Vegatopia Forum

Amsterdam

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Amsterdam
« Reactie #380 Gepost op: 11 maart 2012, 14:59:32 »
Nope. Kom eind volgende week voor 't eerst weer in Amsterdam, laat staan dat er op korte termijn etentjes kunnen. Eetlust begint nu pas weer een beetje op gang te komen en dan eet ik nog misschien de helft wat ik voor heen weg werkte. Maar ik zal eens kijken of er iemand al geweest is. Uncle Wong's naam doet me denken aan een buffetrestaurant in Florida waar we ooit schandalig veel aten. Bill Wong's heette dat. Eerste bezoekje aan Amerika, als een kind in een snoepwinkel. Bijna letterlijk, want ook de desserts zaten er bij inbegrepen. Zelfs bij breakfastbuffets. Ook nog nooit zoveel dikke mensen gezien, die bijvoorbeeld ook zijwaarts zo'n wchokje in moesten manoeuvreren. Cultuurshock toch wel haha.

Bij Oriental City, zitten er in die dim sum veel paddo's eigenlijk?
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Monica

  • ***
  • 231
Re:Amsterdam
« Reactie #381 Gepost op: 12 maart 2012, 17:50:52 »
Tijdens een dagje Amsterdam samen met mijn dochter geluncht bij Toos en Roos op de Herengracht. Ze hebben diverse heerlijke stevig belegde sneeën brood. Ik had voor die met gegrilde groenten gekozen en dochter voor de gegrilde pompoen. We gaan er zeker nog eens een keer terug als we weer in Amsterdam zijn.

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #382 Gepost op: 15 maart 2012, 12:39:23 »
Tijdens een dagje Amsterdam samen met mijn dochter geluncht bij Toos en Roos op de Herengracht. Ze hebben diverse heerlijke stevig belegde sneeën brood. Ik had voor die met gegrilde groenten gekozen en dochter voor de gegrilde pompoen. We gaan er zeker nog eens een keer terug als we weer in Amsterdam zijn.

Oh ja daar zat eerst het Buffet van Odette (die nu verplaatst is) de site ziet er wel leuk uit.
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Amsterdam
« Reactie #383 Gepost op: 24 maart 2012, 22:07:13 »
Wij waren net bij De Curtis. We liepen erlangs en ze hadden nog plek.
We kregen meteen brood, olijfolie en goede olijven.
Vooraf at ik salade caprese, niet heel erg in het seizoen passend maar wel met goed rijpe tomaten en lekkere buffelmozzarella. Daarna had ik pappardelle met veel boter en truffel :yummie:

De serveerster was, zo was onze beider conclusie, heel aardig, maar ze liet het niet zo merken.

We zaten aan de grote tafel en aan de overkant zaten twee bekende Nederlanders (waarvan één hoogzwanger) de naam van hun zoon te bedenken.  Misschien moet ik de bladen in de gaten houden om de uitslag te weten te komen.
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #384 Gepost op: 26 maart 2012, 21:56:36 »
We gaan goed: gisteren nummer acht van ons goede voornemen, Orontes West op het Hugo de Grootplein.
We zaten heerlijk buiten (okee, niet erg idyllisch want het Hugo de Grootplein is feitelijk een enorme rotonde).

Vooraf deelden we met z'n vieren de gemengde mezze, die een hoofdgerecht voor twee zijn. Je krijgt dat acht mezze en je kunt niet kiezen, maar wel zeggen wat je echt wel of niet wil en dan bepaalt de kok de rest.
Wij kregen met kaas gevulde champignons (die echt superlekker waren, er zat meer in dan kaas en ik weet niet wat), nogal vettige sigara met kaas erin, Griekse salade, zeekraal met yoghurt en knoflook (dat is echt tof, zeekraal krijgen op zo'n plek), baab ghanoush, heel erg lekkere hummus, walnootsalade (een soort spread meer, heel lekker, met paprika, knoflook, ui en walnoten, een beetje Georgisch) en spinazie met knofllok, yoghurt en pijnboompitten.

Daarna had ik imam bayildi. Die was niet superbijzonder, gewoon lekker. N had het andere groentegerecht, een heel erg lekkere groentestoofschotel met kaas. Dat was heel erg lekker.
Erbij kwamen bulghur en friet, en salade en cacik (ik was eerst een beetje teleurgesteld dat er geen cacik bij onze voorgerechtjes zat, maar nu snapte ik het).


