Vegatopia Forum

Aquariumliefhebbers hier?

Offline Muis

• 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re:Aquariumliefhebbers hier?
« Reactie #200 Gepost op: 09 februari 2005, 22:15:54 »
Dat verklaard wat!
Mij werd gezegd dat je die erom moest laten, zodat de planten niet gingen drijven.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #201 Gepost op: 10 februari 2005, 10:02:07 »
Het zuurstofsteentje heeft zelf al wat gewicht: ik weet niet of dat voldoende is. Zo niet dan maak ik dwarsgaatjes in het stokje...ik weet nog niet hoe.
Misschien weer een mooie gelegenheid om een bijenflat te maken. Met twee linkerhanden wordt het waarschijnlijk meer sociale woningbouw voor Tokkie-bijen, zo mooi als in de link...dat gaat niet lukken  :(
« Laatst bewerkt op: 10 februari 2005, 10:05:56 door Lovel¤cker »
de tuin: dat ben ik

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #202 Gepost op: 10 februari 2005, 20:06:07 »
Ik vind het wel goed dat je het hier meldt Lovelocker! Die kreeftjes zijn hermafrodiet dus er is echt niets tegen te doen, dat voortplanten. Ik ben blij dat ik gewaarschuwd ben, het leek me namelijk wel leuk, maar ik laat het nu wel uit mijn haren!

Qua lood: ik heb het er na een week toch weer om gedaan, tijdelijk, want die goudvissen graven de planten binnen een dag uit. Over een week moet ik ze gaan verhuizen en komt er een permanentere oplossing met meer stenen ipv lood om de planten op hun plek te houden.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #203 Gepost op: 11 februari 2005, 10:30:39 »
Het was gewoonweg rampzalig en ik had eigenlijk veel eerder moeten ingrijpen. Ik zag in het klein gebeuren wat de invoer van geiten of ratten op sommige eilandjes teweeg hebben gebracht   :(

Het ziet er nu weer paradijselijk uit. De twee nieuwe sluierstaarten lijken zich prettig te voelen.
Die marmerkreeftjes zijn misschien wel hermafrodiet te noemen, maar het is nog erger...hoe heet het precies: parthogenetisch of zo... Je hebt vaak toch twee hermafrodiete slakken nodig voor de voortplantig, maar slechts 1 kreeftje zorgt voor kennelijk vruchtbare eieren. Ze dragen die bij zich onder hun lichaam, tot ze uitkomen denk ik, maar dat heb ik nooit gezien. Konden zich ook heel goed verstoppen. Tilde je 1 steen op, zater er diverse. Vernied dat ze zich op het laatst ook aan kanibalisme hebben gedaan.
« Laatst bewerkt op: 11 februari 2005, 10:35:00 door Lovel¤cker »

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #204 Gepost op: 14 februari 2005, 13:17:07 »
Heb zo'n modieuze "bamboekrul" in het aquarium gedaan (let je op, Christiaan, modieuze  ;)

De visjes vinden dat volgens verwachting reuze spannend!

na de Taliban en tsunami
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2005, 16:44:07 door Lovel¤cker »

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #205 Gepost op: 15 februari 2005, 13:07:21 »
Ik ben toch een beetje huiverig voor dat soort dingen. Alle stenen etc die ik er in heb, zijn eerst steriel gemaakt met kokend water, de planten komen van de aquariumzaak. Is zo'n levende bamboe nu niet een heel vreemd element in het water dat een risico voor je vissen op kan leveren? Misschien ben ik aan het meuten hoor, maar ik ben erg voorzichtig. Het ziet er wel prachtig uit trouwens  :D

Offline Muis

• 1.242
« Reactie #206 Gepost op: 16 februari 2005, 23:30:02 »
Heb zo'n modieuze "bamboekrul" in het aquarium gedaan (let je op, Christiaan, modieuze  ;)

De visjes vinden dat volgens verwachting reuze spannend!

na de Taliban en tsunami

Hihi, ik zie het niet, alleen een hoofd en een visje.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #207 Gepost op: 17 februari 2005, 00:12:56 »
Die krul staat nog net voor een heel klein stukje op de foto, helemaal rechts. Eerst had ik de krul drijvende, maar ik vind het mooi voor de filter, om daar de aandacht van af te leiden.
Het schijnt trouwens helemaal geen bamboekrul te zijn, al wordt het zo verkocht, maar een stuk van een draecena...ach ja, men nept wat af als het planten betreft. Was het voedsel, dan kreeg de Keuringsdienst van Waren het heel erg druk.
Zo zag ik vandaag bij AH in de aanbieding veldnarcissen  ???

Offline Muis

• 1.242
« Reactie #208 Gepost op: 17 februari 2005, 00:47:49 »
Het zal wel aan mij liggen.

Kiwi

« Reactie #209 Gepost op: 17 februari 2005, 07:40:18 »

De Taliban hebben in Afghanistan hele grote hele oude Boeddhabeelden vernietigd. Lovelocker maakt een geintje ('na de Taliban en de tsunami') omdat er bij hem dus een Boeddhahoofd in het aquarium ligt en het net lijkt of de Taliban langs geweest zijn.
En tja, tsunami... moet dat nog uitgelegd worden?

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #210 Gepost op: 17 februari 2005, 09:07:58 »
(let je op, Christiaan, modieuze  ;)
Dit zal dan wel weer aan mij liggen ::)
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #211 Gepost op: 17 februari 2005, 09:34:55 »
Inmiddels ben ik een goudvissenopvang geworden. Het is begonnen met 2 visjes van een vriend die op vakantie ging en ze niet meer is komen ophalen. Hij had ze gekregen als 'grappig' verjaardagskadootje  >:( en hield ze in een klein bakje met alleen enorme stenen en geen schuilplaatsen. Dat heb ik gelijk veranderd en ik mocht ze houden als ik wilde. Inmiddels heb ik tien goudvisjes in een vrij grote bak. Ik heb er een paar weken terug 5 van het zoontje van een collega gekregen die ze in een minibakje had zitten. Het was zo leuk om te zien hoe ze de bak gingen verkennen en inmiddels krioelen ze dus met zijn tienen  :heart:.
Eerst had ik er twee in deze bak zitten en ik heb wel het idee dat ze het leuk vinden met een heleboel. Ze zwemmen altijd op een kluitje (behalve eentje) terwijl de rest van de bak dan erg leeg is....

Offline Muis

• 1.242
« Reactie #212 Gepost op: 18 februari 2005, 15:02:30 »

De Taliban hebben in Afghanistan hele grote hele oude Boeddhabeelden vernietigd. Lovelocker maakt een geintje ('na de Taliban en de tsunami') omdat er bij hem dus een Boeddhahoofd in het aquarium ligt en het net lijkt of de Taliban langs geweest zijn.
En tja, tsunami... moet dat nog uitgelegd worden?

Ik bedoelde het bamboetakje, zag die nergens.
Maar dat van de Taliban snapte ik ook niet, dacht dat 1 van de visjes zo heet :-[

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #213 Gepost op: 18 februari 2005, 20:12:05 »
Dat takje staat er maar voor een piepklein stukje op en het scheelt dat ik dat weet. Wat die "Taliban" betreft: ik lees dagelijks de krant en luister heel vaak en lang Radio 1 Of je nu weet wie de Taliban zijn of niet, dat maakt niet zoveel uit...
Die bamboekrul is dus een draceana. Als je dus een hele goedkope kamerplant wilt, dan zet je die gewoon in de aarde. In het begin goed nat houden. Er zijn natuurlijk ook weer tig soorten draecena's en welke deze dan is zal ik eens in nl.tuinen vragen. Ik houd er niet zo van. Erg geliefd was de plant een tijdje vooral bij mensen met strakke interieurs.
resultaten in het verleden geven geen garantie voor de toekomst
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2005, 20:17:25 door Lovel¤cker »

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #214 Gepost op: 19 februari 2005, 10:12:02 »
Gisteren verhuisd van kantoor, dus ook de vissen. Dat was nog lastig. Vissen uit aquarium in reisbakje (met eigen aquariumwater en de plantjes). Alles verhuizen met de auto van collega naar het nieuwe pand. Daar het aquarium opnieuw ingericht met kraanwater op kamertemperatuur. Maar ja, wel 100% vers kraanwater en dat is niet zo goed voor ze, moet eigenlijk een dag staan. Maar dan zouden ze het hele weekend in dat mini reisbakje moeten blijven... Ik heb dus de middag besteed aan het langzaam mengen van de twee soorten water, zodat ze geen schok krijgen. ESHA2000 druppeltjes erbij. Daarna overgezet. Ze waren echter helemaal van de kaart na twee keer verhuisd te zijn op 1 dag: op de bodem liggen, verstoppen, vinnen langs het lijf houden etc. Na een uur ging het beter en gingen ze weer grondelen en zwemmen. Ik hoop dat ze er geen schade van hebben opgelopen!

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #215 Gepost op: 19 februari 2005, 17:19:56 »
Mensen doen heel vreselijke dingen met goudvissen: hup van het oude water in het nieuwe leidingwater en dan met de hand een beetje voelen of het "dezelfde" temperatuur heeft...en dat overleven ze vaak ook nog...nou ja: een tijdje  Er zijn maar weinig mensen, waarbij de goudvissen groot groeien.
Dus die van jou zullen het best wel redden...

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #216 Gepost op: 21 februari 2005, 11:17:53 »
Klopt. Een collega die vrijdagmiddag kwam kijken vond dat ik zo aan het meuten was, met het ieder half uur een deel van het water overhevelen enzo. Toen ik hem uitlegde dat vissen een shock kunnen krijgen van grote temperatuur/waterkwaliteitsverschillen, zei hij: "Oh dat verklaart het. Wij hadden voor de kinderen ook vissen gekocht, zo uit de winkel in de kom kraanwater gedaan, maar da's dus niet goed? Twee dagen later waren ze dood. Kinderen niet te troosten natuurlijk..."

Mijn vissen zijn nog best gestressed. Ze rusten af en toe op de bodem, doen ze anders nooit, en de vinnen hangen een beetje te slap. Maar ze zien er al wel veel beter uit als vrijdag. Sinds een week hebben ze wel een beetje last van verkleurende of ontbrekende schubben, ik zie witte plekjes. Dat is sinds dit weekend wel erger geworden. Ik heb al gezocht maar het is volgens mij geen stip of schimmel. De vinnen zijn ook niet aangetast. Iemand enig idee?

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #217 Gepost op: 21 februari 2005, 13:35:31 »
Hadden ze dus ook al vlekjes en rare schubben voor de verhuizing? Anders zou het idd misschien iets van stress kunnen zijn.

Ik had zelf vaker dit soort problemen toen ik nog 2 visjes had. Regelmatig ging er eentje dood (ws zwemblaasontsteking, vaak erg onduidelijk wat precies) terwijl ze met zijn tweeën een bak van 40X40X100 hadden met voldoende plantjes, fijn grint en schuilplaatsen, pompje en zuurstofsteentje. Dan kocht ik er na verloop van tijd maar weer eentje bij omdat ik 1 eenzame goudvis zo zielig vond.  :-[
Nu heb ik er tien waarvan er ook een aantal exotische en ze lijken nu (naar mijn idee dan) wel heel blij en gezellig met elkaar. Ik wilde er eerst niet aan omdat ik de visjes zo optimaal mogelijk de ruimte wilde geven maar nu ze er zitten ben ik er wel blij mee en ze doen het allemaal hardstikke goed. Er is er eentje die ook een beetje wegkruipt maar eet verder goed, geen bijzonderheden aan vinnen/staart/buik etc., en komt ook gauw genoeg kijken als ik in de buurt van de bak gesignaleerd word en er misschien iets te eten valt.

Mijn eerste visjes werden met de hand uit hun plastic bakje gevist, in een kopje met kraanwater gedaan, en vervolgens na het omspoelen van de bak, soms zelfs met afwasmiddel, weer in hun bakje met vers kraanwater gegooid. Dat ze dat toch een aantal maanden overleefd hebben.  ::)

Offline Mariek

• 3.972
« Reactie #218 Gepost op: 21 februari 2005, 13:38:20 »
Ik haal de helft van het water uit de bak, maak de wanden en de steentjes (die van plastic zijn) schoon met kraanwater en vul de bak dan weer met 1/2 oud en 1/2 kraanwater. Dat adviseerden ze in de winkel en het werkt! Nou ja, werkt.. ik heb twee keer twee vissen gehad en er heeft er 1 het eerste jaar overleeft...
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #219 Gepost op: 21 februari 2005, 14:14:30 »
Volgens mij weten ze in dierenwinkels soms ook niet hoe het hoort met goudvissen en in een heleboel winkels zal het personeel het ook niet altijd interesseren; als ze dood gaan koop je toch gewoon nieuwe? Het zijn tenslotte maar goudvissen.
Toen ik een bak van 30X30X60 of zoiets en een pompje kocht voor 2 GOUDvisjes (!) werd ik al raar aangekeken in de winkel. Dat maakten ze niet vaak mee in ieder geval.