Vegatopia Forum

Mc Donalds dieet

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Mc Donalds dieet
« Reactie #20 Gepost op: 08 augustus 2004, 20:56:53 »
Binnenkort is ie in Nederland, ik heb er al een trailer en reclame van gezien in een filmhuis.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Mc Donalds dieet
« Reactie #21 Gepost op: 09 augustus 2004, 10:04:44 »
Een journalist van het AD heeft ook zo'n dieet gevolgd, woensdag a.s. komt er een verslag van.
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Mc Donalds dieet
« Reactie #22 Gepost op: 09 augustus 2004, 10:09:51 »
Van de McDonalds-site, een laffe reactie. Ik weet niet hoor, maar van mij mogen ze verklaren waarom je als veganist dan wel jezelf elke dag helemaal vol kan proppen zonder aan te komen.

Reactie op de film Super Size Me

Amsterdam, 28 juni 2004 – In de maatschappelijke discussie rondom voeding hecht McDonald’s aan een permanente dialoog met alle betrokkenen. McDonald’s gaat kritiek niet uit de weg en hecht daarbij aan een reële weergave van feiten. Om die reden geeft McDonald’s haar reactie op de film Super Size Me van Morgan Spurlock, die deze zomer in Nederland wordt geïntroduceerd.

Achtergrond
Super Size Me (SSM) is een Amerikaanse film waarin regisseur Morgan Spurlock gedurende dertig dagen, drie keer per dag, alleen maar McDonald’s producten consumeert. Per dag gebruikt hij 5000 kcal, het dubbele van de aanbevolen hoeveelheid voor een volwassen man en hij doet bewust niets aan beweging of sport.

Reactie McDonald’s:
“Super Size Me is een Amerikaanse karikatuur, waarin een man een maand lang twee keer zoveel calorieën eet als goed voor een mens is (5000 Kcal. i.p.v. aanbevolen 2500). Met zo’n onverantwoord eetpatroon maakt het niet meer uit wat of waar je eet: teveel is teveel.

Dialoog
De film bewijst alleen dat veel te veel eten niet goed is voor een mens. Dat vindt McDonald’s ook, net als voedingsdeskundigen. Spurlock maakt een karikatuur van de gasten van McDonald’s. McDonald’s luistert juist naar haar gasten en naar deskundigen. Die dialoog is de basis van het beleid van McDonald’s.
 
Variatie & informatie
Alle producten van McDonald’s passen prima binnen een verantwoord eetpatroon. McDonald’s geeft al jaren uitgebreide productinformatie, op basis waarvan elke gast een verantwoorde en gevarieerde keuze kan maken.

Sport & beweging
Spurlock eet in de film niet alleen dubbel zoveel: hij besluit ook niet meer aan sport of beweging te doen. McDonald’s heeft altijd onderstreept dat een bewuste levensstijl de combinatie van gevarieerd eten en voldoende beweging betekent.”

“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Mc Donalds dieet
« Reactie #23 Gepost op: 09 augustus 2004, 13:59:51 »
Waar ze eenvoudig niet omheen kunnen is het feit dat ze produkten met geringe voedingswaarde verkopen o.h.a. en die veel "lege" calorieën bevatten.
Een relatie met tekorten, overgewicht, hoog cholesterolgehalte is dan zó gelegd. En de suggestie als zou veel junkfood en depressie een relatie hebben verdient onderzoek m.i. Zag net in de krant dat 600.000 Nlders afgelopen jaar een anti-depressivum voorgeschreven hebben gekregen. Ik vrees ook voor logische zgn. "exogene" depressies met een duidelijke oorzaak (als verlies partner e.d.)
de tuin: dat ben ik

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Mc Donalds dieet
« Reactie #24 Gepost op: 10 augustus 2004, 22:27:54 »
 HILVERSUM De AD-journalist Wim Meij die
 dertig dagen uitsluitend bij McDonald's
 heeft gegeten,is in die periode 6 kilo
 afgevallen.Zijn bloeddruk is gedaald.

 Zijn bevindingen,die morgen in het AD
 staan,contrasteren met die van Morgan
 Spurlock,die over zijn maand McDonald's
 de film Super Size Me maakte.Murlock
 groeide 12 kilo en kreeg leverproblemen
 en een hoger cholesterolgehalte.

 Meij nuttigde 1900 calorieën per dag.
 Hij at veel salades en nam slechts af
 en toe een Big Mac.Spurlock propte 5000
 calorieën per dag naar binnen.In Nova
 zegt hij dat hij niet McDonald's,maar
 "this al American way of life" aanvalt.