Ik at een tijdje terug bij Orontes in Amsterdam (de vestiging in de Albert Cuypstraat). Wij aten de mezze als hoofdgerecht. Die vegetarisch maken was geen probleem, en we kregen nog een extra gerecht ook (en meer vega mezze dan wij kregen, waren er niet verontschuldigde de ober zich, maar we kregen zat). We kregen zo'n beetje hetzelfde als bovenstaande mezze, maar ik geloof niet de champs, en nog een extra kaasje en cacik erbij. Maar ik vond het een beetje tegenvallen: veel gerechten hadden wat meer zout en smaak mogen hebben. Het was allemaal niet erg uitgesproken, ook niet met knoflook. Niet vies, maar wat saai.
De ober was wel heel aardig en men deed moeite om een bakje te vinden om de hummus en walnotenpuree die over waren en dat lukte.
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #385 Gepost op: 04 april 2012, 11:50:50 »
Vrijdag at ik bij Beddington in Amsterdam. Lekker  :hungry:
We begonnen met een glas lekkere nep champagne en er stonden kaaskoekjes (een per persoon) op tafel. Daarna kregen we het menu. Ik had doorgegeven dat ik veggie wilde eten (dat staat niet standaard op het menu maar kan prima gemaakt worden), maar anders dan vorige keren werd niet uitgelegd wat de veggieoptie was. Dat vroeg ik dus maar even en die leek me prima. Het tussengerecht (zoete aardappelcurry met aubergine) sloeg ik over omdat ik niet zo'n zin in iets Indiaas-achtigs had (paste ook niet zo bij de rest van het menu) en omdat ik lekkere toetjes had zien staan.

Na de amuse (mini glaasje gazpacho en samosa met mangochutney) kwam mijn voorgerecht: mini-witte asperges met een zwarte sesamsaus, rettichsalade en groene asperge-tempura. Lekker! Die zwarte sesamsaus was echt heel bijzonder en ook iets wat ik zelf helemaal niet zo zou kunnen maken. Er was ook brood op tafel: het bruine was vooral heel lekker.
Daarna een ronde courgette, gevuld met erg lekkere grote doperwten, tuinbonen, een beetje feta achtige kaas en erbij ravioli gevuld met iets van aardpeer ofzo en erbij lekkere saus en ook pesto. Die laatste vond ik niet zo, maar dat ligt aan mij, ik heb om een of andere reden tijdelijk een pesto-weerzin. Erg lekker ook dit gerecht, de courgette zelf was ook heel lekker.
En toen zat ik eigenlijk al best vol (was dus blij dat ik geen tussengerecht had genomen) en ik nam lekkere thee van de theekaart, geserveerd met 3 bonbons waarna ik écht vol zat.
We dronken lekkere wijn erbij en waren best wel wat geld kwijt, maar mijn tafelgenoten hadden ook lekker gegeten, dus dat was allemaal heel prima.
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #386 Gepost op: 21 april 2012, 16:17:49 »
Gister at ik bij Dauphine in Amsterdam. Ze blijven daar lekker eten hebben.
Vooraf witte asperges met vinaigrette. Hele lekkere asperges en precies gaar genoeg gekookt. De vinaigrette was een soort kruidenvinaigrette, ik had zelf eerder iets met mosterd en citroen gemaakt, maar dit was ook lekker. Erbij een pluk rucola.
Als hoofdgerecht paddenstoel-risottokroketten met gegrilde groenten. Dat was heel lekker, romige rijst en de korst van de kroketjes juist heel krokant. Echt goed gemaakt. De venkel en courgette erbij waren heel lekker, ik vond de portobella en saus wat zoet. Hierbij ook weer rucola.
Toen was er geen plek meer voor een dessert maar wel nog voor Betjemanthee.
We dronken tijdens het eten lekkere wijn, er zijn hier veel soorten per glas.
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #387 Gepost op: 25 april 2012, 16:44:45 »
Zaterdag lunchte ik met Maartje! op de 2e etage van Toko Dun Yong (Stormsteeg) waar ze nu een Japans noedelwinkeltje hebben dat open is tijdens winkeltijden. Op de kaart staan drie noedelsoepen waarvan 1 vegetarisch, vegetarische gyoza, edamame en wat te drinken en nu vergeet ik misschien nog wat.

