Vegatopia Forum

Amsterdam

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #420 Gepost op: 15 februari 2013, 20:11:59 »
Hihi, blijkbaar is de mening van Selly sinds 23 april 2005 veranderd. ;)

Klopt helemaal, anders had ik hem natuurlijk niet aan Greet aanbevolen  :) O.a.

Ik at nog wat van de sambal boontjes van mn tafelgenoot en die waren megalekker.

en diverse posts erna, waarin ik ook zeg dat ik het er lekker vindt, die Maartje aanhaalt is uit 2005, dat is 8 jaar terug! Toen was ik ook niet zo enthousiast, maar ze zijn echt veel beter geworden zeker voor de prijzen die ze rekenen  :) Veel eten erg goed op smaak en ook echt lekker pittig als je een pittig gerecht kiest.
,,,,فلافل

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Amsterdam
« Reactie #421 Gepost op: 15 februari 2013, 20:22:52 »
Winkeltip voor Greet: de kattenspeciaalzaak http://www.4cats.nu/ . Is een minuut of vijf lopen vanaf het hotel: loop naar Het Waterlooplein, richting markt, en dan rechts van de stalletjes.

Hier bij de A dus.

Jaaaa, daar kwamen we langs, en er natuurlijk binnen geweest.  :)
Vandaag ver gestapt, lekker gegeten op de markt, en in kadijk. Nu dus een rustig cafeetje vinden. Voor mensen die in de buurt zitten: zoek het Vlaams koppel dat in koosje, het gezellig cafeetje hier om de hoek zit  ;)

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Amsterdam
« Reactie #422 Gepost op: 16 februari 2013, 09:58:13 »
Kantjil en de Tijger werd door een Indocollega als hondenvoer aangemerkt, die heb ik nog niet zelf uitgeprobeerd. Blue Pepper heb ik goede dingen over gehoord, maar dat is niet een budgetoptie. In het centrum bij de Overtoom/Bilderdijk zit Ikan Mas, een afhaaltokootje, die de favo is van Joop Braakhekke. De snacks zijn wat vet, maar het is wel het allerlekkerste maiskoekje dat ik ooit heb geproefd. De kentang is een aardappelkoekje, ook lekker.
Bojo vind ik wel ok, maar niet echt briljant-ik-rijd-om. Betawi vind ik lekkerder, maar dat is inderdaad wel uit de buurt. Ben je toch in die hoek, op de Jan Evertsenstraat (zijstraat Admiraal de Ruyterweg) heb je de biosnackbar, Ram's Roti (lekkere roti met aubergine en de goegeri (kikkererwten) zijn ook erg lekker) en Wanica. Die laatste is echt budget en was vroeger echt heel erg lekker, nu gewoon een goede deal. Er zit ook een Indotokootje, die ook wel ok is. Op de hoek zit een Indiaas/Pakistaans afhaal waar je ook wat aan de 'bar' kan eten. Hun eten dal makhni vind ik erg lekker.

Als je vanavond op de Nieuwmarkt bent moet je even zwaaien ;)
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #423 Gepost op: 16 februari 2013, 11:44:31 »
In het centrum bij de Overtoom/Bilderdijk zit Ikan Mas, een afhaaltokootje, die de favo is van Joop Braakhekke. De snacks zijn wat vet, maar het is wel het allerlekkerste maiskoekje dat ik ooit heb geproefd. De kentang is een aardappelkoekje, ook lekker.

Ik vind het jammer dat je er niet kunt zitten. Dat maiskoekje ga ik dan ook maar eens proeven.

Sama Sebo (pc hooft) is ook niet verkeerd, maar het personeel is wat raar (maar dat geldt voor Betawi ook).
,,,,فلافل

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Amsterdam
« Reactie #424 Gepost op: 17 februari 2013, 13:46:25 »
Vreemd, maar wel vriendelijk bij Betawi inderdaad.

