Quote:
Tussen haakjes waar slaat de "Wherefore" op in deze passage?
Ja, dat is dus waarom ik vroeg of iedereen erbij wilde zetten uit welk bijbeldeel het kwam, dat je nou zelf even kan kijken. Zelfs als je geen bijbel bij de hand hebt (en zelfs een heiden als ik heb nog wel een bijbel thuis) kun je even op www.bijbel.nl kijken, en opzoeken.
Bedankt voor de verwijzing naar deze site.
Eerlijk gezegd verkies ik toch de gewone boekvorm. Maar misschien is dit een kwestie van gewoonte.
In elk geval heb ik me nog eens in enkele passages verdiept en de volgende is toch wel de moeite waard om hier te vermelden.
Romeinen 14,20-23 (gevolg gevend aan Bart's verzoek)
"Breekt Gods werk niet af ter wille van spijs. Zeker alles is rein, maar voor hem die het niet kan eten zonder aanstoot te nemen wordt het slecht. Het is goed geen vlees te gebruiken, geen wijn of wat ook, wanneer uw broeder daardoor geërgerd wordt.
Behoud gij intussen uw eigen overtuiging voor het aanschijn van God. Gelukkig is hij die zich bij zijn beslissing niets heeft te verwijten. Wie twijfelt en toch eet, is al veroordeeld, omdat hij niet volgens zijn overtuiging handelt. Alles wat strijdt met de overtuiging van het geweten is zondig."
Eigenlijk hangt het dus volledig van je eigen geweten af of je vlees mag eten of niet. OK, dit lokt geen massale aanzet tot vegetarisme uit, maar het bevestigt het aanvaarden ervan volkomen.
Best vernuftig gevonden dat je zelf hiervoor de grens van goed en kwaad mag bepalen en dat je dan daarop wordt geoordeeld.
Gelukkig moet ik zelf alcohol (met mate natuurlijk) niet afzweren, want ik ben me van geen kwaad bewust.