We namen gyoza, noedelsoep en groene thee. De groene thee en gyoza verschenen best vlug. Lekker. De noedelsoep liet lang op zich wachten, maar het zaakje zat ook redelijk vol en de koks/uitbaters (met keuken midden in de zaak) werkten voorzover ik kon zien niet heel efficient. Maar dat gaf niks want we hadden geen haast en het waren ook nog eens aardige mensen. De noedelsoep was bovendien erg lekker en goed gevuld met twee soorten zeewier, noedels, ik geloof kool en een heel lekker half gezouten eitje. Dat eitje was echt erg lekker. Het is hier niet persé goedkoop, de noedelsoep was geloof ik 9 euro, maar het was wel veel en het is een leuke plek om te zitten. En daarna kun je winkelen bij Dun Yong.
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #388 Gepost op: 05 mei 2012, 18:21:50 »
Vorige week was ik nog een keer in Dauphine. Vooraf deelden we met zn 3'en geitenkaaskroketjes, daarna had ik witte asperges met aardappels, eiermimosa, een notenspulletje en een enorme pluk rucola. Die rucola was niet zo nodig, maar de asperges en de rest waren enorm lekker. Erbij een lekkere spätburgunder en toe een glaasje Marc de Bourgogne. Blijft een leuke zaak.
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #389 Gepost op: 18 mei 2012, 12:37:28 »
Woensdag aten we dus bij Mauresque.

Inmiddels hebben ze op het menu niet meer standaard vega. Wel 'Voor onze vegetarische gasten maken wij de gerechten graag a la minute'. Toch fijn te weten dat ze niet al 2 weken in de koeling liggen. ::)
,,,,فلافل

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Amsterdam
« Reactie #390 Gepost op: 18 mei 2012, 15:36:14 »
Haha, net zoiets als de koffie staat klaar. Ik heb liever dat ze die ter plekke voor me zetten  ;)
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Amsterdam
« Reactie #391 Gepost op: 27 mei 2012, 10:41:31 »
Haha, net zoiets als de koffie staat klaar. Ik heb liever dat ze die ter plekke voor me zetten  ;)
  ;D
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Amsterdam
« Reactie #392 Gepost op: 30 mei 2012, 12:16:30 »
Nou, ik was laatst met mijn ouders bij Wonny's Eethuis want het is crisis wat de klok slaat. Veel vegetarische opties daar: nasi/bami, rijt of roti, verder bijgerechten als samosa. Een vegetarische roti is er al voor 5,50 en goed weg te krijgen.

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #393 Gepost op: 23 juni 2012, 11:01:54 »
Vorige week at ik weet eens bij De Italiaan in de Bosboom Toussaintstraat. Een erg lekkere pizza met geitenkaas, mozzarella, gepofte paprika, verse artisjok en hele lekkere tuinboontjes, die een beetje naar oregano smaakten. Die pizza wil ik thuis ook namaken. En de mensen zijn hier anders.

En ik was vorige week ook bij Mayur, een Indiaas restaurant nabij het Leidseplein. Ik was hier al 100 jaar niet meer geweest, en inmiddels hebben ze de boel opnieuw ingericht, wel mooi, hoewel de entree enorm donker is. Lekker eten: groentecurry (een beetje pittig, ik wilde eigenlijk de hete nemen maar wist niet hoe heet die zou zijn) met echt goeie panir, bijzonder lekkere rijst erbij, een beetje saaie naan (die naan krijg je er gratis bij, maar je kunt hem denk ik beter omwisselen voor knoflooknaan) en lekkere raita. Ook weer aardige bediening hier. Niet goedkoop, maar wel erg lekker. Ik vond de witte huiswijn wel wat te zoet.
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #394 Gepost op: 29 juni 2012, 21:17:49 »
Van de week bij Levant op de Weteringschans.
Leuk hoor. Achter is een enorm terras aan het water waar weinigen weet van hebben. Vriendelijke, Turkse mannen runnen de zaak.
Vooraf deelden we een soort cacik, maar met veldsla erdoor, en lekkere walnotendip. Daarna gegrilde groenten (veel!), erg lekkere rijst, yoghurt, en wat te zoute maar toch lekkere salade. Prima en niet te duur. Lekkere Turkse huiswijnen ook.
Ze cateren ook en volgens mij doen ze dat prima.

