Vegatopia Forum

Vegetarisch eten in Japanse restaurants

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Vegetarisch eten in Japanse restaurants
« Reactie #20 Gepost op: 13 januari 2007, 13:44:57 »
Ik was gisteren bij Kagetsu en nadat ik mijn eten ophad bedacht ik dat ik wel eens iets over de portiegrootte gelezen had...
Want nadat ik de geweldige vegetarische hand-roll en het auberginehapje ophad was ik niet echt voldaan. Ik heb sterk overwogen er nog een groentetempura achteraan te bestellen (uiteindelijk niet gedaan, was al laat en achter ons schoven sukkels aan).
Note tot self: volgende keer veel meer bestellen, want jeetje mina, wat was dat lekker zeg!
This is between me and the vegetable!

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch eten in Japanse restaurants
« Reactie #21 Gepost op: 02 maart 2007, 15:33:28 »
Sla de Blauwe Pauw in Zaandam maar over (www.deblauwepauw.nl).
Gisteravond gegeten met een stel collega's, de collega die reserveerde heeft nog nagevraagd of ze ook vegetarisch hadden, nou ja, dat hadden ze dan wel. Ik heb inderdaad een bordje groenten en tofu gehad.....  :-\ De rest kreeg vier verschillende dingen, ik moest het met dat ene bordje doen. Oh, ik kreeg ook nog een apart soepje vooraf, bij de rest zat er nog een garnaal in, bij mij niet (die hadden ze er zeker nog even snel uit gevist).
De kok moest op tijd thuis zijn, dus die had flink het tempo er in, mensen hadden het ene nog niet op of het volgende kwam alweer. Echt heel hopeloos.

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Vegetarisch eten in Japanse restaurants
« Reactie #22 Gepost op: 13 maart 2007, 21:57:29 »
Vrijdag bij Tempura geweest aan de Plantage Kerklaan in Amsterdam. Ik dacht vroeger dat ze er geen veggie eten hadden, maar herinnerde me dat Fem er was geweest (alleen herinnerde ik me niet dat ze 'em blackliste  :bonk:).
Sja.
Het was er enorm druk en het personeel was ook enorm druk.
Eerst moest ik de tent 2x aflopen op zoek naar het juiste naamkaartje dat niet op de tafel bleek te staan, waarna ik aan een tafel die op naam van ene Vanessa stond kon gaan zitten.
Toen duurde het 15 minuten voordat de kaart kwam.
Er was een veggie menu, maar ik koos losse dingen.
Roergebakken tofu, gebakken groenten, hoorntjes sushi, makisuhi, een tofuzakje dat niet kwam, tempura. Maar alles had zo weinig smaak! De sushi kwam op het eind pas. Het was niet vies.. maar een beetje waterig. Wel lekkere sake was er. 30 Euro de man kwijt.
Ga er niet zo vlug meer terug.
« Laatst bewerkt op: 13 maart 2007, 21:58:27 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Emmy

  • **
  • 54
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch eten in Japanse restaurants
« Reactie #23 Gepost op: 21 maart 2007, 16:53:48 »
Nou Selly jij geniet echt enorm van al dat  lekker eten he?
En gelijk heb je  :D
Echt heerlijk allemaal,
Alleen ik woon in het zuiden van het land en daar is kwa veggie,
niet veel bijzonders te krijgen (helaas)
Binnenkort gaan we een weekendje Amsterdam doen,en dan hoop ik zoveel mogelijk veggie te kunnen eten ;) ;) ;) ;)

Offline Nina V.

  • **
  • 51
  • Geslacht: Vrouw
    • Creatief op Commando
Re:Vegetarisch eten in Japanse restaurants
« Reactie #24 Gepost op: 13 april 2007, 21:23:21 »
Ik heb wel een keer in Yamazoto (ofzo) van het Okura in Amsterdam gegeten, dat gedeelte waar je gewoon aan een tafel zit en bediend wordt. Ik nam het vegetarische menu, de enige optie, maar dat was zeker geen straf! Het kostte destijds (zo'n 2 jaar geleden) 50 euro, exclusief drankjes natuurlijk. Voor zover ik het me herinner, was het zeer uitgebreid en goddelijk lekker. 5 soorten zeewier op een bedje van ijs, soep, kleine sushihapjes, gefrituurde groenten met een crunchy laagje, nog wat meer, en als toetje groene thee-ijs! Waaaaahhh wat was dat lekker En een superservice natuurlijk.
Echt een aanrader! :)

