Vegatopia Forum

Amsterdam

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:Amsterdam
« Reactie #500 Gepost op: 11 juni 2014, 19:00:11 »
Viva Las Vega's heeft een hele handige vegamap website en app gemaakt waar je onder andere vega/vegan eetlocaties op kunt vinden. Voor Amsterdam staat er al heel veel op, voor andere steden moet het nog meer ingevuld worden. http://vegamap.nl/

goede tip, dank!

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Amsterdam
« Reactie #501 Gepost op: 11 juni 2014, 22:45:54 »
Weet iemand in Amsterdam voor zaterdag een leuke plek om bijvoorbeeld sushi te eten? We moeten om 19 uur bij een feest zijn, maar ivm mijn allergie wil ik zelf ergens eten.
Wordt het dan weer Afusion? Andere tips? Het wordt niet uitgebreid, dus heel duur en heel chique hoeft niet. :)

Restaurant An op de Weteringschans is goed met allergien (zeggen ze zelf op hun site, veg gaat in elk goed) en heeft OK sushi en ook ander lekker Japans eten. Zekerheidshalve even reserveren (kun je meteen de allergieen doorgeven, maar hun menu staat ook online), reserveren zal niet nodig zijn, maar je wil ook niet dat het vol is.
In welke wijk/straat is je feest, kan evt ook tips geven dichterbij.

http://www.japansrestaurantan.nl/menukaart.html
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2014, 22:48:55 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Amsterdam
« Reactie #502 Gepost op: 11 juni 2014, 22:47:22 »
Weet iemand in Amsterdam voor zaterdag een leuke plek om bijvoorbeeld sushi te eten? We moeten om 19 uur bij een feest zijn, maar ivm mijn allergie wil ik zelf ergens eten.
Wordt het dan weer Afusion? Andere tips? Het wordt niet uitgebreid, dus heel duur en heel chique hoeft niet. :)

Al een tijdje niet meer geweest bij beide, maar Japan Inn of Umi zijn vlakbij het Leidseplein en niet duur of chique. De laatste heeft iets meer vegakeuze volgens mij, maar de bediening is niet altijd even sfeervol. De tofu no dengaku was niet vegetarisch destijds. Indien mooi weer is afhalen en in het Vondelpark oppeuzelen ook een leuke optie wellicht.
De 1e was en is misschien nog steeds erg populair, dus reserveren is een aanrader, ook voor de vroege zaterdagavond.

Sin chile, no tiene chiste!

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Amsterdam
« Reactie #503 Gepost op: 11 juni 2014, 22:50:53 »
Japan Inn

Ik vond de kwaliteit niet slecht (eetcafekwaliteit) maar de bediening niet enorm kundig toen ik vroeg of iets wel of niet vega was.
Dat kan een risico zijn met allergie denk ik. Hoewel ze ook veel stokjes-eten hebben en daar de bereiding wel vrij puur is dacht ik.

Moet het trouwens persé sushi zijn of heb je andere keukens die eventueel oké zijn?
,,,,فلافل

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Amsterdam
« Reactie #504 Gepost op: 11 juni 2014, 23:46:33 »
Het scheelt misschien dat ik daar voornamelijk met een vaste gast langs ging. De eigenaar kwam oprecht geinteresseerd over en legde ook het nodige uit, maar ook weleens een mindere service-ervaring gehad toen zowel hij als de vaste gast er een keer op een maandag niet bij waren. Bij Umi wisselt de service wat meer en die bereiden volgens mij wat minder puur. Met het oog op allergie, is Japan Inn dan denk ik net wat veiliger...
Beide zijn niet zo groot, denk dat het wel scheelt op een drukke zaterdagavond ten opzichte van bijvoorbeeld een Sumo (die ik in het verleden wel netjes vond, maar dat was ook zakelijk. Particulier op de vloer vond ik het minder goed geregeld en de service liet te wensen over).
Sin chile, no tiene chiste!

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Amsterdam
« Reactie #505 Gepost op: 12 juni 2014, 08:07:53 »
Dank je alvast! Het mag ook pannenkoek zijn, maar dat vind ik niet echt een maaltijd. En nogal een gok, dan kom je in van die toeristenzaken denk ik?
Gisteren zag ik ook iemands kaasfondue langskomen: dat at ik altijd bij het Pothuys in Utrecht. Als het inderdaad maar tamelijk puur is, de typisch Franse keuken met gekruide saus is dus lastiger. Vandaar de sushi.

Het hoeft van mij buitenshuis niet eens per se strikt vego, maar als het kan is het leuk.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Amsterdam
« Reactie #506 Gepost op: 13 juni 2014, 12:08:36 »
Ik ben ook op zoek naar een restaurant in Amsterdam, omgeving Zuidas/Buitenveldert. Amstelveen mag ook, maar dan wel het liefste het stuk dat tegen Buitenveldert aan ligt. Het is voor een etentje met collega's, liefs niet te duur maar het hoeft ook niet heel goedkoop te zijn. Maar ze moeten wel vegan willen koken. Fem, weet jij misschien iets?

