Vegatopia Forum

Vegetarier en christen

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarier en christen
« Reactie #140 Gepost op: 07 maart 2004, 11:12:56 »
Ach, het is geloof ik wel een aandoenlijke parabel en misschien hield die herder wel echt van de dieren. Net zoals er boeren tranen laten bij ruimingen heden ten dage... het zal wel een mix zijn van motieven. Maar ja...een parabel, fictie dus.
Dan kun je beter Koos van Zomeren lezen of zo.
Ik zit nu in mijn atheistische-boeddhistische fase, twee weken terug zat ik nog in mijn christelijke, sorry hoor ;)
Ik plaats een link naar het zonnelied   maar weer eens, had ook door Prof Lovelocker of een Indiaan geschreven kunnen worden, trouwens
« Laatst bewerkt op: 07 maart 2004, 11:21:48 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline CJ

• 228
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #141 Gepost op: 07 maart 2004, 18:35:24 »
Citaat
Ik snap niet hoe je een parabel die alleen een figuurlijke betekenis heeft terug kan draaien naar een letterlijke betekenis. Dat is mijns inziens wel erg gezocht.

Om mensen iets duidelijk te maken wordt er in de Bijbel een vergelijking gemaakt met een situatie waar ze mee vertrouwd zijn in het dagelijkse leven.
Dus mag ik refereren naar de letterlijke betekenis, vind ik.

Citaat
Het is juist zo dat het hele verhaal zo uitzonderlijk is, omdat de herder in het verhaal de andere schapen onbewaakt achterliet om dat ene schaapje terug te vinden. Dat is economisch gezien een enorm risico. Hij had dat schaapje beter af kunnen schrijven, gezien het aantal wolven (of een ander roofdier) dat er rond die tijd nog in Israel rondliep...

oef,gered

"Praten is zilver, zwijgen goud."
"spreken is zilver, zwijgen is goud"

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #142 Gepost op: 07 maart 2004, 18:42:22 »
Om mensen iets duidelijk te maken wordt er in de Bijbel een vergelijking gemaakt met een situatie waar ze mee vertrouwd zijn in het dagelijkse leven.
Dus mag ik refereren naar de letterlijke betekenis, vind ik.
Dat mag, uiteraard, maar ik denk niet dat het de bedoeling was dat het letterlijk geinterpreteerd werd. Het is eerst en vooral een metafoor (of een analogie, daar wil ik van af zijn). Het zegt (dus) niks over het dagelijkse leven. De analogie is zo opvallend omdat het in het dagelijks leven niet zo zou voorkomen.

Jezus geeft geen voorschrift, maar beschrijft hoe God (of Jezus zelf) met mensen omgaat.

En natuurlijk kan dat een lichtend voorbeeld zijn in jouw omgang met mensen én dieren, maar het is mijns inziens ver gezocht om dat als voorschrift als de bedoeling van dat vers te zien.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #143 Gepost op: 07 maart 2004, 18:57:37 »
Het probleem is, wellicht, dat het Christendom een heilsleer is die alles pretendeert te verklaren in het licht van Jezus Christus als de Zoon van God. Het kan best moeilijk zijn om vegetarisme in dat kader te plaatsen, omdat de achterliggende zienswijze - levensbeschouwing dus! - kan concurreren met die van het Christendom. Vergeet niet dat de enige verlossing van God (of als je niet protestants bent, de Katholieke Kerk) komt, en niet doordat je vegetariër bent.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline bart

• 2.585
« Reactie #144 Gepost op: 07 maart 2004, 22:43:08 »
Citaat

Tussen haakjes waar slaat de "Wherefore" op in deze passage?

Ja, dat is dus waarom ik vroeg of iedereen erbij wilde zetten uit welk bijbeldeel het kwam, dat je nou zelf even kan kijken. Zelfs als je geen bijbel bij de hand hebt (en zelfs een heiden als ik heb nog wel een bijbel thuis) kun je even op www.bijbel.nl kijken, en opzoeken.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Misstries

« Reactie #145 Gepost op: 08 maart 2004, 09:20:03 »
.

Het is juist zo dat het hele verhaal zo uitzonderlijk is, omdat de herder in het verhaal de andere schapen onbewaakt achterliet om dat ene schaapje terug te vinden. Dat is economisch gezien een enorm risico. Hij had dat schaapje beter af kunnen schrijven, gezien het aantal wolven (of een ander roofdier) dat er rond die tijd nog in Israel rondliep...

helemaal mee eens.
En ik weet niet wie van jullie echte ervaring heeft met schapen? Maar schapen zijn domme beesten volgens de kenner!
Waarom?
Als het regent en er is een afdak, moet je ze er nog heen jagen.
Ze lopen allemaal het liefst een andere kant op.
Ze weten meestal niet wat ze moeten doen, er moeten zelfs honden worden ingezet om ze in veiligheid te brengen bij gevaar want: Ze zijn ongeloof'lijk koppig!!
(ik zie de gelijkenis met mensen ineens nog duidelijker :))
Met dit in je achterhoofd, zijn sommige bijbel passages ronduit hilarisch
 ;)

Offline Artemis

• Superplientje
  • 395
« Reactie #146 Gepost op: 08 maart 2004, 10:12:57 »
Och, dom, dom, neuh. Wel koppig ja. En heel schuw. Moest eens schapenkonten controleren op vliegen die eitjes daar leggen en die maden die eten dan het levende dier op, zeer goor, maar die schapen zijn moeilijk te vangen hoor! Ook kunnen ze prima ontsnappen en zorgen ze heel goed voor hun jongen.
:witch2:

Offline iammars

• 288
« Reactie #147 Gepost op: 08 maart 2004, 20:32:03 »
Effe iets anders, ik heb me altijd al afgevraagd waarom Rooms-Katholieke priesters niet mogen trouwen:
"En Jezus kwam in het huis van Petrus en zag diens schoonmoeder met koorts te bed liggen." - Mattheus 8:14.
Dus.
En nou heb ik het wel weer even gehad met die bijbelteksten. Ik ga een biertje drinken.