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Vegetarisch eten in Japanse restaurants
« Reactie #25 Gepost op: 27 juni 2008, 21:33:54 »
Tokyo Cafe voor de 2e keer 's avonds.
We kwamen wat laat binnen, maar het was allemaal nog wel mogelijk zeiden ze.
De bediening in onze hoek negeerde ons met grote regelmaat, vragen waren enorm vervelend en werden niet echt duidelijk beantwoord en het eten werd ook wat slordig geserveerd. Tuurlijk, het is druk, kan gebeuren, maar als strikte vegetarïer ben je denk ik niet blij met oranje bolletjes op je komkommersushi. De vorige keer lag het ook allemaal tegen elkaar aan, maar ik was zelf dom geweest om niet te vragen of het apart van elkaar kon. De bediening kwam melden dat het 5 minuten voor de laatste ronde was, maar ondanks dat we onze bestelling gewoon klaar hadden konden ze het niet meer serveren. Begrijpelijk dat je geen warme dingen of sushi gaat staan bereiden, maar een bolletje ijs was toch wel vriendelijk geweest.
Bij het afrekenen werd er nog gevraagd naar het bedrag wat we wilden afrekenen. Toen mijn tafelgenoot de prijs op het bonnetje aanwees, werd het gezicht nog langer en netjes wegkijken tijdens het intoetsen van de pin was er ook niet meer bij. Jammer.
Als je niet zo strikt bent, gek bent op het all you can eat concept (*schuldig*), je niet enorm hangt aan gezellige bediening (Overigens zijn ze er wel. De buren stopten de fooi maar persoonlijk toe met de woorden dat het niet voor haar collega's was iig)  en je er op tijd kan zijn, is het best ok.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Vegetarisch eten in Japanse restaurants
« Reactie #26 Gepost op: 17 november 2008, 11:27:42 »
Zaterdag aten L en ik, ter ere van ons negende verkeringsjubileum, bij Yamazoto in het Okura.
Op de online kaart staat behalve het vegetarische menu nauwelijks iets zonder beest op de kaart; en menu's kunnen alleen voor twee besteld worden. Ik had ze dus een mail gestuurd met de uitleg dat ik vega wil eten en L niet, en of we dan toch elk een menu voor één mochten. En dat was geen probleem, zeiden ze.

En dat was het inderdaad niet. Bovendien bleek er ook nog een kleine seizoenskaart te zijn, met drie vegetarische hoofdgerechten, dus het was niet eens nodig geweest.
Maar goed, het vegetarische menu dus.
Vooraf een heel mooi bordje met vijf kleine hapjes: een soort zoete-aardappelsalade met tahoesaus; wortel-rettichsalade in een mooi glaasje; een sushi met avocado; iets geroosterds op een stokje dat lijkt op tahoe, maar dan véél veerkrachtiger, met misosaus; en nog een stukje van een onbekende groente.
Daarna kwam er misosoep met tahoe en paddestoelen. Toen zeewiersalade: zes soorten zeewier op een laag ijs. Leuk, ik had nog nooit zoveel verschillende soorten zeewier gehad. Met een erg overheersend sesamsausje dat ik over de hele tafel spetterde...
Toen kreeg ik een heel klein stoofpotje, een aantal leuke stukjes groente (pompoen, zoete aardappel, weer diezelfde groente die ik niet herkende).
Ik had er zelf nog een gerechtje tussen besteld: aubergine met misosaus. Hele zachte, een beetje vettige aubergine, twee flinke stukken waarvan ik geen idee had hoe je dat charmant met stokjes eet, met een dikke klodder misosaus. Eén met lichte saus, die nogal zoet was en naar sinaasappel smaakte (smaakt miso naar sinaasappelschil? Ik had die associatie vaker, en ik kan me niet voorstellen dat ze in meerdere gangen sinaasappel verwerken...) en een superlekkere met donkere, zoutige saus. Echt geweldig lekker!
De tempura kwam met enerzijds de trditionele sojasaus-met-geraspte-daikon en anderzijds met een kommetje (niet aangesmaakt) zout en een schijfje citroen, zodat je kon kiezen hoe je je tempura wilde eten. Het was ook lekker veel, asperge, pompoen, paprika, champignon, ui, een shiso-blad :yummie:.
En toen kwam het hoofdgerecht :D. Een stoofpotje van zachte, gefrituurde tahoe met champignonsaus. Het werd geserveerd in een schaaltje dat op een soort schoorsteen stond, het zag eruit of je er een brandertje in kon zetten maar dat was niet het geval (of nodig, trouwens). Daar kwam speciale, uit Japan geïmporteerde rijst bij, rijst die nog iets kleveriger was dan de 'gewone' rijst die L kreeg (ja, L, eat your heart out, ik had wél coole rijst!) en een beetje paarsig. En zagen we daar nou wat boekweit in de rijst?
Erbij kwamem drie soorten pickles, waarvan er één (die gele wortels) ontzettend hard kraakten, echt, zelden had ik zulke herrie in mijn hoofd. Leuk!
Inmiddels ontplofte ik bijna, maar toen kwam er ook nog een toetje! Groene-thee-ijs met allerlei soorten fruit en een minicakeje met een kastanje. En toe nog thee met chocola (melk met gember of puur met sesamzaad).

