Vegatopia Forum

Amsterdam

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Amsterdam
« Reactie #240 Gepost op: 23 augustus 2010, 09:03:51 »
Zaterdag bij Bloesem in Amsterdam geweest. Vier gangen verrassingsmenu. Het brood vooraf was lekker. De amuse was een soort maissoepje. Vriendin vond het geweldig, ik maar zo zo. Toen kreeg ik bieten met geitenkaas. Smaakte prima. Verder een wortelsoepje met verse artisjok. Dat gaf een leuke bite. Als hoofdgerecht had ik gnocchi met paddenstoelen. Lekkere gnocchi, maar het werd nogal een herfstig gerecht.

Toen had ik nog honger, dus ik nam het kaasplankje (doe ik zelden), en dat pakte goed uit. Allemaal erg lekkere kazen.

De bediening zegt niet veel. In het begin vond ik dat wel prettig maar het leek een beetje het andere uiterste. Toch heel fijne avond gehad.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Amsterdam
« Reactie #241 Gepost op: 26 augustus 2010, 17:45:37 »
Gisteren bij de IJ-kantine, ter ere van mijn vaders verjaardag. De korte samenvatting is dat het erg gezellig was.

De iets langere samenvatting benadrukt het belang van een goed personeelsbeleid.

En de uitgebreide versie vraagt zich af op grond waarvan die mensen daar werken, schichtige sukkeltjes in de bediening en iemand die niet van eten houdt in de keuken. Ter illustratie: er zijn twee vegetarische voorgerechten, een pastagerecht en een salade met geitenkaas. Er zijn ook twee vegetarische hoofdgerechten. Inderdaad, dezelfde pasta en dezelfde salade (maar dan met friet, laat ik dat nou niet onbenoemd laten, want de friet is er goed). Ik had geen zin in sla, dus ik had de pasta met mozarella, tomaatjes en basilicum. Maar waarom was die basilicum niet gesneden, had de mozzarella het uiterlijk van tweedehands kauwgom en was het geheel vooral saai?

Toe was L de slimmerik, want die koos het gebak van Kuijt. Dat hadden ze niet zelf gemaakt, dus dat was goed. Ik had de rabarbercrumble. En tsja, ik denk dat de kok nog nooit crumble heeft gegeten en niet van rabarber houdt. Een uiterst dun laagje rabarber met een even dikke laag poederachtig shortbreadderig droog deeg. Niet bijzonder lekker. Of wacht, bijzonder niet-lekker eigenlijk.

Wat een sukkels daar zeg. Gelukkig dat mijn gezelschap zo goed was.
This is between me and the vegetable!

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Amsterdam
« Reactie #242 Gepost op: 30 augustus 2010, 17:27:34 »
Twee dagen in Nederland geweest met vriendje en later vergezelden ook een paar vriendinnen ons (eerste dag Rotterdam, tweede dag Amsterdam). In Amsterdam aten we bij Rain, een lounge-achtig restaurant/club. Nu mag je niet té veel verwachten van een tent waar er zowel gefeest als gegeten wordt, maar hoewel de menukaart er veelbelovend uitzag, was het eten hier ronduit slecht.

We aten er met 7 personen (vijf vriendinnen en ik met vriendje). Als voorgerecht nam ik een "gepofte aardappel met zure room": de zure room was wel zuur, maar verder smakeloos. De aardappel was als het verschil tussen eiernoedels en glasnoedels; waarbij de aardappel in deze laatste categorie viel. Er kwam ook mierzoete tomatensoep op tafel (is dat normaal, in Nederland, dat er een kilo suiker bij de soep wordt gekapt? We vroegen het aan het dienstertje, maar ze antwoordde niet en bleef zich verontschuldigen. Terwijl het haar fout toch niet was). De toast met zalm van mijn vriendin was plat en lichtjes nat van de zalm, die er waarschijnlijk al een tijdje op lag. De zalm had ook van die krakerige randjes.

