Vegatopia Forum

Amsterdam

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Amsterdam
« Reactie #260 Gepost op: 08 oktober 2010, 13:42:14 »
Coole plek  :D
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Amsterdam
« Reactie #261 Gepost op: 08 oktober 2010, 14:20:33 »
super gave plek!
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Amsterdam
« Reactie #262 Gepost op: 24 oktober 2010, 18:12:18 »
Sucre op de Amstelveenseweg, gemengde gevoelens.
Het is niet een restaurant dat ik zelf uit zou kiezen. Het concept wel, maar na het zien van de menukaart+prijzen niet. Waarom niet? Ik ben niet zo van kleine opgetutte porties op grote borden voor veel geld, zeg maar.
De leuke kanten: veel creativiteit, leuke presentatie en lekkere Nederlandse dessertwijn (Witte Ijsvogel).
Minpunten vond ik de ietwat aparte bediening (te weinig oog voor details, zeg maar), de gerechten (teveel details) en de tocht van de deur (mooi hoor, zo'n doorzichtig gordijntje voor de deur, maar met dit weer mag je er echt wel iets dikkers neer hangen).

Vooraf een amuse van een kerstomaatje op een stokje gedipt in caramel en pistachestukjes. Enig gepresenteerd op zwart langwerpig bordje, waarin de pistache als een soort grind ligt.
Daarna het vegetarische tomatengerecht dat zijn naam Going Tomatoes eer aan doet. Tomaat in diverse bereidingen. Leuk die creativiteit, maar het zijn wel erg veel smaken op 1 bord. Teveel naar mijn smaak. Ook minder handig, het werd geserveerd in een diep bord, waardoor een aantal dingen door elkaar gaan lopen en de textuur van de zongedroogde tomatenknispers verloren gaan. Jammer. De olijfoliesorbet vond ik wel erg leuk erbij.
Tussendoor weer twee kleine amuses. Eerst een hazelnootmacaroon met een creme van geitenkaas. Daar was ik zelf nou nooit op gekomen, leuk! Erbij leuk geserveerd Noors flatbread met komijn (zeg maar pappadumidee, maar dan van tarwe en als een soort minipita, want het is hol van binnen) en een mosterdcreme. Lekker!
Toen viel mijn oog op de witte chocolade met aardbeiensandwich met groene thee. Leuk opgemaakt bordje, maar de sandwich was wel wat hard. Nu leek het me niet het restaurant om dat ding als een sandwich uit de hand te gaan eten, maar met het mes snijden leverde de buurvrouw bijna een verrassing in d'r handtas op :bloos:. Raar spul trouwens, die spaghetti die je erbij krijgt. Die staat overigens wel erg veel op de menukaart.
Als laatste ging ik voor de bramentaart met champagne. Dat was meer een crumble, die over het bord gedrapeerd wordt met heel veel champagne goedjes erbij. Champagne meringue, champagne gelei en champagne sorbet. Als vreemde eend in de bijt zat er ook citroentijm bij. Ik ben geen fan van die combinatie.
De witte wijn tijdens het eten weet ik niet meer, maar die dessertwijn was erg lekker en apart.

Voor vegetariers zijn er twee hartige vegetarische gerechten. Echter moet je er wel rekening mee houden, dat er heel veel met gelei en gels wordt gewerkt. Ik heb hier niet naar gevraagd, maar als strikte vegetarier kun je denk ik beter even vooraf bellen hierover, aangezien het in veel gerechten voorkomt.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Amsterdam
« Reactie #263 Gepost op: 24 oktober 2010, 18:53:24 »
Volgens mij is de kans groot dat dat van die Ferran Adria-spullen, waar je allerlei leuke gels/geleien/zakjes/whatever mee kunt knutselen, en volgens mij zijn die allemaal op basis van algen.
This is between me and the vegetable!

