Vegatopia Forum

Amsterdam

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #400 Gepost op: 25 november 2012, 13:00:50 »
Ik at gisteren bij de Serre in Amsterdam (in het Okura). Eerst dronken we een cocktail in de bar op de 23ste (het is daar erg druk op een zaterdagavond om half 7): een komkommermartini die niet in een martiniglas kwam (terwijl dat de halve lol is van een martini nemen) en nogal sterk was, maar wel oké, en we kregen er Japanse zoutjes bij.
Daarna naar beneden. De ober zei meteen dat er 'een vega' bij moest zijn, en bleef ook steeds bij dat 'vega' zoals: 'het menu voor de vega is..'. Dat was wat vreemd, maar niet erg. Hij vroeg ook of ik vegetarisch of veganistisch wilde eten, dat was wel mooi. Een andere ober was niet heel goed te verstaan, maar ze wilden alles wel graag uitleggen en waren allemaal jong, maar wel prima.

Op tafel stond een soort papadum, maar toen ik er een hap van nam leek me dat het iets was waar ook bacon doorzat. Maar misschien was dat wel niet zo, er zat naast 'de vega' ook nog iemand aan tafel die geen varkensvlees at, maar we hadden natuurlijk ook even kunnen vragen wat die papadum was. En er kwam redelijk brood (2 soorten) met boter en olijfolie op tafel.
Vooraf kreeg ik een salade met 'structuren van pompoen', met een heel lekkere pompoenpuree, allerlei slablaadjes, het geheel zag er erg mooi uit en ik vond het ook lekker.
Daarna als hoofd iets met knolselderij en canneloni, die canneloni bleken ter grootte van een penne en kwamen met z'n drieen, maar ik heb het niet zo op canneloni, dus ik vond het wel best dat dat geen groot onderdeel van het gerecht was (ze waren ook gevuld met iets dat geen smaak had), maar de rest was wel allemaal erg lekker, er zat een idioot lekkere saus bij het gerecht, heel veel, die naar aardappelgratin smaakte, en er zat gefrituurde lotuswortel bij, prima en ook dit gerecht zag er mooi uit.

De porties hier zijn klein, ik had wel genoeg aan deze 2 gangen, maar mijn tafelgenoten niet, die namen nog een dessert, maar zaten daarna nog niet erg vol. Het is raar dat ze de hoofdgerechten niet groter maken, of de mogelijkheid geven bijgerechten te bestellen. We rekenden 60 euro de man af (met wijn en veel water en fooi erbij) niet zo goedkoop dus.
Ik vond het lekker en toch wel een aanrader, maar kleine porties dus.
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Amsterdam
« Reactie #401 Gepost op: 31 december 2012, 10:21:33 »
Wij hadden iets te vieren, en Bluespoon had een tienmin, dus daar gingen we heen.
Grappig, vroeger zaten daar altijd daklozen koffie te drinken (het is de oude bibliotheek) en nu is het het restaurant van zo'n hippig designhotel. Mooi, donkere ruimte (zwarte vloer, zwart meubilair, zwart plafond) maar zó verlicht dat je eten prima te zien is.

Het restaurant hinkte een beetje op twee gedachten: een serveerster die komt vertellen hoe ze heet (en die geen Nederlands spreekt, wat ik best erg raar vind), maar die wel moeite doet om van rechts te komen. De bediening had allemaal iets anders aan, maar wel duidelijk uit dezelfde ontwerplijn, behalve de sommelier, die echt een vreselijk slecht zittend pak droeg, en ik nam dus aan dag die dame die ik verderop in nogal lompe laarzen ook vande wijn was... (De wijnmensen leken me in zoverre wel erg goed trouwens, L bestelde een glas van iets en toen ging er een fles open, en nog een, en nog een, en toen kwam de serveerster vragen of hij niet iets anders wilde, want ze vonden allen flessen van wat hij gekozen had niet goed genoeg.)

We keken de open keuken in, waar je vooral de indruk kreeg dat het restaurant nog niet zo lang open was, veel onduidelijkheid, getuur op briefjes en als-blikken-konden-doden-blikken. En zicht op steaks met complete ribben eraan, daar moet je zin in hebben.