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Amsterdam
« Reactie #507 Gepost op: 13 juni 2014, 17:15:39 »
Citaat
Dank je alvast! Het mag ook pannenkoek zijn, maar dat vind ik niet echt een maaltijd. En nogal een gok, dan kom je in van die toeristenzaken denk ik?
Gisteren zag ik ook iemands kaasfondue langskomen: dat at ik altijd bij het Pothuys in Utrecht. Als het inderdaad maar tamelijk puur is, de typisch Franse keuken met gekruide saus is dus lastiger. Vandaar de sushi.
Het hoeft van mij buitenshuis niet eens per se strikt vego, maar als het kan is het leuk.



pannenkoekenrestaurants zijn vaak inderdaad toeristisch maar niet allemaal.
In het centrum zit ook http://www.coteouest.nl/menu-cote-ouest.html dit was vroeger een aardige zaak (ben er zelf erg lang niet geweest) met in elk geval 1 vega crepe (van boekweit). Verder niet enorm veel vega. Maar alleen 1 crepe is misschien weer weinig.

Deze zaak (let op geluid uit) http://www.deitaliaan.com/ zit even lopen vanaf het Leidseplein en serveert goede pizza en pasta, ze doen daar niet moeilijk over allergien, wel reserveren want populair. Voor Amsterdam erg aardige bediening

In het centrum kun je bij Karbeel kaasfonduen, maar dat is best duur en zou ik daarom afraden.
Bij Bern op de Nieuwmarkt kun je normaal kaasfonduen maar die zijn geloof ik niet aan het verbouwen.

Oh ja, er is natuurlijk ook nog aan de Amsterdam bij de Munt Zushi http://www.zushi.nl/eng/. Krijgt altijd goede reviews niet zo goedkoop als de andere Japanners die zijn genoemd, maar ook niet poepie sjiek.
En wagamama op het Leidseplein? Maar daar mag je niet ingredienten vervangen, dus dan moet 1 gerecht echt goed zijn, ik denk dat dat toch wat lastig is.
« Laatst bewerkt op: 13 juni 2014, 17:18:32 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Amsterdam
« Reactie #508 Gepost op: 13 juni 2014, 17:21:34 »
Ik ben ook op zoek naar een restaurant in Amsterdam, omgeving Zuidas/Buitenveldert. Amstelveen mag ook, maar dan wel het liefste het stuk dat tegen Buitenveldert aan ligt. Het is voor een etentje met collega's, liefs niet te duur maar het hoeft ook niet heel goedkoop te zijn. Maar ze moeten wel vegan willen koken.

Wellicht

As http://www.restaurantas.nl/
Jonge Dikkert http://www.restaurantas.nl/
Old School http://www.oldschoolamsterdam.com/

Geen standaard vegan op de kaart, maar ik denk dat ze het wel willen maken.
,,,,فلافل

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Amsterdam
« Reactie #509 Gepost op: 13 juni 2014, 18:08:38 »
En wagamama op het Leidseplein? Maar daar mag je niet ingredienten vervangen, dus dan moet 1 gerecht echt goed zijn, ik denk dat dat toch wat lastig is.

Al een tijd niet meer geweest, maar vroeger maakten ze gebruik van enig pre-fab spul en dat is mogelijk niet zo puur qua additieven. Geeft misschien ook te denken als ze standaard helemaal geen ingredienten vervangen cq weg willen laten...

Belgisch Bierproeflokaal cafe De Zotte zit om de hoek van het Leidseplein op de Raamstraat. Er is geen menu online en geen idee of ze aan kaasfondue doen, maar ik heb goede dingen vernomen over hun kaasplankje. Ze hebben wel een nummer, dus je zou kunnen bellen wat de daghap en andere eetopties zijn morgen? 020-6268694. 

Cafe Gollem is ook zoiets. Locatie Raamsteeg heeft borrelhapjes en kaasplankje, op de Overtoom is ook diner beschikbaar.

Rosereyn is/was 1 van Maartjes hotspots dacht ik en met kaasfondue op het menu. Dat staat er niet standaard op zie ik nu, evenals de vegetarische gerechten.


Sin chile, no tiene chiste!

