Vegatopia Forum

Puur Natuurlijk van Jonnie Boer

Offline Selly

• 30.783
Puur Natuurlijk van Jonnie Boer
« Gepost op: 22 december 2003, 18:59:49 »
Vandaag in de boekhandel zien liggen, ik heb em (nog) niet gekocht, dus kan nog niet een echte echte recensie schrijven, maar heb het boek een half uur door zitten lezen, dus kan er wel al wat over zeggen. Het eerste hoofdstuk heet 'waarom vegetarisch' en dan zegt Jonnie Boer 'nou niet omdat ik zo'n konijn ben'. Dat begint niet goed. Wel vind hij dat vegetarisch eten de toekomst heeft en zegt hij dat zijn restaurant al jaren een vegetarisch menu heeft (dat nog steeds niet op zijn internetsite staat waarop alle andere menu's wel uitgebreid staan beschreven).
Dan volgen de recepten. Allereerst vallen de foto's erg op, heel mooi gemaakt, knap, dat wil ik ook wel zo kunnen denk ik dan. De recepten zijn erg origineel gevonden. Na de voorgerechten komen hoofdgerechten, en toen begon mijn stemming een beetje om te slaan. De recepten komen over alsof het meer ideeen zijn, misschien leuk op zich als voorgerecht, maar het is helemaal niet veel wat hij maakt (alle gerechten lijken wel amuses of kleine voorgerechtjes) en zo uitgesproken van smaak dat je er wel 1 van wil maken, maar het niet wil combineren tot een heel menu. Ook de foto's beginnen tegen te staan, ze zijn wel heel gestilleerd, een bord met truffelaardappeltjes waar helemaal links en rechts een truffelaardappeltje ligt, leuk voor de foto, maar zo kan je het nooit op je bord leggen. Bord? De gerechten op de foto's liggen niet op borden, maar zweven in de ruimte, zijn helemaal gephotoshopt. Maar ik wil niet photoshoppen, ik wil lekker koken. En waar haal ik moerasspirea en zevenblad vandaan?
Jonnie Boer schrijft in zijn inleiding dat er geen vegetarische kookboeken van topkoks zijn. Maar Delia Smith schreef er een, Paul Gaylor maakte een geweldig boek over groenten, de Italiaan Carluccio schreef ook een groentenkookboek, die misschien niet 100% vegetarisch zijn, maar wel een stuk praktischer. Ik vind Puur Natuurlijk meer een soort gedachtenspinsel van een kok die ook eens vegetarisch kookt, en verder altijd vlees maakt. De recepten zijn te overdreven, de fotografie onrealistisch. Alleen leuk voor yuppen die alles kopen, mensen die echt altijd met koken bezig zijn en fotografieliefhebbers.

Gebonden
128 pagina's
100 kleurenfoto's
20 zwart-witfoto's
ISBN 90 400 8813 6
Nederlands
45 Euro
« Laatst bewerkt op: 22 december 2003, 19:02:18 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Artemis

• Superplientje
  • 395
Re:Puur Natuurlijk van Jonnie Boer
« Reactie #1 Gepost op: 22 december 2003, 23:08:15 »
En waar haal ik moerasspirea en zevenblad vandaan?

De eerste kan Sjon je vast wel vertellen. De tweede heb ik mijn vraagtekens bij, ik wist nl niet dat het eetbaar is! :o
Dus misschien is het niet datgene wat ik ken. Zevenblad is vlgns mij nl een plant die vanuit de VS naar NL is gebracht voor extra ondergroei in het bos en nu proberen ze die plant met man en macht weer weg te krijgen. Is in vrijwel elk bos te vinden.......
:witch2:

Offline animal lover

• 592
  • Geslacht: Vrouw
Puur Natuurlijk
« Reactie #2 Gepost op: 10 januari 2004, 18:25:35 »
Net recentie over het boek van Jonnie de Boer gelezen. Er wordt verwezen naar het voorwoord,daarin staat:
Niet omdat ik zo'n konijn ben,maar omdat steeds meer mensen kiezen om gewoon groenten te eten. Hij verwacht over 10 a 15 jaar minstens de helft van zijn gasten op vegetarisch eten is overgeschakeld. Niet omdat dit echte vegetariers zijn, maar omdat er met ons voedsel geklooid wordt.