Even later verscheen het hoofdgerecht. Een "krokante salade met geitenkaas" voor mij, pasta pesto met pijnboompitten voor vriendin en een paar wokjes met scampi's of kip. Mijn sla was helaas allesbehalve krokant, hij kwam duidelijk rechtstreeks uit een reeds verlopen kant-en-klaar slazakje. Alsook de geraspte worteltjes die een vervelend zurig dressinkje van-uit-de-slechtere-supermarkt over zich hadden. Als 'krokant' lagen er een twintigtal gefrituurde mini-geitenkaasballetjes. Tot mijn grote verbazing waren de balletjes noch warm noch krokant. En al even smakeloos als de eerder vernoemde zure room. Gefrituurd voedsel dient toch warm te zijn, ook in Nederland? Nadat ook de 'gegrilde courgette' nog liever uit mijn mond sprong dan mijn maag te vullen, ging ik - bij gebrek aan bediening - met mijn bord naar de keuken. Ik gaf het terug, wilde niets meer in de plaats en wenste het ook absoluut niét te betalen. Mijn welziend oog merkte niet meteen een kok op in de keuken, wel de steeds afwezige ober.

De hoofdgerechten van mijn vriendinnen vielen stuk voor stuk tegen: de pasta pesto was duidelijk een voorgemaakt en dan weer opgewarmd brouwseltje (getuige de pesto die zeer onnatuurlijk reeds aan de hard geworden penne plakte). Pijnboompitten waren nergens te bespeuren. De scampi's in de wok waren ofwel taai, ofwel te mals en sommigen waren regelrecht klaar voor de vuilnisbak.

Toen de steeds verloren lopende ober eindelijk ons tafeltje nog eens passeerde vroegen wij hem om tekst en uitleg. Hij kon ons jammer genoeg niet antwoorden of er die dag wel een kok aanwezig was (waar wij zéér aan twijfelden), maar gaf ons - na een telefoontje met zijn baas - 15% korting op het eten. Voor een opgewarmde pasta pesto zonder pijnboompitten is 14 euro nog steeds teveel, maar uiteindelijk verlieten wij diep teleurgesteld de zaak. Conclusie: was het leuk in Amsterdam? Ja, maar wel slecht gegeten!
« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2010, 17:31:44 door IneN »

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Amsterdam
« Reactie #243 Gepost op: 30 augustus 2010, 17:31:45 »

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Amsterdam
« Reactie #244 Gepost op: 30 augustus 2010, 17:39:42 »

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Amsterdam
« Reactie #245 Gepost op: 31 augustus 2010, 22:04:39 »
Nu mag je niet té veel verwachten van een tent waar er zowel gefeest als gegeten wordt, maar hoewel de menukaart er veelbelovend uitzag, was het eten hier ronduit slecht.

Waarom niet eigenlijk? Je hoeft toch niet te kiezen?
Het komt wel vaak voor, maar dat ligt aan de uitvoering, niet het concept. Bij de Supperclub heb ik bijvoorbeeld wel goed vegetarisch gegeten (keer daarna weer minder hoor, maar ik blijf stug geloven dat het wel mogelijk is!).

