Misschien een beetje een stomme vraag maar waarom haal je het in huis als jullie het niet lusten?
ik heb regelmatig groente in huis waar vriendjelief op zijn zachtst gezegd vrij sceptisch over is, gewoon omdat ik er wel zin in heb. Ik heb hem er al van kunnen overtuigen dat spruitjes en spinazie wel lekker zijn.
Gebakken spruitjes (met b.v. wat kerrie of zelfs pindasaus) is inderdaad lekker. Wat mij betreft gaat er niets boven spruitjesstamppot: gebakken gevierendeelde spruitjes door de aardappelpuree, op smaak brengen met nootmuskaat, oregano en (Parmezaanse kaas). Meer ideeën
hier.
Witlof: als je het kookt, in ieder geval niet te lang (zelfde geldt voor spruitjes). Verdrinken in kaassaus is een optie (maar ja, dan kun je het net zo goed met een fikse klodder appelmoes serveren
). Een salade van rauwe witlof met bv. mandarijn en walnoten en een iets zoetige dressing (honing!) lijkt me een goed alternatief. En
hier nog een recept voor kort aangebraden witlof met tomaat en mediterrane kruiden (aber Vorsicht: Deutsch). En op de voorpagina nog een recept voor
penne met witlof.
Prei: gekookte prei in een sausje is een van de maaltijden uit mijn jeugd waar ik nog steeds van kan kokhalzen. Roerbakken is veel lekkerder. Je kunt het ook verstoppen in een tomatensausje voor bij de pasta. Of samen met paprika en/of champignons in een roomsausje (met kaas of Italiaanse kruiden). Een simpele nasi met prei, paprika, taugé (optioneel), gekruid met komijnzaad/korianderzaad/gember/pepertje. Voor het ultieme afhaalchineesgevoel een gebakken eitje erbij
.