Vegatopia Forum

Amsterdam

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Amsterdam
« Reactie #440 Gepost op: 12 juni 2013, 10:27:01 »
Ja ik heb daar wel eens van gehoord maar ik ben er nog nooit geweest. Ik weet niet of ik nou echt zo'n fan ben van het huiskamerrestaurant idee. Ga jij het uitproberen en verslag uitbrengen?

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Amsterdam
« Reactie #441 Gepost op: 12 juni 2013, 10:36:31 »
Ze hebben een hond, lees ik. Maar afgezien daarvan is het een van de beste vegetarische restaurants van Nederland volgens Iens.

Re:Amsterdam
« Reactie #442 Gepost op: 14 juni 2013, 14:08:40 »
Me collega’s vonden het een leuk idee om met ze alle bij de Mac te eten(ik zelf vond het ook een leuk idee! tot dat..). Dat was op de muntplein in Amsterdam. Je zou verwachten dat in de hoofdstad de Mac wel de vegetarische burger verkoopt maar dat dus niet. Wel jammer want voor de rest is het alleen maar vlees. Genees geen kaassoufflé of zo. Mogen ze wel een voorbeeld nemen van de Mac in India.
Als de dagen lengen begint de winter te strengen.

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #443 Gepost op: 15 juni 2013, 10:45:20 »
Ik kwam woensdagmiddag voor lunch bij de Street Kitchen terecht op de 1e Constantijn Huygensstraat  (we wilden lunchen bij de Italiaan maar die was dicht).
De menukaart is wat vaag (er staan salades, pasta's en een vegetarisch hoofdgerecht op de kaart, maar voor nadere info moet je de ober vragen, die zegt 'dat alles kan' en dat het vega gerecht van de dag 'snijbonen' is, wat wat vaag klonk). Uiteindelijk nam ik een salade met feta, er kwam een soort Griekse salade, maar waanzinning lekker, met hele rijpe tomaten, gemarineerde paprika, precies de goede hoeveelheid feta en heel erg lekkere dressing. Er zat ook dille en munt door. Erg lekker, ze zijn niet zo snel, maar als je de tijd hebt is dat niet zo erg en het was echt een bijzonder lekkere salade.
,,,,فلافل

Offline Sam

  • ******
  • 7.109
Re:Amsterdam
« Reactie #444 Gepost op: 22 juni 2013, 09:48:30 »
Niet chique, wel leuk: Restaurant Moeders op de Rozengracht. Je kan Hollandse gerechten in een soort rijsttafel laten serveren. Het hangt er vol met foto's van moeders en het serviesgoed en bestek zijn bij elkaar geraapt, dus het is een soort huiskamersfeer.
Deze is het dus geworden, en het was echt een groot succes. Typisch iets waar je als toerist niet zo snel komt, en wat 100% nederlands is. Mijn gasten namen de hollandse rijsttafel, met rode kool, hachee, zuurkool met spek en worst, aardappelpuree, appelcompote, stoofvlees en rabarber.  Ik had de vegatarische preistamppot met daarop tomaat, gegrillde aubergine en een geitenkaas kroketje. Na: koffie met drank, appeltaart die niet in de koelkast had gestaan (echt een prestatie hier in NL!) en griesmeelpudding met rozijntjes. Echt een restaurant waar mensen het naderhand met hun vrienden over hebben als ze over hun vakantie vertellen.

De andere tips hou ik ook in mijn achterhoofd, voor een volgende keer. Bedankt Bast, Selly en Jol!
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Amsterdam
« Reactie #445 Gepost op: 22 juni 2013, 12:13:06 »
Leuk dat het zo goed bevallen is Sam  :D
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #446 Gepost op: 22 juni 2013, 13:12:13 »
Leuk Sam!
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Amsterdam
« Reactie #447 Gepost op: 19 juli 2013, 13:54:34 »
Wij aten gisteren met Selly bij PS.
We zaten buiten, aan de Planciusstraat, de saaiste straat van Amsterdam (tenminste, dat vindt L; ik vind dat de Wibautstraat die eer verdient)

De ober begon met te vragen of we er al eerder waren geweest (quod non), om daarna omstandig uit te gaan leggen dat ze maar één voorgerecht (een selectie van drie kleintjes) en één toetje (en kaas) hadden, en twee hoofdgerechten, en een vegetarische optie. (Wat is dat toch voor geks, waarom telt de vega-optie niet mee? Omdat die niet dagelijks wisselt? Ik kom toch niet elke dag...)
De enige keus die je hebt is dus hoeveel gangen je wil.

