Vegatopia Forum

Vegetarisch eten in Japanse restaurants

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Vegetarisch eten in Japanse restaurants
« Reactie #40 Gepost op: 05 januari 2011, 12:46:03 »
Nee.
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Vegetarisch eten in Japanse restaurants
« Reactie #41 Gepost op: 05 januari 2011, 15:37:41 »
Dan hou ik het maar op Delicatessenhuis Zen  :)
,,,,فلافل

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Vegetarisch eten in Japanse restaurants
« Reactie #42 Gepost op: 28 april 2011, 16:31:30 »
Volgende week komt er een vriendin van mij langs, en zij wil heel graag sushi eten, en het liefst van een lopende band. Weet iemand er een in Amsterdam/Amstelveen (zit daar niet ergens een megasushiplace?) die ook lekkere vegasushi heeft? Vriendin is ook vega.

Ik bestel altijd bij sushi world, omdat ze binnen 10 minuten bezorgen  :-[ en omdat van de sushidingen hier in de buurt zij de enige zijn die lekkere en komkommervrije vegasushi hebben. Of nee, ik heb sushi kings nog niet uitgeprobeerd, omdat ik na 3 keer slechte sushi heel blij was met sushi world.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Vegetarisch eten in Japanse restaurants
« Reactie #43 Gepost op: 28 april 2011, 16:43:51 »
Lopende banden zijn volgens mij echt hartstikke uit...
This is between me and the vegetable!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Vegetarisch eten in Japanse restaurants
« Reactie #44 Gepost op: 28 april 2011, 16:47:54 »
Het kind komt uit Groningen, mag zij ook eens.

In de tuin, want ik zelf altijd wel fijn vind, is ook niet echt een optie, omdat de tuin geruimd is, en dinsdag de electricien komt, en de stratenmaker daarna pas kan. (Of we moeten doen of het strand zijn, zonder zee en zeelucht enzo, maar met kniehoog zand, en rondpiesende katten)
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Vegetarisch eten in Japanse restaurants
« Reactie #45 Gepost op: 28 april 2011, 17:15:30 »
Het kind komt uit Groningen, mag zij ook eens.
Dat mag zeker, ik bedoelde vooral dat ik geen lopendebandrestaurants meer ken.
« Laatst bewerkt op: 28 april 2011, 17:30:31 door Maartje! »
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Vegetarisch eten in Japanse restaurants
« Reactie #46 Gepost op: 28 april 2011, 17:15:44 »
Aan de Amstel (direct naast de Munt) zit Zushi nog, ik geloof de enige die nog een lopende band heeft. Zushi schijnt wel goed te zijn, met ook wel wat vega aanbod, maar hij is wel prijzig. Ik ga er vanuit dat zij niet vega is, hij heeft niet genoeg vega om er met 2 vega's te eten.
Kagetsu (zonder lopende band) is erg lekker en heeft ook andere dingen dan sushi (tempura, salade, gebakken noedels en aubergine), er zijn 2 vestigingen (of 3).
A fusion is misschien ook wat, maar die heeft meer dan sushi, en ik vind zelf z'n andere gerechten beter dan de sushi.
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Vegetarisch eten in Japanse restaurants
« Reactie #47 Gepost op: 28 april 2011, 17:31:20 »
Hee, bestaat Zushi nog? Hij is me al tijden niet meer opgevallen (fiets er best vaak langs)...
This is between me and the vegetable!

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.316
Re:Vegetarisch eten in Japanse restaurants
« Reactie #48 Gepost op: 28 april 2011, 17:35:10 »
Aan de Amstel (direct naast de Munt) zit Zushi nog, ik geloof de enige die nog een lopende band heeft. Zushi schijnt wel goed te zijn, met ook wel wat vega aanbod, maar hij is wel prijzig. Ik ga er vanuit dat zij niet vega is, hij heeft niet genoeg vega om er met 2 vega's te eten.

