Vegatopia Forum

Elke dag een vleesvervanger?

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #60 Gepost op: 14 januari 2005, 17:23:41 »
Ik ben thuis de enige die vegetarisch is, en ik walg van de vleesvervangers! Door wat kan ik ze vervangen? Het moet eigenlijk wel bij elke (groente)maaltijd passen en makkelijk en kort klaar te maken zijn. Ook mogen er niet teveel calorien en vet inzitten.
suggesties?


Ik weet niet waar je woont, maar als er een De Natuurwinkel in de buurt is, moet je daar eens heengaan, daar hebben ze dingen als feta-spinazietasjes etc.

Je kan natuurlijk ook een pizza nemen in plaats van aardappelen/groente/vleesvervanging  :D

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #61 Gepost op: 14 januari 2005, 17:24:03 »
Ik kom in diverse recepten tegen dat men vlees vervangt door champignons of andere paddestoelen. Een aantal heb ik ook geprobeerd en mij bevalt het wel. Is dat wat voor je?
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re:Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #62 Gepost op: 14 januari 2005, 17:29:26 »
Zelf lekkere vegaburgers maken van de dingen die je wel graag lust. Onder de rubriek 'koken' is een draad over het zelf maken van veggieburgers (sorry ik weet nog even niet hoe je een link naar een draad moet maken). Daar staan goeie ideeen in!

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #63 Gepost op: 14 januari 2005, 17:30:47 »
feta-spinazietasjes

Die zijn zo verschrikkelijk niet lekker... Vieze droge, zoute hap.

Ik heb van de week iets gemaakt wat er wel een beetje op lijkt, maar wel lekker was: een plakje bladerdeeg, brie erin (feta kan natuurlijk ook), uitgeknepen spinazie erin en dan dichtvouwen en in de oven totdat het er lekker bruin uitziet. Krijg je een soort saucijzenbroodje, maar dan met spinazie en kaas. Je kunt er ook allerlei andere soorten groente in doen met allerlei andere soorten kaas.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #64 Gepost op: 14 januari 2005, 17:32:25 »
Ik kom in diverse recepten tegen dat men vlees vervangt door champignons of andere paddestoelen. Een aantal heb ik ook geprobeerd en mij bevalt het wel. Is dat wat voor je?

maar dan moet je wel opletten dat omdat paddestoelen geen 'echte' vleesvervanger zijn (er zit geen eiwit in) je dat eiwit wel op andere wijze moet binnenkrijgen, bv. o.a. door dan toe nog een bakje kwark of yofu te eten ofzo.
Voorgekruide tofu en quorn zijn ook een idee en seintan vd natuurwinkel.
Wat vind je precies niet lekker aan vegaburgers?
Kun je niet eens opschrijven wat jullie zoal eten, dan kunnen we gerichtere tips geven hoe je het zou kunnen vervangen?
,,,,فلافل

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #65 Gepost op: 16 januari 2005, 15:35:56 »
paddestoelen zijn toch zeker een bron van eiwitten?!? en zoveel eiwitten hebben wij als zittende mens helemaal niet nodig...

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #66 Gepost op: 16 januari 2005, 16:13:14 »
paddestoelen zijn toch zeker een bron van eiwitten?!?

er zit echt niet zoveel eiwit in.

Citaat
en zoveel eiwitten hebben wij als zittende mens helemaal niet nodig...

nee maar dat wil nog niet zeggen dat paddestoelen dan maar opeens een 'vleesvervanger' zijn.
,,,,فلافل

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #67 Gepost op: 16 januari 2005, 17:03:28 »
paddestoelen zijn toch zeker een bron van eiwitten?!? en zoveel eiwitten hebben wij als zittende mens helemaal niet nodig...
In champignons zitten alle drie de essentiële aminozuren, hoewel het, zeg maar, peulvruchtendeel aan de lage kant is. Maar de totale hoeveelheid is gering. 4% tegenover bijvoorbeeld pinda's 26%. Of de volwaardige bron van eiwit, kaas: tussen 20% en 35% Zeker geen hoogwaardige bron van eiwit dus.
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2005, 17:05:56 door willemk49 »
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Agent Gia Fox

Re:Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #68 Gepost op: 02 februari 2005, 07:44:32 »
Ik eet eigenlijk nooit van die geproduceerde vleesvervangers, omdat ze over het algemeen naar mijn mening... niet te eten zijn!

