Vegatopia Forum

Elke dag een vleesvervanger?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline iammars

  • ***
  • 288
  • Geslacht: Man
Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #40 Gepost op: 19 december 2001, 17:02:00 »
Quote:

Op 2001-11-29 19:51, schreef Jan:
Iemand anders die een beetje goed onderbouwd kan vertellen hoe de vork in de steel zit?


Ik heb contact gehad met iemand van voedsel.net , toch wel redelijk goed onderbouwt zijn dacht ik zo. Dit kreeg ik als antwoord op mijn vragen als is de toegevoegde calcium in sojamelk opneembaar en klopt het dat dierlijke eiwitten de opnamen van calcium belemmeren:
" 'Natuurlijk' calcium (als in melk) wordt beter opgenomen dan extra toevoegingen als in (soja)melk. Echter, in bijv. granen wordt calcium gebonden in een complex, wat de opname weer bemoeilijkt. Suppletie is dus een goede optie en werkt .
Pasteurisatie heeft geen invloed op de hoeveelheid calcium in een product of de opname ervan. Wel kan het koken van bijv. rabarber ervoor zorgen dat oxaalzuur vrij komt, wat de opname van calcium door het lichaam tegen gaat.
Bij osteoporose is er sprake van een tekort aan calcium. Botafbraak vindt sneller plaats dan opbouw. Dit is een complex systeem waar zeer veel verschillende zaken van op invloed zijn, o.a. hormonen;
Voor zover bekend hebben dierlijke eiwitten hier geen invloed op.
In rauw vlees zouden natuurlijk wel stoffen kunnen  voorkomen (weet niet zo snel wat) die opnamen van calcium remmen."

Offline Jan

  • ***
  • 413
    • http://www.vegatopia.com
Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #41 Gepost op: 19 december 2001, 17:49:00 »
Quote:

Op 2001-12-19 17:02, schreef iammars:
" 'Natuurlijk' calcium (als in melk) wordt beter opgenomen dan extra toevoegingen als in (soja)melk."



Nou, dat is in elk geval al weer iets heel anders dan wat hier werd gezegd, dat het niet opneembaar zou zijn. Blijft me nog wel een raadsel waarom natuurlijk calcium beter opneembaar zou zijn dan toegevoegd calcium.
"Want dieren zijn precies dan mensen!"

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #42 Gepost op: 19 december 2001, 18:25:00 »
Quote:

Op 2001-12-19 17:02, schreef iammars:
Bij osteoporose is er sprake van een tekort aan calcium. Botafbraak vindt sneller plaats dan opbouw. Dit is een complex systeem waar zeer veel verschillende zaken van op invloed zijn, o.a. hormonen;
Voor zover bekend hebben dierlijke eiwitten hier geen invloed op.



Dit is toch echt achterhaald hoor. Dit is niet alleen statistisch aangetoond, maar ook wetenschappelijk.
“it's strange how life makes sense in time...”

Petra

Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #43 Gepost op: 23 december 2001, 14:23:00 »
Ik koop nooit vleesvervangers. Ik vind ze te duur en de meeste ook niet echt lekker. Maar ja, ik ben wel een beetje een kookgek en sta gerust een uur in de keuken op een doordeweekse dag. Maar vleesvervangers zijn niet nodig. Een tekort aan eiwitten loopt je in ieder geval niet bepaald gauw op. De meeste westerlingen krijgen juist teveel eiwitten.

vijfhoogachter

Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #44 Gepost op: 24 december 2001, 07:52:00 »
Ik vind die stukjes Quorn op z'n tijd anders wel heel erg lekker hoor! Die kun je heerlijk marineren. Verder koop ik ook niet elke dag vleesvervangers. Het is inderdaad te duur, en bovendien vind ik peulvruchten en noten erg lekker. De meeste vleeseters beseffen volgens mij nauwelijks dat je met peulvruchten en noten heerlijke maaltijden kunt maken, waarbij je vlees(vervangers) niet mist!

