Vegatopia Forum

Amsterdam

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Amsterdam
« Gepost op: 15 november 2003, 14:30:30 »
Gisteren in Panama in Amsterdam wezen eten. Het zit in een oude fabriek en je kunt er ook dansen en hip doen. Over het eten gaan altijd diverse verhalen de ronde, veel negatieve ook, dus vandaar dat ik er al heel lang niet geweest was. De kaart is klein: vier voorgerechten, vier hoofdgerechten, vier nagerechten en dan nog een menu waarvan het voorgerecht vegetarisch was, en dit kon je eventueel los bestellen.

Als voorgerecht at ik pompoenravioli met salieboter, de pompoenvulling was echt heerlijk, wat op zich soms best moeilijk kan zijn met pompoen, maar het deeg was een beetje hard. Er zat ook rucola bij. Het hoofgerecht was 'auberginetournedos' met portabellopaddestoel, polenta en gegrildetomatensaus en viel eigenlijk erg tegen, omdat aan het hele hoofdgerecht heel weinig smaak zat. Er zat ook weer heel veel rucola bij, dat vind ik altijd een beetje treurig als je bij elke gang de zelfde garnering krijgt. Er stonden gelukkig wel peper- en zoutmolentjes op tafel, maar het was een beetje smakeloos. Als nagerecht had ik chocolademousse met pittige pepertjes en speculaas en dit was wel aardig.

Op zich als je als vegetarier met een groep mee moet die in Panama gaat eten, dan kun je er wel gerust eten, maar echt geweldig is het niet. De sfeer is wel leuk, en de bediening is geweldig aardig. Alleen de gerechten lieten lang op zich wachten.
« Laatst bewerkt op: 15 juni 2004, 11:13:51 door Sander »
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #1 Gepost op: 29 augustus 2004, 21:06:16 »
een week of 2 geleden weer bij Pananma gegetenHet voorgerecht was lekker (courgettekoekjes met lekkere tomaat koriandersalade) maar het hoofdgerecht (risotto met kaas, doperwt en citroen) was veeeeeel te zout en zuur  :( Bovendien was het personeel erg onhandig.
Ik kom hier voorlopig alleen nog maar om iets te drinken wat gelukkig ook kan (want ze maken er heeeerlijke cocktails)
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2010, 10:26:59 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #2 Gepost op: 08 februari 2005, 22:38:43 »
Na het zwemmen in eetcafe Pilsvogel (A'dam) gegeten. Paar jaar geleden geweest, toen wel aardig. Nu niet. Bediening traag, onzichtbaar, loopt halverwege bestelling weg, kijkt niet rond, kwakt dingen op tafel. Brood vooraf met aioli was best lekker, maar 4 sneetjes stokbrood voor 3,50 vind ik echt debiel duur.
Maar 1 vegagerecht (maar de kaart was op zich sowieso niet zo groot). Gegrilde portabello met penne, nauwelijks merkbare truffelolie, geroosterde tomaat en beetje sla. Best lekker. Er zat ook nog een niet op de kaart genoemd enorm stuk knoflookbrood bij, als ze dat nou hadden gemeld, dan had ik dat voorgerecht niet genomen.
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #3 Gepost op: 25 februari 2005, 17:53:47 »
vorige week vrijdag bij cafe de Zuid in het Oostenlijk Havengebied in Amsterdam gegeten. Nooit geweten dat je daar ook kan eten, gezellig eetcafe met aardige bediening. Prijzen rond 12 euro, niet een hele grote kaart, waarvan 3 vegetarische dingen: 1 vega pasta (maar dan wel redelijk bijzonder:van die pasta buisjes gevuld met o.a. pompoen) een vega maaltijdsalade en kaasfondue. Ik had de maaltijdsalade die nauwelijks meer salade genoemd kon worden: naast allerlei soorten sla bestond ie uit een warme taco met warme mexicaanse groenten. Lekker wel en veel.