Ze is wel vega, zei Fem in haar post.

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Vegetarisch eten in Japanse restaurants
« Reactie #49 Gepost op: 28 april 2011, 19:40:38 »
Aan de Amstel (direct naast de Munt) zit Zushi nog, ik geloof de enige die nog een lopende band heeft. Zushi schijnt wel goed te zijn, met ook wel wat vega aanbod, maar hij is wel prijzig. Ik ga er vanuit dat zij niet vega is, hij heeft niet genoeg vega om er met 2 vega's te eten.

Ze is wel vega, zei Fem in haar post.

Oh ja, zie het nu ook.
@Maartje, yep, Zushi is er nog. 
,,,,فلافل

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Vegetarisch eten in Japanse restaurants
« Reactie #50 Gepost op: 13 mei 2011, 15:10:35 »
Even geleden Sumo uitgeprobeerd nav lyrische reacties in mijn omgeving. Ik deel ze niet. Het is een mi betere vreetschuur dan een Tokyo Cafe en de bediening is wat vriendelijker over het algemeen. Je betaalt een vaste prijs voor een aantal rondes. Per ronde mag je 5 gerechtjes bestellen. Wat er over blijft, moet je extra voor betalen (dat vind ik wel een goede insteek). In de praktijk wordt het nogal rommelig bij je op tafel neer gepoot, zonder uitleg. Niet handig als je niet kent wat je bestelt hebt en je tafel deelt met omnivoren. Daarnaast was niet alles even netjes. Je vegetarisch aangemerkte mais gunkan is voorzien van roze balletjes. De oranje variant komt je ook regelmatig tegen, alleen zijn dat verdwaalde of bij de presentatie gemoedelijk tegen de vissushi aanschurkende acties. Sushi was soms ook wat te los (dan wordt het extra sexy eten) en een enkele keer te warm. De nori trekt dan droog en dat is niet lekker in je mond. Ook is het beneden met kouder weer opletten dat je strategisch gaat zitten, want de deuren tochten en het personeel is te druk om hier iets aan te kunnen doen.

De voordelen: Je kan er, ook als vegetarier, bunkeren qua hoeveelheden. Het is een schappelijke prijs voor al dat handwerk en ze hebben er ijs in aparte smaken. Door de kleine porties is het ook makkelijker om eens iets uit te proberen. En de vegetarische gerechtjes zijn hier onderdeel van het menu. Het is geen sluitpost van oh jeetje, wat zullen we voor die konijnen bedenken.
De nadelen: Het blijft een vreetschuur, dus druk personeel (wat soms ten koste gaat van de vriendelijkheid) en budgetporties (Je zeewiersalade wordt opgevuld met ijsbergsla. Kleine theepotjes).

Toch gaat mijn voorkeur uit naar een andere Japanner, Umi op de Korte Leidsedwarsstraat. Daar is geen all you can eat, maar krijg je wel korting op bijvoorbeeld de maki, temaki en nigiri. Een goede prijs/kwaliteitverhouding mi. De avocadomaki en mais gunkan vind ik erg lekker daar. Van de warme bijgerechtjes kan ik de tofu no dengaku aanraden. Een vrij hartige bouillon met tofu in een knapperig jasje. En de aubergine van de grill is erg lekker. Leuk als je niet zo'n groot budget hebt of bijvoorbeeld wil afhalen om in het Vondelpark te hangen.

Over afhaal gesproken: Mr Tongs zit er om de hoek op de Lange Leidsedwarsstraat. Daar heb je als je naar achter door loopt een afhaal met zo'n traditioneel kartonnen bakje. De Happy Buddha is de vegetarische variant met een niet zo uitgesproken sausje voor 4 euro. Je kan kiezen uit witte rijst, nasi of noodles en daar komt dan een groentemixje bij. Als je erom vraagt kan er ook een ander sausje gebruikt worden. Het is geen kleine portie, ik kom nooit dingen erin tegen die ik niet bestelt had en ik word er ook niet naar van zoals bij de duurde Wok to Walk en consorten, waar ik wel garnalen tegen kom in mijn bakje.