Vooraf had ik de ijsbergsla met radicchio, truffel en gepocheerd ei. Een mooi torentje, maar het hele idee vean het gerecht ontging me: een plak ijsbergsla van anderhalve centimeter dik, met een nogal zurige dressing, daarop een blad radicchio en daarop een gepocheerd ei en een klodder truffelcrème. Heel mooi, maar zodra ik in het ei sneed donderde de constructie in elkaar en lekte de eidooier en de truffel weg in de zure sla, waar je er weinig meer van proefde. Terwijl het wel erg lekker was, dus dat was best jammer.

Het enige vega-hoofdgerecht was paddenstoelenrisotto, wat ik nogal flauw vind, maak iets spannenders! (een van mijn niet-vegaë tafelgenoten nam deze trouwens wel, het was goede risotto). Ik vroeg dus of er niet iets anders was, en toen zei de ober dat ze de kok kon vragen een vega pasta te maken (nee! Ga je nu een omelet voorstellen, of een kaassoufflé?) en dat hij misschien ook wel bietenrisotto had. Dat leek me al een stuk spannender, en het was inderdaad lekkere risotto, maar het was de kok (net als mijzelf altijd) niet gelukt om de risotto naar biet smakend te krijgen: het was lekkere, niet heel kazige maar wel hartige risotto, met vrij lompe stukken biet erin. Die ik graag kleiner had willen snijden, maar er was geen mes bijgeleverd. Gelukkig kon dat ook met de lepel (uit het echt ontzettend lompe Marcel Wanders-Alessi-bestek).

Daarna wilde ik kaas én een toetje, maar volgens de serveerster was dat veel te veel, dus we deelden met zijn vieren twee kaasplankjes. Ze waren aangekondigd als boerenkaasplanken, er lag dus alleen maar Hollandse kaas op, een oude Goudse, een schapenkaas, Alkmaarse blauwe, een wat saaie Leidse en iets uit de Gelderse Vallei (dat gaf de nodige problemen bij de Amerikaanse serveerster, en was denk ik eenvoudig op te lossen geweest door niet de herkomst maar de naam van de kaas te geven, maar dat deed ze nergens, wat ik überhaupt best suf vind). Het waren, ook als je ze deelde, belachelijk lompe stukken kaas, waar een hand studentenhaver omheen gegooid was en waar erg lekkere abrikozengelei met komijn bij kwam. De kaasdoggiebag waar ik om vroeg kregen we niet, ze mompelde iets over verpakking, maar dat leek me gelul, en dat maakte het extra zonde dat het zo debiel veel kaas was.

Daarna deelden we nog twee toetjes, een erg lekkere soes met caramel en room erin (er waren ook amandelen bij beloofd, maar die zag ik niet) en een chocolademousse. Voor die laatst kreeg je een bordje waar de serveerster uit een grote kom een schep mousse op kledderde, ik begrijp niet waarom dat niet iets mooier geserveerd werd. Er kwam cointreauroom bij die mijn tafelgenoten erg lekker vonden.

Al met al heb ik erg lekker gegeten, maar geen tienmin. Wel goed qua prijs: iets meer dan 200 euro met z'n vieren.
This is between me and the vegetable!

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Amsterdam
« Reactie #402 Gepost op: 31 december 2012, 10:29:19 »
een tienmin,

"De oude openbare bibliotheek op de Prinsengracht heeft een volledige metamorfose ondergaan. Waar eens stoffige Amsterdammers beschutting tegen wind en regen zochten aan de leestafel, trippelen nu hotelpersoneel en keurige gasten door de heftig ingerichte ruimten."

Schrijft die gast altijd zo of had ie zijn dag niet?

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Amsterdam
« Reactie #403 Gepost op: 25 januari 2013, 12:05:47 »
Wij aten gisteren bij Kam Yin, die grote zaak aan de kop van de Warmoesstraat die altijd vol is (en daarom wilde ik er ook een keer eten). De kaart is wat je van een traditionele chin-ind verwacht, alleen dan zonder het ind-gedeelte, en in plaats daarvan is de suri-kaart. Foe jong hai en moksi meti, bruine bonen en koe lo yoek. Er is jammer genoeg niet erg veel vega keuze.

Ik had de vegetarische roti en die was lekker. Veel aardappel, knapperige boontjes, erg potente (en zoute) saus en een lekkere roti-pannenkoek. Heel snel ook, en heel erg goedkoop.
Prima voor een vlugge hap (als je ergens heen moet (of vandaan komt) met de trein bijvoorbeeld).
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #404 Gepost op: 26 januari 2013, 17:23:12 »
Wij aten gisteren bij Kam Yin, die grote zaak aan de kop van de Warmoesstraat die altijd vol is (en daarom wilde ik er ook een keer eten). De kaart is wat je van een traditionele chin-ind verwacht, alleen dan zonder het ind-gedeelte, en in plaats daarvan is de suri-kaart. Foe jong hai en moksi meti, bruine bonen en koe lo yoek. Er is jammer genoeg niet erg veel vega keuze.