Bij Ikan Mas heb je wel een bankje buiten en in de winter snoep ik het maiskoekje ook weleens zittend in de vensterbank lekker binnen op.

Gister hadden we wat te vieren en het werd Mexicaans bier met botanas bij Los Pilones op de Nieuwmarkt. Michelado los pilones is een soort bloody Mary maar dan met bier. Erbij een tostada vegetariano, krokante tortilla met bonen, groenten, kaas en crema en quesedilla's met poblano's. Lekker!
Sin chile, no tiene chiste!

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Amsterdam
« Reactie #425 Gepost op: 17 februari 2013, 14:49:43 »
Eventjes verslagje maken...

De eerste dag aten we op de middag ergens in een bruin kroegje een bolletje met kaas. We waren vooral blij dat we uit de sneeuw waren, lekker warm binnen. Man, wat was het slecht weer. Niet dat het zo extreem koud was, maar wel heel winderig en de sneeuw blies recht je ogen in, waardoor je moeilijk kon zien. We hebben een beetje rondgewandeld, en hebben een bootje op de gracht genomen. Lekker touristisch, maar wandelen was echt niet te doen.
Anyways, we aten 's avonds dus in meneer nilsson, we liepen er langs en het sprak ons aan. Zeer beperkte kaart, 3 voor en hoofdgerechten waarvan 1 vega, en een boel tapa's. We namen enkele tapa's bij het voorgerecht, er waren pompoenpoffertjes met blauwe kaas en noten. Die waren overheerlijk. Ik ga een recept zoeken om iets vergelijkbaars te fabriceren. De patatas bravas waren ok, alleen, ik dacht dat dat pittige tomatensaus moest zijn, maar het was met tartaar en een zachte rode salsa. Bijde ok, maar niet bijzonder.

Het hoofdgerecht was een bord vol dingetjes. Ze waren allemaal zelfgemaakt, en ook allemaal erg lekker. Maar eerlijk gezegt, ze pasten niet bij elkaar, dat was wel wat jammer. Fijne bediening ook.
Raar dingetje ook: je kan een 5 bonnen kopen voor 10 euro, en daar krijg je dan het tweede hoofdgerecht gratig mee, of 25% korting op de tapa's. Als er iemand nog 3 stuks van wilt, roep maar, dan stuur ik ze op.

Dag 2 aten we na een zwaar ontbijt op de markt (welke weet ik niet. Ik kan mij moeilijk oriënteren)  zeer lekkere vietnamese loempia aan een kraampje. Het weer was gelukkig beter.
's avonds dus naar kadijk. Heel vriendelijke mensen, leuke kat, een lekker glaasje rosé, en een gigantisch bord eten. Goed dat ik veel honger had, anders had ik het niet opgekregen. Nu heb ik enkel wat rijst laten liggen... Allemaal heel zwaar, wel.

