Vegatopia Forum

Aquariumliefhebbers hier?

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Aquariumliefhebbers hier?
« Gepost op: 02 januari 2004, 21:28:19 »
Leuk om ervaringen te horen. Aquarium nu volledig ingericht, op de vissen na. Ik kies voor koudwater uit milieu- en zorgmotieven. Het is een oude hobby die ik weer oppik. Zal kiezen voor de combinatie van een schooltje Chinese Danio's en enkele sluierstaartgoudvissen. Goudvissen kunnen de danio's niet eten, maar zullen dat wel "willen onderzoeken", maar de trage sluierstaarten krijgen niet die kans met die razendsnelle danio's. Veel stenen en kienhout en planten, ze zullen zich niet snel vervelen.
Zoek nog naar een bodembewoner/afvalruimer, een kreeftje, garnaal of krabje-stel dat in koudwater kan. Niet kunnen vinden op het net. Mocht iemand er één weten.......oh ja: natuurlijk niet beestjes die niet naar de sluierstaarten gaan grijpen!
« Laatst bewerkt op: 01 juni 2004, 22:12:35 door Sander »
de tuin: dat ben ik

Cheryl

Re:Aquariumliefhebbers hier?
« Reactie #1 Gepost op: 03 januari 2004, 16:47:22 »
Ik weet wel dat slakken plantenrestjes en algen eten en geen levende vissen, ik denk ook wel restjes vissenvoer maar je hebt ook vissenvoerkorrels, die zijn niet geschikt voor sluierstaarten want die hebben de bek naar boven staan en happen dus gelijk een hap lucht mee, voor goudvissen zijn ze wel goed want zo blijft het water ook schoner, slakken planten zich wel snel voor en veel mensen met aquariums schijnen dan ook last van slakjes te kunnen krijgen maar dat is vooral en warmwateraquariums, ik heb wel es best grote slakken gezien in de dierenwinkel, misschien dat je es in een dierenwinkel kunt vragen wat je het best kunt kiezen, algeneters kunnen alleen in warmwater, wel leuke visjes dat. Iets anders dan slakken of een aquariumstofzuigertje zou ik niet weten.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #2 Gepost op: 03 januari 2004, 19:06:35 »
Iemand stelde me een zoetwatermossel voor. Die zitten hier vlakbij in het meer, zal van het voorjaar eens kijken. Moet nog wel even weten hoe het met evt. parasieten zit.

Cheryl

« Reactie #3 Gepost op: 03 januari 2004, 19:17:26 »
Heb ff wat opgezocht over zoetwatermossels, ze zuiveren goed het water maar ze eten alleen microscopische deeltjes. http://www.koidream.com/vijvervissen.htm en dan op mossels klikken.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #4 Gepost op: 03 januari 2004, 19:50:48 »
Dankjewel. Verder lezend: gaat het toch om allerlei kleine zwevende deeltjes, nuttig dus, als ik ze in dit aquarium kan houden. Er zit een vrij krachtige filter plus pomp met zuurstofsteentje in het aquarium. Dus het stroomt flink overdag('s nachts uit). Dat leek me ook beter voor de vissen, die vrij krachtige stroming, beetje sporten.

Cheryl

« Reactie #5 Gepost op: 03 januari 2004, 21:24:34 »
Nuttig is het zeker, ze halen wel niet de algen van de ruiten af maar daar zijn ook van die dingetjes voor, geen idee hoe ze heten maar ze zitten met een magneet aan de ruit en zo kun je de algen er van de buitenkant afkrabben, sporten zal ook goed voor ze zijn ja en leuk voor de afwisseling lijkt me, zelf heb ik geen aquarium maar heb wel vissen gehad in een grote bak, valt ook wel aquarium te noemen denk ik. Ik heb geen vissen meer maar wil binnenkort in die bak een voedingsbodem maken met steentjes erover en dan verschillende waterplantjes erin, geen vissen dus maar dan krijg ik natuurlijk veel last van algen, ik heb toen ook gezocht op het internet maar er is inderdaad niet echt wat te vinden ertegen.