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Amsterdam
« Reactie #264 Gepost op: 24 oktober 2010, 23:14:11 »
Dat zou dan wel weer erg leuk zijn, al moet ik zeggen dat ik niet zo van dat spul ben. Hoe leuk het er ook uit ziet...
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #265 Gepost op: 28 oktober 2010, 20:55:02 »
Gisteren bij de Smoeshaan in Amsterdam. Gewoon een eetcafe, maar omdat het bij Theater Bellevue hoort is reserveren wel handig, wat weer gek is voor een eetcafe. En er zaten heel veel vrouwen.
Vooraf kregen we brood met lekkere boter, prima.
Er waren 2 vega hoofdgerechten (pasta en risotto). Ik twijfelde of ik niet de voorgerechtsalade als hoofd zou nemen, maar dacht dat het te weinig zou zijn, maar later zag ik een enorm bord sla bij iemand anders.
Ik nam tagliatelle met erg lekkere grote stukken goede mozzarella, groenten (van alles: peultjes, courgette, meer) en wat pestosaus die niet te overheersend was. Voor 15 euro prima. Aardige bediening.
,,,,فلافل

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re:Amsterdam
« Reactie #266 Gepost op: 31 oktober 2010, 23:20:23 »
Wij aten vanavond bij Hotel de Goudfazant in Amsterdam Noord
Ik vond het een prima tent. Er was maar één vega voorgerecht en één vega hoofdgerecht op de kaart te vinden, maar die waren wel allebei erg lekker. En het gebeurt niet vaak dat ik als vegetariër ergens echt lekker eet. De bediening was uitstekend. En de locatie is gewoon heel erg leuk. Een aanrader dus!

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #267 Gepost op: 07 november 2010, 21:52:10 »
Bij Harkema. We waren vroeg, want iedereen (8 man) wilde ook vroeg weer weg.
Lekkere lasagna gehad, gelukkig niet een enorme bak, maar een prima portie. Er zat wel een wat te lang gebakken hard stukje geitenkaas bovenop. En, vooruit, de courgette was best gaar, maar voor 13,25 vond ik het echt niet verkeerd. De bediening was wél wat klungelig, terwijl die vaak daar ook wel goed is.
De witte huiswijn vond ik niet lekker. Gelukkig zijn er buiten de huiswijn om ook diverse wijnen per glas.
Toe thee van Betjeman, lekker.
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #268 Gepost op: 13 november 2010, 18:39:27 »
Van de week weer eens bij De Italiaan, in de Bosboom Toussaintstraat. Leuke zaak, aardige bediening. De antipasti werd op ons verzoek geheel vega gemaakt: diverse gegrilde groenten, met mozza gevuld tomaatje, uitjes in olie, diverse soorten lekkere olijven. Prima. Brood met olie erbij.
Daarna de aardappelpizza die hier nu op de lijst staat genomen. Ik had hem vega laten maken, en hij kwam niet met aardappel in plakjes, maar geraspte aardappel. Lekker, prima bodem ook.
Ze hebben hier al flink wat vega voor- en hoofdgerechten en maken er ook nog geen enkel probleem van zaken vega te maken op verzoek. En ze doen ook aan glutenvrije pizza's.
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #269 Gepost op: 11 december 2010, 10:31:21 »
Ik at laatst bij Aan de Amstel in Amsterdam, het restaurant van Yvette van Boven, die kookboek Home Made schreef dat kookboek van het jaar werd. Je kunt hier alleen met een groep eten, maar dat is zeker leuk om te doen! Ook leuk voor bedrijfsuitjes.
Erg lekker eten, er werd ook goed rekening gehouden met vega's. Eerst waren er erg lekkere toastjes met hangop. Toen frisse aardpeersoep met paddestoelen en pastinaak. Als hoofdgerecht een fijn pompoen-granengerecht (lekkerder dan het klinkt), linzensalade, aardappelgratin en een heel erg lekkere salade van knolselderij, selderijstengel, grantaaappel en geitenkaas. Als dessert een perentiramisu.
Echt prima.
,,,,فلافل

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Amsterdam
« Reactie #270 Gepost op: 13 december 2010, 13:21:15 »
Zaterdag met Marieke in Hotel de Goudfazant. Leuk om daar eens geweest te zijn. Het eten was erg prima. "Onze" ober wat minder, hij had totaal niet door als we zijn aandacht vroegen. Geweldige locatie, maar ik kan maar niet wennen aan de slechte akoestiek.