Heel soms koop ik een quorn lasagne, omdat ik die stiekum best heel goed te doen vindt, maar over het algemeen eet ik groenten en fruit, bij dat fruit horen dus ook noten, waar belangrijke voedingsstoffen inzitten.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #69 Gepost op: 02 februari 2005, 23:20:17 »
Paddestoelen vallen qua voedingswaarde onder de groenten. Het zijn geen goede eiwitbronnen.

100 gram gebakken champignons bevat maar 3 gram eiwit.

Citaat
en zoveel eiwitten hebben wij als zittende mens helemaal niet nodig...

Maar je hebt ze wel nodig (vegetariers wat meer dan vleeseters) en met alleen groente kom je er niet aan.


Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #70 Gepost op: 02 februari 2005, 23:34:36 »
Laten we zeggen dat een vegetarische vrouw van normaal gewicht zo'n 65 gram eiwit per dag moet binnen krijgen. dat zou je kunnen doen door:


0,5 liter (das 2 grote glazen/mokken) magere zuivel = 20 gram eiwit
3 volkoren boterhammen met 3 plakken 30+ kaas =  11+27= 38 gram

100 gram (rauwe) macaroni (das ong. 1 portie) = 12 gram.

Totaal = 70 gram eiwit.


Tadaa, dan ben je er al.

Je kunt ook minder zuivel gebruiken enzo, maar ik heb geen zin om dat nu uit te rekenen.


« Laatst bewerkt op: 02 februari 2005, 23:35:08 door Hizikigrrrl »

bienne

Re:Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #71 Gepost op: 05 februari 2005, 11:18:23 »
Ik eet eigenlijk bijna elke dag wel een vleesvervanger.
Maar als ik bijv spinazie eet, dan is een kaassoufle ook erg lekker.
En bij de lidl zag ik laatst vegt wraps in de vriezer. Zijn best te doen!

Kiwi

Re:Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #72 Gepost op: 05 februari 2005, 13:11:22 »
En bij de lidl zag ik laatst vegt wraps in de vriezer. Zijn best te doen!

Toevallig heb ik die een aantal weken geleden ook geprobeerd. Ik vond ze niet te vreten, veel te zout! G. had de niet-vegavariant en die smaakte al een stuk beter vond hij.

veertje

Re:Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #73 Gepost op: 19 juli 2005, 09:22:17 »
ik eet heel vaak de notenrijst van lassie errrrrrrrrrg lekker,maar is zo'n aantal noten voldoende als je dit (bijna dagelijks) eet in combinatie met verschillende groenten?of heb ik dan ook nog tofu ofzo nodig?
ik eet namelijk ook bijna nooit kaas ofzo,drink wel sojamelk.

mijn vraag is dus: kan ik als ik de tofu en sojamelk dus gewoon weglaten en ze vervangen door meer notenrijst en noten te eten?

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #74 Gepost op: 19 juli 2005, 10:48:28 »
ik eet heel vaak de notenrijst van lassie errrrrrrrrrg lekker,maar is zo'n aantal noten voldoende als je dit (bijna dagelijks) eet in combinatie met verschillende groenten?of heb ik dan ook nog tofu ofzo nodig?
ik eet namelijk ook bijna nooit kaas ofzo,drink wel sojamelk.

