Vegatopia Forum

Amsterdam

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Amsterdam
« Reactie #100 Gepost op: 06 april 2008, 10:22:42 »
Bij Beddington's. Wat geweldig lekker! En grappig, een soort mengeling tussen Engels en Japans eten. Eerst als amuse een gefrituurde wonton met huisgemaakte chilisaus, een klein soepje en iets wat veel steviger was dan de aubergine die ze zeiden, in een soort teriyakimarinade.
Daarna een soufflé van witte miso (in een stuk bamboestengel) die vooral een beetje zoutig was, met een lekkere zoete aubergine (nu wel) teriyaki. Vooral die aubergine was helemaal geweldig.
Daarna tuinbonensoep met een tuinbonenfalafel (mooi groen) en een minuscule tuinbonensalade met ontzettend lekkere kaas.
En toen een gewedig bord met in het midden twee wafeltjes met spinaziecrème ertussen (die koud was, ik weet niet zeker of dat zo bedoeld was) en er omheen groene asperges en zeekool met dragonsaus, gekookt ei en een beetje truffel. Terwijl ze zelf óók smikkelden keken de vleeseters jaloers op mijn bord en dat was volkomen terecht!
Toe een meringuebol met chocolademousse erin en chocoladesaus eromheen, met wat aarbeitjes in peperige siroop. Ik werd er helemaal blij van. :cheer:
This is between me and the vegetable!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Amsterdam
« Reactie #101 Gepost op: 06 april 2008, 14:20:26 »
Oeh, dat klinkt goed! Ze bestaan al heel lang, toch?
Hoe vond je de zeekool smaken? Ik zit er wel eens aan te denken om die zelf eens te zaaien, maar het duurt nogal lang voordat het goed is en je moet de bladeren bleken etc...

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Amsterdam
« Reactie #102 Gepost op: 06 april 2008, 18:36:31 »
Bij Beddington's. Wat geweldig lekker!

Hmm, misschien moet mn jaarlijkse bezoekje aan de Kas wat voor een dezer dagen gepland stond, maar naar Beddingtons gaan.
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Amsterdam
« Reactie #103 Gepost op: 06 april 2008, 20:10:30 »
Oeh, dat klinkt goed! Ze bestaan al heel lang, toch?
Hoe vond je de zeekool smaken? Ik zit er wel eens aan te denken om die zelf eens te zaaien, maar het duurt nogal lang voordat het goed is en je moet de bladeren bleken etc...

Als ik niet geweten had dat het zeekool was, had ik het als bleekselderij getaxeerd. Want daar leek het een beetje op, qua uiterlijk en structuur. En ook een beetje bitterig, al had het dan niet dat vieze dat bleekselderij heeft...
Maar of ik het echt zou gaan telen..?
Bij Beddington's. Wat geweldig lekker!

Hmm, misschien moet mn jaarlijkse bezoekje aan de Kas wat voor een dezer dagen gepland stond, maar naar Beddingtons gaan.

Laat wel bij reservering duidelijk weten dat je vegetarisch wil eten, alleen de soep stond op de gewone kaart...
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Amsterdam
« Reactie #104 Gepost op: 06 april 2008, 20:57:10 »

Laat wel bij reservering duidelijk weten dat je vegetarisch wil eten, alleen de soep stond op de gewone kaart...

Ja wist ik al  :) Daarom had ik mijn bedenkingen, maar wat jij kreeg klinkt toch wel erg goed, en ik was ook al weer vergeten dat ze dingen met Japansachtig eten doet, dat is ook leuk.

Vrijdag at ik trouwens met een groep bij Papatya in de A'damse Buiten Brouwersstraat, een Turks restaurant. Dat was leuk! De tent wordt gerund door een wat ouder echtpaar. We hadden mezze besteld, en de kok kwam aan het begin toelichten wat wat was, en hij had duidelijk alles met veel liefde bereid. Ook vroeg hij direct wie veggie was, en toen ging ie overal bij vermelden wat wel en niet veggie was. Ik at lekkere hummus, salade van spinazie en granaatappel, heerlijke dolma's, watermeloen met feta en olijven, champignonsalade, Turkse rijst, baba ganoush en volgens mij nog dingen die ik vergeten was. De kok kwam ook nog vragen of ie nog iets extra vegetarisch moest maken, heel aardig (maar het was genoeg). Grappige tent, goed geschikt voor met een groep.
« Laatst bewerkt op: 06 april 2008, 20:57:28 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Amsterdam
« Reactie #105 Gepost op: 09 april 2008, 18:04:35 »
Bij Beddington's. Wat geweldig lekker!

Hmm, misschien moet mn jaarlijkse bezoekje aan de Kas wat voor een dezer dagen gepland stond, maar naar Beddingtons gaan.

