Vegatopia Forum

Aquariumliefhebbers hier?

Offline Mariek

• 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Aquariumliefhebbers hier?
« Reactie #340 Gepost op: 10 augustus 2006, 13:49:58 »
Tip: ga naar een aquariumforum ipv een forum over vegetarisch eten waar toevallig een topicje staat over aquaria.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #341 Gepost op: 10 augustus 2006, 13:50:37 »
Hoi Allemaal ik wil graag informatie over het hebben van een aquarium?

En ook hoe duur het ongeveer is.  
Zou iemand mij daarmee helpen???

in elk geval niet aan een klein aquarium beginnen: die zijn veel minder stabiel, en dus veel moeilijk goed te krijgen!
ons kleine aquarium is 40 liter, maar ik ben daar niet tevreden over.
Onze grote bak (ik denk 160L, maar ik weet het niet zeker) draait prima. Je hebt dus een grote bak nodig, evt 2e hands, en daarbij dan een wat grotere pomp (was tegen de 100 euro, maar nu hebben we dan ook perfect water) en een verwarming met thermostaat, en wat verlichting (liefst daglicht-TL-lampen voor je planten). Verder vissen en planten natuurlijk. Vissen er pas in doen als je bak met water en planten al een tijd gestaan heeft! Maar, dit zijn slechts de hoofdlijnen, verdiep je er nog even goed in!
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #342 Gepost op: 10 augustus 2006, 13:52:18 »
Tip: ga naar een aquariumforum ipv een forum over vegetarisch eten waar toevallig een topicje staat over aquaria.

ik twijfelde tussen reactie:
a: hallo, weet je waar je bent...
b: voor hetzelfde geld leest deze persoon wel vaker op vegatopia voor pak-m-beet recepten van sojaburgers...
Dus, laten we eens niet zo verzuurd uit de hoek komen.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

wendy

« Reactie #343 Gepost op: 23 augustus 2006, 17:32:52 »
ff een vraagje voor de kenners hier op gebied van vissen in een kom/aquarium;

wat vinden jullie ervan dat vissen in een kom gehouden worden?
met daarin bv 1  (of geen) takje groen of huisje ed...
Ik vindt dit dierenmishandeling!
Weet dat dit al verboden is in bepaalde dierenwinkels in Duitsland (nederland weet ik niet zeker)

Er zijn veel mensen die zeggen dat een vis toch geen besef ervan heeft dat hij in een klein kommetje rond zwemt en zn leven slijt maar ik geloof hier eerlijk gezegd niet zo in....

Zou wel graag de mening van kenners van vissen hier over willen weten!

Offline Flapke

• 177
« Reactie #344 Gepost op: 24 augustus 2006, 09:05:55 »
Dat staat heel mooi uitgelegd op

http://www.animalfreedom.org/paginas/column/goudvis.html

Een goudvis in een kom wordt een jaartje of 4 misschien met geluk.
Ze kunnen in een vijver zo'n 40 jaar worden (ligt hoofdzakelijk aan de waterkwaliteit)  

wendy

« Reactie #345 Gepost op: 24 augustus 2006, 10:24:59 »
Dankje!
Heb de site direct even aan de mensen die ik ken, met een goudvis in kom, doorgestuurd!

CarolineV

« Reactie #346 Gepost op: 24 augustus 2006, 14:32:23 »
Net zoals de onzin die verkocht wordt over dat een goudvis zich zou aanpassen aan de grootte van zijn kom. Vertel dat maar aan die van mij, die is nu al toe aan haar derde bak en we zijn druk aan het sparen voor een vierde, grotere bak. Ze groeit overal uit ::)

Ik snap niet waarom die vreselijke kommen hier nog niet verboden zijn.  >:(

Caroline

Offline Gabs

• 796
« Reactie #347 Gepost op: 08 december 2006, 23:30:43 »
oh nee, eerst onze kat aan de huidproblemen en nu de goudvis! er komt een grote wiite bult uit zijn huid. het is net een steentje. de schubben eromheen lijken te zijn opengevouwen en zijn een beetje rood. help wat is dit?

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #348 Gepost op: 09 december 2006, 13:55:00 »
Het klinkt niet goed maar ik heb geen idee wat het kan zijn. Flink googelen misschien of kijk eens hier. Vraag het anders eens bij een echte auqariumwinkel (dus niet een dierenwinkel want die vinden (goud)vissen niet altijd even de moeite waard) of een dierenarts. Sterkte!