Dag 3 naar artis.
's avonds eerst onze spulletjes even in de auto zetten, die stond aan het bos en lommerplein. Daar wat rondgewandeld, en binnen gegaan bij frezya. We waren de enige mensen die er zaten die van niet-Turkse origine waren, denk ik. Grappig. Ik wilde een broodje falafel, maar wou er ook nog een voorgerechtje bij, de aubergine met groene peper en yoghurtsaus. Ik dacht dat het zo een tapa-achtige dingen waren. Maar de meneer snapte het niet dadelijk. En toen hij het eindelijk doorhad, bleek het op te zijn. Geen zin om het verder uit te leggen.
We kregen eerst een mandje met lekker brood, en 3 sausjes (pikant, look en iets zoetig). Daarna een lekker broodje falafel, op hetzelfde leuke brood. F. had een schotel, ik stal van hem een paar middelmatige frietjes, en een grote, lekkere maar hete gegrilde groene peper. Het slaatje dat hij erbij kreeg, zag er verder ook lekker uit.
We namen het dessert van het huis, met een glas muntthee bij. We kregen eerst het dessert, baklava, nog zo een zoet gebakje, een paar bolletjes ijs, wat fruit en slagroom. Alles overgoten met discospikkels. Hilarisch, maar ik snap niet zo goed wat ze erbij kwamen zoeken :) De muntthee, die ik graag drink in combinatie met baklave, bleef maar weg. Na meer dan 5 minuten nog eens gevraagd, met nog een extra cola bij. Bleef weer uit. Nog eens gevraagd. Weer niet. Ondertussen was het dessert zo goed als op, ik had enkel nog wat baklava laten liggen. Die was trouwens lekker. Ondertussen zien we dus al een hele tijd de ober allerlei dingen doen, onder andere bestek achter de toog in bakken leggen, rustig rondwandelen om tafels te checken... En er staat al een hele tijd een muntthee en een cola op de toog. Toen we het daarna nog eens voor de vierde keer vroegen, kwamen ze er net mee aan. Bijna 20 minuten nadat we het gevraagd hadden. Ik weet niet of het een misverstand was, maar het was niet zo aangenaam. Erna kwam ook geen sorry ofzo, of een uitleg. Gewoon afstandelijke vriendelijkheid. Ik had nogal slecht geslapen die nacht, en mijn gezicht stond op onweer, vrees ik, want op het einde toen we naar buiten wandelden, kwam de hoofdober vragen of het toch allemaal een beetje gesmaakt had.
Je kan er ook eten afhalen, er liggen in de vitrine allerlei dingen die er erg goed uitzagen, achteraf had ik een beetje spijt dat ik geen voorgerecht nam, maar voor het dessert ben gegaan.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.457
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Amsterdam
« Reactie #426 Gepost op: 22 februari 2013, 21:25:02 »
Nou kijk, net op het moment dat er hier over Kantjil en de Tijger wordt gebabbeld, heb ik er toevallig net ook gegeten (bedrijfsetentje tijdens projectbespreking in Amsterdam). Gezellige atmosfeer, goed bezocht maar niet al te lawaaierig, attent personeel. Het voorafje kwam snel (een loempia en een soort groentesamosa), gevolgd door een lading schalen met rijst, nasi, noedels, sajoer lodeh, een soort gado gado, omelet, gekookt ei in pikante saus en het een en ander aan vleesdingetjes. Jammer genoeg hadden ze er geen tempehgerechtje bij gedaan, maar er was voldoende keus voor de vegetariër in het gezelschap (moi).

Op zich waren alle gerechten prima in te nemen, maar alles een beetje saai, laf. De sambal, waar ik toch maar naar vroeg, was echt nodig om de smaak op te peppen. Het smaakcontrast ontbrak. Tenminste, dat vond ik - mijn collega's die de Indonesische keuken nog niet kenden (alle minus twee) vonden het erg spannend, origineel en lekker.

Een paar jaar geleden was ik wel erg te spreken over de zeer gevarieerde vegetarische rijsttafel van Indrapura (Rembrandtplein).
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2013, 00:50:04 door Eelco »
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #427 Gepost op: 22 februari 2013, 22:12:23 »
Op zich waren alle gerechten prima in te nemen, maar alles een beetje saai, laf. De sambal, waar ik toch maar naar vroeg, was echt nodig om de smaak op te peppen. Het smaakcontrast ontbrak.

Gek, de laatste keren dat ik er at, was het flink spicy. Maar ik kan me ook voorstellen dat ze voor een groep vlakkere smaken doen.
Fijn dat het goed ging met het vega-eten!  :)
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #428 Gepost op: 02 maart 2013, 22:05:34 »
Ik lunchte vandaag bij Gartine. Dat is toch wel de fijnste lunchzaak van Amsterdam. Omdat ik afgelopen donderdag pas wist dat ik vandaag ging lunchen, belde ik donderdag om te reserveren, maar ze waren al helemaal vol, behalve de inlooptafels die ze ook blijken te hebben, maar die kun je dus niet reserveren.

