Vegatopia Forum

Amsterdam

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #220 Gepost op: 20 juni 2010, 13:18:18 »
Minpunten: het publiek is niet zo leuk

Want?

Er komen erg veel mensen na het werk borrelen, zitten wel wat ballerige types tussen enzo.
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Amsterdam
« Reactie #221 Gepost op: 05 juli 2010, 14:00:19 »
Wij aten van de week bij Bordewijk, vanwege iets te vieren.

Er was bij de reservering niet doorgegeven dat ik vegetarisch wilde eten, maar dat was niet erg.
De amuse was een geconfijt tomaatje (lekker! dat wil ik ook een keer doen), met van die zachte, zurige verse kaas met bieslook, wat erg lekker was met het fijne brood, dat ook de hele tijd werd aangevuld.

Ik kreeg geen menukaart ('daar heb je toch niets aan') maar er werden aan tafel nog allemaal extra's op de kaart toegelicht waaronder het vegetarisch menu. Dat gebeurde door een uiterst betrouwbaar uitziende kok (heel aardig en heel dik).
De twee geweldige vegetarische voorgerechten deden mijn tafelgenoten besluiten ook vier gangen te eten.

Vooraf at ik caponata (hele zachte ratatouille-achtige stoof) met een artisjokhart dat met wat geitenkaas in een beslagje gefrituurd was.
Daarna ravioli, gevuld met schapenricotta en gedroogde tomaat, met een truffelig sausje waar nog veel meer (zomer)truffel overheen geschaafd werd. Dat zo'n zomertruffel feitelijk naar niets smaakt deed niets af aan de feestelijkheid van het gerecht.

Als hoofdgerecht had ik een heel mooi bladerdeegbakje met een mengsel van boontjes (doperwtjes, enkel (!) gedopte tuinboontjes, peultjes) en een groen sausje.
Dat was niet zoveel, maar L's eten werd geserveerd met een schaaltje gebakken aardappeltjes waarvan je makkelijk kon denken dat het ook bij mijn eten hoorde, en dat was helemaal prima (zeker ook omdat hij hele gave béarnaisesaus kreeg bij zijn tahoevervanger).
Toe Tommy's chocoladeverrassing, een hele pure chocoladesorbet met hele lieve fluffy madeleinecakejes en een klein glaasje schuimige espresso met iets likeurigs erdoor. Dat laatste had er niet bij gehoeven.

Daarna ook nog thee met friandises.

Alles was heel erg goed, het personeel echt heel aardig en we zaten er heerlijk. En dat voor 75 euro pp (waar ook rijkelijk drank voor vloeide).

Echt een aanrader!
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #222 Gepost op: 05 juli 2010, 19:36:16 »
Wij aten van de week bij Bordewijk

 :hungry: ik wil ook jeempie dat klinkt lekker. Heb al weer spijt dat ze al eeuwig op lijstje 'nog eens naar toe gaan' staan.
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Amsterdam
« Reactie #223 Gepost op: 05 juli 2010, 21:53:46 »
Op dat lijstje heeft het bij mij ook jaren gestaan, maar daar moet het snel vanaf!
Het moet naar het lijstje weer-eens-naartoe!
This is between me and the vegetable!

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Amsterdam
« Reactie #224 Gepost op: 18 juli 2010, 15:55:42 »
CousCousine in Amsterdam. JvD had het een 9,5 gegeven, maar die kreeg denk ik wat anders te eten. Je hebt overigens maar 1 veggie voor- en hoofdgerecht. Al met al, niet een plek waar ik snel terug naar zou gaan...
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #225 Gepost op: 18 juli 2010, 21:51:00 »
CousCousine in Amsterdam. JvD had het een 9,5 gegeven, maar die kreeg denk ik wat anders te eten. Je hebt overigens maar 1 veggie voor- en hoofdgerecht. Al met al, niet een plek waar ik snel terug naar zou gaan...

Wrom was het niet goed (stond nog op mn lijstje, maar als de couscous met groenten of hoe heet dat gerecht niet lekker is, dan maar niet).
,,,,فلافل

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Amsterdam
« Reactie #226 Gepost op: 19 juli 2010, 18:38:33 »
De smaak vonden we (mijn tafelgenoot was een Marokkaan overigens) tegenvallen. Een gedeelte van mijn gerecht wat warm had moeten zijn, was nogal lauw. De couscous vond ik niet bijzonder. De aardappel berny oid die erbij kwam, leek ons volkomen misplaatst en was ook niet iets wat je qua kwaliteit ertussen vond passen. Strafpunt voor het vieze glaasje op tafel ook. Het lijkt een poging tot modern Marokkaans met andere invloeden in een wat chiquere stijl, maar het kwam gewoon niet uit de verf die avond dat wij er waren. De kok is wel Marokkaans, maar de eigenaren volgens mij niet.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Amsterdam
« Reactie #227 Gepost op: 21 juli 2010, 11:30:29 »
Wij waren gisteren ter ere van L's verjaardag bij Open.
Op een leuke plek (een voormalige spoordraaibrug) op een heel aangenaam terras.