Ik wil er zeker wel eens terug hoor. Maar dan let ik wel op wie ik meeneem. Iemand die nog sneller afgeleid is door de omgeving of werkbezoek mogelijk niet.

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re:Amsterdam
« Reactie #271 Gepost op: 20 december 2010, 18:48:38 »
Oei, ik heb inderdaad verzuimd te melden waar ik at de laatste weken!

Laatst heerlijk gegeten bij:
- De waaghals. Ik at de classic en die was lekker:
daube d’aubergine (= in rode wijn gestoofde aubergine)
met linzen, spinazie en munt
geglaceerde pastinaak en wortel
timbaaltje van paddestoelen met gorgonzola en walnoten
aardappelgratin met tomaat, ui en tijm

- Polder. Daar hebben ze de laatste maanden een erg erg lekkere Rode linzencurry met basmatirijst, raita, ananas-kokos-chutney en naanbrood

- studio K. Daar at ik gebakken camembert met zuurkool met hete bliksem. Ook al heel lekker!

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re:Amsterdam
« Reactie #272 Gepost op: 23 december 2010, 22:41:31 »
Ik at vanmiddag weer bij Gebroeders Niemeijer (Franse Ambachtelijke Bakkerij: Brood, Patisserie, Ontbijt en Lunch)
Het is daar zo geweldig dat ik er eigenlijk wil wonen.

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #273 Gepost op: 24 december 2010, 17:15:05 »
Ik at vanmiddag weer bij Gebroeders Niemeijer (Franse Ambachtelijke Bakkerij: Brood, Patisserie, Ontbijt en Lunch)
Het is daar zo geweldig dat ik er eigenlijk wil wonen.


Oeh dan wil ik met je samenwonen.
Die croissants! Dat brood! mmmmm.
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Amsterdam
« Reactie #274 Gepost op: 24 december 2010, 18:19:19 »
En schakel de guitig kijkende vriendelijke bakker niet uit...
This is between me and the vegetable!

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Amsterdam
« Reactie #275 Gepost op: 25 december 2010, 09:16:35 »
Ja, dan is niet alleen het afwassen sexy  ;)
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Amsterdam
« Reactie #276 Gepost op: 01 januari 2011, 14:06:17 »
Wij aten op het nippertje van het oude jaar nog bij Antoine gegeten.

Een mooi, klein restaurant met lekkere stoelen en aardige bediening.

De amuse was erwtensoep, met voor de vleeseters rookworstschuim en voor mij pompoenpitolie. Ik ben helaas vergeten te vragen of het echt dezelfde soep was, want bij hen smaakte het echt snertig en mij meer doperwterig. Die pompoenpitolie vond ik niet zo spannend.
Vooraf had ik een combinatie van sla, bloemkoolpuree, pastinaakpuree, geconfijte olijventapenade (lekker en echt woest olijvig), gerookte kerstomaatjes (o, jum, dat wil ik ook een keer doen!), een parmezaankoekje (maar héél dun, waardoor het aan een sneeuwvlok deed denken), heel dun brood met maanzaad én minibriocheboterhammetjes die voor een leuk ruitpatroon geroosterd waren (alhoewel, ik denk eigenlijk dat ze met een hete pen gekleurd waren, niet geroosterd).
Die brioche had er niets mee te maken en het hele bord had iets ontplofts: allemaal erg lekkere dingen die niet per se bij elkaar hoorden.

Daar was ik bij de tweede gang ook een beetje bang voor, want anderen hadden vrij sober ogende borden en ik had een waar kleurenfeest, maar hier was het niet alleen lekker, maar het klopte ook heel goed bij elkaar.
Ik had kleine quenelles waterkersrisotto die niet heel waterkerzerig maar wel heel lekker smaakte, met vadouvan-hollandaise die vooral friszurig en heel erg luchtig was. Daarbij kwamen geconfijte tomaatjes, gebakken koningsboleet (waarom noemen ze dat overal kingboleet? er is toch geen pepermuntconnectie?) die jammergenoeg zo dun was gesneden dat je hem makkelijk over het hoofd had geproefd, hele zachte aardappelpuree, groene asperges, spruitjes, in kardemom gemarineerde wortelslierten (ik vond het helemaal niet erg dat je de kardemom niet proefde).