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Amsterdam
« Reactie #510 Gepost op: 13 juni 2014, 18:14:22 »
De eerder genoemde optie van eten in het park gaan we in ieder geval overnemen, maar misschien toch lafjes met eigen eten.  :-[ Anders sushi.
Voor mijn gevoel is Amsterdam allemaal nogal gericht op toeristen, en is het niet zo makkelijk om het aan te laten passen, wat iemand al zei. Grote stad en druk, moeilijk gedoe dus.
Daarnaast moeten we om 19 uur klaar zijn, en echt goedkoop is sushi natuurlijk ook niet. Wel bedankt voor de tips, we gaan eens wikken en wegen. Het is zo lastig in een andere stad waar je 'de weg' niet echt kent!
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Amsterdam
« Reactie #511 Gepost op: 13 juni 2014, 19:29:55 »
Rondom Vondelpark zit je natuurlijk in een tourist trap, maar ook daar zitten dingen tussen die net zo goed door Amsterdammers bezocht worden.

Mocht je niet zoveel mee willen slepen dan heb je aan het begin van de Overtoom (vanaf Leidseplein) trouwens ook nog een Marqt en om de hoek op de Bilderdijkstraat zit ook een Ekoplaza. Schuin daar tegenover vindt je ietsje verder ook een Vlaamsch Broodhuys. Niet de beste picknickmeukwinkel, maar als je toch op die straat bent, dan is het piepkleine en propvolle British General Stores ook leuk om mee te pakken. Ga je niet rechtsaf de Bilderdijk op, maar ietsje rechtdoor dan heb je aan je rechterhand ook nog een AH.

Overigens is er een goedkopere sushi verkrijgbaar, maar die zit voorbij Rosereijn in een zijstraat van de Haarlemmer en dan zou je er tussen 14:00 en 16:30 moeten afhalen om 50% korting te moeten krijgen (tenminste vorige maand liep deze lang lopende actie nog, moet je soms wel even naar vragen geloof ik). Geen riante keuze voor vega's of superdeluxe topsushi, maar dat kun je ook niet van ze verwachten voor dat geld denk ik.
Kun je wel een bankje proberen te scoren op de gracht erachter ofzo en als je voor de groententempura gaat wel even de saus checken. Die is dacht ik iets vissigs.

Je zit dan trouwens vlakbij de Noorderkerk waar je zaterdag de biomarkt hebt en om de hoek op de lindengracht staat op de gewone markt ook nog een olijvenkraam o.a.
 



Sin chile, no tiene chiste!

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Amsterdam
« Reactie #512 Gepost op: 14 juni 2014, 09:03:15 »
Voor mijn gevoel is Amsterdam allemaal nogal gericht op toeristen, en is het niet zo makkelijk om het aan te laten passen, wat iemand al zei.

Dat valt op zich wel mee, en ook rondom de grote toeristische hubs zijn leuke plekken te vinden. Maar niet overal is vriendelijke bediening, maar op enkele plekken zelfs wel. Maar als je om 19u al klaar moet zijn en je voor het feest komt (en dus niet persé voor het diner), dan kan ik me goed voorstellen dat je gewoon even gaat picknicken. Dan scheelt ook stress met tijddrukte en of men zich in het resto wel echt heeft gehouden aan je vraag, is goed te begrijpen.
Ik hoop alleen dat het weer een beetje lekker wordt  :-\ hoewel op KNMI staat 'later vandaag krijgt de zon weer wat kans'.
,,,,فلافل

Re:Amsterdam
« Reactie #513 Gepost op: 14 juni 2014, 18:06:58 »
Ik ben ook op zoek naar een restaurant in Amsterdam, omgeving Zuidas/Buitenveldert. Amstelveen mag ook, maar dan wel het liefste het stuk dat tegen Buitenveldert aan ligt. Het is voor een etentje met collega's, liefs niet te duur maar het hoeft ook niet heel goedkoop te zijn. Maar ze moeten wel vegan willen koken. Fem, weet jij misschien iets?
Joods Restaurant H'Baron in de Kastelenstraat is heel vegan friendly. Het is een koosjer vleesrestaurant, wat volgens mij betekent dat ze geen melkproducten gebruiken, dus de vegetarische gerechten zijn vegan of makkelijk vegan te maken (er staat een gerecht met vegetarische kaas op de kaart, maar dat is denk ik vegan kaas?). Het is niet heel goedkoop, maar de bediening is vriendelijk en het eten is goed. http://www.h-baron.nl/
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Amsterdam
« Reactie #514 Gepost op: 14 juni 2014, 22:20:26 »
Ik ben ook op zoek naar een restaurant in Amsterdam, omgeving Zuidas/Buitenveldert. Amstelveen mag ook, maar dan wel het liefste het stuk dat tegen Buitenveldert aan ligt. Het is voor een etentje met collega's, liefs niet te duur maar het hoeft ook niet heel goedkoop te zijn. Maar ze moeten wel vegan willen koken. Fem, weet jij misschien iets?
Joods Restaurant H'Baron in de Kastelenstraat is heel vegan friendly. Het is een koosjer vleesrestaurant, wat volgens mij betekent dat ze geen melkproducten gebruiken, dus de vegetarische gerechten zijn vegan of makkelijk vegan te maken (er staat een gerecht met vegetarische kaas op de kaart, maar dat is denk ik vegan kaas?). Het is niet heel goedkoop, maar de bediening is vriendelijk en het eten is goed. http://www.h-baron.nl/

Hoe het bij H'Baron is weet ik niet, maar ze gebruiken in koshere restaurants over het algemeen wel zuivel, die wordt alleen in een andere keuken bereid (en niet gelijk geserveerd met vlees). De kaas is denk ik niet vegan, maar goed dan blijven er nog wel andere gerechten over.