Ik had de vegetarische roti en die was lekker. Veel aardappel, knapperige boontjes, erg potente (en zoute) saus en een lekkere roti-pannenkoek. Heel snel ook, en heel erg goedkoop.
Prima voor een vlugge hap (als je ergens heen moet (of vandaan komt) met de trein bijvoorbeeld).

Oeh volgens mij kwam ik daar als student wel eens maar toen was het Ind.gedeelte nog niet afgeschaft. Ze hadden lekkere zoetzure soep (die vooral zoet was), alleen was de saus bij de foeyonghai een ingedikte variant van die soep, dus die gerechten moest je dan niet allebei nemen.
,,,,فلافل

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Amsterdam
« Reactie #405 Gepost op: 11 februari 2013, 11:04:29 »
Wij willen graag een paar dagen Amsterdam bezoeken, liefst ergens in het centrum een hotelletje. Maar de parking is bijna even duur als de kamer. Kan je ergens buiten de stad de auto parkeren, en dan verder met het OV gaan? Is dat aan te raden?

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Amsterdam
« Reactie #406 Gepost op: 11 februari 2013, 11:14:35 »
Ja. Ja.

(klik)
« Laatst bewerkt op: 11 februari 2013, 11:17:10 door Poek »

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Amsterdam
« Reactie #407 Gepost op: 11 februari 2013, 11:41:01 »
Lijkt me inderdaad handig...

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Amsterdam
« Reactie #408 Gepost op: 13 februari 2013, 22:45:57 »
Oke, ik kan door de bomen het bos eventjes niet meer zien. We gaan de volgende 3 dagen naar Amsterdam, en er staan echt heel veel leuke ideetjes hier. We verblijven in een hotelletje vlak over de artis. We gaan het ov nemen naar daar. We dachten aan in Batawi te gaan eten de laatste dag, en dan verder naar huis te rijden. Is dit inderdaad de beste Indonesiër in de buurt? En de moeite om voor om te rijden, of is er iets anders in de buurt dat even fijn is? En kan je daar goed parkeren? Moet je reserveren?

We wilden ook 1 dag iets chiquer eten, ik dacht hierbij aan de witte uyl, klinkt echt lekker, maar dat zit echt een beetje aan de bovenkant van ons budget. Is er ergens een plaats waar je voor ongeveer hetzelfde geld even goed/beter kunt eten?

Verder waren we van plan om wat rond te kijken, naar een sympathieke eetcafé ofzo, maar als jullie tips hebben voor in de buurt, dan houd ik me zeker aanbevolen...

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Amsterdam
« Reactie #409 Gepost op: 14 februari 2013, 09:35:40 »
Café Kadijk zit in de buurt van Artis, daar kun je lekker eten.
http://www.vegatopia.com/smf/index.php/topic,15896.0.html

Verder weet ik het niet zo goed. Wat voor soort eten wil je, afgezien van Indonesisch?
Ik weet niet of Betawi echt de beste is, ik vond het eten daar wel erg lekker maar heb ook heerlijk gegeten bij andere Indonesische restaurants/afhaaltentjes. Toen ik er heen ging was het niet echt druk maar ik weet niet meer of dat in het weekend was of een doordeweekse dag. Parkeren kan denk ik wel maar zal nog steeds best wel wat kosten vrees ik.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Amsterdam
« Reactie #410 Gepost op: 14 februari 2013, 09:47:41 »
Kadijk is ook Indonesisch. En op een leukere plek dan Betawi.

Betawi heeft erg lekker eten, maar het is niet bijzonder gezellig. Of, het is natuurlijk zo gezellig als je het zelf maakt, maar de inrichting is niet je dat. En bovendien is het net echt centraal (maar misschien is dat juist handig, als jullie onderweg naar huis erheen gaan, want het is wel vlak bij de ring).

Qua eetcafé wil ik natuurlijk graag Rosereijn aanraden, maar dat is ook best een end bij Artis vandaan. Die buurt ken ik niet zo goed.
This is between me and the vegetable!