Nog meer afhaal in die buurt: Toko Ikan Mas op de Bilderdijkstraat. Heerlijke maispannekoekjes, aardappelkoekjes (die wisselt nog weleens in smaak) en veggie loempia's.
Ook broodjes tempeh en ei verkrijgbaar, naast de gewoonlijke mihoen, nasi kuning, e.d.
 
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Vegetarisch eten in Japanse restaurants
« Reactie #51 Gepost op: 17 september 2011, 10:40:48 »
Kagetsu in de Hartenstraat (Amsterdam) is weer open na een jaar verbouwen. En het is nu veel minder leuk!
Er is wel meer ruimte en de stoelen zijn beter. Maar de aankleding is meer die van een ouderwetse Italiaan.
De bediening is niet meer Japans (wel aardige mensen trouwens).
Het brengen van de gerechten duurde lang (terwijl  er maar vier tafels bezet waren), het leek alsof ze steeds maar 2 gerechten tegelijk wilden brengen, maar het idee van dit restaurant is dat je de gerechten een beetje tapas-style eet.
En de menukaart is veranderd. Alles is een stuk duurder geworden. Er zijn ook set-menu's maar niet vega, sowieso staan er minder vegagerechten op de kaart dan voorheen (niet meer vega gebakken groente rijst en vega noedels, en ook niet meer zo veel vega-voorgerechten).

We namen omelet-sushi, koude aubergine (waar helaas bonito-op lag), groentesushi (beetje saai), groente tempura, rijst, misosoep, pickles en twee salades. Eén van die salades was heel goed, en ook waren de gebruikte ingredienten overal echt prima, vers en heel veel dingen zelf gemaakt.

Toch vond ik het een stuk minder leuk dan vroeger, denk dat ik er niet veel meer kom. We rekenden (inclusief twee drankjes de man) 75 euro in totaal af.
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Vegetarisch eten in Japanse restaurants
« Reactie #52 Gepost op: 18 februari 2012, 10:45:24 »
Ik at donderdag in Japan Inn in Amsterdam. Een tamelijk goedkope Japanner die al heel lang bestaat en in de buurt van de  toeristische restaurantjes van het Leidseplein zit. Maar de online kaart zag er best leuk uit.
Mijn tafelgenoot wilde ook vegetarisch eten en ontdekte dat er een vegetarisch setmenu was. Maar daar zat niet vegetarische sushi bij, dus ze vroeg om opheldering. Er kwam een warrig verhaal, dat er nog meer sushi bij zat die niet vega was, maar dat dit menu was voor vegetariers die wel vis aten, want die waren er ook. Waarop wij zeiden dat zulke vegetariers dan zowat alle setmenu's konden nemen, want aan vlees doen ze hier nauwelijks. Ons werd aangeraden gewoon van de kaart te kiezen, wat we ook prima vonden. Dat was het enige rare, want de bediening was verder enorm aardig en snel verder en het eten bleek ook lekker.

Omdat de tafels hier niet zo groot zijn krijg je niet alles in één keer. We kregen eerst zeewiersalade, lekker zoute edamame sojaboontjes en zure bloemkool, die meer Chinees smaakte en wat zoet was. Daarna prima sushi: avocado, komkommer, ei, rettich, zoete tofuzakjes. Naast gember, sojasaus en wasibi stond er ook pittig chilistrooisel op tafel, lekker. Toen stokjes van de grill, want die waren er ook en wij namen het hele vegetarische assortiment: aubergine, mixed groente, kwarteleitjes, shiitake. Heel erg lekker, met een fijn rokerig smaakje zonder dat de boel afgefikt was.
We rekenden 24 euro de man af inclusief voor één persoon warme sake en twee potten Japanse thee.
Prima als je in de buurt van het Leidseplein wilt eten.
,,,,فلافل

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisch eten in Japanse restaurants
« Reactie #53 Gepost op: 18 februari 2012, 15:39:24 »
maar dat dit menu was voor vegetariers die wel vis aten, want die waren er ook. Waarop wij zeiden dat zulke vegetariers dan zowat alle setmenu's konden nemen, want aan vlees doen ze hier nauwelijks.

