Vegatopia Forum

Aquariumliefhebbers hier?

Aiko

Re:Aquariumliefhebbers hier?
« Reactie #240 Gepost op: 13 oktober 2005, 18:59:17 »
Ze hebben wel de Copiapoa's, de Ariocarpussen en joekels van Ferocactussen en Echinocactussen, dat wel. De keizer onder de Nederlandse hortaea als het op cactussen aankomt. De rest van de hortus is verder erg klein en weinig aan, tenzij je erg houdt van bonsaiboompjes...

Offline Laurie

• 2.478
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #241 Gepost op: 25 oktober 2005, 09:34:32 »
Hoe is het met de sluierstaarten van Lovelocker? Zijn ze er nog? Het is al bijna november....  Denk je dat ze de winter gaan doorkomen?

Monique

« Reactie #242 Gepost op: 28 oktober 2005, 14:45:19 »
Wat voor soorten aquariums/aquaria's bestaan er eigenlijk?

Je hebt zoetwater en zoutwater.......maar verder kom ik niet :-\

Kiwi

« Reactie #243 Gepost op: 28 oktober 2005, 15:21:29 »
Tropisch tegenover koud(er) water.

Monique

« Reactie #244 Gepost op: 28 oktober 2005, 15:23:10 »

Oja, die hebben we ook nog.

Nog meer?

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #245 Gepost op: 28 oktober 2005, 15:40:00 »

Nog meer?

helder/donker, stilstaand/stromend
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #246 Gepost op: 28 oktober 2005, 15:40:25 »
Hoe is het met de sluierstaarten van Lovelocker? Zijn ze er nog? Het is al bijna november....  Denk je dat ze de winter gaan doorkomen?
Ze zijn behoorlijk gegroeid, opeens. Zou het waar zijn: van aan de "bak" aanpassen? Over een tijdje gaat er een net overheen, tegen de reiger die elke winter komt. Dat doe ik pas als de meeste planten hun blad kwijt zijn, want fraai is het niet. Het is verder een kwestie van: werkt hun instinct voldoende of niet.
de tuin: dat ben ik

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #247 Gepost op: 28 oktober 2005, 15:42:50 »

Nog meer?

helder/donker, stilstaand/stromend
Je kunt een bepaald biotoop nabootsen: Amazone, grot, rijstveld enz. enz. enz.
Je kunt voor een bepaalde vis of familie vis kiezen.
Je kunt voor een bepaalde temperatuur kiezen. De mijne zou je momenteel "subtropisch" kunnen noemen, wat temperatuur betreft.

Offline Muis

• 1.242
« Reactie #248 Gepost op: 29 oktober 2005, 18:36:20 »
Ik pas een tijdje op 1 goudvis, 3 sluierstaarten en 1 black molly en in hun bak zitten ook plantjes, van die met stengels met aan de onderkant zo'n sponzig iets erom en daarom lood ofzo zodat het zinkt maar dat kan toch nooit goed zijn voor die visjes he? En ook niet voor die plantjes lijkt mij.  En als ze langer zijn dan dat het water hoog is, das als de bovenkant eigenlijk omhangt als het ware omdat die niet past, moet ik dan die aan de onderkant bijknippen of kan dat gewoon zo blijven onder het motto dan zit er meer plant in de bak? Weet niet echt veel van visjes af dus alle tips zijn welkom.

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #249 Gepost op: 29 oktober 2005, 19:47:05 »
Volgens sommige mensen moet je dat lood er af halen omdat dat inderdaad niet goed zou zijn maar volgens de aquariumwinkel en de dierenwinkel waar ik het heb gevraagd kan het niet zoveel kwaad. Ik leg die bosjes meestal vast onder een steen of een stuk hout.
Te lange takjes zou ik niet korter maken, ze drijven wel krom in of op het water. De takjes groeien soms door dus anders blijf je bezig. En de vissen zelf snoeien te planten toch ook wel graag.   ;)

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #250 Gepost op: 29 oktober 2005, 20:29:01 »
Ik laat het lood er aan zitten, want die goudvissen van mij graven ze anders binnen een dag uit het grint, stenen of geen stenen erop! Volgens de aquariumwinkel kan het geen kwaad. Het lood geeft weinig metalen af en je ververst toch wekelijks 1/3 ofzo dus het bouwt niet op. Langere planten knip ik niet bij, dat doen de goudvissen wel :) De aquariumman noemt goudvissen "grasmaaiers"
* Sam heeft vandaag weer 4 bosjes gekocht.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Muis

• 1.242
« Reactie #251 Gepost op: 29 oktober 2005, 21:44:34 »
Deze eten niet aan de planten maar hebben ook geen grint in de bak, wel van die kiezelstenen. Maar als ze er niet van eten, voer ik ze dan te veel ofzo? Ze krijgen 2 keer per dag ongeveer want dat krijgen ze altijd al, dacht dat ze maar 1 keer per dag mochten en dat 6 keer per week, dus 1 dag in de week niks.
En dat verversen, das het water? Wat houdt dat in? Heb gisteren de hele bak gewoon schoongemaakt.

Aiko

« Reactie #252 Gepost op: 30 oktober 2005, 00:22:30 »
Kan ik een aquarium voor goudvissen naast een computerscherm zetten?

Sterker nog; je kunt ze zelfs combineren!

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #253 Gepost op: 30 oktober 2005, 09:13:58 »
En dat verversen, das het water? Wat houdt dat in? Heb gisteren de hele bak gewoon schoongemaakt.
Het water is hun milieu en het zijn koudbloedige dieren. Het nieuwe water moet dus exact dezelfde temperatuur hebben, dus "voelen" is niet genoeg. Al het water vers is ook niet goed, een kom of bakje is daarom niet goed. En een blackmolly hoort niet in een koudwateraquarium. Nou ja: m.a.w.: binnenkort vallen er doden. Goudvissen houden is een vorm van genocide. Tenminste: in die kommen en bakjes. De dierenwinkels zijn het kwaad niet: het zijn de mensen zelf die die goudvissen perse in die kommen willen houden.
« Laatst bewerkt op: 30 oktober 2005, 09:15:53 door Lovelocker »

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #254 Gepost op: 30 oktober 2005, 11:04:33 »
Als je de hele bak schoon maakt kun je een deel van het water bewaren. Toen ik een kleinere bak had deed ik de vissen (toen had ik er twee) in een grote emmer met 'oud' water. De rest van het water deed ik dan weg zodat ik het grind goed kon spoelen.

Het is beter om iedere week maar een deel van het water te verversen. Als je een stuk oude tuinslang hebt kun je zo een deel van het water afzuigen en de troep van de grond. Dus dan kun je de vissen in de bak laten en dat scheelt een hoop gevang en gestress.  Maar als je erg grof grind hebt is dat misschien niet handig omdat alle viezigheid dan tussen de stenen gaat liggen en er moeilijk tussenuit te stofzuigen is met zo'n slang.

Voor de goudvissen is het beter om heel fijn grind of zand in een bak te hebben omdat ze die steentjes of zand kunnen oppakken en uitspugen op zoek naar voedsel.

Offline Muis

• 1.242
« Reactie #255 Gepost op: 30 oktober 2005, 11:53:33 »
Pff, das wel erg veel werk enzo, een tuinslang hebben we niet, elke week schoonmaken en een deel van het water apart houden en er weer bij doen is het probleem niet maar ik ga geen zand enzo voor ze kopen, en ook geen nieuwe grote bak ofzo, ik ben niet verantwoordelijk ervoor en geen geld voor en heb ze maar tijdelijk omdat diegene ging verhuizen en geen auto had, met de trein ging zo lastig, had er wel bij gezegd dat ik ze wel wil voeren maar niet verschoon omdat ik bang was dat ik het fout zou doen maar ja, ze moest toch echt verschoont worden van de week. Maar zal dalijk ff mailen of smssen om te vragen wanneer ze opgehaald worden want als ik niet goed voor ze kan zorgen dan kan diegene dat beter zelf doen al doet die ze net zo verzorgen want die zei 2 keer per dag voeren en de bak leegmaken en dan schoonmaken. De visjes zien er wel erg gezond uit, alleen wat dik vind ik, en black mollies zijn warmwatervisjes? Want waren er 2, die kwamen er zo'n 2 weken terug erin en ene was na 2 dagen al dood, ik verzorg ze nu een week dus niet mijn schuld gelukkig.

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.929
    • dimitri.org
« Reactie #256 Gepost op: 30 oktober 2005, 11:57:02 »
111 Woorden, de eerste zin.

Offline Muis

• 1.242
« Reactie #257 Gepost op: 30 oktober 2005, 11:59:10 »
Haha, je telt nu al me zinnen? Nouja, de hoeveelheid woorden erin dan.

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #258 Gepost op: 30 oktober 2005, 16:20:59 »
Zo ben ik ook aan mijn eerste goudvissen gekomen hoor Muis, ze bleven logeren en werden nooit meer opgehaald.  ;D En toen wist ik eigenlijk ook niet precies hoe ik het moest doen, maar al doende leert men.

Aiko

« Reactie #259 Gepost op: 30 oktober 2005, 17:28:48 »
Hoe groot zijn de beoogde vissen, lijkt mij een eerste wedervraag?