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
« Reactie #6 Gepost op: 03 januari 2004, 21:39:38 »
is er eigenlijk iets te doen aan de ongebreidelde groei van mijn waterplantje?

ik heb een grote kom met drie guppys, en een waterplantje
eens in de twee weken snoei ik de helft van het plantje weg, omdat dat dan meer dan de helft van de kom in beslag neemt, en ik mijn guppys niet meer kan vinden, en zij hun voer niet meer
maar dat plantje blijft maar groeien, ik ben nu al delen weg aan het geven (aan mijn broer, die het nadat het bij hem de kom uit was gegroeid heeft weggegooid omdat hij het niet aan de schildpadden durfde te geven), maar zou er niet een vis zijn die dat plantje wil opeten, en wel tegen koud water kan?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #7 Gepost op: 03 januari 2004, 21:48:55 »
Jawel: een goudvis. Maar een goudvis in een kom vind ik zielig. De mensen die wat meer van vissen afweten zijn unaniem daarin. Een goudvis kan oud worden(tot wel in de 30) en zo'n 20 cm. De gemiddelde goudvis in een kom wordt een half jaar las ik. Ze schijnen gestoord te worden van het dubbelzien in de kom en het rondjes zwemmen. Voor guppies geldt dat w.s. niet omdat ze een stuk kleiner zijn. Wel altijd opletten: koudbloedige dieren, dus niet zó maar in nieuw water mikken, moet van gelijke temp. zijn.  Dus gewoon de planten maar weggooien. Weet ook niet zo of je bijv. waterpest(vermoed dat dat het plantje is?) in de natuur weg kan doen. Het heet niet voor niets  - pest.
Je kunt voor een ander waterplantje kiezen. Maar dan wel een die tegen het regelmatig verversen kan. Neem aan dat je geen filter in de kom hebt tenminste? Cabomba zou kunnen, groeit minder hard. Denk dat je in de zomer ook de kleinere drijfplantjes uit de bloemenzaken kunt proberen, maar dan niet de waterhyacint, want die gaat ook erg hard.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #8 Gepost op: 03 januari 2004, 21:54:20 »
Die mossel, zo verder lezende, veel twijfels. Bijv. als er niet genoeg voedsel is gaat ie dood en dat is vrij rampzalig in een aquarium. Bovendien hechten de mossellarven zich aan de vissen. Ze gaan er niet van dood, maar bij héle grote aantallen gebeurt dat zo nu en dan wel.
Bij twijfel met dieren...maar niet doen :nooo:

Offline Draek

• 4.449
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #9 Gepost op: 03 januari 2004, 22:15:11 »
Een goudvis kan oud worden(tot wel in de 30) en zo'n 20 cm.

Die hier is nu 17 jaar. Dus al halverwege geweest :). Maar zijn bakje kan denk nog wel eens een keer groter. Is het denk je verstandig om te wisselen van bak op die leeftijd? Geloof dat vissen gevoelig zijn voor omgevingswisselingen. Misschien dat je dat weet?
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline maud

• 373
« Reactie #10 Gepost op: 04 januari 2004, 14:05:06 »
Ik had vroeger een goudvis in een kleine bak.. maar toen ik uit huis ben gegaan heeft mijn broertje hem overgenomen en in een enorm grote bak gedaan. Het visje schijnt daarna opeens enorm te zijn gegroeid  :o

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #11 Gepost op: 04 januari 2004, 17:13:39 »
Ik denk dat zo'n vis er op vooruit gaat. Je moet uitkijken met het water: beslist gelijke temperatuur en ik zou een deel van het water van het oude aquarium in het nieuwe doen. Maar ja: meestal wordt de hele bups ververst van kleine bakken zonder filter. Als hij daarmee 17 is geworden...zal het niet veel uitmaken. Water heeft veel meer eigenschappen als temperatuur. Een tweede belangrijke is: de hardheid.
Ieder mens vind het vanzelfsprekend dat het zuurstofgehalte ongeveer 21 % is...water is hún element en van het ene moment van het andere in totaal ander water terecht komen, lijkt me niet goed. Helaas, zéker wat goudvissen betreft, wemelt de wereld van nichten Darla(Finding Nemo)

Offline Flapke

• 177
« Reactie #12 Gepost op: 05 januari 2004, 13:36:23 »
's nachts de pomp uitzetten is niet zo verstandig !

