Vegatopia Forum

Aquariumliefhebbers hier?

Fabian

Re:Aquariumliefhebbers hier?
« Reactie #100 Gepost op: 22 juni 2004, 19:42:48 »
dingen zijn soms makkelijker te zeggen met moeilijke woorden ;) maar goed:

Als men mij nooit had geleerd wat vrijheid is (vrijheid is abstract, je kunt het niet met de zintuigen waarnemen, het bestaat alleen binnen het verstand van mensen) dan had men een grote muur om de stad Groningen kunnen bouwen en ik zou desondanks een geweldig leven hebben. Echter, vrijheid betekent voor ons Westerlingen gaan en staan waar je wilt op deze aardbol. Puur omdat wij het besef hebben van rechten en vrijheid (recht op vrijheid) betekent een inperking van de vrijheid om alleen in Groningen rond te mogen huppelen een flinke impact op mijn welzijn.

EDIT: wat ik zeg is trouwens niet helemaal waar. Het heeft natuurlijk ook te maken met wat je gewend bent. Ook het feit dat ik geleerd heb dat ik op andere plaatsen kan zijn en daar plezier kan hebben speelt een rol in de aantasting van welzijn. Een dier kan dat ook hebben. Een kat die buitenleven gewend is en die vanaf een bepaalde dag binnen wordt gehouden zal ook daardoor in zijn welzijn sterker worden aangetast dan een kat die een binnenlevengewend is.
« Laatst bewerkt op: 22 juni 2004, 19:48:46 door £åßîåñ »

Tamara

« Reactie #101 Gepost op: 23 juni 2004, 15:47:52 »
Wij hebben twee Papegaaien thuis, een grijze roodstaart(Koko) en een kaketoe(Japie)
We hebben ze al van kleins af aan.
Toen we ze net hadden waren we nog geen vergetaiër.
Nu hebben we er spijt van dat we ze ooit genomen hebben.
Niet dat ze niet lief zijn of zo, maar ze zitten nu wel levenslang gevangen en plukken zich bijna helemaal kaal.
Dat is het gevolg van langdurig opgesloten zitten, ze komen er bijna nooit meer uit en ze krijgen weinig aandacht.
Japie had mij ooit eens stevig in mijn vinger gebeten, tot bloedens toe(3X)
Sindsdien durf ik hem niet meer uit de kooi te halen.
Zielig eigenlijk, want hij komt er bijna niet meer uit zo.

Wel verwen ik ze regelmatig.
Ieder avond bij het warme eten krijgen ze wat rijst of aardappels van mij, ze krijgen ook patat en chips, sojavla etcetera.
Ook oliebollen met oud en nieuw.

Als ik de kans kreeg om Japie terug te brengen naar Australië en Koko naar de Congo, dan zou ik daar geen moment over twijfelen.
Het doet mij verdriet om ze zo te zien. :-[
Japie ziet eruit als een Kip van de Legbatterij allen zijn hanekammetje staat nog wel rechtoomhoog, zielig toch?????? :(

Ons gezin heeft daarom besloten om nooit weer een dier te nemen die zijn levenlang in een kooitje zit.

Zij horen in het wild thuis, en niet in de gevangenis

Offline nicky_too

• 947
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #102 Gepost op: 23 juni 2004, 15:49:26 »
Waarom probeer je ze dan niet te herplaatsen naar een thuis waar ze wel tijd hebben voor die twee?
"AAAH!!"
"HMPF!"

Tamara

« Reactie #103 Gepost op: 23 juni 2004, 22:53:35 »
Ik begrijp wat je bedoeld.
Maar op de een of andere manier voelt dat als een vorm van verraad.
Papegaaien schijnen het verstand te hebben van een kind van vier.
Ik zie ze al wegbrengen, hoe zou dat voelen?

Ik en mijn vader zullen ze erg missen.

Jaren voor ze zorgen en ze dan ineens wegdoen, dat voelt niet goed.