Als eerste kregen we goed brood met boter, mojo verde (die was echt superlekker), olijven, kaasstengels en een niet-vega versnapering.

Vooraf drie gerechtjes: aubergine-currysoep: goed pittig, stevig van smaak (ik kon de aubergine niet vinden, maar dat was niet storend), een saladetje van gare paprikareepjes en mozzarella en de vega-aanpassing van een vishapje: bruschetta met geitenkaas en (van die waanzinnig stomme) balsamicostroop.

Daarna kregen Selly en ik een 'pasteitje' dat ik een als 'superflap' had verkocht, met daarin een mengsel van spinazie, iets champignonnerigs en lekkere kaas. De flap rustte op gebakken champgnons, zoals de aarde rust op schildpadden (die dan weer op een olifant staan, maar dit was een vegetarisch gerecht, dus er zat geen olifant in). Met lekkere aardappelpuree. En weer van die stomme balsamicostroopstrepen. Erg lekker, en ook best wel veel.

Ik was de enige die nog zin had in een toetje (dat was niet gek, want ik was ook de enige die jarig was) en dat was ananascheesecake (die gelukkig niet naar ananas smaakte, want ik hou eigenlijk niet van ananas) met een leuke pittige gemberkoekjesbodem en ernaast een bol chocoladesorbet (dat heb ik zelf een paar keer geprobeerd, maar dat mislukt altijd, maar hier dus niet.)

Erbij lekker appelsap en kraanwater.

Ik vond de ober op een onbeholpen manier aardig; L vond hem irritant. Nou ja, dat was ook wel een beetje zo, maar goed, ik zou zelf ook een beroerde ober zijn, en deze was een stuk minder raar dan ik zou zijn. En hij bedoelde het prima, en het was ook allemaal erg lekker en we zaten ook erg lekker. Ik was helemaal verbaasd dat het al elf uur was toen ik thuiskwam.
This is between me and the vegetable!

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Amsterdam
« Reactie #448 Gepost op: 19 juli 2013, 14:12:51 »
We zaten buiten, aan de Planciusstraat, de saaiste straat van Amsterdam (tenminste, dat vindt L; ik vind dat de Wibautstraat die eer verdient)
Even off topic, AT5 heeft, als ik me goed herinner, ooit verkiezingen voor de saaiste straat van Amsterdam georganiseerd. De Blankenstraat won toen, omdat zelfs de pitbulls er toen gapend rondliepen. Ik heb dit onthouden omdat ik toen in die straat woonde, maar mijn herinnnering kan na ongeveer twintig jaar echt wel vervormd zijn.

ik was ook de enige die jarig was
Gefeliciteerd.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Amsterdam
« Reactie #449 Gepost op: 29 juli 2013, 08:34:00 »
Wij aten gisteren bij Dwars. Niet al te groot, leuk ingericht, linnen op tafel en een klein terras. En, en dat vond L erg aantrekkelijk, bij elk gerecht een biersuggestie op het menu.

Er kwam huisgebakken speltbrood met gedroogde tomaatjes, met ongezouten boter en Italiaanse olie die demonstratief uit een grote fles in een kommetje geschonken werd, maar naar niets smaakte. En lekker appelsap, en, heel aardig vond ik dat, kraanwater met een blaadje munt.

De kaart is klein en voor vega's niet zo spannend: de groentetaartjes waren op (van die vier niet-vega voorgerechten was er ook een niet (wegens niet in het seizoen, maar waarom stond het dan op de kaart?) en van een ander was er nog maar één portie). De daarmee overgebleven optie waren gebakken champignons. Dat leek me niet zo spannend, dus ik wilde alleen een hoofdgerecht, en dan daarna kaas én een toetje.