Hmpf Beddingtons vol, De Kas vol, en waarom hebben we geen online-tafelreserveringssysteem zoals in alle wel normale steden, zodat je niet steeds een smalende reserveringsmedewerker hoeft te spreken maar gewoon online kan zien wanneer het resto vol en leeg is.
Nu voor binnenkort bij Van Vlaanderen gereserveerd. Ben benieuwd. Het 'grapje' dat de reserveringsmedewerker maakte toen ik zei dat ik veggie was, viel al niet in goede aarde maar daarna het 'nee hoor, we maken een vegetarisch heerlijk menu, dat is geen enkel probleem' wel. Ben benieuwd. Iemand wel eens geweest?
« Laatst bewerkt op: 09 april 2008, 18:06:54 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Amsterdam
« Reactie #106 Gepost op: 12 april 2008, 01:53:07 »
http://chocolateandzucchini.com/archives/2008/04/amsterdam_highlights.php#more

"...
Saturday is organic market day in the Jordaan, but someone high up decided to rain (hard) on our parade, so we seeked lunchtime refuge in the arms of Villa Zeezicht, a canal-side café where we had our third and final sandwich: a stupendous vegaburger I might dream of every night if I lived in Amsterdam.
..."
« Laatst bewerkt op: 19 april 2008, 09:14:47 door J@n »

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Amsterdam
« Reactie #107 Gepost op: 17 april 2008, 20:32:34 »
Gister bij cafe Toussaint in Amsterdam.
 :thumbsup:
Voor 11,50 een groente-quiche, vers en oke, met ook dragon er in, zeer lekkere aardappels uit de oven, prima salade.
Ze hadden ook veg pasta en een veg paddestoelengerecht, maar de quiche en pasta waren beide 'van de dag' weet niet of die altijd veg zijn.
Maar een eetcafe, met toch verse ingredienten, en betaalbaar, dat mag tegenwoordig ook in de krant. Hier kom ik nog wel een keer.
Vooraf overigens brood met oke aioli en olijventapenade, en echt lekkere hummus.
,,,,فلافل

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Amsterdam
« Reactie #108 Gepost op: 20 april 2008, 14:54:55 »
Donderdag heb ik gegeten bij Ethiopisch eetcafé Ibis, aan de Weesperzijde (Amsterdam). Het eten was erg lekker, en het is zo leuk om samen van een schaal te eten met pannenkoekjes. Jammer dat de bediening traag en onoplettend was. Nog jammerder: er werd nauwelijks gerookt, behalve door de bediening...
Eet gezond & eet taartjes

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Amsterdam
« Reactie #109 Gepost op: 25 april 2008, 11:21:53 »
Mexicaans, bij Caramba. Eerst een lekkere salade met cactus, avocado en feta (en dat was lekkere feta, niet van die hele harde scherpe) en daarna de vegocombo, een taco met ijsbergsla en veel guacamole (dat is niet heel spannend, maar ik vind guacamole heel erg :yummie:) en een zachte tortila gevuld met groenten. Zure room en refried beans erbij en ik werd helemaal blij!
This is between me and the vegetable!

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re:Amsterdam
« Reactie #110 Gepost op: 30 april 2008, 12:32:00 »
Hee wat leuk dat Clotilde in Amsterdam was. En wat leuk dat ze een paar van mijn favo plekken op haar lijstje zet. Cafe de Tuin bijvoorbeeld, De Lanskroon en Patisserie Kuyt.

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Amsterdam
« Reactie #111 Gepost op: 06 mei 2008, 21:48:47 »
Zaterdag bij Pulpo te Amsterdam.
Op de online kaart stonden lekkere dingen met voorjaargroenten en polenta, en iets met ei vooraf, dus ik had de hele dag al zin in roerei maar dat niet gemaakt omdat ik 's avonds al ei zou krijgen. Kom ik daar, is de kaart net gewisseld  >:(

Ik wist al dat er per gang maar 1 veggie optie was, op zich niet erg, behalve dat die bij de nieuwe kaart wat saai waren: Salade witlof, appel, blauwe kaas, walnoten, croutons en Pompoencurry met zoete aardappel als hoofd. En dan is de sla dus 9 euro en de curry 20. Sja, curry voor 20 euro, ik weet niet hoor, als het nou de bekendste Indiase chef ter wereld is die het maakt, maar dit was een meer Frans-achtig resto, daar eet ik liever niet Indiaas. Maar goed, het eten ging ook om de gezelligheid, dus ik begon met het bestellen van de witlofsalade. Serveerster 'en hoe wilt u de ossenhaas?' Ik (wijs op kaart): 'Eh, nee, ik wil vooraf witlofsalade' Serveerster (nu ongeduldig): 'Ja en hoe wilt u de ossenhaas dan??' Ik (half in paniek, half geirriteerd, booskijkend):' Nee, WITLOFsalade. Kijk hier op de kaart. Dat is een VEGETARISCH gerecht.' De serveerster noteert het en zegt niet eens sorry!

Daarna arriveert brood met een smeersel dat mn tafelgenoten voor ik het kan nemen identificeren als iets zeer niet veggies.

Het eten arriveert en is oke, maar niet bijzonder. Bij de curry zit alleen curry, geen rijst of iets dergelijks. De komijnyoghurt is wel lekker.