mijn vraag is dus: kan ik als ik de tofu en sojamelk dus gewoon weglaten en ze vervangen door meer notenrijst en noten te eten?
Helemaal in het begin van mijn meedoen aan dit forum heb ik eens betoogd dat granen en peulvruchten in combinatie een prima eiwitpatroon opleveren. J@n gaf aan dat dit een achterhaald standpunt was omdat je over de dag heen wel vodoende binnenkrijgt. Maar ik vind het nog steeds jammer dat deze simpele kennis gaat verdwijnen. De vraag van Veertje slaat hier ook op. Natuurlijk is het zo dat je met een gevarieerd dieet meestal voldoende binnenkrijgt. Maar het is ook wel goed om te kijken hoe je bij één maaltijd eenvoudig de samenstelling optimaal kunt maken.
Eiwit bevat aminozuren. Met granen krijg je voldoende van één soort binnen, Methionine & Systine. Maar te weinig van een ander soort: Lysine. Bestaat je eten uit veel granen dan krijg je te weinig binnen. Maar de natuur heeft daar een oplossing voor: in peulvruchten (bonen, erwten, linzen) zitten de aanvullende aminizuren in.
Als je zuivel gebruikt is het eigenlijk nooit een probleem, Hizzikigrrrl gaf dat ook al aan. Zo maar weglaten kan dus wel een probleem veroorzaken. Maar denk voor het gemak dan maar aan de goede combinaties. Verder zitten in bepaalde granen ook wel de andere aminizuren en in bepaalde peulvruchten ook de aanvullende aminozuren. Maar dan moet je veel meer in detail treden.
als voorbeelden, bij de granen: tarwegluten, volkoren roggemeel, griesmeel, maïsmeel. En bij de peulvruchten: sojabonen, pinda's, kikkererwten. Bij de noten: pistachenootjes, hazelnoot. Bij de groenten: doperwten, boerenkool maar dit is veel te weinig om daar je ADH mee te halen.
Sojamelk en tofu dus niet weglaten of veel met combinaties werken.
Maar dan ben je er nog niet. Er is ook nog vitamine B12 die alleen maar in dierlijke producten zit en ook nog in sommige producten is toegevoegd. Laat je zuivel en ei weg dan moet je daar pilletjes voor slikken. Dit staat ook wel in een andere draad. Zoeken op B12.
Succes ermee
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

merlijntje

Re:Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #75 Gepost op: 05 oktober 2005, 20:58:12 »
ach nee hoor.
Een hele industrie is opgestaan en heeft alles kant en klaar voor je klaargemaakt  :o
Eet eenvoudig wat je nodig hebt en maak het zelf klaar.
Waarom zo narrowminded eten ? T'is eten of gegeten worden.
Seitan zijn gluten van tarwe, mooi maar toch moeilijk verteerbaar ! en zo duur voor wat granenkoek.
Tofu oke, soyabonen, maar je kan alle bonen weken en koken, van azuki's tot zwarte, princessen en snijbonen, lapboon uit eigen tuintje, waaauw.
Veel kiemen kun je zelf.
smakelijk

Offline veggiesara

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
    • Vegetarisch Ecologisch Leven
Re:Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #76 Gepost op: 28 april 2006, 15:31:58 »
Volgens mij is het helemaal niet nodig elke dag een vleesvervanger te eten.. Voor dat ik vegetariër was, at ik maar 3à4 keer per week vlees, en niets ter vervanging.

merlijntje

Re:Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #77 Gepost op: 28 april 2006, 15:44:51 »
Het vlees is zwak, ik zou men vrouwke geen dag kunnen missen :O
En men moeder ook niet  :o
En daarvoor zat ik heerlijk te kuieren in haar buik, slurpend en genietend van haar warme bloed.
9 maand heb ik het volgehouden en dan was het cozy-feestje uit. Zoals bij men vorige rit, moest ik nu door een nauw kanaal.
Maar opeens was het daar men vleesvervanger, moedermelk,...echt kompleet.
gelukkig hebben wij hier de luxe om te filosoferen over onze dagelijkse exclusieve verlangens. De keus is enorm en nog weten we het niet meer.

Aiko

Re:Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #78 Gepost op: 28 april 2006, 16:03:22 »
Het vlees is zwak, ik zou men vrouwke geen dag kunnen missen :O

Zo had ik nog niet eens aan het woord vleesvervanger gedacht. Vind ik bijvrouw toch al charmanter klinken...