Petra

Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #45 Gepost op: 24 december 2001, 17:39:00 »
Ja, mensen denken altijd dat peulvruchten niet lekker zijn, maar ik ben bijvoorbeeld helemaal gek op kikkererwten, daar kun je zoveel lekkere dingen van maken. En ik maak regelmatig Indiase linzensoep, met veel kruiden, heerlijk! En noten vind ik ook heel lekker, maar die zijn ook weer vrij duur. Ik gebruik vaak noten als ik iemand uitnodig om bij me te komen eten.

vijfhoogachter

Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #46 Gepost op: 24 december 2001, 19:30:00 »
Ja, kikkererwten zijn ongelooflijk veelzijdig: salades, soepen, couscous- of rijstgerechten. Ik ben ook dol op linzensoep. Maar gewone bonen vind ik ook erg lekker alleen eh... het gepruttel naderhand he! Misschien is altijd vlees eten ook wel een manier van denken: dat je je gewoon geen lekker eten meer voor kunt stellen zonder vlees.

Roma

Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #47 Gepost op: 29 december 2001, 15:35:00 »
Ik heb eens bijgehouden wat ik eet per dag aan vetten, eitwitten en koolhydraten en kwam er achter dat ik te weinig eiwitten binnen kreeg. Om dat te compenseren eet ik vaak na een avondmaaltijd of tussen de middag een bak magere kwark. Dan kom je uiteindelijk wel goed aan de dagelijkse hoeveelheid. Vleeseters krijgen overigens inderdaad heel snel veel te veel eiwitten binnen.

Monique

Re:Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #48 Gepost op: 10 november 2004, 19:38:56 »
Ik noem het geen vleesvervanger, maar een gezond en vooral prettig alternatief voor vlees.
En nee ik eet niet elke dag een alternatief voor vlees, maar wel 4 keer per week ongeveer.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #49 Gepost op: 10 november 2004, 20:15:52 »
Eet -schat ik - ongeveer 1x in de 2 weken een vleesvervanger gemiddeld. Vegetarier in een tijd dat er niets anders te koop was als tofu en tempeh (als je dat ook onder vleesvervanger bedoelt). Ging er vanuit dat de combi van twee uit de groep: zaden, noten, granen, peulvruchten, zuivel voldeden en dat zit nog steeds in mijn systeem.
Maakte toen regelmatig zelf "burgers": op basis van o.a. brood,ei, noten, rijst...ik ben het een beetje kwijt geraakt.
de tuin: dat ben ik

Danielle

Re:Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #50 Gepost op: 10 november 2004, 23:53:47 »
Maakte toen regelmatig zelf "burgers": op basis van o.a. brood,ei, noten, rijst...ik ben het een beetje kwijt geraakt.
Heb nou net in een la een zak droge bruine linzen gevonden. Iemand een idee hoe hier 'burgers' van te maken?

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #51 Gepost op: 28 december 2004, 20:46:45 »
Ik heb mij al jaren lang ge-ergerd aan het woord "vleesvervanger". Plantaardige eiwitten zijn voedzaam, licht verteerbaar en goed te combineren. Toen ik 35 jaar geleden besloot vegetarisch te gaan eten waren er in de supermarkt geen plantaardige eiwitproducten te koop. Lezend in een schitterend boek met vele vegetarische recepten kwam ook een beschrijving tegen over eiwitten binnen een volwaardige voedingsleer. Peulvruchten missen een stukje aminozuur tegenover graan dat een ander stukje mist. (eiwitten zijn samenstellingen van aminozuren.) Maar het verwonderlijke van de natuur is dat wat er mist in graan wel zit in peulvruchten en andersom. Snert met roggebrood dus, of macaroni met bruine bonen, of brood met linzenpaté. Alleen vitamine B12 zit niet in plantaardige producten, maar met 1 ei en 2 zuivelproducten per dag heb je al genoeg. Vleesvervangers zijn dus niet echt nodig.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #52 Gepost op: 28 december 2004, 20:52:01 »
Citaat
Heb nou net in een la een zak droge bruine linzen gevonden. Iemand een idee hoe hier 'burgers' van te maken?

