Vegatopia Forum

Wat kan ik met de volgende ingredienten?

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

brenda_lelie

Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1680 Gepost op: 15 oktober 2011, 21:29:42 »
Leuk!
Als anderen het nog willen maken: ik was twee zeer essentiele dingen vergeten. Wij doen nog wat creme fraiche door de kool en er gaan ook nog wat gebakken appelpartjes door.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1681 Gepost op: 15 oktober 2011, 21:53:05 »
De creme fraïche zat hier door de puree.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1682 Gepost op: 18 oktober 2011, 16:56:39 »
Ik weet niet wat ik moet eten. Ik heb een romainesla die op moet, dus die ga ik sowieso eten. Maar ik weet niet hoe ik de sla ga eten en wat erbij. Ik heb ingredienten in huis om de slablaadjes te vullen met mercimek köfte, maar dat is weer zoveel werk. De sla wokken als bijgerecht bij iets Aziatisch eigenlijk ook niet zoveel zin in. Als gewone sla eten spreekt me vandaag het meest aan. Maar dan weet ik nog niet wat ik erbij zal eten. Ik heb geen zin om te frituren. Ik heb geen piepers in huis (en geen zin om nieuwe te halen). Ik heb wel allerlei soorten noedels en pasta en rijst en granen als bulgur (fijne en grove), couscous en gerst (geen zin in om dat te koken). In de vriezer heb ik 2 soorten tofu (AH en half pakje Super-tofu van de Surinamer), 1 pakje vegaburgers, 1 bakje quornstukjes (wilde ik eigenlijk later deze week ergens anders voor gebruiken), 1 bakje vegarookworst (wil ik ook nog ergens anders voor gebruiken), 1 bakje vegaspekjes (is ook voor specifiek doel), 1 bakje vegaballetjes en 1 bakje met Valess-snitzels wat van Bast is. En ik heb een doosje eieren. Ik heb ook allerlei bonen, maar niets geweekt of gekookt. Ik heb ook linzen: rode, berglinzen, puylinzen (neppers), blonde, beluga.
Qua overige groente heb ik: witlof (lust ik alleen als sla), wortels, half bakje champignons, 1 rode paprika, paar lente-uitjes, gewone uien en sjalotten en paar tenen knoflook. En een pakje vacuum-bietjes. In de vriezer ook nog sperziebonen (gewone en haricots verts), doperwten, stoofperen en granaatappelpitjes.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1683 Gepost op: 18 oktober 2011, 19:48:48 »
Pfff, da's wel heel veel, Koek.
Ben je er ondertussen al uit?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1684 Gepost op: 18 oktober 2011, 20:11:58 »
Ja, zie Wat eten we vandaag.
Maar zoveel is het toch niet? Ik heb nog niet 1/5 van mn voorraad opgenoemd. Je moest eens weten voor hoeveel maanden jaren hongerwinter ik voedsel in huis heb.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1685 Gepost op: 18 oktober 2011, 20:35:40 »
Ja, zie Wat eten we vandaag.
Ja, ik las het later.
Maar zoveel is het toch niet? Ik heb nog niet 1/5 van mn voorraad opgenoemd. Je moest eens weten voor hoeveel maanden jaren hongerwinter ik voedsel in huis heb.
Bekentenis: Hier zullen we ook niet zo snel verhongeren  ::)
Ik probeer momenteel de vriezer een beetje leeg te eten, want de koelkast+vriezer is aan een ontdooi- en poetsbeurt toe. De voorraadkast is ook behoorlijk gevuld. Ik probeer dat altijd wat terug te dringen, maar slaag daar nooit zo goed in.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Uniflame

  • ***
  • 180
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1686 Gepost op: 19 oktober 2011, 15:04:50 »
Ik heb bijna geen voorraad meer. Onze koelkast was tot vanmiddag nagenoeg leeg. (tot ik het proefpakket visvervangers van veggiedeli binnen kreeg) Ik heb wel nog dingen in de vriezer, maar bar weinig in de keukenkastjes of koelkast.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1687 Gepost op: 19 oktober 2011, 20:32:22 »
@uniflame: jaloers!