En toen waren we nóg gelukkiger dan we zowiezo al waren. Want jeetjemineetje, wat een lekkerte. De bediening was erg aardig, een mevrouw in een kimono die geen Nederlands sprak maar wel vaak vertelde wat haar favoriete keuze was (ze hield ook erg van de aubergines, en eet haar tempura het liefst met citroen en zout). En ze verontschuldige zich heel vaak voor hoe lang het duurde. Dat was terecht (we waren er iets over zevenen en gingen om half twaalf weer weg) maar als echte Nederlander ging ik me toch afvragen waar het drankje-van-het-huis nou bleef...

Ja, als je iets te vieren hebt, is het echt een aanrader om hier te gaan eten!
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Vegetarisch eten in Japanse restaurants
« Reactie #27 Gepost op: 14 februari 2009, 20:39:52 »
Donderdag weer es in Kagetsu in Amsterdam geweest. Het is iets duurder geworden. En het is jammer dat de kaart nooit verandert. Maar voor de rest weer prima gegeten: omelet-sushi, binnenstebuiten sushi met oa avocado, zeewiersalade en pickles en lekkere veggie tempura.
,,,,فلافل

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:Vegetarisch eten in Japanse restaurants
« Reactie #28 Gepost op: 21 mei 2009, 10:00:14 »
Gisteren bij Izzi in Nijmegen, nieuw Japans- achtig restaurant. We namen het vier-gangen keuze menu. Dat kon ook vegetarisch.

Er was wel een foutje met de amuse (garnaal), maar toen kreeg ik meteen een andere.

Ik kreeg eerst een bordje met allerlei sushi. Heel goed gedaan. Erg lekker.

Daarna een soort drieluik met ravioli (tsja, zo noemden ze het ;)) gevuld met spinazie en eentje met iets anders (even vergeten). Groentepasteitjes en heerlijke zachte tofu met goede saus.

Als hoofdgerecht allerlei groenten en een soort dunne bami in sojasaus. Was wat minder spannend allemaal.

Toe: Jasmijntiramisu noemden ze het. Lekker.

Erbij een lekkere frisse droge huiswijn.

Veel te leuk restaurant op 1 minuut lopen dus, want we waren wel 50 euro pp. kwijt.  ;D

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Vegetarisch eten in Japanse restaurants
« Reactie #29 Gepost op: 20 augustus 2009, 18:23:56 »
Donderdag weer es in Kagetsu in Amsterdam geweest. Het is iets duurder geworden. En het is jammer dat de kaart nooit verandert. Maar voor de rest weer prima gegeten: omelet-sushi, binnenstebuiten sushi met oa avocado, zeewiersalade en pickles en lekkere veggie tempura.

Afgelopen dinsdag weer, nu in vestiging van Woustraat, want die in de Hartenstraat is aan het verbouwen. Ik dacht dat ze duurder waren geworden, maar kennelijk vond ik dat de vorige keer ook al. Verder prima en lekker. We hadden ook gebakken aubergine.
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Vegetarisch eten in Japanse restaurants
« Reactie #30 Gepost op: 23 september 2009, 22:21:24 »
Zojuist bij Yamazato in het Amsterdamse Okura gegeten. Leuk!
Er staat op de kaart dat een menu minimaal door 2 personen genomen moest worden, maar ik wilde veggie, en mijn vriend niet perse, maar een menu mag je ook gewoon in je eentje nemen.
Ik had dus het veggie menu (55 euro).
Het begon met een mooi lakboxje met allerlei hapjes: vers tofublokje in sojasausje, vijg met donkere miso, 2 nigiri sushi 1 met avocado en 1 met erg lekkere shitake, uitgeholde limoen met radijs-kakisalade (lekker!) en wellicht nog wat.
Daarna misosoep
Toen zeer aparte salade, geserveerd op ijs, met allerlei wieren, ook hele freaky rode, voor de gevorderde Japanse-keukeneter. Wel lekker, zeker met de troebele sesamdressing die erbij zat.
Toen gerechtje van meiknolletjes, peultjes, minimaiskolfje met misosausje. De meiknolletjes waren erg lekker.
Vervolgens groentetempura: zoete aardappel, paprika, okra, wortel, ui, aubergine, misschien nog wel wat, veel, met dipsaus, gember,rettich en groen poederzout (geen wasabi).
Daarna hoofdgerecht: op komfoortje geserveerde gefrituurde maar toch zachte tofu in een niet te zware saus met veel soorten paddestoelen, en een stuke aubergine en gegrillde okra. Erbij rijst met shiso en komkommer, radijs en koolpickle.
Tot slot een klein bordje mooi zomerfruit met erg lekkere limoensorbet.
We dronken er een half flesje Chablis bij (24 euro)

Ik vond het wel heel leuk en wilde er lang heen.
,,,,فلافل

Offline Eefje1976

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch eten in Japanse restaurants
« Reactie #31 Gepost op: 24 september 2009, 09:38:24 »
Ik dacht dat Japans geen optie meer was, maar dit klinkt erg goed!! Jammer dat ik ver weg woon, maar ga het zeker onthouden voor als ik in de buurt ben.

Offline Rosanne

  • **
  • 81
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch eten in Japanse restaurants
« Reactie #32 Gepost op: 30 september 2009, 22:29:25 »
Mmmm prijzig, maar zo te zien wel waar voor je geld! Lijkt me erg leuk om eens te proberen, heb echt nog nooit Japans gegeten.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Vegetarisch eten in Japanse restaurants
« Reactie #33 Gepost op: 06 november 2009, 19:03:26 »
Tot en met de vijftiende kookt er in het Okura een Japanse chef met ik weet niet hoeveel Michelinsterren. En vega is geen probleem, zeggen ze. Ik ga er de vijftiende eten (want leuke dingen te vieren) dus als ik daarna bere-enthousiast ben heeft niemand er meer iets aan. Alhoewel, de goede man kookt dus normaal in Tokio. En daar kun je ook naartoe ;)
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Vegetarisch eten in Japanse restaurants
« Reactie #34 Gepost op: 06 november 2009, 22:34:22 »
Tot en met de vijftiende kookt er in het Okura een Japanse chef met ik weet niet hoeveel Michelinsterren. En vega is geen probleem, zeggen ze. Ik ga er de vijftiende eten (want leuke dingen te vieren) dus als ik daarna bere-enthousiast ben heeft niemand er meer iets aan. Alhoewel, de goede man kookt dus normaal in Tokio. En daar kun je ook naartoe ;)

Leuk hoor. Hiroyuki Kanda dus. Jammer dat ie geen website heeft van zn Tokiose resto.
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Vegetarisch eten in Japanse restaurants
« Reactie #35 Gepost op: 16 november 2009, 15:35:23 »
Zo zeg, dat was lekker, bij meneer Kanda. Al vraag ik me af of meneer Kanda ook voor mij kookte, gezien de mate waarin wat ik at leek op dat wat Selly at.

Ik kreeg eerst mooi doosje met allemaal kleine hapjes: daikonsalade met gedroogde vijg, verse vijg met lichte misopasta, zoete aardappel, haricots verts met sesamsaus en een lotuswortelchipje.

Daarna lekkere zoutige misosoep met uitleg (eerst de tofu en paddestoeltjes eruit eten met je stokjes en dan de bouillon drinken).

Toen zeewiersalade, niet op ijs maar nog steeds erg lekker. Sterker nog, ik hou niet zo van heel koude dingen, dus dat was helemaal prima.

Daarna een leuk geel kommetje met stukjes pompoen, aardappel en meiknol (denk ik) in een fris citrus-achtig sausje.

Toen kwam het hoofdgerecht: een loeiheet aardewerken schaaltje op een soort leuk schoorsteentje, met zachte tahoe met een knapperig korstje en veel paddestoelen in een lekker sausje. Erbij, volgens de serveerster, very healthy lice. (dat klinkt weinig vegetarisch, maar was vooral kleverig en paarsig). En fijne pickles (kool, daikon, komkommer).