Linzen weken, mengen met kruiden, havermout, ei, misschien kaas. Goed mengen. Evt. in paneermeel rollen. Kruiden (cajunkruiden doen het goed, sojasaus, knoflook, en nootmuskaat)
« Laatst bewerkt op: 28 december 2004, 23:31:29 door Sande® »
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #53 Gepost op: 28 december 2004, 21:05:01 »
Ook B12 hoeft geen probleem te zijn.  Roer bv. elke dag een Theelepel marmite door de soep en je bent er al.
<BR>
Marmite bevat geen microgram B12. Daag nooit een tekort van B12 uit. Of via voeding en passant met ei en zuivel, of voor veganisten via pillen. In psychiatrische inrichtingen is inenten met B12 bij accute opnames vaak het eerste wat ze doen. Nog een voorbeeld: Hitler (ja, ja dezelfde) had op het laatst verschijnselen die sterk wezen op grote tekorten van B12. Kijk naar de grandioze vertolking in de film Der Untergang. Trillende ledematen, vertrokken mond, in elkaar gedoken lopen,  om over de wartaal maar niet te praten.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #54 Gepost op: 28 december 2004, 21:21:13 »
Snert met roggebrood dus, of macaroni met bruine bonen, of brood met linzenpaté.

Ja, dat is een theorie die in de jaren zeventig is gelanceerd en die inmiddels al wel een tijdje achterhaald is. Dat eiwitten combineren is een hoop gedoe en het is nergens voor nodig.

Offline Sven

  • *****
  • 3.858
  • Geslacht: Man
Re:Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #55 Gepost op: 28 december 2004, 21:28:04 »
Zelf zorg ik dat ik voldoende variatie heb binnen een week. Je hoeft niet elke dag alles te eten, zolang je maar afwisselend genoeg eet en op tijd en stond alle noodzakelijke dingen binnenkrijgt.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #56 Gepost op: 28 december 2004, 21:56:53 »
Citaat
Ja, dat is een theorie die in de jaren zeventig is gelanceerd en die inmiddels al wel een tijdje achterhaald is. Dat eiwitten combineren is een hoop gedoe en het is nergens voor nodig.

Je hebt helemaal gelijk. Ook in mijn tijd (ja, ja, zo oud ben ik al, hoewel ik op de site "echte leeftijd" fors jonger scoor) wisten we dit al. Het heeft te maken met de opslagmogelijkheid van het lichaam en het grote aanbod van goede voeding tegenwoordig. Variatie is belangrijk, maar in het geval je een richtlijn nodig hebt is het handig te weten dat deze combinaties van peulvruchten en granen goed werken. Helemaal als je om een of andere reden tekorten hebt gehad.
« Laatst bewerkt op: 28 december 2004, 23:31:54 door Sande® »
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #57 Gepost op: 03 januari 2005, 11:13:08 »
Nog even terugkomen op de insteek van hierboven. Je kunt inderdaad de verschillende soorten eiwit over een week uitsmeren. En als je elke dag iets van een "vleesvervanger", zuivel of ei eet dan maakt het helemaal niet meer uit. Uit de draad "wat eten we vandaag" komt ook heel duidelijk naar voren dat ieder genoeg variatie binnen krijgt. Maar hoe eenvoudig en selectief deze toets ook is, uit deze draad blijkt ook dat er voldoende geld is om dit soort dingen te kopen. Mocht het echter te duur zijn dan is een richtlijn van twee keer in de week peulvruchten niet verkeerd. Behalve chili is dit toch niet zulk favoriet voedsel. Terwijl je heel goedkoop toch heel veel voedingswaarde binnenkrijgt.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

jennyfer

Re:Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #58 Gepost op: 14 januari 2005, 17:06:46 »
Ik ben thuis de enige die vegetarisch is, en ik walg van de vleesvervangers! Door wat kan ik ze vervangen? Het moet eigenlijk wel bij elke (groente)maaltijd passen en makkelijk en kort klaar te maken zijn. Ook mogen er niet teveel calorien en vet inzitten.
suggesties?

Monie

Re:Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #59 Gepost op: 14 januari 2005, 17:19:16 »
Tofu? Je hebt naturel tofu maar ook gekruide. Of komt dat teveel in de buurt van vleesvervangers?