Offline cornflake

  • ***
  • 127
  • Geslacht: Man
    • muzieklijstjes enzo
Re:Mc Donalds dieet
« Reactie #25 Gepost op: 11 augustus 2004, 00:45:38 »
Ik heb de film afgelopen zaterdag in het Heerenstraattheater in Wageningen gezien. Zitten leuke stukjes in maar de film is ook wel een beetje voorspelbaar. Iedereen weet immers dat vet eten slecht is. Het beeld dat geschetst wordt, is een karikatuur van de levenswijze in de VS.
MacDonalds krijgt er stevig van langs. Maar ik vind dat je een bedrijf moeilijk kan verwijten dat hun marketingmethodes zo succesvol zijn...
Deze documentaire geeft genoeg gespreksstof  :)
« Laatst bewerkt op: 11 augustus 2004, 00:46:40 door cornflake »
...just follow the day and reach for the sun. (The Polyphonic Spree)

Offline Jasper

  • ***
  • 338
    • Jasper M - virtuele expositie
Re:Mc Donalds dieet
« Reactie #26 Gepost op: 11 augustus 2004, 11:38:45 »
HILVERSUM De AD-journalist Wim Meij die
 dertig dagen uitsluitend bij McDonald's
 heeft gegeten,is in die periode 6 kilo
 afgevallen.Zijn bloeddruk is gedaald.

 [...]

 Meij nuttigde 1900 calorieën per dag.
 Hij at veel salades en nam slechts af
 en toe een Big Mac.

Ja hé, dat slaat toch helemaal nergens op? Drie maaltijden per dag bij de Mac eten, en dan voornamelijk salades bestellen en slechts af en toe een Big Mac nemen. Bij mij komt de metafoor van naar een stripclub gaan om een ijsthee te bestellen weer bovendrijven.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Mc Donalds dieet
« Reactie #27 Gepost op: 11 augustus 2004, 11:48:44 »
Die andere gast had zich ten minste realistische eisen opgelegd: alles een keer proberen en niet weigeren als er gevraagd werd of er gesupersized moest worden. Nou werkt dat in de VS iets anders dan hier, natuurlijk, want hier wordt dat geloof ik niet gevraagd, toch? Maar neem maar aan dat die vraag om te super sizen wel vaak het door McDonalds gewenste effect heeft...

Ik hoorde die AD-journalist trouwens vorige week op de radio en het leek er op een moment even op dat hij een van McD zelf was.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Mc Donalds dieet
« Reactie #28 Gepost op: 11 augustus 2004, 18:27:02 »
McDonalds gaat hier niet zo makkelijk vrijuit als ze misschien zouden willen.

Om te beginnen hun bewering over informatie. In Amerika én in Nederland was (is?) de informatie die de big M verstrekt botweg onjuist. Dan valt je wel degelijk iets te verwijten als mensen te dik worden.

Sam's argument over de marketingcampagne zou je juist om kunnen draaien.
1) Eerst letterlijk miljarden investeren om mensen over te halen bij jou eten te gaan kopen
2) Mensen gaan vervolgens eten bij jou kopen en worden daar te dik van
3) En dan is dat alléén de schuld van die mensen, en niet van jouw campagne, of jouw eten?
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Mc Donalds dieet
« Reactie #29 Gepost op: 12 augustus 2004, 10:06:13 »
Lezend over Spurlock, kwam de vergelijking met Michael Moore op...zag ik later terug in de filmrecensie van de Trouw.
Die journalist van het AD heeft zich door vele bergen sla geworsteld bij McDonalds en at vele witte "kleffe" broodjes. Die omschrijving is van hemzelf, dus ik denk niet dat hij onkritisch staat t.o.v. McDonalds. Wat beide heren bevestigen: is de eigen keuze, eigen verantwoordelijkheid. Daarmee bewijst de AD-journalist McDonalds wel een dienst, zéker in de VS.
Want als er iets is wat mij hevig verontrust aan Bush-Moore, aan McDonalds- Spurlock, aan Moore: dat men daar kennelijk onvoldoende zélf kritisch is, niet gewend is nuances te zoeken, de eigen individuele verantwoordelijkheid te nemen.
Wouter van Dieren luidde de klok vorige week over diverse milieuclubs in Nederland. Er zit zéker wat in. Men houdt zich niet altijd aan de feiten, maar is soms bezig met onversneden propaganda en demagogie. Ik vloek hiermee in eigen kerk, maar weet mij in goed gezelschap. FEITEN en die zijn er in overmate...helaas Geen suggestieve onwaarheden. Ik weet dat het werkt bij domme en rechtlijnig denkende mensen...het levert misschien leden en donaties op. Maar laten we alsjeblieft hierin niet de V.S. achterna gaan!
de tuin: dat ben ik

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Mc Donalds dieet
« Reactie #30 Gepost op: 12 augustus 2004, 10:14:06 »
Wouter van Dieren luidde de klok vorige week over diverse milieuclubs in Nederland. Er zit zéker wat in. Men houdt zich niet altijd aan de feiten, maar is soms bezig met onversneden propaganda en demagogie.

