Vegatopia Forum

Vegetarisch eten in Japanse restaurants

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Vegetarisch eten in Japanse restaurants
« Gepost op: 18 februari 2004, 14:31:45 »
Voor de verjaardag van mijn verloofde zijn we onlangs bij Kyoto in Rotterdam gaan eten (Straatweg 107).

Ik vond het er echt geweldig.

Het is duur, ja, dat zeker. Een vegetarisch menu is 28,50 euro en het duurste menu is bijna 70 euro. Dus vlees- en viseters moeten echt wel rekenen op 40 tot 50 euro voor een menu.

Maar ja, het wordt dan ook wel aan tafel klaar gemaakt!
Wij hadden een goedgehumeurde kok, dus dat maakt het alleen leuker. Het klaarmaken van je eten is echt een show, heel leuk om te zien.

Het vegetarisch menu was erg lekker. Door verschillende kruiden e.d. toe te voegen kon de kok er echt iets speciaals van maken. Ik heb ook de andere kok nog bezig gezien bij andere mensen en het ziet er naar uit dat je echt elke keer wat anders eet. Ze staan vaak te improviseren.

De sfeer is er prima. Het personeel vriendelijk (en traditioneel gekleed) en het interieur is prachtig.

Kortom: ik wil wel eens terug, maar dan moet ik eerst weer even sparen...  :P

groeten,
Nicky
« Laatst bewerkt op: 15 juni 2004, 10:58:04 door Sander »
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch eten in Japanse restaurants
« Reactie #1 Gepost op: 18 februari 2004, 15:03:32 »
Denk je dat ze er ook veganistische dingen klaar kunnen/willen maken?

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch eten in Japanse restaurants
« Reactie #2 Gepost op: 18 februari 2004, 15:07:31 »
Denk je dat ze er ook veganistische dingen klaar kunnen/willen maken?

Kunnen...absoluut. Ze hoeven dan alleen het ei weg te laten. Verder zit er niets dierlijks in het vegetarisch menu, voorzover ik heb kunnen zien. Of ze het willen weet ik niet. Ik kwam er nu voor het eerst.

Maar je kunt ze altijd bellen om het te vragen natuurlijk: 010-4223040.

groeten,
Nicky
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Vegetarisch eten in Japanse restaurants
« Reactie #3 Gepost op: 03 februari 2006, 21:25:52 »
Japanse restaurants hebben niet altijd vegetarisch eten, maar soms ook wel, dus daarom wilde ik eens wat Japanse restaurants uittesten hoe je daar als vegetarier terecht kan.

Vanavond ben ik bij Kagetsu op de Hartenstraat in Amsterdam (tegenover Exota) geweest. Lekker! Het is een knus, informeel restaurant, met een begane grond en bovenverdieping (daar is het niet-roken). De tafels staan dicht op elkaar en het kan best warm worden in de zaak.

De (Engelstalige) menukaart is uitgebreid met veel vegetarische gerechten. Er is een onderdeel appetizers waar onder andere een tofu-gerechtje en mixed pickles staan aangeprezen, er is soep, waaronder vegetarische miso-soep, er is salade. Dan is er een hele selectie sushi: maki (met zeewier aan de buitenkant), binnenste buitengerolde sushi, handgerolde sushi, al deze soorten hebben 1 of meer vegetarische keuzes. Dan is er tempura, waaronder gemixte groente tempura. Er zijn 'warme gerechten' waarbij er de vegetarische keuze is voor een gemengd gebakken groentegerecht en een gerecht van aubergine en misosaus. Tot slot zijn er dunne en dikke noodles met gebakken groenten en is er nog als bijgerecht gestoomde rijst te krijgen (er zijn ook 3 uitgebreidere rijstgerechten maar die zijn niet veggie, misschien is er op verzoek wel iets te regelen). Op tafel staat kikkomansaus en een pittig strooisel van onder andere zwart sesamzaad.

