Vegatopia Forum

Amsterdam

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re:Amsterdam
« Reactie #160 Gepost op: 28 juni 2009, 20:00:53 »
Durven jullie dat allemaal te eten, tapenade?
Ik vraag heel vaak of er vis in zit en iedereen zegt standaard "nee hoor". Laatst nog bij de Zwaluwhoeve, maar vriendinnetje ging voor me voorproeven en die zei toch overduidelijk vis te proeven :-X

Ik vraag het ook altijd (of er ansjovis in zit) en mijn ervaring is dat het vaak wordt nagevraagd in de keuken. Enals t er in zit, neeee dat eet ik het niet.

Wij aten gisteren bij Noorderlicht in A'dam Noord (NDSM). Leuke plek! Maar t eten viel helaas tegen. Ik had een salade met asperges en manchego. De manchego was n beetje geraspte kaas als 'topping', en verder kreeg ik een enorme berg onaangemaakte sla met groet groene asperges en haricots vers, twee olijven, een verdwaalde walnoot en een gekoot ei. Dat was m niet....

Maar, de locatie is tof, de zon scheen en de drankjes en nachos smaakten goed, dus mijn middag/avond was toch goed!

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Amsterdam
« Reactie #161 Gepost op: 02 juli 2009, 09:43:23 »
Bij Zaza's in de Daniël Stalpertstraat. Leuk klein pijpelaatje. Wij waren met een groep van vijftien en dan is zo'n lange bank langs de wand niet zo handig: ik zat in het midden en kon dus met geen mogelijkheid mijn brallende neef ontwijken...

Vooraf een taartje met doperwten, iets te donker gebakken prei en parmezaan. Lekker, alleen ben ik niet zo'n fan van kaas door het deeg. En doordat de vulling heel zacht was, was de bodem nogal zompig. Daar moet nog even aan getweakt worden dus.
Daarna ravioli met geitenkaas erin en aubergine, courgette, rode pesto en kaas erop cq eronder. Er zat één niet-gaar-genoege plak aubergine bij, maar het was wel erg lekker! Alleen, wat is toch de lol van die idioot grote diepe borden?
Toe hazelnootparfait met caramel en een schuimkopje. Ontzettend lekker, maar ook hier vroeg ik me af waarom ew een toetje eten met een jamlepel (met zo'n krul in de steel).

En wat een ontzettend aardige mevrouw in de bediening!
Zij maakte dat ei van een knul helemaal goed!. Vraagt L 'wat heb je voor bier?', zegt hij 'Heineken op de tap.' L wacht nog even en begint dan 'en op fles?' en toen pas had die hij door dat L wilde weten wat voor bier er was. Nou was het geen collectie om trots op te zijn, dat vond L wel jammer.

Hier ga ik nog een keer naartoe.
This is between me and the vegetable!

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Amsterdam
« Reactie #162 Gepost op: 04 juli 2009, 09:32:52 »
Ik was gisteren bij het Koffiehuis van de Volksbond. Leuk, alleen wat een teringherrie wordt het daar met een groep zeg. Gelukkig waren wij de (grootste) groep ;)

Eerst een artisjok, die helemaal perfect was schoongemaakt, met hooi en al eruit enzo. Tof! Daarna een filodeegpakketje met spinazie en pompoen en gorgonzola, met kerriesaus. Gelukkig proefde je die gorgonzola nauwelijks, want het was een fijne, dikke, kruidige kerriesaus. Ik vind het alleen altijd jammer als de specerijen in de saus grof gemalen zijn, zo'n stuk kardemom ineens vind ik niet zo leuk.
Toe chocoladetruffelterrine met goeie frambozensaus en vanille-ijs. :yummie:
This is between me and the vegetable!

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Amsterdam
« Reactie #163 Gepost op: 09 juli 2009, 15:29:59 »
Eindelijk eens bij De Reiger (dat waren L en ik echt al sinds de steentijd van plan) in de Nieuwe Leliestraat.

Aardige bediening en erg lekker eten. Vooraf had ik de ravioli met groenten erin en artisjokkensaus en die was zo lekker dat ik bijna baalde dat ik hem niet als hoofdgerecht had.
Daarna een linzen-en-kikkererwtenburger met paprikasaus, risotto, gegrilde tomaatjes en sla. De burger was lekker maar deed qua structuur nogal aan falafel denken en dat is een beetje gek als iets er niet naar smaakt.
De risotto was lekker, maar nogal stevig.

