Vegatopia Forum

Snijbonen

kimske

Snijbonen
« Gepost op: 11 februari 2004, 16:23:57 »
Zoekfunctie leverde niets op... heeft iemand originele recepten met snijbonen?? thnx
« Laatst bewerkt op: 11 februari 2004, 16:40:23 door Sander »

Elsbeth

Re:snijbonen
« Reactie #1 Gepost op: 11 februari 2004, 16:35:52 »
Snijbonen = peultjes?

Offline Sander

• 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Snijbonen
« Reactie #2 Gepost op: 11 februari 2004, 16:42:57 »
Zoekfunctie leverde niets op...

Als je bij 'uitgebreid zoeken' aangeeft dat de maximale 'leeftijd' van een bericht niet 60 maar bijvoorbeeld 600 dagen is, dan vind je wel wat.

Citaat
heeft iemand originele recepten met snijbonen??

Oftewel, bestaan er recepten om van iets heel vies iets eetbaars te maken?  8)
“it's strange how life makes sense in time...”

« Reactie #3 Gepost op: 11 februari 2004, 16:48:37 »
Oftewel, bestaan er recepten om van iets heel vies iets eetbaars te maken?  8)

Zeker in de war met peultjes!
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #4 Gepost op: 11 februari 2004, 16:58:38 »
http://www.odin.nl/nl/recept/receptenboek.asp

Van Smulweb.nl (zelf dooie beestjes vervangen):

Juffertjes-in-het-groen is de vrolijke naam voor een echte Brabantse stampot van witte bonen, aardappelen en snijbonen

Aantal personen:  4  
Ingrediënten: 1½ kilo aardappelen--250 gram witte bonen(pot)+ 500 gram snijbonen(gesneden)--250 gram spekblokjes--1 eetlepelboter--1½ dl melk--zout--peper  

Voorbereiding:  Schil en was de aardappelen en snijd ze zonodig in stukken. Spoel de witte bonen af en laat ze in een vergiet uitlekken. Doe de aardappelen in een pan en vul hem met zoveel water dat de aardappelen net onder staan. Voeg hier de snijbonen en de spekblokjes aan toe. Kook alles in ca. 20 minuten gaar.  
Bereidingswijze:  Giet de aardappelen met de snijbonen en het spek af en voeg de boter, de melk en zout en peper toe. Stamp alles met een stamper fijn. Schep de witte bonen door de stampot en warm alles goed door.

Bonenstamppot met blauwe kaas  
Omschrijving:  Verrassend lekker; een stamppot van snijbonen met boterbonen/witte bonen, paprika en pittige blauwe kaas.  
Aantal personen:  2  
Ingrediënten:
500 gr kruimige aardappels
400 gr snijbonen, gesneden/geschaafd
20 gr boter of margarine
1 teentje knoflook, geperst
1 kleine ui, in dunne partjes
1 rode paprika, fijngesneden
1 blikje boterbonen of anders witte bonen
1 theelepel gedroogde oregano
peper
175 gr gongonzola, verbrokkeld

Voorbereiding:  Kook de aardappels gaar. Leg na 12 minuten de snijbonen op de aardappels en kook ze mee.
Verhit de boter in een koekenpan, voeg de knoflook, ui en paprika toe en bak ze in 4 minuten zachtjes. Roer de bonen en oregano erdoor en warm het mengsel nog 2 minuten door.  
Bereidingswijze:  Giet de aardappels af met snijbonen en stamp ze grof door elkaar. Schep het bonenmengsel en de paprika erdoor en breng de stamppot op smaak emt peper.
Roer de kaas erdoor en serveer de stamppot direct.  