Het enige vega hoofdgerecht was bietenrisotto met geitenkaas. Niet spannend, ook niet veel, wel heel erg lekker. Zo rood kleurt mijn bietenrisotto nooit. Wat ernaast lag was een beetje jammer: een vrij wilde bos rucola, nauwelijks aangemaakt (misschien met dezelfde olie als bij het brood?) en met een hand pijnboompitten. Niet alleen buitengewoon onorigineel, maar ook niet zo lekker. En wat ik daar vooral jammer aan vond: naast L's tahoevervanger lagen wat knapperige worteltjes, bloemkool, courgette en radijsjes. Niet zo veel, maar wel in het seizoen en met zorg klaargemaakt. Net als de gebakken aardappeltjes, die duidelijk echt uit een pan (en niet uit de frituur) kwamen. Die zorg miste ik aan mijn kant van de tafel.

Daarna bestelde ik een kaasplankje, maar dat bleken ze niet te hebben. Het was er niet, of niet meer, dat werd niet helemaal duidelijk. Dat vond ik niet alleen jammer (ze afficheren zich met streekproducten, duurzaam en zoveel mogelijk biologisch, dus ik verwachtte nogal wat van de kaas) en onbegrijpelijk, maar het schopte ook mijn snode plan in duigen (en ik had nog best trek). Ik overwoog heel even dan alsnog een voorgerecht te bestellen, maar dat vond ik ook weer zo wat, dus dan maar meteen naar het toetje: een grand dessert.

Dat was goed! Panna cotta met kardemom en sinaasappelgelei (gelukkig houdt L wel van kardemom), een stukje mierzoete aardbeienkwarktaart, een bolletje goeie, donkere chocolademousse, een mini-crème-brulée, met een wel érg dun caramelkorstje en superlekkere basilicumlimoenmousse. Het enige wat miste was iets  op te kauwen, hier had op zijn minst een koekje ofzo bijgemoeten.

En een kopje thee, dat miste er ook. Ik vroeg om thee, de serveerster vroeg wat voor thee, ik vroeg om zwarte thee. Ze begon wat dingen op te noemen, waaronder earl grey, dus die koos ik. Ik kreeg een glas heet water, een weckpotje losse thee, zo'n knijpzeefje en een stroopwafeltje. Maar toen de thee een tijdje had getrokken kreeg ik het vermoeden dat het groene thee was. Ik vroeg aan de serveerster of het echt zwarte thee was, en dat wist ze niet zeker. Ik inmiddels wel, en ze bood aan het om te wisselen, dus ik vroeg wat ze dan wel aan zwarte thee had. Ja, nou, dat wist ze eigenlijk niet, alles kwam van dezelfde leverancier, en het zag er allemaal ongeveer zo uit. En ze zei nog wat dingen, die samengevat betekenden 'ik heb geen idee wat het verschil tussen groene en zwarte thee is, en ik ga ook geen hulp vragen'.
Gek genoeg wist ze dan wel weer echt iets van bier. Maar ja, ik lust geen bier...

Nou ja, toen dronk ik thuis nog wat thee. En at ik nog een nectarine. Met een kloddertje yoghurt en een lange vinger.

Al met al vond ik het er best leuk, maar meer voor mensen die van vlees en bier houden dan voor mensen die van groente en thee houden.
« Laatst bewerkt op: 29 juli 2013, 09:04:49 door Maartje! »
This is between me and the vegetable!

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re:Amsterdam
« Reactie #450 Gepost op: 29 juli 2013, 17:26:38 »
Nou, Maartje, het lijkt alsof je jezelf er dapper doorheen hebt gesleept! Ik had, vermoed ik, wel wat onenigheid geschopt na zoveel mislukkingen. Volgende keer gewoon weer naar PS of zo?
Groetjes, Antje

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Amsterdam
« Reactie #451 Gepost op: 29 juli 2013, 21:53:44 »
Over onenigheid gesproken, Ram's Roti West doet niet aan service als je bestelt kennelijk. Jarenlang prima gegeten en afgehaald, maar bij de eerste keer bestellen ging het mis. Bestelling incompleet, bepaalde onderdelen koud en taai en de roti speciaal bleek maar een halve bak te vullen ondanks op het menu aangegeven dat het een extra grote portie was. Gebeld en dan gaan ze navragen in de keuken hoe het mis heeft kunnen gaan. Daar bel ik natuurlijk niet voor hè, maar verder dan een 'nou de volgende keer letten we erop' komen ze niet. Dat was dus de eerste en de laatste keer, want ik vind het onbeschoft om te zeggen dat je niet mag zeuren over missende onderdelen omdat je de hoofdmoot wel (in te kleine portie nota bene) hebt gehad.