Op dit forum kom ik het ook wel eens tegen... en als je er wat van zegt plaatst men je direct in de hoek van de 'tegenstander'.
« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2004, 10:14:35 door Poek »

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Mc Donalds dieet
« Reactie #31 Gepost op: 12 augustus 2004, 10:31:45 »
Bedoel je dat ook persoonlijk? Daar zit ik niet mee, hoor...maar dat wil ik dan wel weten. Doe nl. graag aan zelfonderzoek.

Nee, jij bent onschuldig :)

demiseXofXaXlove

Re:Mc Donalds dieet
« Reactie #32 Gepost op: 13 augustus 2004, 00:09:24 »
Klein nuance verschil tussen de AD-journalist en Spurlock: Supersize in NL houdt in een beker van 0,5 liter frisdrank, in de VS betekent dit een beker van 1,5 liter frisdrank. Je kunt zelf wel invullen denk ik dat de rest ook wel superder gesized zal zijn dan in NL.

Offline cornflake

  • ***
  • 127
  • Geslacht: Man
    • muzieklijstjes enzo
Re:Mc Donalds dieet
« Reactie #33 Gepost op: 13 augustus 2004, 11:41:19 »
ja, daar ging de documentaire over: zoveel mogelijk supersized eten! De hoofdpersoon werd er soms misselijk van...
...just follow the day and reach for the sun. (The Polyphonic Spree)

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Mc Donalds dieet
« Reactie #34 Gepost op: 13 augustus 2004, 11:49:42 »
Klein nuance verschil tussen de AD-journalist en Spurlock: Supersize in NL houdt in een beker van 0,5 liter frisdrank, in de VS betekent dit een beker van 1,5 liter frisdrank.

Dat krijg je toch nooit op?

overanalizing

Re:Mc Donalds dieet
« Reactie #35 Gepost op: 13 augustus 2004, 13:32:52 »
ja, daar ging de documentaire over: zoveel mogelijk supersized eten! De hoofdpersoon werd er soms misselijk van...

De eerste keer dat hij een supersize menu at in zijn wagen moest hij overgeven...

Offline cornflake

  • ***
  • 127
  • Geslacht: Man
    • muzieklijstjes enzo
Re:Mc Donalds dieet
« Reactie #36 Gepost op: 13 augustus 2004, 13:38:08 »
ja, maar de film is al een beetje voorspelbaar en ik wil niet alles "verraden" ;)
...just follow the day and reach for the sun. (The Polyphonic Spree)

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Mc Donalds dieet
« Reactie #37 Gepost op: 13 augustus 2004, 14:11:08 »
Omdat het heel erg voorspelbaar is, hem ik hem al gezien. De topsporters in het Olympisch dorp komen trouwens ook bij de sponsor snacken, lees ik vandaag in de krant. Die zullen niet zo snel het dorp uit komen schommelen na enkele weken.
Ik vind het toch vooral een omkering van zaken. Zij leveren wat de klanten willen. Dat zie je al aan het verschil in Amerikaans en Europees assortiment. Natuurlijk kun je vraag kwéken.
Maar je kunt de auto-industrie ook voor van alles aan gaan klagen. O.a. ook aan het "meewerken" aan overgewicht. Auto-loze mensen hebben gemiddeld veel minder last van overgewicht, wed ik.
de tuin: dat ben ik

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Mc Donalds dieet
« Reactie #38 Gepost op: 13 augustus 2004, 14:15:13 »
Ik vind het toch vooral een omkering van zaken. Zij leveren wat de klanten willen. Dat zie je al aan het verschil in Amerikaans en Europees assortiment. Natuurlijk kun je vraag kwéken.
Maar je kunt de auto-industrie ook voor van alles aan gaan klagen.

De film is niet specifiek bedoeld als aanklacht jegens McDonalds (zo'n aanklacht/claim was wel de aanleiding overigens). Het is meer om te laten zien dat er te veel te vet gegeten wordt en wat daar de gevolgen kunnen zijn (nu heb ik de film nog niet gezien, maar ik baseer me op wat ik erover gelezen heb, o.a. een interview met de maker).

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mc Donalds dieet
« Reactie #39 Gepost op: 13 augustus 2004, 15:20:16 »
ja, en dan is er in het Olympisch dorp ook een Mac geopend... alsof het mag bijdragen aan sportprestaties. Ja, misschien achteraf, kunnen de verliesers daar hun frustraties weg eten...
Za Zemiata!