Vegatopia Forum

Zou jij vlees voor een ander kopen?

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zou jij vlees voor een ander kopen?
« Reactie #200 Gepost op: 19 mei 2004, 10:20:21 »
hoi anne,
ik moet zeggen. mijn vriend en ik wonen samen. als we samen eten, koken we áltijd vega. hij heeft daar totaal geen problemen mee, nog sterker hij moedigt het zelfs aan  :).
Maar als we dan een keer uit eten gaan, of als hij bij vrienden eet, dan eet hij wel vlees. het vlees dát we kopen is vaak voor op brood. ik probeer met lekkere alternatieven te komen,... maar ja...
sinds ik vegetarier ben, is hij wel bewuster gaan nadenken over vlees en koopt nu bij voorkeur biologisch vlees.

piek
Eet gezond & eet taartjes

Tamara

Re:Zou jij vlees voor een ander kopen?
« Reactie #201 Gepost op: 22 juni 2004, 12:10:40 »
Ik erger mij vooral aan de reclame van: Kip het meest veelzijdige stukje vlees En dan met zo' >:(n dom akelig stemmetje:KIIIIIIIIP!
Dat zal die kip keuk vinden dat zijn dood alvast voorverkondigd wordt. >:(

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Zou jij vlees voor een ander kopen?
« Reactie #202 Gepost op: 22 juni 2004, 12:12:25 »
Ik erger mij vooral aan de reclame van: Kip het meest veelzijdige stukje vlees En dan met zo' >:(n dom akelig stemmetje:KIIIIIIIIP!
Dat zal die kip keuk vinden dat zijn dood alvast voorverkondigd wordt. >:(

Je hebt ook reclames waarbij de kippen zelf vrolijk meedoen, terwijl het er toch op neerkomt dat ze opgegeten gaan worden. Da's nog suffer. Bij een reclame van McDonalds een aantal jaren geleden bijvoorbeeld.

Fabian

Re:Zou jij vlees voor een ander kopen?
« Reactie #203 Gepost op: 22 juni 2004, 14:23:02 »
Ik erger mij vooral aan de reclame van: Kip het meest veelzijdige stukje vlees En dan met zo' >:(n dom akelig stemmetje:KIIIIIIIIP!

Het is dan ook verschrikkelijk veelzijdig. Volgens mij is er geen enkele andere vleessoort waar je zoveel verschillende ziekten van kunt krijgen.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Zou jij vlees voor een ander kopen?
« Reactie #204 Gepost op: 22 juni 2004, 16:40:08 »
Ik erger mij vooral aan de reclame van: Kip het meest veelzijdige stukje vlees En dan met zo' >:(n dom akelig stemmetje:KIIIIIIIIP!

Het is dan ook verschrikkelijk veelzijdig. Volgens mij is er geen enkele andere vleessoort waar je zoveel verschillende ziekten van kunt krijgen.

 :laugh:

Tamara

Re:Zou jij vlees voor een ander kopen?
« Reactie #205 Gepost op: 22 juni 2004, 23:00:21 »
Werden ze er maar ziek van(ernstig ziek)
Dan blijven ze er wel van af ;D >:(

Fabian

Re:Zou jij vlees voor een ander kopen?
« Reactie #206 Gepost op: 22 juni 2004, 23:13:18 »
Vergis je niet. Ik geloof dat de IKB er inmiddels het een en ander aan gedaan heeft, maar de gezondheidsraad heeft destijds geadviseerd om een waarschuwing op vlees aan te brengen.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:onderwerp dat veel voorkomt
« Reactie #207 Gepost op: 18 augustus 2004, 05:31:13 »
wat ik niet snap als niet vegetarier (die bezig is met het afbouwen van vlees eten na 17 jaar veel vlees gegeten te hebben)

