Vegatopia Forum

Wat kan ik met de volgende ingredienten?

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.578
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2160 Gepost op: 17 mei 2013, 15:40:32 »
Wat kan ik met een pak kant en klare rode kool met appeltjes? Het zat in mijn groententas, nu voor de tweede keer. De eerste keer heb ik een klein beetje aan L. gevoerd en de rest weggegooid  :bloos:
Ik zit in hetzelfde schuitje! Ik snap het niet zo goed, rode kool met appels is meer een gerecht dan een groente. Ik heb die groentetas niet omdat ik kant-en-klare producten tekort kom.
Ik vind het ook niet echt weer meer voor rode kool (behalve dan als salade, maar de kant-en-klare rode kool is vast bedoeld om op te warmen). En lang bewaren kun je het pak waarschijnlijk ook niet? Nou ja, morgen wordt het misschien dan toch rode-koolweer  :devil:.

Kant-en-klare rode kool is vaak wat laf, zoet. Je kunt het pimpen door een uitje, knoflook en/of pepertje aan te braden, en de rode kool daarmee te vermengen. Anijszaadjes geven een frisse component. En misschien op het eind nog wat verse appelstukjes, zodat je die nog herkent.

Erbij vind ik gebakken aardappeltjes of Tertia's geroosterde aardappels erg lekker. Meer hoeft op zich niet, maar je kunt er natuurlijk altijd een kaas- of andere burger bij serveren (of een sellerieschnitzel).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2161 Gepost op: 17 mei 2013, 15:42:57 »
@Bambi: klinkt heerlijk zo, lijkt me prima zonder tapenade.

En rode kool, een goed excuus om een mooie uienjus te maken en met notengehakt te eten (zie ergens op de voorpagina in een Engels kerstmenu)? In dat notengehakt gaat ei, maar daar valt wel wat op te vinden.
,,,,فلافل

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2162 Gepost op: 17 mei 2013, 16:32:26 »
@Bambi: klinkt heerlijk zo, lijkt me prima zonder tapenade.

En rode kool, een goed excuus om een mooie uienjus te maken en met notengehakt te eten (zie ergens op de voorpagina in een Engels kerstmenu)? In dat notengehakt gaat ei, maar daar valt wel wat op te vinden.
Ok, nu met groen licht kan ik aan de gang.

Rode kool met appeltjes trouwens, is toch gewoon lekker?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Myka

  • **
  • 36
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2163 Gepost op: 17 mei 2013, 16:33:02 »
Ik zou van de rode kool lekker een stampotje maken, met uienchutney of appel-gember-ui baksel erbij. Misschien wat venkelzaadjes erdoor.
En dan lekker een notenburger of andere vleesvervanger.

Is het best wel weer voor hoor... zucht

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2164 Gepost op: 17 mei 2013, 17:20:25 »
@Bambi: klinkt heerlijk zo, lijkt me prima zonder tapenade.

En rode kool, een goed excuus om een mooie uienjus te maken en met notengehakt te eten (zie ergens op de voorpagina in een Engels kerstmenu)? In dat notengehakt gaat ei, maar daar valt wel wat op te vinden.
Ok, nu met groen licht kan ik aan de gang.


 :cop:  :P
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2165 Gepost op: 17 mei 2013, 17:21:24 »
We hebben het bij de rode kool trouwens toch over zo'n zak waar normaal zuurkool in komt, zo appelig zijn die zakken toch niet? Of gaat het om een heel gerecht stiekem  ???
,,,,فلافل

Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2166 Gepost op: 17 mei 2013, 22:14:55 »
Nee, het is inderdaad zo'n zak. Ik ben niet zo'n grote fan van dat soort Hollandse kost, en dat spul uit een zak vind ik meestal te zoet. Maar met wat kruiden en dergelijke erbij valt er wel wat van te maken. Misschien is deze ook wel lekkerder dan ik me herinner. Het is bio, dus misschien valt het mee met de zoetigheid.
« Laatst bewerkt op: 17 mei 2013, 22:17:39 door Cornelie »
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2167 Gepost op: 25 mei 2013, 19:53:38 »
Snijbonen?

Er zat wel een recept in de groententas voor snijbonensoep, waar ik volgens mij alle ingredienten wel voor in huis heb, maar die lijkt me niet heel lekker, en daarvoor moet je de snijbonen snipperen.
Iemand tips voor iets groffer gesneden snijbonen, graag zonder aardappels, en als het even kan invriesbaar?