Mt. Everest (Noord) en Himalayan Kitchen (Ten Catemarkt) kunnen het Nepalese gemis van Sherpa niet opvangen helaas. Aardige mensen, maar ik ben te verwend geworden op dit gebied helaas.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #452 Gepost op: 30 juli 2013, 09:05:36 »
Hé is Sherpa opgeheven?
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Amsterdam
« Reactie #453 Gepost op: 30 juli 2013, 09:14:40 »
Nou, Maartje, het lijkt alsof je jezelf er dapper doorheen hebt gesleept! Ik had, vermoed ik, wel wat onenigheid geschopt na zoveel mislukkingen. Volgende keer gewoon weer naar PS of zo?
Nou ja, het was dus allemaal niet echt slecht (nou ja, dat gedoe met die thee wel, en dat er geen kaas was ook eigenlijk wel, maar ja, daar valt zo weinig aan te eisen (ik zag later dat er een jongen naar de supermarkt ging om nog wat champignons te kopen; je wil toch niet dat ze dat met je kaasplankje doen...)) en L zat wel echt lekker en blij te eten.
En toen we weggingen verontschuldigde de serveerster zich nog voor de drukte, er was iemand uit de bediening ziek geworden. Alsof dat het probleem was...
This is between me and the vegetable!

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Amsterdam
« Reactie #454 Gepost op: 30 juli 2013, 09:51:46 »
Hé is Sherpa opgeheven?

Een medefan waarschuwde me, ze stond voor een dichte deur omdat het pand gesloten was na controle oid. Ben al een tijdje niet meer in de buurt geweest, maar die hele rij gebouwen werd afgebroken en weer opnieuw opgebouwd. Ik weet niet hoe het er nu voor staat, of ze terug komen. Ik heb niet eens afscheid kunnen nemen  :(
Wel zijn er steeds meer restaurants die ook Nepalese dingen op het menu hebben staan. Het lijkt wel een trend, volgens mij nu iets van 10 ofzo.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #455 Gepost op: 30 juli 2013, 10:06:36 »
Hé is Sherpa opgeheven?

Een medefan waarschuwde me, ze stond voor een dichte deur omdat het pand gesloten was na controle oid. Ben al een tijdje niet meer in de buurt geweest, maar die hele rij gebouwen werd afgebroken en weer opnieuw opgebouwd. Ik weet niet hoe het er nu voor staat, of ze terug komen. Ik heb niet eens afscheid kunnen nemen  :(
Wel zijn er steeds meer restaurants die ook Nepalese dingen op het menu hebben staan. Het lijkt wel een trend, volgens mij nu iets van 10 ofzo.

Jammer!
Ik haal ze even uit de restogids.
Er is ook een relatief nieuwe Tibetaan in de Haarlemmerstraat, maar ben daar nog niet geweest (en het is dus geen Nepalees).
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Amsterdam
« Reactie #456 Gepost op: 30 juli 2013, 10:10:22 »
Als er maar één Tibetaan in de Haarlemmerstraat, dan zit die er volgens mij al jaren.
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #457 Gepost op: 30 juli 2013, 10:17:31 »
Ik bedoel Snow Lion, vanaf CS redelijk aan het begin rechts.
Ik dacht dat die vrij nieuw was (een jaar of 2, 3 oud)?
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Amsterdam
« Reactie #458 Gepost op: 30 juli 2013, 10:33:39 »
O, zo nieuw ;)
This is between me and the vegetable!

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Amsterdam
« Reactie #459 Gepost op: 30 juli 2013, 14:30:44 »
Snowlion zit er echt al een tijdje, ook nog niet geweest overigens. Hoorde van 1 iemand dat die beter is dan Tibet op de Wallen, maar dat is ook alweer een paar jaar terug. Op de Regulierdwarsstraat zit er een echt nieuwe, Norling.

Ook gespot: Lemar, Afghaans restaurant met diverse vegetarische opties. Dat had A. als bezorgdiner gekozen op zijn verjaardag (uit eten ging niet), maar die avond bezorgde ze helaas niet. Maar deze gaat wel op de te-doenlijst.

Sin chile, no tiene chiste!