Gisteren hier weer gegeten, ook omdat we op het terras wilden zitten. Dat was eerst uitgestorven maar later werden er nog wat tafels bezet. Wat zit je hier heerlijk aan het water! Er kwamen drie jongens op een bootje nog (Turks) bier halen.
Vooraf weer dezelfde cacik met brood en als hoofdgerecht heerlijke gegrilde groenten (courgette, aubergine, zoete aardappel, tomaat), lekkere rijst en spinazie met yoghurtdip. Iets te veel, dus veel van de spinazie met yoghurt laten liggen, zonder voorgerecht had ik dat wel opgegeten, maar ik laat me hier altijd tot een mezze vooraf verleiden. Een fijn glas Turkse rosé erbij.
Aardige lui.
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Waar aten we vandaag?
« Reactie #395 Gepost op: 07 juli 2012, 17:26:15 »
Gisteren bij Nam Kee in Ams aan de Nieuwmarkt. Zo, daar was ik al lang niet meer geweest.
We vroegen de serveerster of een tofugerecht dat bij de specialiteiten en niet bij de vegetarische gerechten stond vegetarisch was, ze wilde eerst een ander tofugerecht aanbevelen en vroeg toen (ze sprak niet zo erg goed Nederlands trouwens) of we ook geen vis aten, inderdaad, toen ging ze navragen en bleek dat de tofu-specialiteit niet veggie was. Dus namen we een tofu-groentegerecht van de veggielijst en een gerecht met paddenstoelen en sangsang, waarbij we niet wisten wat sangsang was (ik dacht een soort spinazie, maar in elk geval stond het op de veggielijst, dus goedkomen zou het in elk geval). Ik wilde witte rijst erbij, maar mn tafelgenoot mihoen. De serveerster merkte uit zichzelf meteen op dat de mihoen dan dus ook vegetarisch moest. Dat navragen en de opmerking bij de mihoen gaven een prettig gevoel, alsof ze snappen waar ze mee bezig zijn hier.

We kregen stokjes, maar nog altijd hier krijg je dan geen kommetje, maar een gewoon plat bord.
Het eten kwam flink snel. De sangsang bleek vega-mockvlees van gluten, een postieve verrassing, erg lekker. Het tofu/groentegerecht was ook prima, maar van ons allebei had er nog net meer tofu in het gerecht gemogen. En we kregen een enorme schaal mihoen, wat te veel, maar lekker, en resten kun je eventueel laten inpakken. Met drie drankjes en nog een pot Chinese thee rekenden we met twee personen 33,50 af. Helemaal niet verkeerd eigenlijk.
Maar met 10 vegetariërs moet je hier denk ik niet heen, er staan best wel een paar vegetarische gerechten op de lijst, maar een aantal lijken denk ik erg op elkaar.
« Laatst bewerkt op: 07 juli 2012, 17:29:06 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #396 Gepost op: 05 september 2012, 17:27:17 »
Ik at in augustus bij Aan de Amstel, op het terras (het resto van Yvette van Boven). Wat is het hier altijd leuk. Eerst een lekkere cocktail, geserveerd in een voormalig jampotje.
Daarna kregen we lekker Niemeijerbrood en gingen we uitzoeken wat we wilden. De aardige ober zorgde dat de voorgerechten pas kwamen toen we onze cocktails op hadden, heel fijn.
Ik at vooraf een burrata met diverse soorten tomaatjes, basilicum, kappertjes die ze misschien wel zelf gemaakt hadden en ook een beetje warme tomaat en ui. Dat laatste had voor mij niet gehoeven (de mussen vielen van het dak en het maakte het gerecht minder fris) maar de burrata was erg lekker.
Daarna fregola, een soort risotto maar dan toch heel anders, met een Sardijns kaasje, groene asperges, lamsoren. Dat was echt enorm lekker, de kaas was uitgelopen en de lamsoren smaakten er heel goed bij. Super.
Bij het hoofdgerecht mochten we van een paar open wijnen een slok proeven en zo kiezen welke we het lekkerst vonden en die nemen  :D
Een citroentoetje gedeeld met koffie erbij.
Leuk, lekker, aardige lui, ik kom hier graag.
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #397 Gepost op: 05 september 2012, 19:54:22 »
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3141914/2012/01/28/Noord-Koreaanse-restaurant-in-Europa-gaat-open---te-Amsterdam-Osdorp.dhtml

Eerste Noord-Koreaanse restaurant in Europa gaat open - te Amsterdam-Osdorp


Zou je er ook vega kunnen eten?

En ze zijn al weer failliet.

Wel nieuw, een meatballsrestaurant met 3 verschillende vegaballen op de kaart http://www.meatballs.nl/
,,,,فلافل

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Amsterdam
« Reactie #398 Gepost op: 05 september 2012, 20:26:30 »
Wat jammer van de Koreaan, dat klonk best interessant.