Bovendien zijn we bang dat als we ze weg doen dat ze mischien wat overkomt.

En wie zijn schuld is dat dan?

Ik weet het, het gaat om hun leven, niet om die van ons maar zoiets doe je echt niet zomaar na elf jaar :(

Offline Anya

• 737
« Reactie #104 Gepost op: 23 juni 2004, 23:18:00 »
Nee dat waren katten die het echt nodig hadden. Honden niet.

In principe niet nee, op voorwaarde dat je ze zo opvoedt (niet: heropvoedt). Dierenartsen raden af een hond die bv. bij zijn vorige eigenaar vlees kreeg, dat opeens niet meer te geven; er is dan een erg grote kans op vitaminetekorten e.d. Moeilijk dus: een pup kan je nog vegetarisch opvoeden, maar het is diervriendelijker om een hond uit het asiel op te vangen, en die zullen meestal vlees nodig hebben. Je kan natuurlijk wel 2 van de 3 maaltijden vegetarisch geven, bv.

Offline Draek

• 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #105 Gepost op: 23 juni 2004, 23:28:57 »
Het lijkt me opzich ook geen probleem als er geleidelijk over gegaan word. Gehaast is natuurlijk zelden goed.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #106 Gepost op: 24 juni 2004, 11:42:29 »
Dragonfly rust niet voordat de leeuw naast het lam rust. Je zou Christen moeten worden, Dragonfly :devil:
de tuin: dat ben ik

Offline Flapke

• 177
« Reactie #107 Gepost op: 24 juni 2004, 12:49:30 »
Tamara,
Er zijn speciale opvangen voor papegaaien waar ze lekker de ruimte hebben, gezond voer (chips e.d. zijn echt heel slecht !) en speelgoed krijgen + dagelijkse verzoring en ook nog eens tussen hun soorgenoten zitten (spreken dezelfde taal)

Een kind van 4 jaar zet je toch niet in een hokje en gooit er af en toe wat te eten in ?

Dat zou onder kindermishandeling vallen. Ik wil je niet aanvallen maar in mijn ogen is dit net zo goed mishandeling. De dieren hebben toch recht op beweging, dat mag je ze toch niet ontnemen omdat je er zelf bang voor bent.
Dan zijn ze in een papegaaienopvang dus beter af. Beter voor jou want je hoeft je niet schuldig te voelen, en beter voor de papegaaien want die krijgen de verzorging waar ze minimaal recht op hebben.

Offline Draek

• 4.449
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #108 Gepost op: 24 juni 2004, 16:50:09 »
Je zou Christen moeten worden, Dragonfly :devil:

Dat ben ik ook blijkbaar volgens de kerk :)
Stem op de Partij voor de Dieren

Tamara

« Reactie #109 Gepost op: 30 juni 2004, 23:05:51 »
Ik weet dat het een vorm van mishandeling is, al gebeurd dit niet moedwillig.

Ik heb ze nog nooit van hun stokkie geramd.

En chips eten slecht? Tja, je moet ze eens zien schrokken en smullen, dat vinden ze heerlijk.

Ze schooien er zelfs om, ze zijn er verzot op.

Moet je ze dat dan ook nog afgaan nemen?

Als hun dat als plezierig ervaren, dan kan het toch geen kwaad?????

Maar ik wil hier even 1 ding over kwijt: I am not alone you know?????????????

Mijn vader beslist ook mee, en ik zeg niet dat het lullen tegen de bierkaai is, want mischien komt er ooit nog eens een dag dat ze inderdaad naar een speciale vogelopvang gaan, want ik zie ze graag gelukkig.

En wat dat aaien betreft: Ik aai de vogels heel voorzichtig in hun nek (zodat ze niet kunnen bijten) door de tralies heen.

KNUFFIE

Tamara

« Reactie #110 Gepost op: 01 juli 2004, 00:08:31 »

Waar het verstand ophoudt, begint het geweld

Kiwi

« Reactie #111 Gepost op: 01 juli 2004, 07:02:27 »
En chips eten slecht? Tja, je moet ze eens zien schrokken en smullen, dat vinden ze heerlijk.

