Vegatopia Forum

Wat kan ik met de volgende ingredienten?

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1700 Gepost op: 19 oktober 2011, 22:21:43 »
Nog een vraag: als ze water opgenomen hebben, is dat wat je op het bord ziet dan een behoorlijke portie? Laten we zeggen, genoeg voor een tweepersoons pan paddestoelensoep?

Vervelend van je rug, Koekje. Als je niet lang kan staan/zitten/lopen betekent dat dus dat je de dag grotendeels liggend doorbrengt?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1701 Gepost op: 19 oktober 2011, 22:30:09 »
Als het bord een ontbijtbordje is, zou ik niet meer dan de helft gebruiken voor een pan soep voor 2 die goed gevuld is. In het recept voor de linzensalade heb ik maar 15 gram droge paddenstoelen gebruikt. Dat waren wel sterker smakende paddenstoelen, maar op zich gebruik je ze heel zuinig.

Ik lig niet de hele dag op bed, maar wel meer dan een ander mens. Ik probeer zoveel mogelijk rust en beweging af te wisselen en geen al te gekke dingen te doen. Bepaalde dingen koken (zoals de gevulde eieren en pizzabroodjes van laatst) gaat idd wel in tempi. Dingen als tomatensaus maken, verdeel ik over meerdere dagen (ene dag ontvellen, dan pitjes eruit, dan in stukjes, dan koken en in pot doen). Rug gaat wel heel langzaam beter, maar zoiets duurt gewoon lang.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1702 Gepost op: 19 oktober 2011, 22:40:08 »
Jouw linzensalade klinkt ook goed. Ik ben niet de allergrootste linzenfan, maar puylinzen heb ik nog nooit gehad. Het proberen waard dus.
Als daar maar 15 gram in hoeft, dan zijn gedroogde paddestoelen helemaal een betaalbaar ingrediënt. Op de foto liggen ze idd. op een ontbijtbordje en volgens de sticker heb ik 35 gram gekocht voor €1,04.

Verveel je je niet te pletter, Koekje?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1703 Gepost op: 19 oktober 2011, 23:06:44 »
Volgens mij is dat wel een leuke prijs. Gewone blonde (van die grijsachtige grote) linzen vind ik ook een stuk saaier van smaak. Puylinzen zijn echt geweldig lekker. Een diepe aardse smaak, zonder melig te zijn. Puylinzen koken niet stuk, dus blijven een fijn mondgevoel geven. Met andere dingen erbij zijn ze fijn op smaak te brengen.

Ik verveel me niet zo snel en op zich heb ik genoeg te doen wel. Ik voel me wel sneller gefrustreerd, maar dan moet ik gewoon even iets anders gaan doen en ontspannen. Ondanks dat het fysiek heel inspannend is, vind ik koken geestelijk heel ontspannend. En het is heel goed voor me: ik ben creatief en scheppend bezig, ik zorg tegelijk goed voor me door een voedzame maaltijd te bereiden en het geeft een stukje fysieke activiteit en training om toch zoveel mogelijk conditie en spierkracht te behouden. Koken is geestelijk heel therapeutisch, maar fysiek ook. Door oa mn rug heb ik wat meer uitval in mn rechterhand/arm (ik ben rechts), maar door koken heb ik dat toch tot een minimum weten te beperken. Waar nodig gebruik ik natuurlijk wat handige hulpjes als pottenopeners, scherpe koksmessen en hier en daar wat elektrische apparaten (bbm voor gistdeeg).
Ik denk altijd maar zo: waar een wil is, is een weg. En daar word ik ook vanzelf creatiever van, wat weer goed is voor mn kookkunsten.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1704 Gepost op: 19 oktober 2011, 23:26:48 »
Respect. Ik vind koken best leuk, en ik hou heel erg van lekker, zelfgemaakt, eten, maar als de maaltijdservice ook maar in de verste verte een optie had kunnen zijn was ik dat waarschijnlijk al twee jaar geleden gaan doen.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.578
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1705 Gepost op: 20 oktober 2011, 01:36:53 »
Champignons en andere paddo's gebruik ik vooral voor de smaak, ik hecht er - terecht of onterecht - weinig voedingswaarde aan. Champignonrisotto is ook zonder kaas bijzonder lekker. Ik ben ook een liefhebber van tomaat-rozemarijn-risotto. Overigens ben ook ik van de roeren-mag-maar-hoeft-niet-school. Bouillon gebruik ik ook niet, in plaats daarvan kruiden en/of specerijen. In plaats van wijn gebruik ik graag een scheut balsamico.

Nu bedenk ik ineens wel dat er sinds mensenheugenis (nou ja, een jaartje of twee) een half zakje gedroogde paddo's (geopend, maar afgesloten met een knijper) in mijn lade is. Geen tekenen van schimmel, eigenlijk zo goed als onveranderd. Kan ik dat nog veilig gebruiken of is het toch verstandiger de GFT ermee te voeren?
Gemüse ist mein Fleisch

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1706 Gepost op: 20 oktober 2011, 02:20:58 »
Volgens mij zijn paddenstoelen best rijk aan eiwitten en ik dacht ook iets van een vitamine B. Ik vind ze ook gewoon lekker.
Als dingen nog net als anders ruiken en eruit zien en dus ook geen schimmel hebben, kan je ze volgens mij gewoon eten. Als je lade idd goed droog is, blijft dat wel even goed. Het is waarschijnlijk wel nodig om ze langer dan normaal te weken, maar dat merk je vanzelf wel. Het kan natuurlijk wel dat ze qua nutriënten wat achteruit zijn gegaan, maar ik denk niet dat je er ziek van zult worden.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1707 Gepost op: 20 oktober 2011, 09:29:24 »
Nu bedenk ik ineens wel dat er een half zakje gedroogde paddo's (geopend, maar afgesloten met een knijper) in mijn lade is. Geen tekenen van schimmel
:heehee:
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Uniflame

  • ***
  • 180
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1708 Gepost op: 20 oktober 2011, 11:05:21 »
@uniflame: jaloers!