Ik heb vanmiddag bij de biowinkel gedroogde, gemengde paddestoelen gekocht. Ik lees hier vaak dat mensen daar iets met risotto mee doen. Maar ik heb nog nooit risotto gegeten  :-[
Iemand nog een (ander) goed idee?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1688 Gepost op: 19 oktober 2011, 20:44:26 »
Ik gebruik die dingen ook vaker, maar geen risotto (heb ik ook nog nooit gegeten  :-[ ). Momenteel zijn mijn gedroogde gemengde paddenstoelensnippers op en heb ik alleen nog maar een zak gedroogde shiitakes liggen. Die zijn ook lekker, maar anders en vragen wat meer bewerkingstijd (langer weken, steel uitsnijden, plakjes snijden). Je kan de snippers gewoon weken en dan in de tomatensaus doen voor bij de pasta, eventueel met nog wat meer gebakken (kastanje)champs. Het weekwater kan je aanlengen om je pasta in te koken, of je verdunt er je home made saus mee. Ze kunnen ook in de soep, weekwater dan weer gebruiken om in de soep zelf te gebruiken.
Ik vond deze erg lekker, gebruik je zowel de paddenstoelen als een gedeelte van het weekwater:
http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/11184-warme-linzensalade
Puylinzen zijn erg moeilijk te vinden, gebruik gerust neppers (Depuis-linzen uit de natuurwinkel) als je niet aan echte kunt komen. De berglinzen gebruik ik omdat die goedkoper zijn. Alleen berglinzen gebruiken zou ik niet doen, de puylinzen geven juist de lekkere en authentieke smaak.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1689 Gepost op: 19 oktober 2011, 20:46:20 »
@uniflame: jaloers!

Ik heb vanmiddag bij de biowinkel gedroogde, gemengde paddestoelen gekocht. Ik lees hier vaak dat mensen daar iets met risotto mee doen. Maar ik heb nog nooit risotto gegeten  :-[
Iemand nog een (ander) goed idee?

Je wilt ook niet een keer risotto maken? Is niet zo moeilijk hoor en kunnen we uitleggen.
Indien niet: je kunt er ook een paddestoelenroomsaus mee maken voor bij de tagliatelle (echt, dat is lekkerder met tagliatelle dan met elk andere vorm pasta).
Of bakken met verse lekkere paddestoelen, knoflook, scheut witte wijn en wat peterselie en dan op toast  :yummie:

Die gedroogde paddestoelen moet je eerst even weken in water dat net gekookt heeft. Afhankelijk van hoe oud ze zijn tien tot 30 minuten.
Soms flikkeren ze helaas weinig bijzondere paddo's in zo'n mix. Welke zitten bij jou er in?
,,,,فلافل

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1690 Gepost op: 19 oktober 2011, 20:56:15 »
Ik wil best risotto proberen, dat durf ik wel aan hoor  ;) Is dat alleen ook smakelijk zonder kaas?

De paddenstoelen komen uit een schepbak van de biowinkel. Ik heb het etiket wel gelezen, maar weet het niet meer precies. Het zijn geen snippers, maar hele, gedroogde exemplaren. Best goedkoop trouwens.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1691 Gepost op: 19 oktober 2011, 21:08:34 »
Zijn het dan geen shiitakes? Kan je er een foto van maken? Ik ben wel nieuwsgierig.
Hier komen uit zo'n schepbak dacht ik alleen mélange forestier (mengsel snippers/repen met oa porcini) en snippers/repen porcini (is 2x zo duur, dus ik neem altijd het bosmengsel). Als ik hele gedroogde paddenstoelen wil hebben, moet ik naar de toko. Daar hebben ze shiitakes, witte en zwarte fungus, boomoortjes en nog iets.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1692 Gepost op: 19 oktober 2011, 21:14:38 »
Ik wil best risotto proberen, dat durf ik wel aan hoor  ;) Is dat alleen ook smakelijk zonder kaas?

Jawel

Citaat
De paddenstoelen komen uit een schepbak van de biowinkel. Ik heb het etiket wel gelezen, maar weet het niet meer precies. Het zijn geen snippers, maar hele, gedroogde exemplaren. Best goedkoop trouwens.

Mogelijk zijn het dan alleen shitake, en dat is wat saaier, maar da's een kwestie van uitproberen, mogelijk heb je gewoon een goeie deal!
Ok. Je hebt voor risotto dus risottorijst nodig (bv Arborio of Carnaroli). Ik koop de mijne bij de Italiaanse winkel, mogelijk heeft een Turk het ook. Die van de biowinkel is geloof ik niet zo lekker (en duur!). Supermarkten hebben snelkook Honing ofzo risottorijst en volgens mij is dat niets. Maar dat weet ik dus niet zeker. Toen de supermarkten nog 'gewone' risottorijst hadden van een 'gewoon' merk (Honig ofzo) had ik die wel en daar was toen niets mis mee.

