Vegatopia Forum

Zou jij vlees voor een ander kopen?

0 leden en 17 gasten bekijken dit topic.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Zou jij vlees voor een ander kopen?
« Reactie #40 Gepost op: 24 september 2003, 10:33:11 »
Ik vind het ook geen prettig idee, maar geeft mij dat het recht een ander te dwingen zich aan te passen aan mijn levenswijze?
Ik zie niet hoe je er bij komt dat je dan die ander tot iets dwingt.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zou jij vlees voor een ander kopen?
« Reactie #41 Gepost op: 24 september 2003, 10:36:32 »
Je dwingt niemand, je ben neutraal, je hoeft toch niet iemand te helpen bij iets wat totaal tegen je principes in is?

Dus het is totaal tegen jouw principe dat iemand anders vlees koopt?

Citaat
Ik vind t nog al wat als iemand vraagt of je medeplichtig wil zijn aan moord  :o

Dat slaat natuurlijk nergens op. Jij vermoord toch dat dier niet? Dat is al lang gedaan door de slachter, hoor!

Citaat
En wat voor dienst bewijs je de dieren hiermee?
 ::)

Die kun je op dat moment al niet meer helpen.

groeten,
Nicky
« Laatst bewerkt op: 24 september 2003, 10:38:07 door nicky_too »
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zou jij vlees voor een ander kopen?
« Reactie #42 Gepost op: 24 september 2003, 10:38:42 »
Ik vind het ook geen prettig idee, maar geeft mij dat het recht een ander te dwingen zich aan te passen aan mijn levenswijze?
Ik zie niet hoe je er bij komt dat je dan die ander tot iets dwingt.

Nou, als ik zo lees dat er mensen zijn die hun eventuele partner zouden verbieden vlees in huis te halen (daar komt het wel op neer), dan vind ik dat wel dwingen eigenlijk.

groeten,
Nicky
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Zou jij vlees voor een ander kopen?
« Reactie #43 Gepost op: 24 september 2003, 10:41:24 »
Nou, als ik zo lees dat er mensen zijn die hun eventuele partner zouden verbieden vlees in huis te halen (daar komt het wel op neer), dan vind ik dat wel dwingen eigenlijk.
O.

Ik dacht dat het over de vraag in het onderwerp ging.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline maud

  • ***
  • 373
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zou jij vlees voor een ander kopen?
« Reactie #44 Gepost op: 24 september 2003, 10:41:45 »
Dus het is totaal tegen jouw principe dat iemand anders vlees koopt?

Het meewerken aan de hele handel is tegen mijn principes in.

Citaat
Dat slaat natuurlijk nergens op. Jij vermoord toch dat dier niet? Dat is al lang gedaan door de slachter, hoor!

Als we zo gaan praten kan je net zo goed vlees gaan eten, die dieren zijn toch al dood  ::)
En de slager zou het beest niet hebben vermoord als ie er niet voor werd betaald etc etc..


Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Zou jij vlees voor een ander kopen?
« Reactie #45 Gepost op: 24 september 2003, 10:42:45 »
Als we zo gaan praten kan je net zo goed vlees gaan eten, die dieren zijn toch al dood  ::)
Die reactie wou ik eerst ook geven, totdat ik me bedacht dat dit anders is. Echt.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline maud

  • ***
  • 373
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zou jij vlees voor een ander kopen?
« Reactie #46 Gepost op: 24 september 2003, 10:44:59 »
Als we zo gaan praten kan je net zo goed vlees gaan eten, die dieren zijn toch al dood  ::)
Die reactie wou ik eerst ook geven, totdat ik me bedacht dat dit anders is. Echt.

Vertel..

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zou jij vlees voor een ander kopen?
« Reactie #47 Gepost op: 24 september 2003, 10:45:32 »
Nou, als ik zo lees dat er mensen zijn die hun eventuele partner zouden verbieden vlees in huis te halen (daar komt het wel op neer), dan vind ik dat wel dwingen eigenlijk.
O.

