zijn.

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #195 Gepost op: 04 november 2004, 10:37:27 »
Nee, dat vinden ze niet, dat je als christen vegetariër moet zijn. En in de bijbel zijn er ook niet zoveel aanwijzingen voor te vinden. Je moet natuurlijk wel respect hebben voor de schepping en God's schepselen en ze netjes behandelen, maar dat betekent niet automatisch dat je vegetariër zou moeten worden. Dieren zijn door God aangewezen om ons tot voedsel te dienen. Vandaar ook dat SGP-voorman Bas van der Vlies ooit met droge ogen in NRC-Handelsblad kon zeggen: "Ieder dier moet tot zijn bestemming komen. De legdieren tot de leg, de slachtdieren tot de slacht."

Waar je christenen volgens mij wel op aan kunt spreken, is het "goed rentmeesterschap" dat de bijbel vereist. Wat zou Jezus zeggen als hij zag hoe wij duizenden kippen bij elkaar proppen in een schuur? Hoe we biggetjes onverdoofd castreren omdat het vlees dan beter smaakt? Zou Jezus dat goed rentmeesterschap vinden?

Offline Laurita_27

• 979
« Reactie #196 Gepost op: 04 november 2004, 10:38:04 »
In de Bijbel staat dat dieren ondergeschikt aan mensen zijn. In de Bijbel staan ook een heleboel tegenstrijdigen zaken, dus zullen mensen idd wel hetgeen wat ze het beste uitkomt toepassen.
Ik heb het idee dat zoals ik deze stelling heb neergezet, heel veel mensen(en vooral gelovigen) het met mij eens moeten zijn.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #197 Gepost op: 04 november 2004, 10:53:58 »
Wat zou Jezus zeggen als hij zag
Nou, bij Zijn Wederkomst is het al te laat om nog te luisteren wat Hij er eventueel nog over te zeggen heeft, hoor!
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #198 Gepost op: 04 november 2004, 11:11:34 »
Nou, bij Zijn Wederkomst is het al te laat om nog te luisteren wat Hij er eventueel nog over te zeggen heeft, hoor!

Wij hoeven ook niet te wachten tot Hij wederkeert om ons af te vragen wat Hij er van zou zeggen. Sterker nog, het is ons geraaien om dat eerder te doen en tot inkeer te komen, opdat wij Zijn toorn niet opwekken.
« Laatst bewerkt op: 04 november 2004, 12:29:26 door J@n »

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #199 Gepost op: 04 november 2004, 11:14:46 »
Wij hoeven ook niet te wachten tot hij wederkeert om ons af te vragen wat hij er van zou zeggen. Sterker nog, het is ons geraaien om dat eerder te doen en tot inkeer te komen, zodat wij zijn toorn niet opwekken.

Ik denk hij al aardig boos is en zijn straf al aan het uitvoeren is.... hij heeft zijn boodschapper een contractverlenging bezorgt van 4 extra jaren......