Eerst had ik salade caprese, met hele goeie mozzarella. Daarna "Flan van topinamboer, artisjokken “a la Barigoule” en beignet van gedroogde tomaat".
De flan was een soort puddinkje waar de topinamboer volkomen in verdwenen was, het had ook zachte bloemkoolpudding kunnen zijn. Niet vies, maar een beetje jammer. Artisjokken a la barigoule is een behoorlijk onvegetarische bereiding, en dat was het dan ook niet, ik ontdekte er niet echt iets bijzonders aan. Lekker hoor, maar waarom noem je het dan zo?
Dat was zowiezo raar trouwens, dat de heel aardige ober als hij de bestelling komt opnemen vraagt of er nog dingen zijn die uitgelegd moeten worden. Als je dat moet vragen, is je kaart te ingewikkeld. En als er dan ook nog dingen op staan die niet zijn wat ze zijn ben je helemaal suf bezig.
Al met al was het lekker maar behoorlijk weinig (en L en mijn zusje hadden veel vollere borden).

Helaas duurde alles echt ontzettend lang, toen de borden werden weggehaald vroeg de ober of we de dessertkaart nog wilden zien. Dat wilde ik zeker (kom maar op met die kaas, want kaas inkopen konden ze goed en ik had trek) maar na twintig minuten wachten (op die kaart) zijn we toch maar gewoon weggegaan.

Misschien lag het aan het feit dat er binnen mensen zaten én dat het terras behoorlijk vol was, ze waren in de bediening maar met twee (waarvan dus één aardige ober en één die er van een afstand als een hele onaangename druiloor uitzag) en ook in de keuken leek geen overcapaciteit te zijn. En het eten was wel goed, misschien moeten we in de winter nog een keer gaan.
This is between me and the vegetable!

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Amsterdam
« Reactie #228 Gepost op: 21 juli 2010, 15:00:33 »
Op de site staat dat ze leuk personeel voor in de bediening en in de keuken zoeken...
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #229 Gepost op: 24 juli 2010, 22:33:56 »
Wij waren gisteren ter ere van L's verjaardag bij Open.
Op een leuke plek (een voormalige spoordraaibrug) op een heel aangenaam terras.
Helaas duurde alles echt ontzettend lang, toen de borden werden weggehaald vroeg de ober of we de dessertkaart nog wilden zien. Dat wilde ik zeker (kom maar op met die kaas, want kaas inkopen konden ze goed en ik had trek) maar na twintig minuten wachten (op die kaart) zijn we toch maar gewoon weggegaan.


Ik was er laatst ook! Bij mij was het lastig de aandacht vd bediening te trekken, maar het duurde allemaal niet lang. Het eten (ik had heel ander veggie eten dan jij, de menukaart wisselt dus, da's wel goed) was lekker, maar er was een ingewikkeld systeem met halve en hele gerechten waarbij de bediening niet zo goed kon serveren. En ik vond het ijs toe niet zo bijzonder. Maar er was wel een memorabele dragoncracker, mmm.
En ze hadden een drankje genaamd lilet blanc op de kaart, dat ik niet heb besteld, maar waar ik wel meer van wil weten.
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Amsterdam
« Reactie #230 Gepost op: 02 augustus 2010, 14:09:07 »
Restauranterig weekeindje gehad.

Vrijdag bij Nostimo op de Lindengracht. Leuk, het lijkt niet echt een restaurant maar een Griekse afhaaldinges, maar het was mooi weer, dus er stonden tafeltjes buiten. Het bord was van papier.
Eerst spinazie-fetakaasflapjes en tzatziki. Er stonden geen vega hoofdgerechten op de kaart, maar wel heel veel voorgerechten, en de hele aardige meneer wilde graag een combi daarvan maken. Dus ik had gestoofde paprika's, iets met van die hele grote boterbonen, een stukje feta, wat salades, het was echt heel erg lekker.
Aardige meneer ook.

Zaterdag bij De Ponteneur. Prima, al vond ik het wel lang duren allemaal.

En zondag waren we bij Si Chuan (ofzo) in de Warmoesstraat. Leuke zaak, Szechuan-gerechten (met veel rode en szechuanpeper) en hele aardige bediening. Hier wil ik nog een keer eten.
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #231 Gepost op: 12 augustus 2010, 22:47:26 »
Wij aten van de week bij Bordewijk, vanwege iets te vieren.


Ik at hier laatst ook! Bij de amuse ging het even mis, want ze wisten niet dat ik de vegetarier was. Ik kreeg daarna de amuse die Maartje! ook had: en geconfijt tomaatje met verse kaas met bieslook. De kaas had nog wel iets meer smaak mogen hebben, nu was ie vooral erg romig.
De kok zelf kwam het menu toelichten. Hij wist precies het vegamenu uit zijn hoofd, zonder te weten dat ik de vega was. Heel goed.