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #349 Gepost op: 13 december 2006, 23:16:28 »
Klinkt als witte stip, hier zijn middeltjes voor te krijgen bij de aquariumwinkel. Het kan ook een andere infectie zijn, er zijn ookbreed-spectrum middeltjes. Wel heel snel bij zijn, want het kan heel snel gaan met zo'n visje. Als je googlet krijg je ook veel informatie via de aquarium forums.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #350 Gepost op: 15 februari 2007, 19:00:59 »
Ik heb gisteren 5 Odessa-barbelen gekocht: 3 vrouwen, 2 mannen. De mannen zijn mooier (uiteraard  ;), maar de 3de vrouw moet de vrede helpen bewaken.
Het zijn leuke, actieve visjes. L.A.T.: in schoolverband of even niet. Ze zijn oersterk en het water hoeft niet zo warm. Ik houd bewust de temperatuur laag i.v.m. energiebelasting en kies daarop de visjes. Behalve de olijke 5 heb ik momenteel 8 zebradanio's en 6 pantsermeervallen in 2 soorten. 1 eenzame mannetjesgup. Besloten die geen gezelschap te geven. Is geen punt: een guppie in z'n uppie, voor zover ik weet.
Ik heb ook Javamos gekocht. Dit is uitstekende bescherming voor jonge visjes. De zebradanio's zijn vaak aan het flirten... Voor Javamos is de bak aan de koude kant, maar een woekeraar...ik reken er op dat het watermos zich toch weet te handhaven.
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2007, 19:11:05 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Walhalla

« Reactie #351 Gepost op: 17 februari 2007, 00:20:55 »
Leuk!  Wij hebben een 200 x 60 x 60 cm visglas. Hierin maanvissen, gourami's, bijlzalmpjes, adolfjes (die beestjes die op de grond wonen en een snor hebben), een stoere algeneter, twee garnalen, neon-tetra's en wat slakjes.

Mensen vragen zich af of het niet vreselijk veel werk is, zo'n grote bak, maar het is juist veel minder werk dan een kleine bak.

Een kom met een goudvis is echt best sneu, helaas weten veel mensen dit niet. Een goudvis kan tientallen jaren oud worden en tientallen centimeters groot. Maar door de slechte toevoegingen in kraanwater gaan ze dood als je het water te vaak vervangt. Als je het te weinig vervangt in zo'n kleine kom gaan ze weer dood omdat ze in hun eigen poep zwemmen...

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #352 Gepost op: 18 februari 2007, 12:50:41 »
Vertel mij wat...het zou verboden moeten zijn vissen in een kom te houden. Een dierenwinkel hier in het dorp heeft ze een tijdje om die reden niet verkocht, maar de klanten....die bleven erom vragen en hij is gezwicht.
Wat ook erg is: hups een koudbloedige van het ene water in het andere water bij verschonen. Water met een inmiddels andere samenstelling en de temperatuur wordt even met de hand gevoeld(als ze geluk hebben).
Afijn...het zou mij niet verbazen als het uit de kom hupsen een vorm van zelfdoding is.
Het is als met een aquarium als met een vijver: hoe groter, hoe eenvoudiger. Cruciaal is ook het aantal vissen uiteraard en hoeveel die eten en poepen. Ik had eerst sluiergoudvissen in de bak, maar dat zijn enorme poepers. Ik heb ze toen in de zomer in de vijver gedaan. Inmiddels zijn ze verdwenen, nooit een dood gevonden, dus waarschijnlijk de natuurlijke weg, reiger of anders. Ik heb dan geen last van mijn geweten, even nog een mooie tijd gehad in riante omgeving. Ik maak helaas ook mijn fouten... Echt rampzalig was een zoetwaterkreeftje dat vriendelijk zou zijn t.a.v. de visjes. Ik heb er af en toe een nachtmerrie van gehad. Het beestje vermeerderde zich explosief en vrat uiteindelijk alles. Ook in die vijver geeindigd.
Overigens is snorremans waarschijnlijk zo'n pantsermeervalletje, Corydoras...diverse soorten. Als je een beschrijving hebt van het uiterlijk weet ik de achternaam waarschijnlijk ook te vinden.
Gezellige beestjes!
De Odessabarbelen en de zebradanio's trekken af en toe gezamenlijk op en spelen met elkaar, heel levendig. Onverwacht, maar er is verwantschap, dus ook niet zo vreemd.
Ik heb niet het gevoel dat ik mij moet verantwoorden voor het Jack Londonverbond. Het gaat nu goed, er is evenwicht: de visjes hebben wat aan elkaar of zitten elkaar in ieder geval niet dwars. Aan o.a. dat flirten en spelen meen ik te zien dat de diertjes in hun element zijn.
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2007, 12:55:30 door Lovelocker »

Walhalla

« Reactie #353 Gepost op: 18 februari 2007, 23:28:02 »
@ Lovelocker, visjes kunnen zich wel heel goed verstoppen hoor, kans is ook groot dat je ze van de zomer opeens weer treft.... Zo hebben wij twee garnalen in de bak die we gemiddeld eens in een half jaar zien...  echt een raadsel waar ze zitten als we ze niet zien, zo heel groot is die bak zeker ook weer niet!