Ik heb eerst mixed vegetable binnenste buiten sushi genomen, het gerecht bestond uit 6 stuks. Er zat onder andere komkommer, avocado en pickels in. Aan de buitenkant heerlijke geroosterde sesamzaadjes. De sushi was erg vers en lekker. Erbij kwam niet te scherpe wasabi en echt lekkere sushi-gember, minder zoet en met meer smaak dan ik gewend ben.

Daarna kwamen mixed pickels, daar ben ik echt dol op. Een klein gerecht bestaande uit ingelegde komkommer, ingelegde daikon en ingelegd zeewier. Lekker.

Daarna tempura van gemengde groenten, een best groot bord. Broccoli, snijboon, peul, rode paprika, groene paprika, bloemkool. Er zat een niet uitgesproken dipsaus bij. Ik vond dit gerecht het minste van alle gerechten, maar misschien ook omdat het erg veel was, het lijkt me een goed gerecht om met zijn drieen te delen ofzo.

Tot slot dikke noedels met een heerlijke saus (een beetje yakitori-achtig) met knapperige groenten.

Het dessert dat we wilde delen (Japans ijs met cake er om heen) was op, we hebben geen ander dessert (er waren nog pannekoekjes met een zoete pasta en Japans ijs zonder cake) besteld.

Ik dronk eerst een mok lekkere Japanse thee en daarna warme sake. In totaal waren we net iets minder dan 30 euro de man kwijt. Prima tent. Vriendelijke bediening, hoewel het handig zou zijn als ze wat meer suggesties zouden doen want uit de kaart blijkt niet goed hoeveel je moet bestellen om genoeg te hebben (maar dat hadden we helemaal goed gedaan uiteindelijk). Ik kom hier zeker terug.
,,,,فلافل

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re:Vegetarisch eten in Japanse restaurants
« Reactie #4 Gepost op: 03 februari 2006, 23:29:24 »
Hee, wat leuk! Bedankt voor de uitgebreide recensie, daar ga ik zeker ook een keer heen zeg.

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Vegetarisch eten in Japanse restaurants
« Reactie #5 Gepost op: 18 februari 2006, 10:45:24 »
Ik ben nog een keer naar Kagetsu geweest. De tent zat vanaf 20u bomvol. Het was weer lekker. Ik heb ditmaal het tofuvoorgerecht geprobeerd (waarbij je duidelijk moet zeggen dat je het veggie wil, anders gooien ze er tonijnchips op) wat bestond uit 2 grote stukken Japanse zijdetofu met gefrituurde bosui. Ik had erbij misosoep en heb die tofu in de soep gedaan omdat ik dat erg lekker vind. Verder kan ik me voorstellen dat mensen de tofu zo alleen een beetje saai vinden. Voor de liefhebber dus. De misosoep was erg lekker, jammergenoeg niet megaveel maar dat is nooit zo met Japanse soep. Niet te zout gelukkig. Daarna binnenste buiten sushi met pickles, gewone nori sushi met komkommer (de binnenstebuiten susi is lekkerder dan de gewone nori sushi) en heel erg lekkere handroll met o.a. avocado, een schoteltje gemengde pickles, tempura waarvan ik de dipsaus nu wel lekker vond en toe ijs met een cakelaagje. Mijn tafelgenoot had als dessert wit sesamijs, wat helemaal lekker was. Er is ook zwart sesamijs, maar daarvan weet ik niet hoe het smaakt. De bestelde gestoomde rijst kwam niet maar was ook niet nodig (en stond gelukkig ook niet op de rekening). Ik was 33 euro kwijt (p.p. dus).
,,,,فلافل

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch eten in Japanse restaurants
« Reactie #6 Gepost op: 18 juni 2006, 10:11:34 »
Ik at gisteren in Japans restaurant Kinsa Poon in Oss. Het is een restaurant waar je met zijn allen om de bakplaat zit en ziet hoe de kok ter plekke (een deel van) je eten voor je klaarmaakt. Ik at vooraf Japanse rauwkost salade (iets sla-achtigs met zeewier en sesamzaadjes), een vegetarische soep met zeewier, tempura van groenten met een lekker sojasausje, een groenteschotel met onder andere groene asperge, verschillende soorten paddestoelen, wortel, peultjes, lenteui. Daarbij vegerarische bami met groenten en ei. Toe kregen we een bolletje vanilleijs met vruchten erbij.