Vanavond waarschijnlijk bij een indonesier eten, ben benieuwd.
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2005, 17:54:12 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #4 Gepost op: 09 april 2005, 19:15:02 »
gister bij eetcafe KHL in het Amsterdamse Oostelijk Havengebied gegeten. Lekker: ovenschoteltje met lekker gegrilde groenten die niet stuk waren gekookt en gegratineerd met mozzarella. Erbij gefrituurde aardappels en lekkere salade met kappertjes.
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #5 Gepost op: 23 april 2005, 17:24:13 »
Gister in Burger's patio in Amsterdam gegeten. Als vegetarish hoofdgerecht was er keuze tussen een lasagna met aubergine en mozzarella en een gevulde portabella met ricotta en taleggio, spinazie en granaatappelsaus. Beide erg kazig en je wordt als vegetarier altijd al zo doodgegooid met lasagna en ook met portobella. Toch maar de portobella genomen omdat ik wel benieuwd was naar die granaatappelsaus. Als voorgerecht samen met mijn tafelgenoot maar wat olijven genomen omdat de 2 echte voorgerechten -preitaartje met kaas en tomatensoep - me niet erg aanspraken: het taartje niet omdat ik bij het hoofdgerecht ook al weer 2 soorten kaas zou krijgen de soep niet vanwege saai. De olijven waren okee, we kregen ook nog smakelijk ciabattabrood met lekkere olijfolie en tapenade die ik niet genomen heb en daarna nog een schaaltje crudite (allerlei rauwe groenten) met een gek knoflooksmeerseltje. Beetje raar tussengerechtje dat iedereen dus kreeg, wel leuk dat ze zoiets verzinnen.
De portabella was taai, volgens mij is portobella altijd taaiig, een overgewaarde paddestoel in ieder geval. De 2 soorten kaas erin waren okee, de spinazie veel te zout, en er zaten gewoon granaatappelpitjes over gestrooid, helemaal geen saus was het! Er kwam wel heel veel water uit de spinazie die over mijn bord liep. Erbij een plak onaangekondigde polenta, ook al zo'n ingredient waar je als vegetarier steeds op wordt getrakteerd. Als ik dat had geweten was ik misschien wel voor de lasagna gegaan. Ook nog frietjes met mayo kwamen erbij, met schil, een beetje slap vond ik die.
Toe mascarpone ijs met gefrituurd flensje gedeeld met tafelgenoot, ik had gehoord dat dat zo'n heerlijk nagerecht was. Vond ik niet bijzonder, het was ook geen gefrituurd flensje, maar kleine stukjes flensjesdeeg dat gefrituurd was.
De bediening was wel ontzettend vriendelijk en oplettend.
Aan een tafel naast ons zat een vegetarier die geen niet-vegetarisch gestremde kaas wilde weten en zich beklaagde dat alle vegagerechten met kaas waren. Nou ja, dat is wel een punt, maar daar kun je toch vanuit gaan als je in een niet-vega restaurant gaat eten dat ze daar geen vegetarisch gestremde kaas hebben, ga dan in een vegetarisch restaurant eten. Hoewel het natuurlijk nog beter zou zijn geweest als ze niet alle vegetarische gerechten hadden volgestopt met kaas, al die kaas duidt er ook een beetje op dat de kok niet erg origineel is. Maar voor dat meisje werd dan direct een kaasloos bord samengesteld met salades en groenten etc. dat deden ze wel direct dus dat was wel vriendelijk.
Al met al een niet zo heel erg bijzonder eetcafe, ik heb hier ook wel eens wel heerlijk gegeten, maar nu bakten ze er niet veel bijzonders van, hij staat in de Vegatopia restaurantgids maar ik vind dat ie daar eigenlijk niet thuis hoort. De prijzen zijn overigens 15 euro voor een hoofdgerecht, niet belachelijk duur, maar ook zeker niet goedkoop, 12 euro was voor wat ik kreeg een betere prijs geweest.
« Laatst bewerkt op: 23 april 2005, 17:30:21 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #6 Gepost op: 21 mei 2005, 12:07:55 »
Recentelijk in de Griekse Taverna op de Hobbemakade in Amsterdam gaan eten. Ik was er wel eens eerder gaan eten. Het is er erg leuk.
Vooraf krijg je een enorm dienblad gepresenteerd met allerlei soorten mezze - kleine voorgerechten - waar ook een heleboel vegetarische opties tussen zitten: gemarineerde artisjok, tzaziki, knoflookmousse, een courgettegerecht, gemarineerde paprika, dolma's (er zijn 2 soorten, je moet even opletten dat je de vegetarische te pakken krijgt), avocadosalade met pesto en nog veel meer, te veel om te onthouden. De ober geeft toelichting wat wat is, bij ons moest dat een beetje met handen en voeten omdat hij niet zo goed Nederlands sprak, maar we kwamen er prima uit en andere collega's van hem spraken wel weer Nederlands. Toch zou het handiger zijn als op de menukaart zou zijn aangegeven welke mezzes er zijn, dan kun je wat rustiger bedenken wat je wilt, maar zo kiezen van zo'n groot dienblad is wel leuk.
We namen met z'n tweeen heerlijke tzaziki, gemarineerde paprika, warme fetaflapjes en een avocado pestosalade met rode ui en tomaat. Allemaal erg lekker. Ik had nog nooit avocado met pesto gegeten, dat blijkt een heel goede combinatie die ik zelf nog wel eens thuis ga maken.
Bij de mezze krijg je wit Turks brood. De mezze zijn 4,50 per stuk en dat is niet echt goedkoop, maar er ligt veel op zo'n schaaltje.

De serveerster kwam hierna vragen of we nog meer wilden bestellen of al genoeg hadden. Je blijkt hier dus ook terecht te kunnen voor een klein hapje, want ze doen er zeker niet moeilijk over als je maar een paar mezze neemt en verder niets.  Je kan ook meer mezze nemen en die dan dienen als een hele maaltijd, er zijn zeker genoeg vegetarische mezze die een vegetarisch hoofdgerecht kunnen vormen.
Maar wij hadden dus niet zoveel mezze genomen en hadden nog wel trek om een hapje van de kaart te nemen. Er staan naast voor- en hoofdgerechten (er waren geloof ik 3 of 4 vegetarische voorgerechten die ongeveer 4 euro kosten en 1 vegetarisch hoofdgerecht van 12,50) ook tussengerechten (waarvan 2 vegetarische, die 7,50 kosten) op de kaart. Die blijken uitstekend geschikt om te bestellen nadat je al wat mezze op hebt, want de tussengerechten zijn niet zo erg groot, maar ook niet zo klein als een voorgerecht.
Ik nam 'gebakken courgette en aubergine' met knoflooksaus, maar het bleek niet gebakken maar gefrituurd en de saus was meer een soort puree. Het was zeker lekker, maar een beetje eenzijdig en te machtig omdat het gefrituurd was, als dat beter op de kaart had gestaan had ik een ovenschotel gekozen die er ook was.
Erbij hebben we heerlijke Griekse retsinawijn gedronken die niet duur was.
Voor een toetje hadden we geen plaats meer, wat wel jammer was want ook voor de toetjes hebben ze een groot dienblad met allerlei schaaltjes om uit te kiezen, naast toetjes van de kaart.
Toen wij er waren was er live muziek, dat is er wel vaker op zaterdag en dan is het drukker en is reserveren aan te bevelen, maar er is ook vaak genoeg geen muziek.
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Amsterdam
« Reactie #7 Gepost op: 02 juni 2005, 10:35:05 »
Ik at gisteren bij Toscane, op de Haarlemmerdijk in Amsterdam. Ik vind dat je daar echt superlekker kan eten, personeel is ook aardig. Ik had vooraf champignons gevuld met gorgonzola. Het enige nadeel daarvan is dat ze te groot (en te heet) zijn om in één keer te eten, maar als je ze doorsnijdt loopt altijd een deel van de gorgonzola weg in het vocht (olie/knoflook/champignonvocht denk ik) waar ze inliggen. Maar dat wordt dan wel weer lekkerder om met je brood op te dippen :yummie:

En daarna had ik gnocchi met ricotta en verse spinazie uit de oven. Aangenaam kazig en knoflokerig. Heel erg goed.
Helaas had ik daarna geen ruimte meer voor een toetje, want ze hadden nieuwe toetjes op de kaart...
« Laatst bewerkt op: 02 juni 2005, 10:35:21 door Maartje! »
This is between me and the vegetable!