Snijbonen met eieren  
Aantal personen:  4  
Ingrediënten:
300 gr snijbonen, afgehaald, van draden ontdaan en gehalveerd of gesneden
30 ml plantaardige olie
1 ui, in dunne halve ringen
3 eieren
zout en gemalen zwarte peper
50 gr geraspte Monterey Jack of cheddar of vers geraspte parmezaanse kaas
reepjes citroenschil

Voorbereiding:  Breng een pan met water aan de kook, voeg de bonen toe en kook ze 5-6 minuten mals. Laat ze in een vergiet uitlekken, spoel ze onder koud water af en laat ze weer uitlekken. De heldere kleur blijft zo behouden.  
Bereidingswijze:  Verhit de olie in een koekenpan en fruit de uien in 3-4 minuten zacht en glazig. Breek de eieren in een kom en klop ze met zout en peper los.
Voeg het eimengsel bij de uien. Bak alles al roerende langzaam op een middelhoog vuur. De eieren moeten stollen, maar een beetje vochtig blijven; bak het mengsel niet te lang.
Voeg de bonen toe en verwarm ze een paar minuten. Schep het mengsel in een verwarmde schaal, bestrooi het met de geraspte kaas en citroenschil en serveer direct.  

« Laatst bewerkt op: 11 februari 2004, 16:59:31 door Hizikigrrrl »

Offline linz

• 225
« Reactie #5 Gepost op: 11 februari 2004, 17:27:26 »
Hete boontjes van maken!
dwz. behandelen alsof het kouseband is.
Kort roerbakken met uitje, knoflook en pepers en eventueel verzuipen in satésaus of bijkruiden met bv. piment, komijn, koriander, kerrie.
Stiekem toch een banaan!

Offline Sander

• 5.528
  • Geslacht: Man
« Reactie #6 Gepost op: 11 februari 2004, 17:31:27 »
Zeker in de war met peultjes!

Zeker nooit peultjes uit eigen tuin gegeten!
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #7 Gepost op: 11 februari 2004, 21:59:29 »
courgette en rode paprika in de grilpan grillen. Snijbonen beetgaar koken. Salade maken van de gegrilde groenten en snijbonen en er citroensap en lekkere olijfolie en veel peper en een beetje zout over heen sprenkelen. Evt. aan te vullen met andere lekkere dingen, als een lekker slablad (eikenblad of waterkers of rucola), calamata olijven, zongedroogde of kerstomaten, zachte franse (honing)geitenkaas.
Deze salade kan je ook op een chiabattabroodje doen.
,,,,فلافل

Kiwi

« Reactie #8 Gepost op: 03 september 2005, 14:44:11 »
Ik kreeg vandaag via mijn moeder speksnijbonen (dat is een dikkere variant op de normale platte snijboon, ik ken ze verder ook niet) uit de groententuin van een buurman. Mijn moeder was zo lief geweest om ze al te snijden voor me (zij heeft daar een heel handig molentje voor), dus ik eet vandaag snijbonen.
Ik denk dat ik er maar hete boontjes van maak, tenzij er nog iemand met een beter idee komt (liefst voor vanavond natuurlijk :P).

Offline Annemieke

• 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #9 Gepost op: 03 september 2005, 15:49:58 »
Je kan er salade mee maken. Met een dressing van een knoflookje, olijfolie, citroen, honing, mosterd enz. Receptje staat in Peter Berley's kookboek.

Offline linz

• 225
« Reactie #10 Gepost op: 03 september 2005, 16:17:27 »
Oe, dat klinkt lekker! Echt zomers!
Stiekem toch een banaan!

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #11 Gepost op: 03 september 2005, 18:55:06 »
Ik heb snijbonen trouwens zelden of nooit gesneden gegeten. Ja wel in 3 stukken gesneden, maar niet zo heel fijn. In 3 stukken proef je ze veel beter. Ik ben dol op snijbonen. Maar ik vind ze vaak te duur. Da's toch gek want in mijn studententijd at ik ze regelmatig. Zijn ze sinds de Euro duurder geworden? Zal wel niet.
Maar weer eens kopen.
,,,,فلافل