Vandaag dus op de bonnefooi er heen. We konden 5 minuten wachten en hadden toen een tafeltje. Ik nam brood van Hartog met geitenkaas en een preicreme. Dat was lekker! Het brood was toch anders dan het brood van Hartog dat ik er normaal koop, en lekker getoast, de geitenkaas heel erg lekker en de preicreme ook. Ik dronk er warme appelsap bij en dat was ook al heel lekke. En het zijn aardige mensen hier. Mijn twee tafelgenoten waren ook enthousiast.


,,,,فلافل

Offline neleH

  • *****
  • 1.736
  • Geslacht: Vrouw
Re:Amsterdam
« Reactie #429 Gepost op: 11 april 2013, 10:07:25 »
Hoi!

Volgende week ben ik in Amsterdam en 'moet' ongeveer 2 uurtjes alleen overbruggen (èn eten) in die tijd.
Daarna ga ik naar het Ziggodome.

Jullie weten vast wel een superleuk restaurantje/ eetcafé met knusse hoekjes, zodat ik niet in mn eentje tegen een wit damasten tafellaken aan zit te koekeloeren, maar lekker een boekje kan lezen en ondertussen kan kiezen uit een aantal vegetarische opties van de kaart (liefst een volledig vegetarisch restaurant).

Waar moet ik zijn?

(ik kom aan per trein vanuit Den Bosch en ga ook per OV naar het Ziggodome, dus het hoeft niet perse in het centrum te zijn)

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #430 Gepost op: 11 april 2013, 10:25:13 »
Is het dan niet handiger in Utrecht wat te eten?
De Ziggodome ligt in Amsterdam Zuid-oost, en dat is net zover van Utrecht als vanaf centrum Amsterdam.
Bv bij cafe Belgie aan de Oudegracht. Niet helemaal vega, maar wel leuke vegaopties, niet te duur, relaxte cafesfeer.

Daar in de buurt bij Ziggodome is niet heel veel oke's, Toko de Poort verkoopt fantastische Indiase roti, maar je kunt er niet zitten dus daar heb je niks aan. Ik at er laatst bij Vanns, dat is een eetcafe met 1 vegaoptie en daarnaast een lekkere geitenkaassalade met frietjes, maar meer bedoeld voor groepjes (hoewel ze je er ook in je eentje zullen verwelkomen).

Centrum Amsterdam (Check wel even hoe laat het diner start, bij sommigen pas om 18 u en ik weet niet hoe laat je in Ziggodome moet zijn):
- eventueel Eat at Jo's (in de Melkweg) maar dat is bij het Leidseplein, dus niet extreem handig qua locatie, maar wel te doen.
- afhankelijk van dag en tijdstip (de warme hap hebben ze op sommige dagen alleen tot 18 u) Latei op de Zeedijk, paar minuten lopen vanaf centraal station. Ze serveren nu vega gado gado als optie.
- Rosereijn, max 15 minuten lopen vanaf Amsterdam centraal, 3 vegaopties, Haarlemmerdijk, leuke cafesfeer.
- eventueel de Bolhoed, iets verder lopen vanaf Amsterdam CS op Prinsengracht, wel helemaal vega, meningen wisselen.
- tot moes, Prins Hendrikkade, 10 minuten lopen vanaf CS, aardige lui, 2 vegaopties + vega maaltijdsalade vaak ook (tenzij je op maandag bent: dan alles 100% vega), maar ook vega hapjes bv vega bitterballen, lekkere perencider ook, mag je zeker zitten zolang je wil.
- Cafe Kadijk, 15 minuten lopen vanaf centraal station, lekkere Indische opties in cafe sfeer.
,,,,فلافل

Offline neleH

  • *****
  • 1.736
  • Geslacht: Vrouw
Re:Amsterdam
« Reactie #431 Gepost op: 11 april 2013, 11:39:50 »
Bedankt voor je snelle reactie!