Dan wil mijn tafelgenoot kaas toe en hij vraagt uit welke kaas de kaasplank bestaat. Ober (verbaasd) ' U wilt weten welke namen?' Ja, wat anders? Vervolgens blijkt er volgens mij gewoon een suf stuk parmezaan op te liggen, maar mijn tafelgenoot klaagt niet erover, maar wie legt er nu parmezaan op een kaasplank? Ik eet meringue met aardbeien, ook een beetje saai.

Sja. Ze hebben veggie, maar daar houdt t ook mee op.
« Laatst bewerkt op: 06 mei 2008, 21:49:43 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Amsterdam
« Reactie #112 Gepost op: 07 mei 2008, 12:36:08 »
-Serveerster 'en hoe wilt u de ossenhaas?'

Levend :schater:
Sin chile, no tiene chiste!

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Amsterdam
« Reactie #113 Gepost op: 09 mei 2008, 10:38:31 »
Gisteren bij de vliegende schotel gegeten, wat een ramp! Een uitgebreide review komt nog, daar heb ik nu geen tijd voor. In ieder geval was dat eens maar nooit weer!

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Amsterdam
« Reactie #114 Gepost op: 09 mei 2008, 15:25:34 »
-Serveerster 'en hoe wilt u de ossenhaas?'

Levend :schater:

Vreselijk :) ochja, ze weten niet beter.

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Amsterdam
« Reactie #115 Gepost op: 12 mei 2008, 11:17:46 »
Vrijdag voor het eerst bij het Badhuis in A'dam.
De kaart is qua vegaopties een stuk kleiner geworden, maar 1 vega voorgerecht (dat je tevens als hoofdgerecht kunt nemen) en 1 vega hoofd, maar voor- en hoofd was allebei een warm pastagerecht! Dat is dus niks om allebei te nemen. Bovendien niet eens meer een vegetarische maaltijdsalade terwijl ik daar wel zin in had. Wel veel veggie borrelhapjes, daar kun je er bv 2 van nemen als alternatief voorgerecht.
Wij deelden brood met aioli vooraf, hele lekkere aioli, ik denk zelfgemaakt.
Daarna verse pasta rollen met wilde spinazie, ricotta en koude tomatensalsa. Normaal ben ik niet zo dol op spinazie met pasta, maar dit was erg goed, heel vers en smakelijk. De salsa bevatte helaas muffe knoflook! Onbegrijpelijk, dat proeft een kok toch? Afijn.
Toe een hapje van de sticky toffeecake. Die was erg lekker.
We moesten enorm lang wachten op t eten dat wel, maar we zaten heerlijk op het terras.
De rose en witte wijn waren beide wat te zoet.
,,,,فلافل

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re:Amsterdam
« Reactie #116 Gepost op: 12 mei 2008, 12:18:31 »
Hee, dat is jammer, nog maar een vega optie, wat stom van ze! En bizar dat de enige vega opties dan hetzelfde soort gerecht zijn...
Ik woon daar om de hoek en lunch er zo af en toe in het weekend en soms gaan we er ook eten, maar zo is dat een stuk minder leuk. Wat wel weer leuk is, is dat ze blijkbaar van kaart wisselen, dat houdt het gevarieerd.

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Amsterdam
« Reactie #117 Gepost op: 12 mei 2008, 20:19:37 »
Hee, dat is jammer, nog maar een vega optie, wat stom van ze! En bizar dat de enige vega opties dan hetzelfde soort gerecht zijn...
Ik woon daar om de hoek en lunch er zo af en toe in het weekend en soms gaan we er ook eten, maar zo is dat een stuk minder leuk. Wat wel weer leuk is, is dat ze blijkbaar van kaart wisselen, dat houdt het gevarieerd.

ja, ik hoop dat t bij de winterkaart weer beter is!
,,,,فلافل

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re:Amsterdam
« Reactie #118 Gepost op: 08 juni 2008, 22:10:09 »
Wij aten vanavond bij de Kompaszaal. De Kompaszaal is een grand café/restaurant gevestigd in de historische (jaren vijftig!) aankomst- en vertrekhal van de voormalige K.N.S.M. Je kunt er heerlijk op het terras aan het IJ zitten en ze hebben ook lekker eten!

Ik had vooraf zoete aardappelsoep, toen erg lekkere gado gado (waar helaas kroepoek bij zat, geen emping. Maar mijn tafelgenoten hebben van mijn kroepoek genoten) en toe Torta al limone. Alles smaakte heerlijk en de prijs-kwaliteit verhouding was prima. De kaart is niet heel groot en verandert geregeld, maar er staat zeker ook vega keus op.

De ambiance is heel grappig, het is heel ruim en hoog en ... ik kan t niet zo goed omschrijven. Maar wie de film Ober heeft gezien die zal het er wel herkennen.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Amsterdam
« Reactie #119 Gepost op: 08 juni 2008, 23:09:44 »
Bij Nassau, aan de De Wittenkade. De daghap, asperges met botersaus, aardappeltjes en ei :yummie:. Omdat ik de ham er niet bij wilde werd me eerst vis aangeboden (aardig, maar nee dank je) en toen kreeg ik extra asperges :cheer:. Ook nog olmenhorst appelsap en chouffe van de tap (vond L fijn) en als ik niet wat kouwelijk was geweest aan het water zitten.
This is between me and the vegetable!