L was ook blij, en op zijn bord lag onder andere een geweldig lekker preitaartje. :hungry:

Hier wil ik nog een keer naartoe, ondanks de enorm smalle tafel waar een stuk vanaf brak... Niet al te goedkoop, 75 euro voor twee.
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #164 Gepost op: 30 juli 2009, 21:26:39 »
Gister bij Burgers Patio in Amsterdam, buiten op de patio.
Je kreeg meteen brood met caponata en olijfolie op tafel en terwijl we aan het wachten waren op het hoofdgerecht kregen we ook nog crudites met een dip. Lekker.
Als hoofdgerecht had ik een 'pompoentaart met salie en taleggio, erbij iets met sperziebonen en ingemaakte citroen' (16,50). De taart bleek een gevulde papadum te zijn! Ook prima, maar noem het dan geen taart. De combi papadum en gesmolten taleggio lijkt vreemd maar was prima. De salie proefde ik niet. De bonen waren haricotsverts en daar maak je mij altijd blij mee. Het 'iets met ingemaakte citroen' (weet niet meer hoe het op de kaart stond') was een gek bakje met stukjes verse tomaat in een nat goedje dat naar gembersaus smaakte, niet echt een succes die tomaat. Er kwamen ook nog ongeschilde en wat slappe maar tcoh niet vieze frieten bij maar daar at ik maar een enkele van.
Hoewel je er veel extra bij krijgt, en we een dure, maar zeer lekkere halve liter rose erbij dronken (ze hebben hier veel halve liters, pluspunt) vond ik het al met al toch aan de dure kant. Maar in de zomer, als je er buiten kunt zitten, toch wel oke.
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Amsterdam
« Reactie #165 Gepost op: 03 augustus 2009, 16:10:59 »
Vrijdag bij Hostaria.

Erg lekkere caponata vooraf, jammer dat er in eerste instantie garnalen opzaten. En daarna pasta met rucola, gorgonzola en truffel. Erg lekker, maar wel heel zwaar.
Toe nog chcoladetaart, die erg lekker en een beetje droog is.

Het grote nadeel hier is dat je zo verschrikkelijk dicht op elkaar zit, wij zaten naast een tweede-date-relatieplanet-stel, en vooral hij was echt een enorme kwal. (En hij werkt ergens waar ik ook werk, ik heb inmiddels even opgezocht wat voor werk hij doet, want ze hebben geen afdeling Skeletlozen hier).
Jammer, want ik kan mijn oren niet zo goed uitzetten (terwijl ik ondertussen nog veel uitgebreider met mijn tafelgenoot zit te kletsen)
This is between me and the vegetable!

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Amsterdam
« Reactie #166 Gepost op: 04 augustus 2009, 10:38:12 »
Bij Het Molenpad. Lekker op het terras (alleen jammer dat er nog geen terrasrookverbod is).

Geitenkaassalade met walnoten en mangodressing-uit-een-flesje en veel friet. Wat is dat toch voor suffe gewoonte, om friet te serveren in een puntzak-op-een-standaard? Dan is de onderkant altijd koud... En ik heb ook het idee dat het hip is om je friet niet te zouten, ook heel irritant.
Toe hangop met vers fruit. Het bleek hangop met vanillespikkels te zijn (je proefde het niet, ik denk dat het een gemalen vanillestokje was waar de zaadjes al uit zijn) en het verse fruit waren ananas en drie aardbeien. Het was goed dat er van die slappe spuitslagroom bijzat, want de hangop was mij te dik en zalvig geworden, maar zo vulde het leuk aan. En dat ik eigenlijk niet van ananas hou is mijn probleem (maar wat is er tegen zomerfruit in de zomer en tropisch fruit in de tropen?)

Maar ik heb een ontzettende gezellige avond gehad met een vriendin die ik zelden zie, in het zonnetje.
This is between me and the vegetable!

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Amsterdam
« Reactie #167 Gepost op: 06 augustus 2009, 10:26:14 »
Bij Merkelbach in Frankendael. Prachtige tuin, en het dreigde af en toe (licht druppelend) echt te gaan regenen, maar deed dat niet.

Je zit er prachtig en de bediening is vriendelijk, maar wel heel traag en ook een beetje onoplettend (van de drie keer dat we om water vroegen, kregen we het één keer).

Ik at eerst de met aubergine gevulde ravioli met tomatensaus en heel veel basilicum. Daarna een soort stoofgerechtje met artisjokhart, tuinbonen (die hadden best dubbel gedopt mogen worden, zo groot waren ze), aspergestukjes, kerstomaatje, aardappeltjes en een tomatig sausje, met bonekruid. Best lekker, maar een beetje vlakjes en een beetje weinig.
Daarna nog kaas, die erg lekker was.

L vond al zijn eten te zoet, en heeft na drie gangen thuis nog wat yoghurt met muesli gegeten, zo'n honger had hij nog. Jammer, Merkelbach is het gewoon net niet en bovendien te duur. Ondanks het geweldige terras.
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #168 Gepost op: 06 augustus 2009, 14:03:37 »
Jammer, Merkelbach is het gewoon net niet en bovendien te duur. Ondanks het geweldige terras.

Jammer, hij stond ook nog op mijn lijstje. Wellicht dat de lunch er beter is.
Ik moet ook hoognodig weer eens bij hun buren langs, maar eerst maar es kijken of ik de felbegeerde reservering op columbus circle rondkrijg want dan vrees ik dat ik eerst maar even moet gaan sparen.
Mijn vriend at gisteren trouwens bij Taberna Dushi in Rotterdam en was daar erg over te spreken. Kon ik mooi zeggen dat ie in de restogids staat  :)
« Laatst bewerkt op: 06 augustus 2009, 14:08:28 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Amsterdam
« Reactie #169 Gepost op: 06 augustus 2009, 16:06:00 »
Waar wil je eten op Columbus Circle (ik geef toe, ik heb even gegoogled en gevonden dat het in New York is...)
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #170 Gepost op: 06 augustus 2009, 16:09:33 »
Waar wil je eten op Columbus Circle (ik geef toe, ik heb even gegoogled en gevonden dat het in New York is...)