Utrecht: hmm, ja, dat is ook nog een idee. Maar voor mijn gevoel moet je dan eerst heel Hoog Catherijne doorsjouwen en dat is eigenlijk niet logisch als je opstapt in Den Bosch en in Amsterdam Bijlmer uitstapt.

Ik weet ook niet precies hoe lang ik de tijd heb, het is allemaal nog vaag (werkafspraak, geen idee tot hoe lang dat duurt). Het concert begint denk ik rond 20.00 maar ik moet er natuurlijk nog wel eerst naartoe.

Tot moes zag er super uit, maar helaas lunch tot 17.00 en diner vanaf 18.00 en ik verwacht dat ik precies daar tussenin wil eten :-).
Maar wel leuk om te onthouden voor een andere keer.

Voor de vega Amsterdammers: vrijdag is er ook van Viva las Vega's een 'all you can eat' diner. Zie de website. Begint op 19.00.

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #432 Gepost op: 12 mei 2013, 12:31:35 »
Ik at van de week met Maartje! bij Yokiyo in Amsterdam, een Koreaan. Lekker!
We zaten beneden, waar je aan grote tafels zit en moet aanschuiven. Maar toen we aankwamen was het nog lekker rustig.
We namen vooraf om te delen Tofu Ssam (slablaadjes met tofu met zoetzure groenten en een sausje, lekker), gefrituurde mandu (een soort dumpling) die bijzonder lekker waren en een pannenkoekje met groenten, dit waren ook meteen alle vega voorgerechten van de kaart.

Als hoofdgerecht namen we allebei de 'veggie plate', het enige vega hoofdgerecht: erg lekkere gemengde groenten waaronder super paddenstoelen en tofu, allemaal van de barbecue. Erbij grote slabladeren, waar we de groenten in moesten rollen, en bijgerechten van groenten: taugé, spinazie, pastinaak en nog wat. De kimchee was niet veggie, daar kregen we die aardpeer voor in de plaats. En twee pittige sausjes. Niet heel scherp, wel lekker.

Toe namen we een misopeer met sesamijs, die peer was echt lekker en pittige fruitsalade. Erbij dronken we maisthee en later koffie (ik) en huisgemaakte ijsthee (Maartje).
We rekenden 35 euro pp af. De bediening was bijzonder vriendelijk en snel.

Echt een leuke zaak.
,,,,فلافل

Offline Sam

  • ******
  • 7.109
Re:Amsterdam
« Reactie #433 Gepost op: 31 mei 2013, 16:45:54 »
Vraagje voor de ervaren Amsterdam eters: Als jullie buitenlanders mee uit eten moesten nemen in Amsterdam, waar zouden jullie dan naar toe gaan? Liefst iets wat wel een nederlandse/indonesische achtergrond heeft en wat je niet zo snel in het buitenland vindt. Mag iets luxer zijn,  in het centrum. De gasten zijn een typische vleeseter en een alleseter, en natuurlijk moet er ook iets vegetarisch te krijgen zijn maar dat heeft niet de prioriteit. Alle tips welkom!
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Amsterdam
« Reactie #434 Gepost op: 31 mei 2013, 17:08:23 »
Had je de postings van 13 februari en volgend al gelezen?

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Amsterdam
« Reactie #435 Gepost op: 31 mei 2013, 19:00:56 »
Niet chique, wel leuk: Restaurant Moeders op de Rozengracht. Je kan Hollandse gerechten in een soort rijsttafel laten serveren. Het hangt er vol met foto's van moeders en het serviesgoed en bestek zijn bij elkaar geraapt, dus het is een soort huiskamersfeer.

Wat meer upscale: Indonesisch Restaurant Blue Pepper op de Nassaukade. Wel echt reserveren, hoe ruimer van tevoren hoe beter (althans ik ben er een beetje uit, maar vroegah was dit erg wel echt nodig. Misschien nu nog?)...