Weer een teken dat wij bij vegatopia gezond bezig zijn ;)
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2004, 23:29:28 door Sander »
Vegetariƫr, die flirt met het veganisme.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #3 Gepost op: 22 januari 2004, 23:26:05 »
Moerasspiraea en zevenblad, simpeler kan het niet...groeien beide in mijn tuin: de eerste bewust, de tweede is geen welkome gast.
Volgens mij is het andersom Artemis: zevenblad inheems en in de VS verkopen ze het als bodembedekker. Rare jongens...die Amerikanen. Nou, het is best een mooi plantje natuurlijk, niet onaardig blad en prachtige schermbloemen maar erg dominant en verdringt van alles. Een piepklein stukje wortel is al goed voor een invasie. Moerasspireae groeit algemeen in Nld langs sloten, vaarten en plassen. Het heeft van die pratchtige witte semi-pluimen. Je kan het bijna niet voor iets anders aanzien. Kan ook lekker woekeren.  
Onder het motto: "if you can't beat it, EAT it! wel wat geprobeerd met zevenblad, kan het tot nu toe niet smaakvol noemen.
de tuin: dat ben ik

Offline bart

• 2.585
« Reactie #4 Gepost op: 06 februari 2004, 10:20:22 »
Je moet de jonge scheuten ervan eten met citroenvinaigrette, volgens Boer.
Zal zijn kookboek later nog uitgebreid becommentariseren, nu vermeld ik slechts de opvallende gelijkenis met de boeken die Doris Hessler (Duitse sterhoudster) in de jaren '80 schreef.
Duits en Jaren 80, u leest het goed...
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline bart

• 2.585
« Reactie #5 Gepost op: 21 februari 2004, 22:21:58 »
Okee, heb het boek aangeschaft en doorgespit.
Natuurlijk valt er het een en ander aan te merken op puur natuurlijk. Voor Boer is het makkelijker om aan moerasspirea te komen dan voor Selly, maar hetzelfde geld ook voor truffels en verse morieljes.
En ja, aspics of aspergelinten met karnemelkschuim zijn wel een ticje retro.
En de foto's van de iets te blote mevrouw Boer tijdens de picnick, of chefkok Sidney Schutte die een hele mand vol perfect gave paddestoelen het bos uitdraagt in een hagelwitte koksbuis werken op de lachspieren.
Echter: puur natuurlijk is uniek in zijn soort. Er zijn meters vegetarische kookboeken te koop in de winkels, en de recepten daarin varieren van smerig health-food tot alledaagse kost tot dingen die je ook nog wel aan je gasten zou serveren. Het boek van Boer steekt daar nog een paar niveau's bovenuit.
Als je zo langzamerhand wel weet wat er in de vegetarische kookboeken staat, kun je hier echt nieuwe smaken, nieuwe smaakcombinaties en nieuwe receptideeen opdoen.

Kortom, het kan een stuk beter, maar het is het enige culinaire vega-kookboek dat ik ken.
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2004, 23:48:33 door Christiaan »
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #6 Gepost op: 04 augustus 2011, 16:57:13 »
Wil misschien iemand van dit boek af? Ik ben geinteresseerd!

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #7 Gepost op: 11 augustus 2011, 16:09:07 »
Wil misschien iemand van dit boek af? Ik ben geinteresseerd!

Inmiddels gevonden via MP!

Offline zrtx

• **
  • 26
« Reactie #8 Gepost op: 05 november 2012, 12:04:51 »
lees nu pas voor het eerst iets over dit boek en zou graag een review lezen zodat ik weet of het de moeite van het opsporen waard is..