als je zo denkt: ik koop geen vlees voor anderen, bijv. je moeder omdat de rest van het gezin wel vlees eet.
zou een je moeder voortaan zeggen: dan koop ik geen tofu en andere vleesvervangers!
Dat zouden ze kunnen zeggen en doen, en dat maakt me niet uit, dat is hun keuze. Echter lijkt het dan van hun geen keuze te zijn zoals ik (en andere) maken, maar meer gewoon omdat ze je min of meer dan 'pesten'. Want geef maar eens goede redenen om geen tofu te kopen.
Maar als ze dat dan niet willen dan koop ik het zelf wel. Ik koop nu ook mijn eten vaak zelf.
Mijn broer doet een beetje raar eigenlijk erover. Die wil niet mee-eten met mijn vegangerechten. Terwijl mijn ouders wel mee eten bijvoorbeeld.  En koekjes die ik uit de natuurwinkel meeneem die moet die dan niet omdat ze 'vegan' zijn. Ik begrijp dat niet echt.

Citaat
dit soort dingen hou je altijd.. niets aan te doen dus ook geen reden om over te discusseren.. jullie zijn toch allemaal vegetarisch of veganistisch? jullie zijn toch allemaal tegen dierenleed.. jullie zijn toch ook tegen mensenleed, tegen alle leed?? ik ook daarom zie ik geen reden om ruzie te maken!
Er is altijd goede reden om ruzie te maken. Daarvoor zijn we mensen ;)

Maar tegen leed zijn... ik vind het een beetje raar om dat te zeggen omdat ik toch wel leed bij het leven vind horen. Ik ben alleen tegen het leed wat de mensen onnodig creeeren. Het onrespectvol omgaan met 'de wereld'. Mensen/dierenleed (het onnodige) blijft zolang men op dezelfde manier doorgaan.
« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2004, 05:31:27 door Dr@gonfly »
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zou jij vlees voor een ander kopen?
« Reactie #208 Gepost op: 18 augustus 2004, 15:40:41 »
Citaat
Ken je die campagne? Die is van werken bij het Rijk. Er staat onder: Tot in hoeverre willen we weten waar ons eten vandaan komt. Of zo.
Op het plaatje staan verpakte stukken konijn, met op de verpakking een label met foto en al, waaronder staat: "Flappie", "Snuitje", etcetera.

Die heb ik uitgescheurd en op de wc gehangen (samen met de rest van mijn artikelen over dierenleed, zodat iedereen die bij ons naar de wc gaat met zijn neus wel op de feiten gedrukt móet worden ;D)
De naam "Fluffie"staat er namelijk ook bij, en laat ik nou nét een aller-schattigst, lief, huppelend konijntje met de naam Fluffie als huisdier hebben!
Grappig....

Citaat
als je zo denkt: ik koop geen vlees voor anderen, bijv. je moeder omdat de rest van het gezin wel vlees eet.
zou een je moeder voortaan zeggen: dan koop ik geen tofu en andere vleesvervangers!

Als vegetariër zou je geen vlees voor anderen kunnen/willen kopen omdat je een bepaalde overtuiging hebt. Welke overtuiging zou een moeder kunnen hebben om geen vega produkten te kopen? Omdat er bruut plantjes uit de grond voor zijn gerukt??
Ik snap jouw standpunt niet helemaal....

Groetjes! Laura
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Zou jij vlees voor een ander kopen?
« Reactie #209 Gepost op: 18 augustus 2004, 15:45:44 »
misschien wil je moeder wel geen tofu kopen/klaarmaken omdat t wel extra werk is
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zou jij vlees voor een ander kopen?
« Reactie #210 Gepost op: 20 augustus 2004, 18:10:40 »
Meer werk dan een stuk vlees kruiden??
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Zou jij vlees voor een ander kopen?
« Reactie #211 Gepost op: 21 augustus 2004, 19:27:48 »
wel als zij gewoon vlees wilt blijven eten
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Zou jij vlees voor een ander kopen?
« Reactie #212 Gepost op: 21 augustus 2004, 20:00:36 »
Je vergelijkt appels en peren, Fem.