De Bierfabriek op het Rokin. Hip tussen de bierketels met doppinda's en bitterballen die ook in diverse vegavarianten verkrijgbaar zijn.

Selly is een van de mensen die ik altijd positief hoor over Indisch eten bijKadijk. Misschien iets uit de richting van het echte centrum?
« Laatst bewerkt op: 31 mei 2013, 19:06:43 door Bast »
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #436 Gepost op: 31 mei 2013, 22:27:49 »
Kadijk zou ik niet doen voor wat formeler en uitgebreider eten, is toch meer cafésfeer.

- Zeker De Kas (is niet centrum, maar met taxi en tram goed te bereiken, zeer gewaardeerd door buitenlanders en Nederlanders, lokale groenten)
- Bordewijk (Frans maar toch ook met Hollandse ingrediënten, erg goed, goede bediening (is altijd lastig in A'dam) en goede prijskwaliteitverhouding van het vaste menu, geef door dat er een vega is, hoewel er niet vega standaard op de kaart staat, is dit wel 1 van mijn favoriete restaurants in Amsterdam)
(Normaal gezien de Witte Uyl, maar er gaan geruchten dat ze gesloten zijn, hun site meldt alleen dat ze deze maand dicht zijn, bel ze anders even)
- Misschien Hemelse Modder
- Greetje (Nederlands maar goed, althans, ik ben er al lang niet meer geweest, maar het was altijd goed, de kaart ziet er nog steeds goed uit, maar ik weet niet hoe recent die is, vraag dat even na als je er interesse in hebt).
- Vermeer (bestel het Seizoensmenu en geef door dat er een vega is), mogelijk net een tikje té sjiek denk ik.
- Anna (ken dit zelf niet, maar denk dat het zo maar goed voor jullie kan zijn)
- Aan de Amstel (ook meer Frans, toch Hollandse tint, erg goed, goede bediening ook)
- Eventueel Bolenius (Zuidas dus niet centrum, wel loopafstand station Zuid, kookt met lokale groenten, wel kreeft ook op de kaart, zelf nog niet geweest, hoor wel goed verhalen, misschien net wat te sjiek)

Bij Blue Pepper ben ik al lang niet meer geweest, de keer dat ik er was vond ik het erg goed, met zowel traditioneel als modern Indonesisch. Niet iets de je vlug in het buiteland ziet. Niet standaard vega op de kaart, maar wel als optie te maken, lijkt me ook een goede suggestie.
Ik vond Tempo Doeloe altijd erg goed en wat sjieker traditioneel Indonesisch, maar ben er al jaren niet geweest, en de kritieken op Iens zijn niet altijd mals, toch is dit met Blue Pepper denk ik de beste wat sjiekere Indonesische optie. Blauw vind ik zelf wat te groot voor een wat sjieker diner met maar 3 personen.

,,,,فلافل

Offline Sam

  • ******
  • 7.109
Re:Amsterdam
« Reactie #437 Gepost op: 01 juni 2013, 19:15:22 »
Had je de postings van 13 februari en volgend al gelezen?
Tuurlijk Poek, maar ik hoor graag specifieke aanbevelingen en was benieuwd naar eventueel andere tips. En die kwamen er! :-)

Bast en Selly, bedankt voor de tips. Bierfabriek is misschien ook leuk om voor het eten wat te drinken. Ik ga even alle websites af!
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline jol

  • *****
  • 2.653
Re:Amsterdam
« Reactie #438 Gepost op: 02 juni 2013, 00:00:11 »
Ik weet niet of dit antwoord nog op tijd komt maar de vegetarische rijsttafel van Tempo Doeloe in de Utrechtse straat is echt heel lekker.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Amsterdam
« Reactie #439 Gepost op: 12 juni 2013, 10:21:44 »
Ken je http://www.maritshuiskamerrestaurant.nl/ al M. ? In Oost nog wel! Helaas staat er geen menu online, maar ik neem aan dat ze ook veganistische opties hebben.