Dan kook je een litertje bouillon in een pan en houdt dat een beetje warm.
In een andere diepe pan verhit je een klont boter of olijfolie of allebei. Daar bak je de rijst (een mok voor 2 personen) twee minuten in zodat het glazig wordt (niet aanbakken, vuur ook matig maar zetten). Dan optioneel een scheut witte wijn of wodka toevoegen, en daarna soeplepel voor soeplepel bouillon. Steeds roeren totdat de bouillon is opgenomen en dan weer nieuwe. Er is ook een school met gerespecteerde leden die alle bouillon er in 1x inmikt maar ik ben daar zelf niet voor. Koken met die soeplepelmethode duurt 20 tot 22 minuten. Als de rijst precies goed is ingredienten erdoor mikken die al klaar staan.
Bv: peterselie/gebakken champs/gedroogde geweekte paddestoelen/(parmezaanse kaas)/geroosterde pijnboonpitten
Of bietjes/munt/ricotta (let op: pink food alarm)
Of gebakken spitskool en tuinerwtjes en/of venkel en munt
Etc.
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2011, 21:41:31 door Selly »
,,,,فلافل

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1693 Gepost op: 19 oktober 2011, 21:19:25 »
De bosmelange ja, de shitakes solo zaten in de bak ernaast.
Ik heb een klein portie geschept ter probering.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1694 Gepost op: 19 oktober 2011, 21:23:31 »
Selly, bedankt voor je uitleg. Klinkt niet moeilijk.
Naast "mijn" biowinkel zit volgens mij iets toko-achtigs. Misschien moet ik daar volgende week toch eens binnenstappen.
Of op excursie gaan in Amsterdam met vegatopianen ter plaatse  ;)
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1695 Gepost op: 19 oktober 2011, 21:36:25 »
Plaatjes van paddestoelen:
Klik!

Als je op next klikt, zie je er nog drie. En daarna volgt de veestapel.

"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1696 Gepost op: 19 oktober 2011, 21:40:28 »
Of op excursie gaan in Amsterdam met vegatopianen ter plaatse  ;)

ja leuk!
,,,,فلافل

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1697 Gepost op: 19 oktober 2011, 21:53:13 »
Ja leuk, excursie!

Ik zie geen next-knop (ik heb geen foto-emmer), maar op zich is het wel een redelijk duidelijke foto.
Het zijn idd zo goed als hele paddo's. Er zitten oesterzwammen in en ik denk ook judasoortjes (zijn ook boomoortjes). Ik doe ook even een gokje op trompettes de mort (die dunne zwarte stukjes). En ik denk ook beetje cantarellen. Oesterzwammen en judasoren zijn niet de meest luxe (in de zin van dure) paddenstoelen, maar daarom niet minder lekker. Ik zou dit mengsel voor Europees smakende gerechten gebruiken.
Na het weken (ik denk dat je wel meer dan een kwartier moet rekenen, aangezien ze best groot zijn) kan je ze altijd wat kleiner naar wens snijden. Ik vind gewelde gedroogde paddenstoelen het lekkerst in gestoofde gerechten.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1698 Gepost op: 19 oktober 2011, 22:06:12 »
 :D Voel ik hier een A'dammeet aankomen voor provinciale topianen??

Fijn dat je meldt dat de weektijd meer dan 15 min. bedraagt, op het etiket stond enkele minuten  ::)

Speciaal voor koekje foto 2, foto 3 en foto 4!
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2011, 22:09:58 door haantje »
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1699 Gepost op: 19 oktober 2011, 22:12:06 »
Als je ze na het weken in de soep gooit, hoef je ze natuurlijk minder lang te weken. Je kan voor de zekerheid tijdens het weken tussendoor even voelen/knijpen om de zachtheid te testen.

Een toko-excursie (of andere soort winkel) lijkt me wel erg leuk, ik heb zoiets vorig jaar ook met mensen van een ander forum gedaan. Maar wat mij betreft zal dat nog even moeten wachten, ik heb nog steeds een aardige rugblessure en kan niet lang zitten/staan/lopen.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy