Vegatopia Forum

Zou jij vlees voor een ander kopen?

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Zou jij vlees voor een ander kopen?
« Reactie #140 Gepost op: 28 september 2003, 18:19:45 »
Dringen andere hun mening dan niet op door jou te gebruiken voor hun boodschappen te halen waartussen spullen zitten waar jij tegen bent?
Dat hangt er van af. Als jij bewust die taak voor iemand op je neemt (zeg als verzorger) dan is er mijns inziens geen sprake van opdringen.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Zou jij vlees voor een ander kopen?
« Reactie #141 Gepost op: 28 september 2003, 18:27:26 »
Dat is zo
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zou jij vlees voor een ander kopen?
« Reactie #142 Gepost op: 29 september 2003, 09:20:04 »
Maar zouden ze het dan echt merken als je vleesvervangers gebruikt? Bv als je pasta met saus kookt, en vegetarisch gehakt gebruikt?

Volgens mij niet.
Mijn pa is dus zo'n typische "verstokte carnivoor" en hij merkt het helemaal niet. Ik heb hem zelfs ooit toastjes met vega-paté voorgezet en hij wilde weten welk merk het was, want het was zo lekker. De sukkel, er zat geen milligram vlees in!  ;D

Ik heb meerdere vleeseters getrakteert op pasta met saus met vegagehakt en ze vinden het echt allemaal lekker.

groeten,
Nicky
"AAAH!!"
"HMPF!"

Elsbeth

Re:Zou jij vlees voor een ander kopen?
« Reactie #143 Gepost op: 02 oktober 2003, 12:41:51 »
Vleesvervangers kunnen sowieso oké zijn. Mijn zus proefde laats een stukje vega boterhamworst (AH) en zei dat het met mosterd (precies zoals ik het altijd eet) best wel goed te eten was :) (stom, maar daar ben ik dan een beetje trots op..)  ;D
Om terug te komen op het onderwerp:
Toen ik nog thuis woonde kocht ik wel eens vlees. Als mijn moeder mij vroeg om booschappen te doen, zeg ik echt niet: ja maar geen vlees. Ze heeft het al druk genoeg en ik vind het van weinig respect getuigen om niet alle dingen te kopen die zij in haar ogen voor een gerecht nodig heeft: ik help haar dan juist niet. Daarom.
Totdat ik Vegatopia ontdekte, bereiddeik het ook nog wel eens vlees. Na het ontdekken van Vegatopia ben ik best wel 'strenger' geworden, radicaler, en zal ik never nooit meer vlees bereiden, restjes uit pannen schrapen enz. Kopen hangt, zoals bij wel meer mensen, af van de situatie, maar uiteraard liever niet. Ik wil geen vlees vasthouden.
Trouwens, nog even: ik weet vaak niet eens wat wat is in vlees termen (gehakt lukt nog..) en ik heb geen flauw idee hoe ik het moet bereiden.  ??? Je hebt dus geen klap aan mij op vlees-gebied en da's maar goed ook!
Mensen die heel veel vlees kopen of staan te smullen van een broodje met vlees waar de drellen eraan hangen, weetjewel, daar word ik gewoonweg verdrietig van. En helemaal op bijv. een grote bbq: het besef dat al die mensen, zonder er bij na te denken, vlees eten.. heel, heel erg jammer..  :'(
Relatie met een vega(n)? Nog nooit gehad, zou 't wel grappig vinden eigenlijk en ook lekker handig met bij elkaar blijven eten, uit eten gaan. Maar ik ben het eens met Nicky: een relatie heeft te maken met gevoel, verliefd worden en ik weet zeker dat ik ook een relatie zou kunnen hebben met iemand die die-hard vleeseter is. Nee, dat aspect van die persoon is natuurlijk niet leuk, zelfs walgelijk, maar gevoel laat zich niet sturen..
Voor de rest zou ik nooi echt opzoek gaan naar een vega partner: ik zie wel wat erop mijn pad komt. Wat me wel leuk lijkt, is als ik mijn partner (indien vleeseter) om kan turnen, zalikmaarzeggen. Dat ik diegene enthousiast kan maken voor het vegetarisme. Een gevaar hierbij lijkt mij wel dat de omgeving van diegene dan zegt: "O kijk, hij zit ook onder de plak bij zijn vriendin, hij doet alles wat zij ook doet, hij eet zelfs geen vlees meer, hij is veranderd" enz enz. Dit is vaak een negatieve ontwikkeling voor die persoon (bijv.:  Iemand is gaan roken omdat zijn/haar partner dat ook doet - in ieder geval beinvloedt-. Daar zal veel commentaar op komen. Ik denk dat dat hetzelfde is bij het vegetarier worden in een relatie.)  :-\
Ik zit nu nog in onderhuur (bed, bank, tv, pannen: alles van een ander), maar over twee weekjes heb ik mijn eigen kamer met eigen pannen en koelkastgedeelte enzo en daar komt inderdaad geen vlees in de buurt.  >:(


