Vegatopia Forum

Ctrl-V

Offline bart

• 2.585
  • Geslacht: Man
Ctrl-V
« Gepost op: 17 januari 2004, 10:47:43 »
Hmm. Vandaag eens door wat kookboeken in de plaatselijke boekhandel gebladerd. En bij ELK boek dat ik oppakte was het hetzelfde verhaal: er wordt gejat bij het leven. Op tien bladzijden staat gegarandeerd een recept dat ook in een kookboek bij mijn thuis in de boekenkast staat, met nota bene dezelfde foto erbij, zodat er echt geen misverstand kan bestaan.

Zoveel kookboeken heb ik nou ook weer niet. Waar komt deze luiheid bij kookboekmakers vandaan? Denken ze dat ik die kookboeken toch niet doorlees voor ik ze koop? Of dat ik het wel leuk vind om meerdere keren voor dezelfde recepten te betalen?
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
Re:Ctrl-V
« Reactie #1 Gepost op: 17 januari 2004, 12:28:07 »
En bij ELK boek dat ik oppakte was het hetzelfde verhaal: er wordt gejat bij het leven. Op tien bladzijden staat gegarandeerd een recept dat ook in een kookboek bij mijn thuis in de boekenkast staat, met nota bene dezelfde foto erbij, zodat er echt geen misverstand kan bestaan.

Waarschijnlijk gaat het om creatief hergebruik van de uitgever. Ik heb geen ervaring met uitgevers van boeken, maar bij de uitgeverij waar ik werk, is het zo dat freelance fotografen deel moeten nemen aan een 'regeling' waarbij ze voor hergebruik van hun materiaal bijna niks betaald krijgen. Als tijdschrift A een beeld wil gebruiken dat ooit eerder in tijdschrift B heeft gestaan, dan hoeft daar maar iets van EUR 25 voor betaald te worden, terwijl dat normaal gesproken ongeveer 10 keer zoveel zou kunnen zijn.

Ik vermoed dat ze in boekenland ook met dergelijke contracten werken voor fotografen en receptenleveranciers. En dan kun je dus heel goedkoop produceren. Duitse uitgevers doen dat vaak, is mijn ervaring. Kijk maar eens naar wat Könemann maakt en vraag je af hoe het mogelijk is dat dat zo goedkoop op de markt gebracht kan worden. Voor een eurootje of vijf heb je al een heel aardig kookboek.