Hier laatst bij Dabka gegeten, de nieuwe (en volgens Groupon de enige in hartje centrum) Libanees op de Oudezijds Kolk. Geen succes op meerdere fronten. Bij navraag kreeg ik een vegetarisch gerecht uitgelegd, maar dat bleek in de praktijk toch wat anders uit te vallen. Wel vegetarisch voor zover ik kon proeven, maar niet wat uitgelegd was en ook niet wat ik verzocht had. Dat laatste kwam er alsnog bij, zonder excuses. De smaken waren weinig verrassend op het aangevraagde na. Wat warm moest zijn was vrij lauw en wat koud geserveerd werd was echt net uit de koeling gevist. Zonde, want je vegetarische kibbeh is op kamertemperatuur een stuk smaakvoller. De gegrilde groentes waren wel goed gegrild en warm. Voor €12.5 vond ik mijn portie echt te karig ter vergelijking met wat de carnivoren op het bord hadden liggen en zeker qua grootte in het algemeen. Voor dat geld eet ik lekkerder, beter en meer in die buurt.
Het duurde verder vrij lang, de bediening wisselt van vriendelijk tot ongeinteresseerd en bijna negerend en er stond ineens wat op de rekening wat we niet hadden besteld.

Pluspunten zijn het vooralsnog nette interieur, de opmaak van de gerechten wordt aandacht aan besteed en de aparte dingen die je niet zo vaak tegenkomt zoals manaeesh (wel erg aan de prijs voor een naturelvariant betaal je €5, terwijl het een uit de hand gelopen neefje van een pitabrood is feitelijk) en de spicy salade die wel echt spicy kan zijn, maar verder ook goed gekruid was.
Echter zou ik het eerder bij Beyrouth op de Kinkerstraat weer eens proberen...


Sin chile, no tiene chiste!

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #399 Gepost op: 03 oktober 2012, 09:50:22 »
Ik at een aantal weken terug bij Fifteen in Amsterdam. Ze hadden het op Twitter over ravioli met zo'n hele eierdooier erin (zo'n ding dat je nooit zelf maakt, tenzij je zo'n kind bent dat aan de Australische masterschef meedoet), en die wilde ik wel eens proeven.
Ze zijn hier altijd flink overdreven, buiten staat een bord dat je voor 15 euro een pasta kunt eten, maar binnen doen ze of je voor een hele avond uit komt en of je eerst wat wil drinken aan de cocktailbar.
Daarna was er gedoe over bier: mijn tafelgenoot bestelde een biertje en kreeg dat, maar daarna leek op de kaart te staan dat een gewoon vaasje 5,50 was. Dat vond hij belachelijk en wilde hij eerst verifiëren, maar toen duurde het een eeuw voordat we de aandacht van een ober hadden. De ober zei dat er vaker fouten op de kaart stonden, omdat hij uit het Engels moest worden vertaald (?) en dat ook iets over gnocchi niet klopte, maar het bier zou zeker geen 5,50 zijn. Ik dronk trouwens een lekkere prosecco.

Er werd speficiek gevraagd of we brood wilden. Ik nam aan dat we dat dus op de rekening zouden krijgen, maar dat was niet zo, gek dus dat ze dan eerst helemaal vragen of je het wel wil (hoewel misschien ook wel goed, dat ze het niet neerzetten voor iemand die het niet wil en dat ze het dan weer weg kunnen gooien). Het brood was niet helemaal gaar trouwens, of nog niet goed afgekoeld, niet zo lekker, en de olijfolie erbij was veel te bitter.

Toen kwam mijn hoofdgerecht, de grote raviolo met eidooier en truffel en kaas. Er begon me iets te dagen, had iemand hier dat niet ook al eens gegeten? En jawel hoor:

Daarna kreeg de rest risotto en ik één raviolo, van zeker 10x10 cm, met ricotta en een eidooier erin (en nou ben ik helaas vergeten waar de kip vandaan kwam, sorry kipje). Er kwam botersaus bij en idioot veel van die naar niets smakende truffel. Je zou blij kunnen zijn dat ze niet van dat syntetische, van aardolie gemaakte truffelsurrogaat gebruikten, maar ik vroeg me vooral af wat die smakeloze berg puntenslijpsel op mijn bord deed. Bij dat verder erg lekkere gerecht, want dat was het, met zo'n lopende dooier en al.

Ik vond het puntenslijpsel niet zo irritant, ik was al lang blij dat de truffelsmaak niet enorm overheersend en machtig was. Het was wel een leuk, oké, gerecht en ik had er ook een salade bij, ik geloof dat die wel lekker was, ben ik vergeten.

Daarna de rekening. De ober bleek opeens (dit was een andere dan eerder) alleen nog maar Engels te praten.

Eigenlijk geen zaak om voor om te fietsen. Restaurant Magazzino, dat er naast zit, is veel beter.
,,,,فلافل