Ze schooien er zelfs om, ze zijn er verzot op.

Moet je ze dat dan ook nog afgaan nemen?

Als hun dat als plezierig ervaren, dan kan het toch geen kwaad?????
Natuurlijk kan het kwaad. Als iemand rookt omdat hij het lekker vindt wil nog niet zeggen dat het niet slecht voor 'm is en geen kwaad kan!

Offline Flapke

• 177
« Reactie #112 Gepost op: 01 juli 2004, 10:08:36 »
Hoezo is het niet moedwillig ?

De keuze om de vogel in dezelfde situatie te laten die maken jij en je vader wel bewust, het feit dat je erover schrijft betekend zeker dat je erover nagedacht hebt dus is het wel moedwillig. Ook al is het diep in je hart niet jouw bedoeling het dier pijn te doen, je maakt (met je vader) de keuze om dat wel te doen.

Vogels horen te vliegen ! Kan hij vliegen in zijn kooi ???

Soms zie je honden (vaak bij oude mensen ) die helemaal vet gemest zijn en amper nog kunnen lopen. Die honden zijn ook hartstikke blij als ze weer eens een stuk taart of een koekje eten, maar uiteindelijk zijn de gevolgen erg pijnlijk voor het dier.
De blijheid die een dier heeft van een snoepje is zeer korststondig.

Hetzelfde geld voor chips en andere voeding die een papegaai niet hoort te eten.

Stel je eens voor hoe zou jij je voelen als je die papegaai bent.
Je zit in een kooi, overal waar je kijkt is tralies, geen boom te bekennen en als je er 1 ziet kun je er niet bij. Af en toe krijg je wat snoep en af en toe wordt je ook geaaid.
Zou jij gelukkig zijn ?

Of zou je liever bij je soortgenoten in een ruime accomodatie zitten waar je kan vliegen en een beetje natuurlijjk gedrag kan vertonen (snavel slijpen aan een takje, ritselen met blaadjes, beetje rondlopen en kletsen tegen de buurpapegaaien, badje nemen wanneer je zin hebt).
Zou je echt kiezen voor de kooi ?

Tamara

« Reactie #113 Gepost op: 01 juli 2004, 12:54:43 »
Heb jij wel eens een dier weggedaan die je 11 jaar kent????????? >:(

Jullie lezen ook niet goed ik ben niet de enige die beslist mijn vader is er ook nog, en ik heb nog een moeder in Roden wonen di zou ze ook nooit meer zien.

Tamara

« Reactie #114 Gepost op: 01 juli 2004, 13:11:18 »
ik denk er net zo over als jullie en ik kan me heel goed in een dier verplaatsen, maar het is gewoon moeilijk om ze weg te doen.

Begrijp het ook eens van mijn kant.

Het is al aan de orde geweest om ze weg te doen, maar de stap er naar toe is groot en moeilijk.

Weten jullie mischien een adres van een grote vogelopvang?

Ik zal er over nadenken, maar eerlijk gezegd doe ik dat al iedere dag.

Alleen:ik durf het niet aan

Ben bang dat het dan niet goed met ze gaat.

Mischien moet ik het er toch nog eens over hebben met mijn ouders, maar ik voel me dan zo'n verrader die naar 11 jaar opvoeding zijn vogels wegdoet.(en die van pa en Moe)

Hoe voelt dat voor hun?????(de vogels)

Tuurlijk wennen ze en zijn ze  gelukkiger dan ooit en dat is het allerbeste.

Ik zal het bespreekbaar maken in ons gezin.
Dit is niet goed mischien zitten ze nog wel 60 jaar in die kooi(BAH)

(wordt vervolgd)

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.929
    • dimitri.org
« Reactie #115 Gepost op: 01 juli 2004, 13:17:41 »
Is dit iets voor je Tamara?

http://www.papegaaienhulp.nl/

De pagina is nog niet af, maar je kan er vast nuttige informatie vinden.