Ik dacht dat het over de vraag in het onderwerp ging.

Mede.
Een houding van "ik haal boodschappen voor je, maar geen vlees" dwingt iemand al zijn/haar lijstje aan te passen of zelf te gaan. Fijne hulp ben je dan. Dan kun je net zo goed gewoon zeggen dat je geen boodschappen voor een ander doet.

Maar ik vind zo'n starre houding richting partner/huisgenoot wel ernstiger. Als je zelfs in een relatie al geen compromis kan aangaan, waar ben je dan? Ik vind het raar.

groeten,
Nicky
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zou jij vlees voor een ander kopen?
« Reactie #48 Gepost op: 24 september 2003, 10:47:34 »
Het meewerken aan de hele handel is tegen mijn principes in.

Da's tenminste duidelijk. Maar dat impliceert nogal wat. Ik neem meteen maar aan dat jij veganist bent, dus?

Citaat
Als we zo gaan praten kan je net zo goed vlees gaan eten, die dieren zijn toch al dood  ::)
En de slager zou het beest niet hebben vermoord als ie er niet voor werd betaald etc etc..

Ho even! Dat is een andere discussie.
Ik ben het niet met jouw vergelijking eens. Dood beest kopen is geen moord plegen. Dat bedoelde ik te zeggen.

groeten,
Nicky
« Laatst bewerkt op: 24 september 2003, 10:48:45 door nicky_too »
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline maud

  • ***
  • 373
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zou jij vlees voor een ander kopen?
« Reactie #49 Gepost op: 24 september 2003, 10:48:00 »
Als je zelfs in een relatie al geen compromis kan aangaan, waar ben je dan? Ik vind het raar.

Misschien kan je je beter in mij verplaatsen als je zou bedenken hoe t zou zijn als je met een massamoordenaar een relatie had en die persoon vraagt je of je een stel kogels mee wil brengen.. Voor mij zijn dieren gelijk aan mensen namelijk :)
« Laatst bewerkt op: 24 september 2003, 10:48:59 door Maud »

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Zou jij vlees voor een ander kopen?
« Reactie #50 Gepost op: 24 september 2003, 10:48:44 »
Een houding van "ik haal boodschappen voor je, maar geen vlees" dwingt iemand al zijn/haar lijstje aan te passen of zelf te gaan. Fijne hulp ben je dan. Dan kun je net zo goed gewoon zeggen dat je geen boodschappen voor een ander doet.
ik had zelf geen zorgsituatie in gedachten. Meer een collega ofzo.

Ik zie gewoon niet in waarom je normaal iets zou moeten doen waar je je niet prettig bij voelt.
« Laatst bewerkt op: 24 september 2003, 10:50:51 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zou jij vlees voor een ander kopen?
« Reactie #51 Gepost op: 24 september 2003, 10:50:08 »
Misschien kan je je beter in mij verplaatsen als je zou bedenken hoe t zou zijn als je met een massamoordenaar een relatie had en die persoon vraagt je of je een stel kogels mee wil brengen.. Voor mij zijn dieren gelijk aan mensen namelijk :)

Voor mij ook, hoor!

Met een stel kogels gaat mijn massamoordende partner mensen doodschieten. Dat is niet zo'n goed idee, lijkt me.

Maar wat voor kwaad gaat iemand doen als die een lapje vlees overhandigd krijgt? Ik vind je vergelijking niet helemaal opgaan.

groeten,
Nicky
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zou jij vlees voor een ander kopen?
« Reactie #52 Gepost op: 24 september 2003, 10:50:41 »
Een houding van "ik haal boodschappen voor je, maar geen vlees" dwingt iemand al zijn/haar lijstje aan te passen of zelf te gaan. Fijne hulp ben je dan. Dan kun je net zo goed gewoon zeggen dat je geen boodschappen voor een ander doet.
ik had zelf geen zorgsituatie in gedachten. Meer een collega ofzo.