Misstries

« Reactie #148 Gepost op: 08 maart 2004, 20:58:21 »
 :drink: neem voor mij even een flesje rode wijn mee, kan ik wel gebruiken zo ondertussen..

Offline CJ

• 228
« Reactie #149 Gepost op: 10 maart 2004, 21:45:29 »
Citaat
Quote:
Tussen haakjes waar slaat de "Wherefore" op in deze passage?

Ja, dat is dus waarom ik vroeg of iedereen erbij wilde zetten uit welk bijbeldeel het kwam, dat je nou zelf even kan kijken. Zelfs als je geen bijbel bij de hand hebt (en zelfs een heiden als ik heb nog wel een bijbel thuis) kun je even op www.bijbel.nl kijken, en opzoeken.

Bedankt voor de verwijzing naar deze site.
Eerlijk gezegd verkies ik toch de gewone boekvorm. Maar misschien is dit een kwestie van gewoonte.
In elk geval heb ik me nog eens in enkele passages verdiept en de volgende is toch wel de moeite waard om hier te vermelden.

Romeinen 14,20-23 (gevolg gevend aan Bart's verzoek)

"Breekt Gods werk niet af ter wille van spijs. Zeker alles is rein, maar voor hem die het niet kan eten zonder aanstoot te nemen wordt het slecht. Het is goed geen vlees te gebruiken, geen wijn of wat ook, wanneer uw broeder daardoor geërgerd wordt.
Behoud gij intussen uw eigen overtuiging voor het aanschijn van God. Gelukkig is hij die zich bij zijn beslissing niets heeft te verwijten. Wie twijfelt en toch eet, is al veroordeeld, omdat hij niet volgens zijn overtuiging handelt. Alles wat strijdt met de overtuiging van het geweten is zondig."    

Eigenlijk hangt het dus volledig van je eigen geweten af of je vlees mag eten of niet. OK, dit lokt geen massale aanzet tot vegetarisme uit, maar het bevestigt het aanvaarden ervan volkomen.
Best vernuftig gevonden dat je zelf hiervoor de grens van goed en kwaad mag bepalen en dat je dan daarop wordt geoordeeld.
Gelukkig moet ik zelf alcohol (met mate natuurlijk) niet afzweren, want ik ben me van geen kwaad bewust.   :)

"spreken is zilver, zwijgen is goud"

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #150 Gepost op: 24 maart 2004, 13:05:29 »
Dit bedoelde ik ook te zeggen...maar jou lukt het een stuk beter om het te verwoorden :thumbsup:
de tuin: dat ben ik

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #151 Gepost op: 21 juni 2004, 19:52:50 »
Vandaag bij ChristianityToday.com (een website voor gelovige Amerikaanse tieners) komt deze vraag aan de orde:

What does the Bible have to say about being a vegetarian? Is it OK to be one, or does it go against something God has said?

Offline animal lover

• 592
« Reactie #152 Gepost op: 21 juni 2004, 21:32:14 »
Vind ik wel een goede vraag.
Vegetariër, die flirt met het veganisme.

Offline nicky_too

• 947
« Reactie #153 Gepost op: 22 juni 2004, 08:41:11 »
Volgens mij is die vraag al lang beantwoord in deze draad.
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #154 Gepost op: 22 juni 2004, 08:54:29 »
Inderdaad, en het antwoord is: ja (en dan even doordenken eventueel).
« Laatst bewerkt op: 22 juni 2004, 08:54:57 door Poek »

Offline nicky_too

• 947
« Reactie #155 Gepost op: 22 juni 2004, 08:56:21 »
Poek, hoe kun je nou 'ja' antwoorden op een 'of'-vraag?

Je lijkt mijn moeder wel.

"Wil je wit of bruin brood?"
"Ja."

;D
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #156 Gepost op: 22 juni 2004, 09:03:09 »
"Ja."
 ;D

"Ik wil vandaag brood eten, wit of bruin"
"Je wil wit of bruin brood?"
"Ja"

"Zegt de bijbel dat geen vlees eten goed is, of slecht?"
"Ja, dat bijbel zegt dat het goed is, of slecht"

Wat in de bijbel spreekt spreekt elkaar vaak tegen, op allebei de subvragen luidt het antwoord dus ja (dus ook op de hele vraag).

(Ik zei nog wel, doordenken!).

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #157 Gepost op: 22 juni 2004, 09:04:26 »
(Ik zei nog wel, doordenken!).
Zeg dan iets zinnigs, lolsmurf.

Offline nicky_too

• 947
« Reactie #158 Gepost op: 22 juni 2004, 09:07:26 »
Wat in de bijbel spreekt spreekt elkaar vaak tegen, op allebei de subvragen luidt het antwoord dus ja (dus ook op de hele vraag).

En dat is dus net niet waar. Als ik het me goed herinner (doe dit even uit mijn hoofd dus), stelt de bijbel nergens dat vegetarisch eten slecht is. Dus het is ok vega te zijn, maar je mag ook vleeseter zijn.

Alleen op het eerste deel van de vraag is het antwoord dus ja, niet op allebei.

(heb ik beter nagedacht dan jij dus)  ;D
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #159 Gepost op: 22 juni 2004, 09:25:03 »

"Ja."

;D
of een van mijn klanten:
wat voor appels zijn dit mevrouw?
nee.
Supercalifragilisticexpialidocious!