Oh ja, het zijn corydoras adolfi, zoals deze. Die van ons hebben we sinds zes jaar.

http://www.aqua-global.de/Bilder/corydoras_panda.jpg

Probeer wel aan alle mensen te vertellen hoe oud en hoe groot goudvissen kunnen worden als mensen weer eens mopperen over dat het beestje van dochter- of zoontjelief al na twee maanden het leven liet, mensen kijken je dan echt zo aan van  ??? ::)

Edit: gerommel met plaatjes

« Laatst bewerkt op: 18 februari 2007, 23:29:32 door Walhalla »

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #354 Gepost op: 18 februari 2007, 23:41:21 »
Proberen mensen een kom uit het hoofd te praten is al uiterst lastig. Mensen nemen het gewoon niet van je aan.
Het zou verplicht moeten zijn om als je dieren verkoopt er een gebruiksaanwijzing bij te geven. Het is eigenlijk van de gekke dat je dat bij tal van apparaten krijgt, maar dieren worden aan iedereen overgelaten.
Alhoewel ik bij dat kreeftje een soort van beschrijving kreeg en ook nog een mondeling gevraagd of het diertje echt wel kon bij vissen...maar de info bleek niet te kloppen.
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2007, 23:41:47 door Lovelocker »

Walhalla

« Reactie #355 Gepost op: 18 februari 2007, 23:49:49 »
Moet je vragen in de dierenwinkel of sumatraantjes bij maanvissen kunnen. Op zich wel, alleen knabbelen ze de vinnen van de maanvissen af, hetgeen de maanvissen toch niet leuk zullen vinden.

Maar goed, elke randfiguur die het VMBO niet heeft afgemaakt kan vissen verkopen in een dierenwinkel, terwijl je voor de kassa bij de AH tegenwoordig bijna letterlijk VWO moet hebben dus het zegt wel iets.

Het is echt belachelijk dat vis of een muis nog geen 5 euro kost en de huisvesting het tienvoudige....  Het zou eigenlijk andersom moeten zijn....

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #356 Gepost op: 19 februari 2007, 09:15:10 »
Er is hier voor de PvdD en andere een schone taak. Een en ander is wel ontzettend ingewikkeld te regelen. Want neem muizen: je zet 1 mannetje en  1vrouwtje bij elkaar en je kunt binnen enkel jaren heel Nederland illegaal voorzien van goedkope muizen.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #357 Gepost op: 20 februari 2007, 16:07:07 »
Ik ga de verhuizing naar het nieuwe kantoorpand aangrijpen als een goed excuus om een nieuw aquarium voor mijn goudvissen te kopen (ze staan op mijn werk). Op dit moment in een 60 cm bak, met z'n tweeen, en dat vind ik veel te klein. Het gaat nu dus een 1 meter bak worden :). Ik wil eigenlijk wel een Juwel, met zo'n mooie onderkast. Ze zijn nu een jaar of vijf, dus ze kunnen nog heel veel ouder worden, dus zo'n investering is wel de moeite waard.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #358 Gepost op: 20 februari 2007, 17:37:58 »
Denk dan even na over het interieur: goudvissen en planten gaan slecht samen, al zijn er wel goudvisbestendige te vinden. Ik vind oranje vissen leuk bijvoorbeeld met bamboestaken in het aquarium. Hebben ze ook wat te doen. Zag ik eens, aardig. Er is natuurlijk meer te verzinnen.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #359 Gepost op: 22 februari 2007, 11:40:46 »
Dat klopt ja, gaat niet zo goed samen. Ik heb altijd van die "wegwerp" waterplanten, drie soorten in een bosje. De lekkerste zijn binnen twee dagen op, de een na lekkerste zijn binnen twee weken op, en na zes weken is ook de derde soort wel weg. Mijn aquariumman noemt goudvissen "grasmaaiers". Ach, als ze het nou lekker vinden en het goed voor ze is, blijf ik wel nieuwe plantjes kopen. Nu ik een grotere bak krijg zal ik eens naar iets kijken wat ze misschien niet lusten voor erbij, iets waar ze zich leuk in kunnen verstoppen.