Een luchtpomp kan je wel met bvb intervallen laten draaien. En dan beter s'nachts wel draaien en overdag niet.

Om dezelfde reden dat ze (vroeger) de plantjes uit de kamers haalden in het ziekenhuis. De planten produceeren snachts geen zuurstof meer en er komt dan alleen nog maar C02 vrij wat middels een luchtpompje naar gunstiger waarden kan "geblazen" worden.

Overigens komt er dmv een luchtpompje zeer weinig zuurstof in het water omdat de belletjes recht omhoog gaan. Beter is het water van de pomp op het watteroppervlak laten spuiten - veel belletjes gaan dan alle kanten op.

oja het visje kijk ik nog even voor je, wij hadden vroeger in de vijver zilverkleurige grondvisjes, volgens mij ook met sprietjes maar geen meerval. maar ben de naam nu kwijt

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #13 Gepost op: 09 januari 2004, 09:19:11 »
Ik waag het te betwijfelen of het nu zoveel kwaad kan, de boel uit te doen 's nachts. Het kamerplanten-ziekenhuis-verhaal ook altijd wat overdreven gevonden. Ben misschien eigenwijs. Maar zolang ik geen vis met astma heb...gaat de boel toch uit. Helemaal sla ik je advies niet in de wind: op warme zomerdagen zal ik 's avonds aan je denken en het boeltje aan laten staan.
Je hebt van die modieuze: smal en hoge aquariums, ik kan me voorstellen dat je dán wel een probleem kunt krijgen vanwege het geringe wateroppervlakte.

Offline fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
« Reactie #14 Gepost op: 31 mei 2004, 17:18:09 »
ik heb vorige week nieuwe waterplantjes gekocht en bij mijn guppen gezet, omdat de oude aangestast leken door algen
de algen zijn nu verdwenen, maar ik zag net opeens minstens 4 piepkleine slakachtigen door mijn kom kruipen

is dit gewoon gezellig en kunnen ze verder geen kwaad? of moet ik ze weghalen bij mijn guppen?

Cheryl

« Reactie #15 Gepost op: 31 mei 2004, 17:44:09 »
Slakjes worden heeeeel snel een plaag, is ook heel veel van over te vinden op het internet, ik raad ze dus aan om ze eruit te halen nu het er nog weinig zijn.

Offline animal lover

• 592
« Reactie #16 Gepost op: 01 juni 2004, 11:30:45 »
Een goudvis kan oud worden(tot wel in de 30) en zo'n 20 cm.

Die hier is nu 17 jaar. Dus al halverwege geweest :). Maar zijn bakje kan denk nog wel eens een keer groter. Is het denk je verstandig om te wisselen van bak op die leeftijd? Geloof dat vissen gevoelig zijn voor omgevingswisselingen. Misschien dat je dat weet?

Mijn moeder heeft ook jaren lang dezelfde goudvis gehad.
Vegetariër, die flirt met het veganisme.

Offline Flapke

• 177
« Reactie #17 Gepost op: 04 juni 2004, 11:22:54 »
Slakjes zijn goed voer voor schildpadden, misschien kun je er nog iemand blij mee maken.

Offline fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
« Reactie #18 Gepost op: 04 juni 2004, 11:24:41 »
tja ik wilde t zelf niet posten, maar wij hebben ook schildpadden

Offline Flapke

• 177
« Reactie #19 Gepost op: 07 juni 2004, 12:19:43 »
De schildpadden moeten toch eten, en elk slakje is een stukje minder vlees wat door mensen is gedood.

M.i. beter dan vlees uit de winkel. Slakjes zijn vast gelukkig geweest :-)