Mijn enige ervaring met kosher in Amsterdam was bij Ha Carmel, dat was echt niet lekker omdat echt alles kant en klaar was omdat ze anders lastig rabinale goedkeuring konden krijgen oid. Wel heel duur, maar alleen uit een kant en klaar bakje  :nopompom: Volgens mij bestaan ze ook niet meer.
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2014, 22:27:03 door Selly »
,,,,فلافل

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Amsterdam
« Reactie #515 Gepost op: 14 juni 2014, 22:43:45 »
Het werd toch maar eigengemaakte pasta-salade op de rand van de trappen bij het Bimhuis, met uitzicht over het water. Na afloop wel een heel erg lekker ijsje bij het Ijscupje naast de waag gehaald. Ik zag toch wel plekken waar we hadden kunnen eten, maar mijn man zei: "dat zeg je nu achteraf, nu je vol zit. Maar van te voren vertrouw je het nooit zo hoor."
Nou ja, volgende keer beter, nieuwe kans, al kom ik dus maar om de 2 a 3 jaar in Amsterdam.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Re:Amsterdam
« Reactie #516 Gepost op: 14 juni 2014, 23:30:35 »
Bij H'Baron koken ze gelukkig wel echt met verse ingrediënten. Ik weet uit eigen ervaring dat ze niet moeilijk doen over vegan eten, als ze iets niet zeker weten gaan ze het ook meteen navragen in de keuken, heel netjes.

Hoe het precies zit met de zuivel weet ik niet, maar toen ik er de vorige keer dat ik er was deed mijn schoonzusje heel omzichtig met de melkflesjes van de kindjes, dus ik denk eigenlijk dat ze wel zuivelvrij zijn. Vlees en vegetarisch werd ook met dezelfde borden en hetzelfde bestek geserveerd, niks wat erop duidde dat ze er twee gescheiden keukens op na houden.
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Amsterdam
« Reactie #517 Gepost op: 14 juni 2014, 23:53:36 »
Strikt koosjer zou betekenen dat ze niet alleen melk- en vleesproducten gescheiden zouden moeten bereiden, maar ook dat het niet samen in 1 maaltijd gegeten kan worden. Nu is niet iedereen even strikt natuurlijk en hebben ze misschien wel hetzelfde soort borden voor beide keukens oid.
Het stremsel dient ook van koosjere slachting te zijn, anders is de kaas niet koosjer. Misschien dat ze daarom vegetarische kaas duidelijk vermelden, zodat men weet dat het stremsel niet van dierlijke afkomst is?

Wij kregen voor koosjere gasten ook weleens van die k&kbakjes, die ze dan zelf openden aan tafel na het opwarmen. Dan waren ze zeker van de koosjerheid, omdat er na de rabbijn verder niemand meer echt aan had gezeten oid. En wij hadden geen koosjer keukenpersoneel natuurlijk, maar dat zal in Ha Carmel vast wel het geval zijn geweest.

Sin chile, no tiene chiste!

Re:Amsterdam
« Reactie #518 Gepost op: 15 juni 2014, 08:28:29 »
Mijn schoonfamilie is heel orthodox, dus ze eten allen bij restaurants die onder rabbinaal toezicht staan en zich strikt aan de kasjroet houden. Het is ook een heel avontuur als ze komen logeren, want er zijn nog 101 andere regels dan alleen het gescheiden houden van vlees en melk. Ze hebben speciale rituelen om onze oven en fornuis koosjer te maken. Ondanks dat wij vegan/vegetarisch zijn, kunnen ze niet van onze borden eten, dus we hebben voor hen een aparte doos met hun eigen servies en pannen in de berging. En vrijdag is het een groot kookfestijn, want op de sjabbat mag er geen vuur gemaakt worden, electriciteit worden gebruikt of dingen worden gesneden, dus al het eten voor de feestdag moet al klaarstaan.

Maar goed, het maakt niet echt uit allemaal, het ging er vooral om dat H'Baron veganistisch kan koken, en dan doen ze prima. :)
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Amsterdam
« Reactie #519 Gepost op: 15 juni 2014, 13:43:05 »
Interessant om te lezen Cornelie  :)
En fijn dat je lekker hebt gegeten Bambi!
,,,,فلافل