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Amsterdam
« Reactie #411 Gepost op: 14 februari 2013, 10:25:00 »
Qua eetcafé wil ik natuurlijk graag Rosereijn aanraden, maar dat is ook best een end bij Artis vandaan.

Maar als Greet Betawi in de buurt vindt, dan is Rosereijn dat helemaal.

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #412 Gepost op: 14 februari 2013, 11:14:11 »
Ga naar Kadijk voor Indisch. Echt erg lekker. Je kunt erheen lopen.

Witte Uyl rekent 37,50 voor 3 gangen dus ik neem aan dat dat je budget is. Ik ben er jaren terug geweest,  vond het oké, maar zeker niet goedkoop. Maar A'dam is erg duur, dus je betaalt al vlug ergens 37,50. Je moet echt reserveren bij de Uyl.
Kun je je budget met 12 euro oprekken en naar de Kas gaan (lijn 9 vanaf je hotel directe lijn)? De Kas vind ik bijzonderder hoewel daar ik daar ook al een tijdje niet ben geweest.

Ik weet niet wat 3 gangen doen bij Bordewijk (Noordermarkt) ik denk 45 euro, dat is zeker een stuk beter dan de Uyl als ze nog plek hebben (reserveren is daar ook nodig).
Quattro Gatti (achter de Dam) is ook beter dan de Uyl, ook reserveren nodig, zorg dat je stipt om 19 u reserveert want ze zijn vrij traag http://www.quattrogatti.nl/

Eetcafe: je kunt lopen naar de Nieuwmarkt en daar bij Afusion op de Zeedijk eten. Maar dat is geen eetcafe.
Burgermeester zit in de Artisbuurt (gourmetburgers ook vega maar niet gezellig tafelen, tegenover Artis) wel zit de Groene Olifant bij je in de buurt (Sarphatistraat 510). Echt eetcafé, eetcafes serveren wel niet altijd het meest briljante eten, een Aziaat is dan beter.

Ik vind Kantjil en de Tijger op het Spui trouwens ook geen slechte Indonees (en niet duur) en die gaan ook vroeg open, mocht je op tijd weer terug moeten.


 
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Amsterdam
« Reactie #413 Gepost op: 14 februari 2013, 13:06:14 »
Ik vind Kantjil en de Tijger op het Spui trouwens ook geen slechte Indonees (en niet duur)
ik niet.
This is between me and the vegetable!

Re:Amsterdam
« Reactie #414 Gepost op: 14 februari 2013, 14:04:21 »
O leuk! Komt er ook een schaal van Maartje!?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Amsterdam
« Reactie #415 Gepost op: 15 februari 2013, 10:23:14 »
Ja, kadijk lijkt me ook erg leuk! Die gaat er zeker bij zitten.
Misschien ook Roserijen, als we in de buurt uitkomen. We zijn gisteren bij meneer nilsson gaan eten, was best ok. Nu in hotellobby ff nog eet en bekijkideetjes opdoen, het lijkt gelukkig beter weer dan gisteren...  :)

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #416 Gepost op: 15 februari 2013, 11:12:45 »
Ik vind Kantjil en de Tijger op het Spui trouwens ook geen slechte Indonees (en niet duur)
ik niet.

vertel es?
,,,,فلافل

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Amsterdam
« Reactie #417 Gepost op: 15 februari 2013, 12:56:28 »
Winkeltip voor Greet: de kattenspeciaalzaak http://www.4cats.nu/ . Is een minuut of vijf lopen vanaf het hotel: loop naar Het Waterlooplein, richting markt, en dan rechts van de stalletjes.

Hier bij de A dus.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Amsterdam
« Reactie #418 Gepost op: 15 februari 2013, 13:15:35 »
Ik vind Kantjil en de Tijger op het Spui trouwens ook geen slechte Indonees (en niet duur)
ik niet.

vertel es?
ik vind het niet zo spannend, lopendebandeten met matig personeel. Het is makkelijk beter indonesisch eten ge vinden, desnoods bij Bojo. Ik ben trouwens niet de enige die dat vindt:
ik vind het gewone Kantjil restaurant maar zozo. Maar ik wil die to go nog wel eens proberen ja. Ik ben ook nogal verwend met Indonesisch eten, ben er ook meerdere malen in Indonesie geweest.
This is between me and the vegetable!

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re:Amsterdam
« Reactie #419 Gepost op: 15 februari 2013, 19:39:15 »
Hihi, blijkbaar is de mening van Selly sinds 23 april 2005 veranderd. ;)
Groetjes, Antje