Vegatopia Forum

Aquariumliefhebbers hier?

Online Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.929
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Aquariumliefhebbers hier?
« Reactie #40 Gepost op: 22 juni 2004, 00:16:13 »
Stel nou dat het zo'n beest niks uitmaakt. Wat is dan het bezwaar?

Offline Draek

• 4.449
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #41 Gepost op: 22 juni 2004, 00:21:12 »
Stel nou dat het zo'n beest niks uitmaakt. Wat is dan het bezwaar?
Als het beest mij kan vertellen dat deze het niet uitmaakt dan is het zijn/haar keuze.

Maar je draait er nu een beetje van weg. Het dier kan het immers niet  duidelijk maken. Je kan niet de gedachten lezen van het dier. Is het daarom makkelijk de keus te maken dat je denkt dat het dier het niet uit maakt hoe deze zit ofzo? Nogmaals waarom de keuze maken om het dier in gevangenschap te zetten, de wil op te leggen, keuzes voor het dier maken, etc zonder dat je zeker weet of het dier dat wel wil?
« Laatst bewerkt op: 22 juni 2004, 00:21:24 door Dr@gonfly »
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #42 Gepost op: 22 juni 2004, 00:26:02 »
Een fundi-standpunt blijft meestal een fundi-standpunt, Poek
de tuin: dat ben ik

Tamara

« Reactie #43 Gepost op: 22 juni 2004, 00:29:43 »
Je hebt gelijk, ik weet zeker dat als je het dier zijn eigen keuzes zou laten maken at hij/zij toch echt wel voor de grote wijde wereld kiest,
Bovendien heeft hij/zij dan een grotere kans om zich voort te planten.
Niemand wil toch de hele dag rondjes zwemmen in een bakkie van 30 bij 30(ongeveer, ik heb er namelijk zelf geen, dus de maat weet ik niet van zo'n klein gevangenisje)

Online Poek

• 11.929
    • dimitri.org
« Reactie #44 Gepost op: 22 juni 2004, 00:29:49 »
Maar je draait er nu een beetje van weg. Het dier kan het immers niet  duidelijk maken. Je kan niet de gedachten lezen van het dier. Is het daarom makkelijk de keus te maken dat je denkt dat het dier het niet uit maakt hoe deze zit ofzo? Nogmaals waarom de keuze maken om het dier in gevangenschap te zetten, de wil op te leggen, keuzes voor het dier maken, etc zonder dat je zeker weet of het dier dat wel wil?

Dat doe je wel eens, keuzes maken voor anderen, ook als ze geen feedback erop kunnen geven. Is een kwestie van inschatten.

Doe jij wel eens iets met een dier? Een dier aaien? Een dier fotograferen? Want dan maak je ook keuzes voor het dier.

Tamara

« Reactie #45 Gepost op: 22 juni 2004, 00:34:23 »
De mijne vraagt er zelf om om gestreeld te worden.
Ik pak ze heus niet op en dwing ze om met mij te knuffelen, ze doen het vrijwillig of anders niet ik wil niemand dwingen. ::)

Online Poek

• 11.929
    • dimitri.org
« Reactie #46 Gepost op: 22 juni 2004, 00:35:36 »
De mijne vraagt er zelf om om gestreeld te worden.

De mijne?  :o

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #47 Gepost op: 22 juni 2004, 00:45:34 »
Dat doe je wel eens, keuzes maken voor anderen, ook als ze geen feedback erop kunnen geven. Is een kwestie van inschatten.
Of een kwestie van macht willen uitoefenen...

Waar het mij om gaat is dat dieren gebruikt worden voor het bevredigen van een behoefte van een mens. Niemand maalt er meer om dat het dier misschien helemaal niet leuk vind om in een kooi te zitten of in een klein bakje.
Men vraagt zich niet af of dat dier het wel leuk vind. Men neemt vooral dieren voor zichzelf en niet voor het welzijn voor het dier. Je komt heel weinig mensen tegen die een dier in huis nemen, omdat het dier een verblijf zoekt, zonder dat men weet hoe het dier er precies uit ziet. Men kijkt alleen maar of het dier wel leuk is, of het dier wel bij de meubilair past, of het niet te lastig word, of dat een kind er zo nodig om vraagt.

Als men nou gewoon eens nadenkt dat een dier wellicht ook een eigen wil kan hebben, ook een eigen gedachte, ook een behoefte etc, dan zou het misschien wel wat beter gesteld zijn met al die 'huisdieren' die men alsof het een een nieuwe TV is, aangeschaft heeft. Die dieren die dus in kleine vierkante hokjes wonen, bakken zwemmen, aan het wegkwijnen zijn van eenzaamheid, ziek zijn zonder dat het opgemerkt worden, dieren die verwaarloost worden, etc.

Maak ik een keuze voor een dier als ik deze aai? Nee, dat is meer weer een keus van een mens wat het dier waarschijnlijk niet leuk vind of wel. Dat weet men niet zeker.

Het gaat erom dat jij niet kan bepalen dat een dier het prettig vind of niet. Het is zijn alleen maar jou keuzes. Keuzes waar jij plezier van ondervind, terwijl een ander leven het wellicht daardoor moet ontgelden.