In Volendam, Urk, en vrijwel alle vissersdorpen ter wereld is het merendeel van de inwoners "vegetariër".
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Vegetarisch eten in Japanse restaurants
« Reactie #54 Gepost op: 24 februari 2012, 22:17:48 »
Ik at donderdag in Japan Inn in Amsterdam. Een tamelijk goedkope Japanner die al heel lang bestaat en in de buurt van de  toeristische restaurantjes van het Leidseplein zit. Maar de online kaart zag er best leuk uit.

Een van de best bewaarde geheimen in die buurt. Aanrader vind ik de rijst met groenten. Die vind ik zelf altijd een beetje saai qua omschrijving, maar mijn carnivore tafelgenoot zweert erbij. Dus dat kwam op tafel en ik moet eerlijk bekennen dat ik het grootste gedeelte schaamteloos ingepikt heb.

Doorgaans is reserveren hier trouwens wel zo slim, want ze hebben redelijk vaak volle bak...
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch eten in Japanse restaurants
« Reactie #55 Gepost op: 05 augustus 2012, 12:50:24 »
Iemand al eens bij het nieuwe Japanse restaurant Tokyoto in Maastricht geweest?

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Vegetarisch eten in Japanse restaurants
« Reactie #56 Gepost op: 10 oktober 2012, 09:41:43 »
Ik ben inmiddels ook in An, Japans restaurant op de Weteringschans in Amsterdam geweest, ik dacht toch dat ik daar over had geschreven  ??? afijn de kaart zelf is erg vegetariersvriendelijk maar de bediening is enorm rommelig we kregen een keer of vier het verkeerde eten. Ik ga er niet meer zo vlug terug.

Van de week weer eens geweest: helemaal geen rommelige bediening meer  :D
Mijn tafelgenoot en ik besloten wat hapjes een beetje tapas-style te delen: Edamameboontjes, broccoli in een lekkere dressing, gemengde zeewiersalade, gyoza, tempura en een kommetje rijst.
Erbij lekkere rijst-thee en warme saké.
Een minuut of tien na onze bestelling kwam de serveerster (die een beetje Nederlands en veel Engels sprak) terug om te zeggen dat het haar of de kok was opgevallen dat we alleen groentegerechten hadden besteld en of we soms strikt vegetarier waren, want de losse dipsaus bij de tempura was niet veggie. Ik vond het erg aardig dat ze daar voor kwamen waarschuwen, maar ik zei dat ik dat wel wist (tempura dipsaus is bijna nooit veggie) en dat ik wel sojasaus als dipsaus zou nemen (die stond op tafel). Maar nee, het was de bedoeling van die mevrouw dat ze de dipsaus vegetarisch voor ons zouden maken, want dat was ook geen probleem. Echt heel aardig.

