Hadden ze dus ook al vlekjes en rare schubben voor de verhuizing? Anders zou het idd misschien iets van stress kunnen zijn.
Ik had zelf vaker dit soort problemen toen ik nog 2 visjes had. Regelmatig ging er eentje dood (ws zwemblaasontsteking, vaak erg onduidelijk wat precies) terwijl ze met zijn tweeën een bak van 40X40X100 hadden met voldoende plantjes, fijn grint en schuilplaatsen, pompje en zuurstofsteentje. Dan kocht ik er na verloop van tijd maar weer eentje bij omdat ik 1 eenzame goudvis zo zielig vond.
Nu heb ik er tien waarvan er ook een aantal exotische en ze lijken nu (naar mijn idee dan) wel heel blij en gezellig met elkaar. Ik wilde er eerst niet aan omdat ik de visjes zo optimaal mogelijk de ruimte wilde geven maar nu ze er zitten ben ik er wel blij mee en ze doen het allemaal hardstikke goed. Er is er eentje die ook een beetje wegkruipt maar eet verder goed, geen bijzonderheden aan vinnen/staart/buik etc., en komt ook gauw genoeg kijken als ik in de buurt van de bak gesignaleerd word en er misschien iets te eten valt.
Mijn eerste visjes werden met de hand uit hun plastic bakje gevist, in een kopje met kraanwater gedaan, en vervolgens na het omspoelen van de bak, soms zelfs met afwasmiddel, weer in hun bakje met vers kraanwater gegooid. Dat ze dat toch een aantal maanden overleefd hebben.