Kiwi

« Reactie #116 Gepost op: 01 juli 2004, 13:20:05 »
Of kijk hier eens! :D

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.929
    • dimitri.org
« Reactie #117 Gepost op: 01 juli 2004, 13:27:13 »
Er staan op beide pagina's tips over hoe je papegaaien moet verzorgen. Misschien kun je met je ouders afspreken om te proberen ze meer aandacht te geven en de tips voor verzorging toe te passen, zoals regelmatig nieuw speelgoed.

Offline Flapke

• 177
« Reactie #118 Gepost op: 01 juli 2004, 14:24:28 »
Heb jij wel eens een dier weggedaan die je 11 jaar kent?????????

-- Nee gelukkig niet en ik hoop dat ook nooit mee te hoeven maken.

-- Och Tamara het is echt niet mijn bedoeling je boos te maken.

-- Ik probeer je slechts te helpen.
Want nu voel jij je elke keer schuldig, verdrietig en ongelukkig als je erover nadenkt, dat lijkt me verschrikkelijk om mee te moeten maken en het is ook niet goed voor jouw gezondheid.

-- In mijn mail verweest ik ook een aantal keren naar je vader, ik heb er wel degelijk begrip voor maar jij en je ouders zijn de enige die de juiste keuzes voor de volgels kunnen maken.

Begrijp het ook eens van mijn kant.

-- ik doe m’n best, het lijkt mij ook heel moeilijk. Min of meer zit ik in hetzelfde schuitje, ik voel me ontzettend lullig als ik onze arowana gevangen zie in ons aquarium, alleen is daar helaas geen opvang voor te vinden. Vervoer naar een dierentuin overleeft hij waarschijnlijk niet, als ik de mogelijkheid heb krijgt hij een beter verblijf.

Het is al aan de orde geweest om ze weg te doen, maar de stap er naar toe is groot en moeilijk.

-- Maar de situatie zoals die nu is klinkt ook niet meer echt dragelijk voor jou, dat speelt toch ook mee in het maken van de keuze denk ik. Ik begrijp dat kiezen heel moeilijk is maar als je niet kiest, dan maak je toch een keuze, snap je ?

Ik zal er over nadenken, maar eerlijk gezegd doe ik dat al iedere dag.

-- Ik hoop dat je er voor jezelf uit komt.

Alleen:ik durf het niet aan!

Ben bang dat het dan niet goed met ze gaat.

-- Waarom zou het niet goed met ze gaan als ze beter (neem me niet kwalijk, dit is geen aanval maar de realiteit) verzorgd worden door ze meer tegemoet te komen in hun behoeftes ?

Mischien moet ik het er toch nog eens over hebben met mijn ouders, maar ik voel me dan zo'n verrader die naar 11 jaar opvoeding zijn vogels wegdoet.(en die van pa en Moe)

- Hoezo zou je een verader zijn als je kiest voor het welzijn van een ander ?

Ik wens je heel veel succes in het maken van een keuze, ik hoop echt dat je een oplossing vind die voor jullie allemaal acceptabel is.
In Veldhoven zit een papegaaien opvang, ik weet niet of ze echt heel goed zijn maar de dieren hebben mooie verblijven, je kan dan zelfs je eigen papegaai adopteren en je kan altijd kijken hoe het ermee is.
Sterkte ermee,

Tamara

« Reactie #119 Gepost op: 01 juli 2004, 15:00:33 »
Ik ben niet boos(ik arme tamara?????) ???

Wel voel ik me schuldig ja. :-[

Ik trek het Boeddakleed aan. :-X

En daar durf ik wel  eerlijk voor uit te komen 8)

Ik zal kijken wat ik kan doen, ik wil tenslotte voor hun kiezen en niet voor mijzelf ;)

Iedereen bedankt voor de tips.

Ik zal ze even gaan uitpluizen