Daar hoef je niet jaloers om te zijn. Dat is puur het gevolg van als je weinig inkomsten hebt om je voorraad aan te vullen. Dan gaat hij op een gegeven moment vanzelf op. Ik ben juist jaloers op mensen die wel een voorraad hebben ;)

En nu heb ik zin in Risotto, haha.
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2011, 11:10:20 door Uniflame »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1709 Gepost op: 20 oktober 2011, 11:44:59 »
Volgens mij zijn paddenstoelen best rijk aan eiwitten

Dat valt tegen. Het proteinegehalte van paddestoelen ligt behoorlijk laag. Broccoli bevat bijvoorbeeld meer eiwitten.

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1710 Gepost op: 20 oktober 2011, 15:16:58 »
Nu bedenk ik ineens wel dat er sinds mensenheugenis (nou ja, een jaartje of twee) een half zakje gedroogde paddo's (geopend, maar afgesloten met een knijper) in mijn lade is. Geen tekenen van schimmel, eigenlijk zo goed als onveranderd. Kan ik dat nog veilig gebruiken of is het toch verstandiger de GFT ermee te voeren?

Wrom in de GFT? Het is gedroogd. Zolang er geen wormen in zitten gewoon gebruiken. Ik heb denk ik wel oudere paddo's in huis.
En ja, tomatenrisotto is superlekker.
,,,,فلافل

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1711 Gepost op: 20 oktober 2011, 15:59:48 »
Volgens mij zijn paddenstoelen best rijk aan eiwitten

Dat valt tegen. Het proteinegehalte van paddestoelen ligt behoorlijk laag. Broccoli bevat bijvoorbeeld meer eiwitten.

En nu was ik altijd in de veronderstelling dat een hoop paddenstoelen ook best als vleesvervanger doorkonden. Hoe kom ik daar dan bij?
Broccoli eet ik overigens zelden, vind ik niet zo lekker.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1712 Gepost op: 20 oktober 2011, 16:00:18 »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1713 Gepost op: 20 oktober 2011, 16:01:00 »
Volgens mij zijn paddenstoelen best rijk aan eiwitten

Dat valt tegen. Het proteinegehalte van paddestoelen ligt behoorlijk laag. Broccoli bevat bijvoorbeeld meer eiwitten.

En nu was ik altijd in de veronderstelling dat een hoop paddenstoelen ook best als vleesvervanger doorkonden.
En met jou ettelijke koks in restaurants...
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1714 Gepost op: 20 oktober 2011, 16:24:22 »
Die koks hebben ook best gelijk, qua beet en smaak werkt dat ook best. Of vind je dat restaurantkoks zich bezig moeten houden met of jij wel genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt?
This is between me and the vegetable!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1715 Gepost op: 20 oktober 2011, 16:32:37 »
Ik heb een paar maanden geleden voor het eerst een gevulde portobello uit de oven gegeten en vond dat erg lekker. Qua mondgevoel en structuur idd erg vlezig, smaak best goed umami. Ik had de steeltjes eruit gesneden, dan lepeltje rode pesto, paar stukjes nepfeta erop en daarover beetje kruidenolie. Even in de oven laten garen en dan opeten. Ik eet niet iedere dag een berg paddo's als vleesvervanger, maar ik denk dat niemand dat doet. Meestal eet ik paddenstoelen als extra groente, ze zijn ook zo lekker.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1716 Gepost op: 20 oktober 2011, 16:41:38 »
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1717 Gepost op: 20 oktober 2011, 16:51:54 »
Tijdens het grondig poetsen van de keuken kwam ik een zakje gemalen hazelnoten tegen. Over de datum, maar volgens mij nog niet verkeerd.
Iemand een suggestie?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1718 Gepost op: 20 oktober 2011, 16:56:13 »
Als je een fruittaart gaat bakken, kan je op je (blindgebakken) deeg eerst een laagje gemalen nootjes ipv paneermeel strooien voordat je je vruchten erop doet. Of in je alternatieve pesto, als alternatieve pijnboompitjes. Amandelmeel wordt ook wel als kh-arme tarwebloemvervanger gebruikt in de Dokterfrankiaanse keuken, zou je ook best hazelnotenmeel voor kunnen gebruiken. Wellicht ook als bindmiddel of verdikker in soepen en sauzen.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1719 Gepost op: 20 oktober 2011, 16:56:41 »
Door de (hartige) crumble? Hazelnootkoekjes maken (met eiwitten die je in de vriezer hebt liggen, suiker en dan na het bakken versieren met gesmolten chocola)?
This is between me and the vegetable!