Tamara

« Reactie #48 Gepost op: 22 juni 2004, 00:49:06 »
Ja, mij poekie.
Ik heb twee katten foei!
Ze liggen altijd vrijwillig op mijn bed te slapen 1 komt zelfs bij mij onder de dekens liggen.
Als ik verdrietig ben komen ze mij troosten en dat allemaal vrijwillig.
Verder moet ik je vertellen dat ik na de dood van mijn katten nooit meer een vleesetend dier in huis wil hebben.
Ik offer het ene dier niet voor het andere op.
Dat doe ik niet meer.
Ik denk dat ik later een hond neem. maar dat ligt nog zo ver weg, eentje uit het asiel, die ik meer kan bieden dan zijn vorige baasje.
Verder geen puppie uit een nestje of zo, ik vind eigenlijk dat je geen enkel dier meer tot je bezit mag rekenen.
Het dier is niet van jou en hoort oorspronkelijk te leven in de vrij natuur, zinder dat gezeur van kom!,af!en zit en zo.
Ik ben wel bereid om voor een sterk verwaarloosd dier te zorgen, zodat ik tenminste zeker weet dat dat hij/zij goed terecht komt.
De rest van de dieren die niet opgehaald wordenkrijgen een spuitje, en ik verzeker je, dat is echt niet vrijwillig hoor
Dat hebben die hondjes te danken aan die rotmensen die hun  >:( weggedaan  en verwaarloosd hebben. >:(

Online Poek

• 11.929
    • dimitri.org
« Reactie #49 Gepost op: 22 juni 2004, 00:53:03 »
Ja, mij poekie.

Calimero, ik heb jouw hulp helemaal niet nodig!

En Dragonfly, maak jij nou wel eens foto's van dieren? Vanaf jouw argumenten gezien lijkt me dat nameljik niet te kunnen.

Tamara

« Reactie #50 Gepost op: 22 juni 2004, 00:55:38 »
Ik bedoelde met mijn poekie mij kat hoor en niet jou Poek.
 ;D

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #51 Gepost op: 22 juni 2004, 00:57:02 »
Ja, mij poekie.

Calimero, ik heb jouw hulp helemaal niet nodig!

:D
Mijn hart stroomt over bij het aanschouwen van zulk een geluk saam! :heart:

Toch vind ik Tamara's berichten over haar relatie met Poek enigzins tegenstrijdig. :P
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Tamara

« Reactie #52 Gepost op: 22 juni 2004, 00:57:05 »
Ik noem ze heel vaak Poekies.
Dat zijn mijn koosnaampjes die ik gebruik als ik tegen ze praat ;D

Fabian

« Reactie #53 Gepost op: 22 juni 2004, 01:00:57 »
Ik vind het hier met al die Poekies en Calimero's tamelijk verwarrend worden.  ???

Online Poek

• 11.929
    • dimitri.org
« Reactie #54 Gepost op: 22 juni 2004, 01:06:57 »
Ik geloof dat veel (vrouwtjes-)mensen de neiging hebben dieren (in het algemeen, of alleen katten) poekies te noemen. Annemieke had het in ieder geval ook.

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #55 Gepost op: 22 juni 2004, 01:09:40 »
En Dragonfly, maak jij nou wel eens foto's van dieren? Vanaf jouw argumenten gezien lijkt me dat nameljik niet te kunnen.

Waarom niet? Een foto is een beeld van een visie. Anders moet ik denk mijn ogen dicht doen voortaan?
De keuzes beperken niet de vrijheid van het dier. Of tasten het dier niet lichamelijk danwel geestelijk aan.

Echter doe ik niet wat natuurfotografen doen, dus een dier vangen en een kunstmatige natuurlijke omgeving creeeren om daar een foto te maken. Dit doen ze om bepaalde handelingen van dieren te zien zonder lang te hoeven wachten.

Online Poek

• 11.929
    • dimitri.org
« Reactie #56 Gepost op: 22 juni 2004, 01:11:48 »
Waarom niet?

Er zijn veel mensen die niet op de foto gezet willen worden. Wat dieren ervan vinden weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat er dieren zijn die dat ook niet aangenaam vinden.

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #57 Gepost op: 22 juni 2004, 01:16:44 »
Er zijn veel mensen die niet op de foto gezet willen worden. Wat dieren ervan vinden weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat er dieren zijn die dat ook niet aangenaam vinden.

Een dier weet niet wat een fototoestel is. Alleen de aanwezigheid van een mens kan misschien storend zijn. Ik ga niet speciaal een boom inklimmen om een nest met vogeltjes te fotograferen ofzo.
Ik fotografeer van afstand zonder dat het dier me lijkt op te merken en zonder dat het dier schade toegebracht word.

Dat mensen het niet willen op de foto is omdat ze denken dat hun ziel dan gevangen word of dat ze iets te verbergen hebben ofzo. Dat zijn dan weer de menselijk eigenschappen.

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #58 Gepost op: 22 juni 2004, 01:20:28 »
Overigens is bij het fotograferen naar mijn idee ook geen vrijheid van het dier in gevaar. Dat is anders dan dat voor een dier maar besloten word dat deze in een klein kooitje moet gaat zitten, vind je ook niet?

Online Poek

• 11.929
    • dimitri.org
« Reactie #59 Gepost op: 22 juni 2004, 01:22:27 »
De vraag is of dieren (vooral vissen) door hebben dat hun vrijheid beknot is.