Ik heb heel lekker gegeten en vond de prijs voor mijn menu (27,50) heel redelijk. De bediening is heel vriendelijk, net als de koks. Ik kan me wel voorstellen dat niet iederen vega er lekker eet, je ziet en ruikt wel wat er aan vlees en vis voor je op de bakplaat wordt bereid. De bakplaat wordt tussendoor schoongemaakt maar ook de vegagerechten komen van dezelfde plaat (ik heb niet de illusie dat dit in niet-vega restaurants anders is). Er is ook een aquarium waar kreeften in zitten die je kunt uitzoeken voor je maal.  :-\ Maar afgezien daarvan heb ik erg lekker gegeten.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Vegetarisch eten in Japanse restaurants
« Reactie #7 Gepost op: 30 juni 2006, 11:41:08 »
Bij Japanese Pancake World.
Best lekker maar niet meer dan dat. (En je moet er vragen om vegetarisch eten, ook in pannekoeken met vegetarische vulling zitten vissigheden...)
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Vegetarisch eten in Japanse restaurants
« Reactie #8 Gepost op: 17 oktober 2006, 14:31:18 »
Ik ben inmiddels ook in An, Japans restaurant op de Weteringschans in Amsterdam geweest, ik dacht toch dat ik daar over had geschreven  ??? afijn de kaart zelf is erg vegetariersvriendelijk maar de bediening is enorm rommelig we kregen een keer of vier het verkeerde eten. Ik ga er niet meer zo vlug terug.
Inmiddels vaak bij Kagetsu geweest, en ook de futo-sushi gegeten: lekker, een hele grote sushirol in stukjes is dat.
Op mijn lijstje staat nog Tokyo Cafe in Amsterdam op het Spui.
« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2006, 14:31:30 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Vegetarisch eten in Japanse restaurants
« Reactie #9 Gepost op: 12 november 2006, 20:33:21 »
Afgelopen zaterdagmiddag heb ik geluncht bij Delicatessenhuis Zen in Amsterdam. Zen stond al jaren op mijn lijstje van nog te bezoeken restaurantjes, maar de openingstijden zijn zo merkwaardig: van 12:00 uur tot 20:00 uur. Om er te dineren, moet je er al rond 18:00 uur zijn en dat vind ik toch wat vroeg om te dineren. Maar afgelopen zaterdagmiddag bevond ik me opeens rond late-lunchtijd op de Van Bearlestraat en leek het me een goed idee om door te fietsen naar de Pijp, waar Zen zit (op Frans Halsstraat 38).
Van buiten zag het er een beetje donker uit, maar ik kaarsjes branden en liep dus binnen. Zen is niet groot: er zijn zo'n 12 zitplekken, maar af en toe lopen er buurtbewoners naar binnen om van de  take-away gebruik te maken. De inrichting is minimalistisch en er klinkt Japanse monnik-muziek, ik denk tenminste dat het dat was.

De kaart is erg praktisch ingericht: met een bolletje is aangegeven wat er vegetarisch is. Er zijn vegetarische rijstgerechten, er zijn veel bijgerechten die je als een soort Japanse tapas kunt bestellen en dan is er ook nog soep en sushi. Alles komt op tafel als het klaar is, en ik begreep dat alles of in ieder geval bijna alles koud geserveerd wordt.

Wij begonnen met een lekker misosoepje, dat gevolgd werd door heerlijke aubergine in zoete azijn-sojasaus en misschien nog wel lekkerdere spinazie in 'ohitashisaus'. Hierna kwam de omusubi op tafel, een grote bol rijst gevuld met kombu-zeewier die in een nori-zeewierblad gevouwen was. Lekker, vooral met wat chilipoeder er overheen. Tot slot kwam er nog binnenste buitensushi op tafel, die een beetje klein, maar niet verkeerd was.

Erbij hadden we groene thee, het was niet zo duidelijk wat er nog meer te drinken was. We betaalden 14 euro de man, wat voor een lunch misschien niet weinig is, maar je kunt er ook 's avonds voor het zelfde geld eten, hoewel je dan wellicht nog een gerechtje meer moet bestellen.
De bediening was rustig en okee.

Ik kom hier zeker weer om de andere veggie gerechtjes te proberen, hoewel ik  die spinazie en aubergine zeker nog wel eens wil eten. Je kunt hier dus prima terecht met 2 of 3 vegetariers want er is genoeg te bestellen.
« Laatst bewerkt op: 12 november 2006, 20:33:40 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Vegetarisch eten in Japanse restaurants
« Reactie #10 Gepost op: 26 november 2006, 15:55:05 »
Ik at gisteren bij het teppanyakirestaurant van het Okura Hotel.

Dat is dus aan zo'n plaat met een kok die lekkere dingen voor je klaarmaakt. Je kuint er à la carte eten, maar de meeste mensen eten menu's en daarvan is er één vegetarisch.

Vooraf kreeg ik een paar kleine hapjes, gepicklede komkommer, gember, drie kleine komkommersushietjes en wat paddestoeltjes.
Daarna een wat saaie salade (ijsbergsla, rode sla, sojasaus, sesamzaad). Toen gebakken paddestoelen, taugé, hoe-heet-die-broccoli-achtige-groente-met- dikke-stelen-en-grote-bladeren en witlof grilled to perfection. Groentetempura.
Kort aangebakken en daarna doorgestoofde hele zachte tahoe met groene groenten en meer paddestoelen.
Rijst met pickles.
En toe fruit.

Allemaal hele lekkere dingen dus. Je eten wordt alleen wel bereid op dezelfde plaat waar allerlei vlees, vis en halve kreeften opgaan (en daar kijk je ook tegenaan) dus dat moet je wel willen.
Maar man man man wat maken ze daar lekker eten :worshippy:
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Vegetarisch eten in Japanse restaurants
« Reactie #11 Gepost op: 26 november 2006, 17:29:00 »
Ohh daar wil ik al een tijdje eten (maar een gelegenheid moet zich voordoen).
Hoe zit dat met die plaat, is die aan tafel? Met andere woorden, als je hele tafel veggie eet, dan geen plaat waarop ook kreeft e.d. gaat? Of is die plaat verderop, en wordt het niet-veggie eten van anderen er ook op bereid?
En wat deed jullie besluiten bij het Teppanyaki van t Okura te eten en niet Yamazoto van Okura?
,,,,فلافل

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vegetarisch eten in Japanse restaurants
« Reactie #12 Gepost op: 26 november 2006, 17:35:55 »
Ohh daar wil ik al een tijdje eten (maar een gelegenheid moet zich voordoen).
Je mag mij uitnodigen!
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Vegetarisch eten in Japanse restaurants
« Reactie #13 Gepost op: 26 november 2006, 17:41:59 »
Ohh daar wil ik al een tijdje eten (maar een gelegenheid moet zich voordoen).
Je mag mij uitnodigen!

grappenmaker  :P
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Vegetarisch eten in Japanse restaurants
« Reactie #14 Gepost op: 27 november 2006, 23:29:35 »
Ohh daar wil ik al een tijdje eten (maar een gelegenheid moet zich voordoen).
Hoe zit dat met die plaat, is die aan tafel? Met andere woorden, als je hele tafel veggie eet, dan geen plaat waarop ook kreeft e.d. gaat? Of is die plaat verderop, en wordt het niet-veggie eten van anderen er ook op bereid?
En wat deed jullie besluiten bij het Teppanyaki van t Okura te eten en niet Yamazoto van Okura?

Ja, die plaat is aan tafel (en gelukkig gooit de kok niet met eten) dus als je een vegetarische tafel hebt, heb je ook een vegetarische plaat.

En waarom teppanyaki? Tsja, we hebben inmiddels ook besloten een keer bij Yamazoto te gaan eten. Maar teppanyaki is ook leuk. Bovendien moet je bij Yamazoto met z'n tweeën hetzelfde bestellen en dat irriteert me (maar dat is voor vegetariërs waarschijnlijk geen probleem, omdat ik niet meer dan één vegetarische optie verwacht...).
En L had een voorkeur voor teppanyaki. En hij had óók een jubileum (zeven jaar met mij is een nog véél grotere prestatie ;))
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Vegetarisch eten in Japanse restaurants
« Reactie #15 Gepost op: 28 november 2006, 13:39:17 »
Ah! Nou mooi dat als je een veggie tafel hebt je plaat ook veggie is  :)
Ik wil daar ook heen  >:(
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Vegetarisch eten in Japanse restaurants
« Reactie #16 Gepost op: 28 november 2006, 16:24:03 »
Gewoon gaan! Kwestie van mailtje sturen, reserveren (o ja, dat is wel stom, ze doen in shifts volgens mij, dus als je om zeven uur komt moet je denk ik om negen uur weg zijn, dat is op te lossen door om negen uur te komen, dan word je niet verwijderd...)

En dan bedenk je dat het een jaar/5 jaar/7 jaar/10 jaar/1000 dagen/5000 dagen/100.000 uur is dat jullie verkering aan ging/verkering voor het laatst uitging/gezoend hebben/hij jou aan zijn ouders heeft voorgesteld/jullie voor het eerst duur uit eten zijn geweest/er iemand gestopt is met roken. Als dat allemaal niet werkt ga je vieren dat Maartje en L zeven jaar (en een beetje) samen zijn. Dat is ook iets goeds om te vieren.
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Vegetarisch eten in Japanse restaurants
« Reactie #17 Gepost op: 28 november 2006, 16:28:16 »
Gewoon gaan! Kwestie van mailtje sturen, reserveren (o ja, dat is wel stom, ze doen in shifts volgens mij, dus als je om zeven uur komt moet je denk ik om negen uur weg zijn, dat is op te lossen door om negen uur te komen, dan word je niet verwijderd...)

En dan bedenk je dat het een jaar/5 jaar/7 jaar/10 jaar/1000 dagen/5000 dagen/100.000 uur is dat jullie verkering aan ging/verkering voor het laatst uitging/gezoend hebben/hij jou aan zijn ouders heeft voorgesteld/jullie voor het eerst duur uit eten zijn geweest/er iemand gestopt is met roken. Als dat allemaal niet werkt ga je vieren dat Maartje en L zeven jaar (en een beetje) samen zijn. Dat is ook iets goeds om te vieren.

 :O Maar er staan nog zoveel resto's op mn lijstje.
Maar het zal er wel van komen, ik gok in januari.
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Vegetarisch eten in Japanse restaurants
« Reactie #18 Gepost op: 06 januari 2007, 16:58:01 »
Gisteren weer heel erg lekker in Kagetsu in Amsterdam gegeten  :vork:
Omelet-sushi, futo maki sushi, een aubergine gerecht, Japanse pickles, salade, rijst, van die boontjes en kimchi. Toe groene thee ijs en azukiboontjesijs.
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Vegetarisch eten in Japanse restaurants
« Reactie #19 Gepost op: 10 januari 2007, 11:51:08 »
Daar moet ik ook maar eens heen (ik denk nu aan een gerecht met héél zachte aubergine in donkere saus, dat heb ik een keer gehad en vond ik waanzinnig lekker, had je dat?)
This is between me and the vegetable!