Daarnaast is het natuurlijk ook een beetje je eigen schuld, want je had natuurlijk beter de restaurantgids hier kunnen checken voor leuke adressen :P
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #246 Gepost op: 07 september 2010, 20:21:54 »
Laatst weer eens bij Hemelse modder in A'dam gegeten. Erg lekker! De bediening was heel prima, er kwam lekker brood met boter en kraanwater op tafel. Ik at vooraf geitenkaas met gerookte bietjes, wat gekookt ei die prima op temperatuur was en een lekkere vinaigrette van bosbessen die zeker niet te zoet was. Daarna tompouce met doperwtenmousse en groene asperges, babyartisjok, kerstomaatdressing. De doperwten en dressing waren echt zeer lekker.
Daarna geen toetje meer want er moesten treinen worden gehaald.
De enige 2 jammere dingen: ze adverteren met een tuin, maar dat is eigenlijk een steeg waar ook andere mensen doorheen lopen (en je dus moet opletten dat je tas niet gejat wordt) en de huiswijnen waren 25 euro, vrij prijzig dus.
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Amsterdam
« Reactie #247 Gepost op: 19 september 2010, 09:14:57 »
Wij lunchten laatst bij Deksels. De kookspullenwinkel op de Haarlemmerdijk heeft tegenwoordig aan de overkant een lubchtentje. En dat viel best tegen. De serveerster kondigde aan dat ze een nieuwe kaart hadden (en daarom heb je veel te weinig printjes. Huh?) maar het was helemaal niks nieuws wat erop stond, een broodje mozzarella-tomaat-pesto en een broodje oude kaas, maar dat was er niet (kaas nu al op?) en daarom was er, jawel, een broodje geitenkaas met honing. De niet-vega opties waren al even verrassend.
Buiten staat ook op het bord dat ze soepen, salades en quiches hebben maar dat was, op pastinaaksoep na niet waar. De soep was lekker, maar veel te dik en te weinig voor een lunchgerecht. Wat een mislukking zeg...
This is between me and the vegetable!

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re:Amsterdam
« Reactie #248 Gepost op: 19 september 2010, 22:01:37 »
Wij aten van de week bij Wilde Zwijnen. Ik geef toe, geen plek om naartoe te gaan als vegetariër, maar als er een hippe kok zijn nieuwe tent 300 meter van je huis opent, dan moet je daar toch een keer heen. Op de kaart staat per gang één vega-optie.

Ik at vooraf de Groningse mozzarella di bufala met artisjok en gekonfijte kersentomaten. De artisjok was mij wat te hard, maar verder smaakte het goed. Daarna at ik geroosterde vergeten groente met crème van gerookte aardappel, gepofte knoflook. Die vergeten groenten die ken ik nu wel een beetje (sorry als ik zeur!), maar de crème van gerookte aardappel was heerlijk! Jammer dat er door de groenten heen sla was gemengd. Die was slap en maakte een raar rommeltje van mijn bord.

We vonden de porties eigenlijk best klein (ik had later op de avond trek en mijn vriend ook), dus de prijs-kwantiteit-verhouding :P was niet helemaal goed. Kortom, wel een aardige hippe tent, met vooral hip publiek en geen slecht eten, maar geen aanrader voor vegetariërs.

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #249 Gepost op: 25 september 2010, 18:15:00 »
Bij Jean Beddington.
We waren met 3 vegetariers en 1 niet-veggie, wat ik doorgaf bij de reservering en toen werd gevraagd of 'Mevrouw Beddington iets Japans, iets Indiaas of iets naar eigen inzicht moest maken'. Op die vraag had ik niet gerekend, maar eigen inzicht leek met het allerbeste (hoewel ik natuurlijk wel hoopte op een Japanse touch).

Bij binnenkomst werd al vlug het vega menu verteld, wat niet heel spannend (en zonder Japanse toch) maar wel erg lekker klonk. We mochten als we wilden wel even op de kaart kijken waar toch niets voor ons op stond, en dat vonden we wel prima, want tafelgenoot nummer 4 wilde iets niet vega's.

Daarna kwam de amuse: een samosa met doperwt-aardappelvulling en mangochutney en een belachelijk lekker glaasje (ik denk gezeefd) pompoensoep met een verrassende klodder grove mosterd erin. Erg lekker!
Hierna een bordje met gegrilde groenten: heel erg lekkere bietjes, prima artisjokken en gerookte oesterzwammen (ook heel erg lekker), erbij buffelmozzarella. Dat klinkt misschien niet zo bijzonder, maar de groenten waren waanzinnig lekker.
Toen een tussengerecht: groene asperges met aspergesaus en een zachtgekookt ei. Erg lekker bij elkaar, de saus was ook echt megalekker.