(Ik had trouwens ook bonuswitlof in de groententas, maar die was een keer groente van de week, dus die pagina moet ik terug kunnen vinden.)
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2168 Gepost op: 26 mei 2013, 11:27:27 »
Hm ik vind snijbonen gewoon gekookt (puur dus) het lekkerst. Zo kun je ze evt ook invriezen.
Maar ze kunnen ook in de gado gado en dat lijkt me invriesbaar.
Ze zijn vreemd genoeg ook lekker door pasta vegacarbonara
Met kerriesaus en er dan roti bij serveren.
Oh ja en natuurlijk Grieks, met tomatensaus http://www.vegatopia.com/vega/koken/ingredienten/11193-boontjes-in-de-make-over. Lauw lekker als het warm is met broodjes en tzatziki.
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2013, 11:29:46 door Selly »
,,,,فلافل

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2169 Gepost op: 26 mei 2013, 14:53:56 »
Hmm, dat Griekse recept lijkt me wel lekker. Bij Beyrouth hebben ze een lekker gerecht met snijbonen, weet je toevallig of dit daar een beetje op lijkt Selly?

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2170 Gepost op: 26 mei 2013, 18:34:20 »
Ja, die Griekse lijkt mij ook lekker. Bedankt Selly!
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2171 Gepost op: 26 mei 2013, 20:34:04 »
Hmm, dat Griekse recept lijkt me wel lekker. Bij Beyrouth hebben ze een lekker gerecht met snijbonen, weet je toevallig of dit daar een beetje op lijkt Selly?

Yep deze lijkt daarop, maar het is me nog steeds niet gelukt hem net zo lekker als bij Beyrouth te maken (want wat is ie enorm lekker bij Beyrouth). Ik heb het idee dat ie in elk geval Beyroutheriger wordt:
- door hem een dag eerder te maken (niet dat ik Beyrouth perse er van verdenk gerechten een dag eerder te maken, maar volgens mij is het gerecht na een dag nog beter)
- er op het einde wat extra olijfolie door te gooien

,,,,فلافل

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2172 Gepost op: 27 mei 2013, 08:17:42 »
Oeh, wat een lekker recept! Ik heb gisteren sperziebonen gekocht, daar kan het vast ook wel mee. Ga het van de week eens proberen.

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2173 Gepost op: 05 juni 2013, 11:20:40 »
Wat maken jullie meestal met rabarber? Tot nu toe heb ik er alleen compote met crumble van gemaakt, maar wie weet, heeft iemand een beter idee...

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2174 Gepost op: 05 juni 2013, 11:37:03 »
Wat maken jullie meestal met rabarber? Tot nu toe heb ik er alleen compote met crumble van gemaakt, maar wie weet, heeft iemand een beter idee...

Uit de oven: http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/11425-rabarber-uit-de-oven
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2175 Gepost op: 05 juni 2013, 12:27:53 »
Of op een cake. Een grote cake met stukken met suiker omgeschepte rabarber, of, wat ik van het weekeinde deed, minicakejes met een schepje met suiker omgeschepte minirabarberblokjes erop. Lekker!
This is between me and the vegetable!

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2176 Gepost op: 05 juni 2013, 13:10:32 »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2177 Gepost op: 05 juni 2013, 13:21:57 »
Wat maken jullie meestal met rabarber? Tot nu toe heb ik er alleen compote met crumble van gemaakt, maar wie weet, heeft iemand een beter idee...

http://www.vegatopia.com/vega/koken/ingredienten/12279-groente-van-de-week-rabarber
Hier staan ook hartige gerechten met rabarber bij.

Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2178 Gepost op: 05 juni 2013, 13:24:20 »
Appel-rabarbertaart zie ik vaak bij de Tesco.

Verder ben ik een voorstander van roomijs met rabarbermoes. Rabarber kan warm of koud zijn.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2179 Gepost op: 05 juni 2013, 15:45:29 »
Ik heb pas deze Duitse taart/cake met rabarber gemaakt, heel lekker en makkelijk. Ik had er voor het bakken nog wat gehalveerde aarbeitjes op gelegd.
Kom eens kijken op Vegetus.nl