En toen nog een toetje: vruchtensalade met limoensorbet. Lekker hoor (ik vond het een beetje jammer dat L bij zijn menu vijf spannende toetjes kreeg, maar ik vond het niet zo erg om te missen, muntjelly met aardbei, bruine-suikerijs (dat was wel heel lekker), mangojelly, panna cotta van witte sesam (weird!) en een stukje zoete aardappel (idem).

Toen nog thee met chocola en toen een stuk armer maar erg tevreden weer naar huis.

Tip: als je veel gangen gaat eten, niet te laat naar Yamazoto toegaan. Wij hadden om acht uur een tafel, en waren pas om half twaalf klaar.
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Vegetarisch eten in Japanse restaurants
« Reactie #36 Gepost op: 16 november 2009, 19:24:36 »

Ik kreeg eerst mooi doosje met allemaal kleine hapjes: daikonsalade met gedroogde vijg, verse vijg met lichte misopasta, zoete aardappel, haricots verts met sesamsaus en een lotuswortelchipje.

Daarna lekkere zoutige misosoep met uitleg (eerst de tofu en paddestoeltjes eruit eten met je stokjes en dan de bouillon drinken).

Toen zeewiersalade, niet op ijs maar nog steeds erg lekker. Sterker nog, ik hou niet zo van heel koude dingen, dus dat was helemaal prima.

Daarna een leuk geel kommetje met stukjes pompoen, aardappel en meiknol (denk ik) in een fris citrus-achtig sausje.

Toen kwam het hoofdgerecht: een loeiheet aardewerken schaaltje op een soort leuk schoorsteentje, met zachte tahoe met een knapperig korstje en veel paddestoelen in een lekker sausje. Erbij, volgens de serveerster, very healthy lice. (dat klinkt weinig vegetarisch, maar was vooral kleverig en paarsig). En fijne pickles (kool, daikon, komkommer).

En toen nog een toetje: vruchtensalade met limoensorbet. Lekker hoor (ik vond het een beetje jammer dat L bij zijn menu vijf spannende toetjes kreeg, maar ik vond het niet zo erg om te missen, muntjelly met aardbei, bruine-suikerijs (dat was wel heel lekker), mangojelly, panna cotta van witte sesam (weird!) en een stukje zoete aardappel (idem).


Yum!
Wij gaan binnenkort Ciel Blue uitproberen. Maar das niet Japans.
,,,,فلافل

berkman

Re:Vegetarisch eten in Japanse restaurants
« Reactie #37 Gepost op: 17 november 2009, 22:32:59 »
Enschede heeft ook eindelijk een Japans restaurant met redelijk wat vegetarische en wat vegan opties, http://www.restauranttao.nl/
Heb er alleen nog afgehaald en dan kan je enkel sushi krijgen, maar dat was uitermate goed en de rest v/d kaart klinkt vrij goed.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Vegetarisch eten in Japanse restaurants
« Reactie #38 Gepost op: 05 januari 2011, 10:32:59 »
Gisteren hebben L en ik een mooi begin gemaakt met ons goede voornemen (12 nieuwe restaurants in 2011).
We zijn bij Morita Ya op de Zeedijk geweest. Daar wilden we al heel lang een keer naartoe, maar het is eigenlijk altijd dicht.
Nu dus niet.

Een smal, diep zaakje waar je aan de achterkant bij het raam over het water (Oudezijds Achterburgwal?). Da's leuk!
Ik at Yasai Tofu Udon, en kreeg een kom zoetige bouillon met daarin enorme blokken tofu, grove stukken chinese kool en Japanse spinazie (noemde die mevrouw dat nou lentechrysant?), twee halve shii-takes, wortelplakjes in bloemetjesvorm en wat stukjes tofuvel (lekkker!) en dunne, stevige noedels. Het geheel kwam op zo'n brandertje-met-spuitbus en werd omstandig aan de kook gebracht door een aardige oude mevrouw die ondertussen uitlegde wat er allemaal inzat.
Die mevrouw was heel leuk en het eten was aardig, een beetje saai maar wel lekker. Alleen die blokken tofu waren me te on-spannend.

Er stond wel een sfeervolle Japanse karaoke-dvd op en er hing een mooie oude Japanse poster. En een foto van het hele personeel (of willekeurige andere Japanners) in Volendammer klederdracht.
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Vegetarisch eten in Japanse restaurants
« Reactie #39 Gepost op: 05 januari 2011, 11:42:59 »
Oeh ik wil ook al een tijd naar die Morita-Ya. Hadden ze nog meer vega op de kaart?
,,,,فلافل