Ik had de kok de week ervoor op de markt (ik doe bij dezelfde kraam boodschappen als hij, jeuh!) al met courgettebloemen zien scharrelen en had tegen m'n tafelgenoot opgemerkt dat hij die wellicht voor vegetariers inkocht. Dat klopte: het voorgerecht was courgettebloem, gevulde met blauwe kaas en erbij gegrilde paprika. Ik kreeg 2 courgettebloemen. De blauwe kaas was erg overheersend, mijn voorgerecht was veel groter dan van mn tafelgenoot (2 courgettebloemen was echt te veel voor een voorgerecht), de paprika was oke en fris en er zat een saus bij die debiel lekker was.

Hierna een ravioli gevuld met zoetige kaas, erbij kruidige peterseliesaus en artisjokkenhart. De ravioli waren echt belachelijk lekker. De saus vond ik echter te sterk, en de artisjokkenharten, waar ik normaal dol op ben, waren wat hard en ook heel sterk van smaak. Ook dit was een heel groot bord, bijna genoeg als hoofdgerecht.

Het echte hoofdgerecht was gelukkig niet zo groot: gestoofde prei met nog een brooddingetje. De prei was lekker (1 stuk was alleen te hard), het brooddingetje wat vettig.

Het dessert was in orde, er zat een soort ijs met nootjes bij, zeer lekker.
De bediening was zeer goed. De witte huiswijnen vond ik niet bijzonder. Ik had het tijdens het eten heel erg heet (terwijl de temp buiten redelijk was), er was weinig zuurstof in de zaak doordat er veel kaarsen stonden. Ik heb daar vlug last van.

Mijn tafelgenoot was zeer tevreden. Ik vond het eten oke, maar voor mij te machtig. Misschien dat de kok bij vega eten wilde compenseren en daarom erg grote borden maakte. Als ik nog een keer zou gaan zou ik 3 gangen nemen ipv 4. Het menu was geloof ik 49 euro, dat is echt niet duur.
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2010, 11:14:14 door Sander »
,,,,فلافل

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Amsterdam
« Reactie #232 Gepost op: 13 augustus 2010, 17:19:40 »
La Plancha in Amsterdam. Brood (niet heel spannend, gewoon afbak) met aioli, patatas bravas (in de Nederlandse zin van braaf, beetje saai), lekkere en verse artisjoksalade en nog iets met groenten waar iets vissigs door heen zat. Eigen schuld, had ernaar moeten vragen.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Amsterdam
« Reactie #233 Gepost op: 15 augustus 2010, 20:09:38 »
Pakistan Restaurant in Amsterdam. Aanrader.
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #234 Gepost op: 15 augustus 2010, 21:42:35 »
Pakistan Restaurant in Amsterdam. Aanrader.

Wat leuk. Wat heb je gegeten?
,,,,فلافل

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Amsterdam
« Reactie #235 Gepost op: 15 augustus 2010, 22:16:00 »
Papadams, Vegetable Samosa (lekker met Madam Jeanette peper sausje), Tarka Dall, Bombay Aloo, Saag Paneer, Bhoona Vegetable, Aloo Matter, Saffron Rice, Green Salade. We zijn alleen de Naan vergeten, besef ik me nu pas.

Nu alleen nog even uitvinden wat nou precies het verschil is met de Indiase keuken.  :designer:

“it's strange how life makes sense in time...”

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Amsterdam
« Reactie #236 Gepost op: 15 augustus 2010, 22:21:04 »
Volgens mij is er niet zoveel, althans, niet met de streken in India waar ze ook ongeveer urdu spreken. Ik kreeg van een pakistaanse vriendin een indiaas kookboek om pakistaans te gaan koken. Als zij het verschil al niet weet...
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #237 Gepost op: 15 augustus 2010, 22:28:35 »
Papadams, Vegetable Samosa (lekker met Madam Jeanette peper sausje), Tarka Dall, Bombay Aloo, Saag Paneer, Bhoona Vegetable, Aloo Matter, Saffron Rice, Green Salade. We zijn alleen de Naan vergeten, besef ik me nu pas.

Klinkt goed!
,,,,فلافل

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Amsterdam
« Reactie #238 Gepost op: 16 augustus 2010, 00:01:09 »
Papadams, Vegetable Samosa (lekker met Madam Jeanette peper sausje), Tarka Dall, Bombay Aloo, Saag Paneer, Bhoona Vegetable, Aloo Matter, Saffron Rice, Green Salade. We zijn alleen de Naan vergeten, besef ik me nu pas.

Nu alleen nog even uitvinden wat nou precies het verschil is met de Indiase keuken.  :designer:


Ja, want keukens houden zich aan semi-arbitrair bepaalde grenzen. Zo valt de keuken in het Indiaase deel van Kashmir duidelijk te onderscheiden van die in het Pakistaanse deel. Om over het Chinese deel maar te zwijgen, daar is het alle dagen babi pangang.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Amsterdam
« Reactie #239 Gepost op: 16 augustus 2010, 09:36:01 »
Alles goed verder?
“it's strange how life makes sense in time...”