 :D  Bij Per se (vestiging van de french laundry) maar ik ben bang dat ik geen reservering krijg want je moet 2 mnd van te voren stipt op een bepaald tijdstip bellen en geluk hebben erdoor te komen. Nou als ze me niet willen dan maar niet hoor  :P
,,,,فلافل

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Amsterdam
« Reactie #171 Gepost op: 10 augustus 2009, 12:01:35 »
Zaterdag bij Shape in Amsterdam. Lekker buiten op het terras. Vooraf nacho's met kaas. Als hoofdgerecht een pasta met tomaten-ricottasaus. Was wel lekker maar kon wel meer smaak en peper gebruiken.

Handig dat je er ook kunt sporten en je haren laten knippen. Of is het andersom?

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Amsterdam
« Reactie #172 Gepost op: 10 augustus 2009, 12:03:56 »
O, dan was je dichtbij!
(ik denk bij Shape alleen maar aan die enge overval van een paar jaar geleden, verder heb ik er geen associaties bij...)
This is between me and the vegetable!

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Amsterdam
« Reactie #173 Gepost op: 10 augustus 2009, 12:05:54 »
O, dan was je dichtbij!
(ik denk bij Shape alleen maar aan die enge overval van een paar jaar geleden, verder heb ik er geen associaties bij...)

O leuk!

En niet leuk? Heb er zelf niks over gehoord, maar vriendin woont er nog niet zo lang.

's Middags at in nog een broodje in het Badhuis. Heel prima. Beetje rare jongen in de bediening ;)

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Amsterdam
« Reactie #174 Gepost op: 25 augustus 2009, 15:10:08 »
Zaterdag at ik bij Pont 13. Vooraf een salade met geitenkaas en een zachtgekookt eitje, daarna fregulapasta (ik wist wat dat is - een soort pasta in de vorm van doperwtjes, in verschillende bruinschakeringen omdat er een zakje van in de kast ligt) met groentes en een wat kazig sausje. Toe hazelnootchocoladetaart.

Het was allemaal lekker, hoewel niet erg hoogstaand (als in: dat kan ik zelf ook). Maar dat uitzicht vanaf het terras, dat kan ik echt niet zelf. Dat is geweldig, over het water, een stukje stad, een beetje Noord, etc. Erg leuk. De bediening is niet met genoeg en ook een beetje klungelig.

En het was wel jammer dat we naar binnen moesten, want een oude pont is erg leuk, maar ook een ontzettend galmende lawaaibak. Niet met je ouders naartoe gaan als je ouders (net als de mijne) een beetje dovig worden en je bovendien met meer dan vier bent...
This is between me and the vegetable!

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Amsterdam
« Reactie #175 Gepost op: 25 augustus 2009, 21:40:12 »
Zaterdag bij Shape in Amsterdam. Lekker buiten op het terras. Vooraf nacho's met kaas. Als hoofdgerecht een pasta met tomaten-ricottasaus. Was wel lekker maar kon wel meer smaak en peper gebruiken.

Handig dat je er ook kunt sporten en je haren laten knippen. Of is het andersom?

Heee, dat ziet er leuk uit!! En ook niet zo héél erg duur, lijkt mij.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Amsterdam
« Reactie #176 Gepost op: 02 september 2009, 18:47:21 »
Grieks bij Te Ouzeri op De Clerqstraat. Wel lekker, maar niet verrassend/speciaal om nog eens terug te gaan.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #177 Gepost op: 23 oktober 2009, 22:53:55 »
Woensdag bij de Balie gegeten: weer erg lekker, een open lasagne met oa goeie courgette (de walnoten vond ik wat minder) en een zeer lekkere spinaziesalade met linten gemarineerde rettich en sinaasappel. Was 15,50. Prima.
Vanavond gegeten in A-fusion: tofu teriyaki, zeewiersalade, groentespies, tofu met groenten. Ik vond het lekker, maar mn vriend vond het niet zo bijzonder.
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #178 Gepost op: 25 oktober 2009, 13:15:24 »
Gisteren onverwacht al weer uit eten, nu bij de Gevulde Koe in A'dam. Eetcafe eten dat best te doen is, het was een tijdje wat slechter, maar nu was het wel weer redelijk geloof ik, voor 15,50 een kaastortelini (van de groothandel) met verse tomaat, redelijke goed gewassen spinazie, wat veel halfgedroogde tomaten en gegrilde paprika uit pot. Erover feta en peterselie.
Vooraf kregen we nog brood met te weinig tzaziki.
Boven hebben ze triviant, in een Nederlandse en Duitse versie.
,,,,فلافل

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Amsterdam
« Reactie #179 Gepost op: 25 oktober 2009, 13:18:32 »
kaastortelini (van de groothandel)
Vraag je dat of heb je altijd je mobiele laboratorium achter de hand?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.