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re:Amsterdam
« Reactie #8 Gepost op: 05 augustus 2005, 12:51:34 »
Gisteren bij Goodies in een van de negen straatjes in Amsterdam gegeten. Ik kwam daar vroeger altijd voor de scones en was er nu al jaren niet meer geweest. En dat was maar goed ook....
Ik at een vega pasta waar erg weinig aan te beleven was. Op de kaart stonden heel veel groentjes bij dit gerecht vermeld, maar dat viel op mijn bord erg tegen. Het was vooral pasta.
En de prijs-kwaliteit-verhouding klopte niet.
Geen aanrader dus.

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #9 Gepost op: 05 augustus 2005, 20:29:52 »
hey wat jammer. Ik vond goodies altijd wel tof, maar ben er ook een jaartje niet meer geweest voor warm eten (wel voor lunch, was okee). Het is een tijdje geleden ook overgenomen, misschien is dat het.
,,,,فلافل

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re:Amsterdam
« Reactie #10 Gepost op: 05 augustus 2005, 20:40:32 »
hey wat jammer. Ik vond goodies altijd wel tof, maar ben er ook een jaartje niet meer geweest voor warm eten (wel voor lunch, was okee). Het is een tijdje geleden ook overgenomen, misschien is dat het.

Hee, ja! Ik herinner me opeens iets! Goodies is inderdaad overgenomen. Ik vierde ooit mijn verjaardag in een echte amsterdamse kroeg, tussen de stamdgasten (cafe Schumig, aan het begin van de singel) en daar spraken we mensen wiens zoon Goodies net had overgenomen. Zij helemaal blij en trots. Wij nu net iets minder blij.
Ik kwam daar altijd voor de scones met clotted cream....mjummie!
Ach, er zijn nog genoeg andere leuke plekken in Amsterdam!

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #11 Gepost op: 08 augustus 2005, 22:01:41 »
gister gegeten in eetcafe zuidwest in het A'dams oostenlijk havengebied. Het is er erg gezellig maar het eten is toch niet al te best. Mexicaanse ei-aardappelquiche (met heel erg veel Spaanse peper, vond ik heerlijk, maar vraag me af of andere gasten het niet te heet vonden) en een beetje salade.
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2010, 13:07:20 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Kim

  • ***
  • 114
Re:Amsterdam
« Reactie #12 Gepost op: 11 augustus 2005, 15:47:15 »
Oh, als ik dit allemaal lees denk ik steeds, wat zijn jullie maar verwend daar in Amsterdam! Maar goed, hier in Wageningen is er waarschijnlijk geen enkel restaurant waar ze je raar aankijken als je iets vegetarisch wilt, dat dan weer wel.

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #13 Gepost op: 11 augustus 2005, 18:26:31 »
Oh, als ik dit allemaal lees denk ik steeds, wat zijn jullie maar verwend daar in Amsterdam! Maar goed, hier in Wageningen is er waarschijnlijk geen enkel restaurant waar ze je raar aankijken als je iets vegetarisch wilt, dat dan weer wel.


nou in Amsterdam moet ik dat ook nog tegenkomen  :P
,,,,فلافل

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re:Amsterdam
« Reactie #14 Gepost op: 11 augustus 2005, 21:37:59 »
Oh, als ik dit allemaal lees denk ik steeds, wat zijn jullie maar verwend daar in Amsterdam! Maar goed, hier in Wageningen is er waarschijnlijk geen enkel restaurant waar ze je raar aankijken als je iets vegetarisch wilt, dat dan weer wel.


in wageningen is vegetarisch eten zeker geen probleem. veganistisch kan in sommige ook wel, mits je van te voren ff belt.
Za Zemiata!

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re:Amsterdam
« Reactie #15 Gepost op: 05 september 2005, 21:14:50 »
Wij aten weer eens bij Cafe Restaurant Amsterdam. Ik vind het daar eigenlijk altijd prima. Snelle en aardige bediening en goed eten. En nog om de hoek ook! We zaten vanavond lekker buiten aan het water, in de avondzon, helemaal goed.