Kun je een collega niet helpen dan?

groeten,
Nicky
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Zou jij vlees voor een ander kopen?
« Reactie #53 Gepost op: 24 september 2003, 10:52:26 »
Kun je een collega niet helpen dan?
Zoals ik al zei, niet als ik me daar niet prettig bij voel.

En die collega gaat heus niet dood als ie zijn pakje ham voor de lunch niet krijgt.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline maud

  • ***
  • 373
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zou jij vlees voor een ander kopen?
« Reactie #54 Gepost op: 24 september 2003, 10:53:33 »
ik had zelf geen zorgsituatie in gedachten. Meer een collega ofzo.

Ook al is die persoon compleet van mij afhankelijk en wil ie een stuk vlees.. Hij bekijkt t maar. Ik moet prioriteiten stellen, ik vind t belangrijker dat een dier niet door een hel heeft moeten gaan dan een persoon die even een fijn gevoel had op zn tong. Vragen om zoiets lugubers gaat alle respect voor je verzorgster te boven.  >:(
« Laatst bewerkt op: 24 september 2003, 10:54:31 door Maud »

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zou jij vlees voor een ander kopen?
« Reactie #55 Gepost op: 24 september 2003, 10:55:03 »
En wat zou je doen als je gevraagd wordt boodschappen te doen voor iemand die vlees nodig heeft?

Er is namelijk een aandoening van de maag waarbij iemand, om gezond te blijven, af en toe vlees moet eten. Wat dan?

groeten,
Nicky
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Zou jij vlees voor een ander kopen?
« Reactie #56 Gepost op: 24 september 2003, 10:57:55 »
Omdat de vraagstelling wat lijkt te verschuiven wil ik mijn antwoord nuanceren naar "In beginsel niet, maar het hangt van de omstandigheden af."
« Laatst bewerkt op: 24 september 2003, 10:58:44 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zou jij vlees voor een ander kopen?
« Reactie #57 Gepost op: 24 september 2003, 11:01:50 »
Omdat de vraagstelling wat lijkt te verschuiven wil ik mijn antwoord nuanceren naar "In beginsel niet, maar het hangt van de omstandigheden af."

Ik weet niet of de vraagstelling zo echt verschuift. De oorspronkelijke vraag was nogal breed...  :)

Behalve dat ik sommige dingen niet snap (geeft niks natuurlijk, ben ook maar een mens), vraag ik me dus ook af hoe men in bepaalde situaties dan zou reageren.

Jouw antwoord in deze lijkt mij in ieder geval redelijk.

groeten,
Nicky
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Zou jij vlees voor een ander kopen?
« Reactie #58 Gepost op: 24 september 2003, 11:05:27 »
Jouw antwoord in deze lijkt mij in ieder geval redelijk.
Hmmm.

Dan wil ik het terugwijzigen.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline maud

  • ***
  • 373
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zou jij vlees voor een ander kopen?
« Reactie #59 Gepost op: 24 september 2003, 11:06:03 »
Met een stel kogels gaat mijn massamoordende partner mensen doodschieten. Dat is niet zo'n goed idee, lijkt me.

Okee maar als ie bijvoorbeeld zou vragen of ik een vrieskast wilde bestellen waar lichaamsdelen in bewaard konden worden zou ik t ook niet doen. :)

Citaat
En wat zou je doen als je gevraagd wordt boodschappen te doen voor iemand die vlees nodig heeft?
Er is namelijk een aandoening van de maag waarbij iemand, om gezond te blijven, af en toe vlees moet eten. Wat dan?

Hmmmm moeilijk dat is net zoals vragen of je dierlijke medicijnen neemt als je anders de pijp uit gaat.. Ik zal er wat nachten over slapen. Misschien kan je dit onmogelijk van te voren bekijken, hangt van veel factoren af. Je weet pas echt wat je in zo'n situatie zou doen als je er midden in zit denk ik  :-\