Als vegetariër ben je wellicht principieel tegen vlees eten en ik kan me voorstellen dat je het als vegetariër daarom ook niet prettig vindt om vlees te moeten aanschaffen of bereiden.

Je moeder daarentegen is niet principieel tegen het eten van tofu, ze is alleen niet tegen het eten van vlees en vindt dat ook nog eens lekkerder. Het is wel meer werk om er ook nog eens tofu (of wat dan ook) bij te bereiden, maar (bijvoorbeeld) in de supermarkt is het maar één greep meer in het schap.

Je moeder kan niet op dezelfde gronden weigeren om voor jou vleesvervangers te kopen als jij zou weigeren vlees te kopen. Ze koopt vast wel eens vaker dingen voor je, en wat is daar nou het verschil tussen? Het is niet alsof jij niks voor haar zou willen kopen, alleen dat wellicht niet.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Zou jij vlees voor een ander kopen?
« Reactie #213 Gepost op: 21 augustus 2004, 20:06:20 »
maar ze moet t ook klaarmaken in de meeste gevallen toch? en dat is wel extra koken
ik kan me voorstellen dat als moeder dan niet helemaal overtuigd is van de vegetarischheid van het kind (de meeste van mijn vleesetende vrienden zijn een week of twee vegetarier geweest, of noemden zichzelf iig zo, en ik neem aan dat er nog veel meer mensen zijn die verklaren dat ze geen vlees willen eten, maar daar snel op terug komen) ze er dan geen zin heeft om die moeite te doen
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Zou jij vlees voor een ander kopen?
« Reactie #214 Gepost op: 21 augustus 2004, 20:13:46 »
Geen zin is iets heel anders.

Ik kan het me wel voorstellen hoor, ik snap ook nooit goed dat mijn moeder gewoon soms voor drie verschillende smaken kookte.

Maar goed, zoveel werk is een vegaburger in een pan smijten ook weer niet. Bovendien ben je geloof ik al oud genoeg om een handje mee te helpen in de keuken, of vertrouwt je moeder je niet met open vuur?

Dat ze haar bedenkingen heeft over hoe overtuigd vegetariër je bent (hoe lang ben je al vegetariër, eigenlijk?) vind ik dan wel weer minder. Doet me denken aan die keer dat mijn moeder mijn pas vegetarisch geworden Zusje een bolognesesaus met spekjes voorzette, zonder het te vertellen. Toen Zusje er achter kwam was het motto "dat maakt toch niet zoveel uit?"...

Ze zegt dan soms wel eens dat ik het haar niet zo makkelijk maakte toen ze net vegetariër was (daar herinner ik me niks van, maar dat komt me natuurlijk ook goed uit), maar dat vond ik ook echt niet kunnen.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Zou jij vlees voor een ander kopen?
« Reactie #215 Gepost op: 21 augustus 2004, 20:17:59 »
het gaat niet om mij, mijn moeder kookt 4 verschilllende maaltijden per dag en is daar gelukkig mee, mijn vader kookt meestal gewoon vegetarisch omdat hij niet vier verschillende maaltijden wil maken
ik ben trouwens nu een jaar of 5 min of meer vegetarisch

maar t was een reactie op oaf
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Zou jij vlees voor een ander kopen?
« Reactie #216 Gepost op: 21 augustus 2004, 20:22:04 »
Ik nam jou ook gewoon maar even als voorbeeld, ook omdat jij het al over je moeder had, dacht ik daar even op voort te gaan.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Zou jij vlees voor een ander kopen?
« Reactie #217 Gepost op: 21 augustus 2004, 20:25:05 »
maar dat was dus niet mijn moeder, maar een hypothetische moeder
het enige wat mijn moeder heeft gedaan is me in het begin één keer per week kip laten eten, tot ze had uitgezocht hoe ze me gezond vegetarisch kon laten eten, maar dat was maar heel kort
Supercalifragilisticexpialidocious!