Lekker eten. Er kwam maar één kommetje rijst ipv de bestelde 2, maar we zeiden daar niets van, en halverwege kwam de serveerster nog even vragen of we nog meer rijst wilden, maar we hadden wel genoeg, dus dat had ze ook al prima ingeschat. Toe nog een heel erg lekker yoghurtijsje. We waren 26 euro pp kwijt, niet zo goedkoop maar erg lekker, ik kom gauw weer terug.
Ze hebben ook een website: http://www.japansrestaurantan.nl/
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Vegetarisch eten in Japanse restaurants
« Reactie #57 Gepost op: 11 november 2012, 11:50:05 »
Ik at weer eens bij Zen in de Frans Halsstraat.
Helaas was de bediening heel langzaam, na anderhalf uur hadden we nog steeds niet al het bestelde eten gehad terwijl we toen echt weg moesten. Daardoor had een van de tafelgenoten nog honger toen we weggingen. Jammer, want het eten is hier echt lekker, ook al wisselt de kaart zelden. Misschien was het keukenhulpje dat ik wel eens heb gezien zien, want die zag ik nu niet. De serveerster maakte ook uitgebreid excuses dat het zo lang duurde.
Wat we kregen, was in elk geval lekker: omelet-sushi, geblancheerde spinazie in zoetige sojasaus, lekkere aubergine met fijne saus, grote salade met romige dressing en aardappelsalade, 2 soorten zeerwiersalade waarvan 1 met komkommer, kommetje rijst, tofugerecht met gember. De schorsenerensalade en nabestede rijstbollen kwamen helaas niet opdagen. We dronken warme sake en thee. Maar duur was het niet: 20 euro pp.
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Vegetarisch eten in Japanse restaurants
« Reactie #58 Gepost op: 23 februari 2013, 17:47:16 »
Donderdag bij Japanner An in Amsterdam.
Ik deelde met mn tafelgenoot hapjes: hizikizeewiersalade met tofu, groentetempura, pickles (huisgemaakt en erg lekker: gember, bleekselderij, komkommer en radijs), rijst, aubergine met miso (gerecht van de dag dat niet standaard op de kaart staat), gyoza (vond ik dit keer iets te uiig), gewone gemengde salade met lekkere dressing, en mijn tafelgenoot nam nog iets niet veggies. Met lekker sterke groene thee, koffie, een hap groene theeijs van mn tafelgenoot waren we 32 euro pp kwijt. Niet goedkoop, wel erg lekker.
Weer vriendelijke bediening, dit keer een dame die Nederlands sprak en een dame die Engels sprak.
,,,,فلافل

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.229
Re:Vegetarisch eten in Japanse restaurants
« Reactie #59 Gepost op: 18 mei 2014, 12:16:09 »
Ik at weer eens bij Zen in de Frans Halsstraat.

Sorry, maar ik heb vervelend nieuws over eethuis Zen.
Vorige zomer heb ik hier voor het eerst gegeten en vernam toen van de serveerster (dochter van de eigenares/chef) dat enkele van de op de kaart als vegetarisch gemarkeerde gerechten toch niet helemaal strikt vega zijn omdat er, euh... nouja één of andere bouillon in gaat gemaakt van onder andere vis. Toen heb ik uit de door haar als wél strikt vega aangeduide gerechtjes een selectie gekozen en heb daar prima van kunnen eten, alhoewel ik het wel raar en ook vervelend vond dat de vega-markering dus niet echt iets zei over de vegaheid van het gerecht (alleen over het gebrek aan lappen vlees of vis).
Gisteren werd ik wederom meegenomen hiernaartoe. Ditmaal was de dochter van de eigenares er niet en onze serveerster wist niet welke gerechter er 'echt vega' zouden zijn (en ik ook niet meer), dus begonnen wij vast met een misosoep en tofu met lenteui in afwachting van de eigenares, die intussen gevraagd werd even bij ons langs te lopen voor toelichting. Maar zij vertelde toen dat ál hun gerechten met vissenbouillon werden gemaakt. Toen ik verwees naar mijn vorige bezoek waarbij haar dochter een paar gerechten had aangewezen waar dit niet in zou zitten, keek ze alsof dat destijds een misverstand moest zijn geweest, want nee, ze kon geen gerechten bedenken waar geen vissenbouillon in zou zitten.
Ik heb mijn hoofd op 'stel je voor dat je in Thailand bent!' gezet en het 'vegetarische menu' genomen verder (dat op zich wel lekker smaakte), maar geloof niet dat ik er nog snel terug zal gaan nu. :(
Ik wil vega bananenschuimpjes.