De tafelgenoot tegenover me had geen hoofdgerecht besteld, maar wel twee voorgerechten, en daarna wilde ze net zo'n bord als ik had. Dat is denk ik wel goede reclame, dat een vleeseter die al twee fijne voorgerechten opheeft bedenkt dat dit er ook nog wel bij past...

Daarna deelden we kaas en dus kregen we eerst een kaasamuse: een minipasteibakje met ontzettend lekkere gorgonzolacrème met een tomaatje. En daarna de kaas zelf: een erg lekker brie-familielid, een wat saaiige rode geit, heel erg goede oude boerenkaas, blauwe kaas die minder lekker was dan de kaas bij de amuse en van die lepelige kleefkaas. Het was best okéë kaas, maar niet de beste die ik ooit gehad had.

En toen nog een toetje, met eerst een dessertamuse, yoghurtlimoensorbet. Dat wil ik ook een keer uit de ijsmachine krijgen!

Daarna had ik een chocoladetaartje met een zachte binnenkant (dat is echt zooooooo lekker als de kok weet dat een zachte binnenkant en een ongare binnenkant niet hetzelfde zijn) en echt superlekker hazelnootijs.

En toen nog heel erg lekkere lapsangthee (Damman Frères) en minder geslaagde friandises (iets te zoet).
Ja, dat was echt een fijne avond met erg goed eten en ik vond het grappig om te merken dat de grootste verbeteringen mogelijk zijn op het gebied van inkopen (van kaas) en niet van koken. Kostte 80 euro pp inclusief alles
« Laatst bewerkt op: 01 januari 2011, 14:29:00 door Maartje! »
This is between me and the vegetable!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Amsterdam
« Reactie #277 Gepost op: 01 januari 2011, 16:16:22 »
vadouvan-

Ik wist niet dat er ook gefermenteerde kruidenmengsels bestonden!
Tartex gebruikt het ook in een van haar smeersels, google ik nu.

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #278 Gepost op: 29 januari 2011, 09:20:09 »
Onlangs at ik eindelijk een keer bij Taste of Culture, de Chinees in de toeristische Korte Lange Dwarsstraat, maar Johannes van Dam had er hoog van opgegeven én ze hadden diverse vega gerechten op de kaart (waaronder trouwens een oestersausgerecht).
Zoals bij meer Chinezen is het bij deze eigenlijk beter met meerdere veggie's (danwel meerdere mensen die veggie willen eten) te komen zodat je dan en paar schotels kunt bestellen. Maar mijn tafelgenoot wilde iets niet veggie's zodat ik de gemengde groenten met tofu nam. Er kwam een enorme schaal, genoeg voor 1,5 persoon. Lekkere tofu maar ietwat flauwe groenten. Er stond echter loeihete een soort sambal op tafel, met dat erbij was het prima.
Ik wil hier nog eens terug om ook de aubergines te proberen.
Wel een aardige Chinees en in die Leidsepleinbuurt zat er nog geen aardige Chinees, maar niet superbriljant voor vega's of een hele omweg waard denk ik zo.
,,,,فلافل

Offline Agnesje

  • ***
  • 278
  • Geslacht: Vrouw
Re:Amsterdam
« Reactie #279 Gepost op: 30 januari 2011, 14:24:35 »
ik eet vandaag thuis, maar gisteren bij Golden Chopsticks in Amsterdam ( vlakbij de dam). Voor de sfeer moet je er niet komen, maar het is prima eten ( als je er tegenkan dat de er wel een hoog gehalte vlees op de kaart staat en dat er zielige kreeften in een aquarium zitten). Ik ben eigenlijk sowieso al heel blij als ze een keer een fijn gerecht met tofoe hebben bij een chinees, want dat kom je niet echt vaak tegen. Had dus de gebakken tofoe met groenten en het was een lekkere ruime portie. En de dame, serveerster vroeg zomaar uit zichzelf toen ik besteld: zonder vlees he? Meestal moet je dat zelf eerst 10x benadrukken en/of vragen of er toch echt geen vlees in zit.. dus ik was eigenlijk heel tevreden! Verder kun je er ook fijne groenteschotels bestellen...