Daarna risotto met hele goeie cantharellen en gefrituurde peterselie. Dit gerecht had nog wel een extra ingredient kunnen gebruiken.
Toen kon ik geen toetje meer op, dus nam ik verveine thee waar bijzonder lekkere groene citroengrasbonbons en gemberkoekjes bijkwamen en een wat bitter peperbonbonnetje.

Erg fijn weer allemaal, en goeie bediening.
,,,,فلافل

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Amsterdam
« Reactie #250 Gepost op: 25 september 2010, 18:20:45 »
Citaat
bijzonder lekkere groene citroengrasbonbons
  :D
Klinkt leuk! Staat ook al een tijd op mijn verlanglijstje, dat restaurant.

Maar goed, van de week de deli van Magazzino geprobeerd. Wel ok, niet enorm onder de indruk.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #251 Gepost op: 25 september 2010, 18:26:58 »
M. kun je wat over die fietsenwinkel die vega-eten verkoopt en waar jij iets at vertellen? Ik had em al gespot maar het klonk een beetje vaag. Wat hebben ze er voor eten?
,,,,فلافل

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Amsterdam
« Reactie #252 Gepost op: 26 september 2010, 19:21:49 »
M. kun je wat over die fietsenwinkel die vega-eten verkoopt en waar jij iets at vertellen? Ik had em al gespot maar het klonk een beetje vaag. Wat hebben ze er voor eten?
Bedoel je bij Pristine? http://www.pristinefixedgear.com/lunchroom
Een veggie/vegan lunchroom in een fietsenwinkel klinkt echt als een 1 aprilgrap, ik vind het echt een geweldig idee! Ik ben ook echt benieuwd, het klinkt wel heel leuk, met die Burgernights!

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Amsterdam
« Reactie #253 Gepost op: 27 september 2010, 14:30:20 »
De eigenaren van Pristine zijn vega/vegan. Het is niet zo maar een fietsenwinkel want ze verkopen alleen Fixed gear bikes, van die mooie fietsen zonder poespas. De combinatie Fixed gear bikes en vegan lunchroom komt vaker voor, in Warschau zit er bijvoorbeeld ook een! Geen 1 april grap dus :)
Door de weeks kun je er terecht voor koffie en thee en andere drankjes, en daarnaast hebben ze altijd cupcakes, brownies of taart. Op donderdag avond is het inderdaad Burger Night, dan kun je er burgers eten. Op zaterdag kun je er ook hotdogs en burgers krijgen. De kaart wordt als het goed is binnenkort uitgebreid met andere soorten broodjes maar daar zijn ze nog mee bezig.

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #254 Gepost op: 27 september 2010, 20:21:56 »
Leuk! Zo'n hotdog wil ik wel es proberen. Weet je toevallig of die er ook 's middags is?
,,,,فلافل

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Amsterdam
« Reactie #255 Gepost op: 28 september 2010, 08:55:56 »
Zaterdag wel, op donderdag niet geloof ik.

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #256 Gepost op: 28 september 2010, 19:25:51 »
Ok leuk, zal misschien es langsgaan.
,,,,فلافل

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re:Amsterdam
« Reactie #257 Gepost op: 08 oktober 2010, 09:09:47 »
Ik at gisteravond in het aquarium in Artis!
Voor mijn werk mocht ik een bijzonder diner organiseren en ik heb het voor elkaar gekregen dat we met 23 personen tussen de vissen bij kaarslicht mochten dineren. Dat was geweldig. De catering van Artis Parkzalen is erg goed, de bediening supervriendelijk en correct en met alle dieetwensen werd heel goed rekening gehouden. Dus mocht je ooit een bijzondere plek zoeken (en een aardig budget tot je beschikking hebben) dan is dit een absolute aanrader.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Amsterdam
« Reactie #258 Gepost op: 08 oktober 2010, 13:11:52 »
Wauw!

Ze hebben toch geen vis geserveerd? ;)

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re:Amsterdam
« Reactie #259 Gepost op: 08 oktober 2010, 13:20:14 »
Nee, ze serveren niets wat daar zwemt, dat zou wel bizar zijn he?