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Amsterdam
« Reactie #16 Gepost op: 06 oktober 2005, 15:59:32 »
Ik heb net geluncht bij Fonteijn op de Nieuwmarkt (A'dam). Wel aardig, niet bijzonder (maar daar ging ik ook niet voor), het is gewoon wel een gezellig tentje. De verse muntthee is kon ik iig wel waarderen.
« Laatst bewerkt op: 06 oktober 2005, 16:03:54 door Piek »
Eet gezond & eet taartjes

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #17 Gepost op: 16 oktober 2005, 12:57:47 »
Afgelopen woensdag bij restaurant Van Kerkwijk in Amsterdam gegeten. Het wordt daar toch minder. Ze hadden er vroeger een kaart maar buiten de kaart om was er ook van alles en dat vertelde een serveerster dan. Er was altijd behoorlijk wat veggie. Nu is er helemaal geen kaart meer (althans afgelopen woensdag niet) en werd er niks veggies opgenoemd. Ik zei: ik ben veggie. Oh ja, zei de serveerder, ja dat zei ik maar niet dat er ook veggie eten is (hij mompelde nog een onduidelijke reden die ik niet geheel kon verstaan, maar het klonk erg als 'want ja, wie wil er nu in hemelsnaam veggie eten?') en toen bleek er maaltijdsalade en kaasfondue. Ik vind kaasfondue niet meetellen. Als je kaasfondue wilt maak je dat of zelf, of je gaat naar een kaasfonduerestaurant (maar niet naar die afzetters van het Karbeel op de Warmoesstraat) of je hebt je 1e date ofzo. Eigenlijk telt maaltijdsalade niet mee, want dat is geen warm gerecht. Maar ik had erg zin in maaltijdsalade, had ook van te voren bedacht dat ik dat wilde gaan bestellen, dus maaltijdsalade was okee. Toen vroeg die jongen of we een voorgerecht wilden. Nee dat wilden we helemaal niet want we gingen even door de weeks een hapje eten, niks uitgebreids ofzo, en bovendien had ie nauwelijks veggie voorgerechten. Nou dat voorgerecht werd ons bijna door de strot geduwd. Want het zou toch nog een hele tijd duren voordat het hoofdgerecht kwam. Nou ja we vielen ook niet om van de honger. Maar de tortilla's waren vega. Nou okee, die maar, 1 portie om samen te delen (de serveerder keek ook nog verbaasd dat we maar 1 portie wilden, maar droop toen eindelijk af).

Toen kwam de tortilla, niet van die chippies met dipjes zoals ik verwachtte, maar stukjes gevulde wrap, gevuld met geitenkaas (dat zou ik ook al bij het hoofdgerecht krijgen) en gagarneerd met veel sla, terwijl mijn hoofdgerecht een maaltijdsalade was  :bonk:. Het grootste deel dus maar door mijn tafelgenoot laten opeten.
Maar toen, toen kwam de maaltijdsalade. En die was dan weer heel lekker gemaakt, mooie slasoorten, lekkere stukjes rettich en andere dingen erdoor, helaas ook de eeuwige pijnboompitten, lekkere dressing, er was duidelijk veel aandacht aanbesteed.
Dus tja. Wat moet je daar nu van vinden? Nou ja.

« Laatst bewerkt op: 13 maart 2010, 16:02:44 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Amsterdam
« Reactie #18 Gepost op: 19 oktober 2005, 10:02:18 »
Afgelopen woensdag bij restaurant Van Kerkwijk in Amsterdam gegeten. Het wordt daar toch minder.

Jammer, ik ben er ook wel eens geweest en was best tevreden!

Gisteren hebben M. en ik met wat vrienden gegeten bij Chao Prai (o.i.d.) op de Nieuwmarkt. Een makkelijke, betaalbare Thai. Lekkere curry's en andere gerechten die je kunt verwachten, maar verder niet veel verassends.
Het was wel heel gezellig  ;D
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2005, 10:02:52 door Piek »
Eet gezond & eet taartjes

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #19 Gepost op: 19 oktober 2005, 14:54:19 »
Afgelopen woensdag bij restaurant Van Kerkwijk in Amsterdam gegeten. Het wordt daar toch minder.

Jammer, ik ben er ook wel eens geweest en was best tevreden!

Ja het wisselt daar enorm.. vooral het aanbod in vega gerechten, maar soms is er dus nauwelijks iets vega's en de andere keer weer veel. Je kan er ook niet reserveren, dus van te voren aankondigen dat je als vega komt eten is er ook niet bj.
,,,,فلافل