En dat is hoe Elsbeth erover denkt..

menthe

Re:Zou jij vlees voor een ander kopen?
« Reactie #144 Gepost op: 11 oktober 2003, 22:21:25 »
Natuurlijk wel. Ik heb er voor gekozen om geen vlees meer te eten, maar de rest van mijn gezin wel. Kan toch niet mijn kinderen zelf vlees laten kopen en gehaktballen of vlees laten braden.
Geen vlees eten hoeft toch niet in te houden dat je het ook niet meer voor een ander kunt kopen, en klaar maken. Sociaal zijn vind ik net zo belangrijk!

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Zou jij vlees voor een ander kopen?
« Reactie #145 Gepost op: 11 oktober 2003, 22:30:27 »
Sociaal zijn vind ik net zo belangrijk!

Ik vind er niks speciaal sociaals aan als je vlees voor een ander koopt.  Je kan ook sociaal zijn door het niet te kopen.
Stem op de Partij voor de Dieren

menthe

Re:Zou jij vlees voor een ander kopen?
« Reactie #146 Gepost op: 12 oktober 2003, 11:00:26 »
Okee dan de uitleg: Als je een gezin hebt, waarvan de man werkt. twee schoolgaande kinderen, die vlees eten. Moeten die dan na hun werk, of school nog naar de slager om vlees te kopen en ook nog een keer het zelf klaar maken?
Ik  ben degene die geen vlees eet , maar ben thuis en heb alle tijd om het te kopen en te bereiden. Echt leuk is het natuurlijk niet, maar dat heb je gewoon voor je vriend en kinderen over, dat bedoel ik dus met sociaal zijn!

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:Zou jij vlees voor een ander kopen?
« Reactie #147 Gepost op: 12 oktober 2003, 11:53:43 »
Héél af en toe breng ik nog eens vlees mee voor mijn carnivore kids en dan zeg ik steeds dat het nu echt de laatste keer is.  ;)
Zelfs al heb ik tijd zat: normaal moeten ze het zelf halen. Dat kan best de woensdagnamiddag of de zaterdagvoormiddag. Geen zin, tijd, te lastig? Ok, dan geen vlees.  ;D
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:Zou jij vlees voor een ander kopen?
« Reactie #148 Gepost op: 12 oktober 2003, 12:07:53 »
Maar dat had ik al eens gezegd zeker? En stuk of 5 keer?  :-X
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline Kwipsel

  • ***
  • 108
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zou jij vlees voor een ander kopen?
« Reactie #149 Gepost op: 12 oktober 2003, 20:19:32 »
ja ik koop wel vlees voor anderen. Voor mijn moeder bijvoorbeeld. Maar dat geld krijg ik weer terug. Verder koop ik ook wel een vleeskroket voor een vriendin als ik haar mee neem naar de snackbar en ze geen geld heeft. Ik vind het dan erg flauw om te zeggen dat ik voor patat of een kaassoufle wel betaal en voor een kroket niet. Ik zou het ook niet cool vinden als ze voor mij alleen maar vlees zouden willen betalen.
Soep met vegetarische ballen blijft soep met ballen!

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Zou jij vlees voor een ander kopen?
« Reactie #150 Gepost op: 18 oktober 2003, 19:35:18 »
Okee dan de uitleg: Als je een gezin hebt, waarvan de man werkt. twee schoolgaande kinderen, die vlees eten. Moeten die dan na hun werk, of school nog naar de slager om vlees te kopen en ook nog een keer het zelf klaar maken?
Waarom niet? Als hun dat willen doen ze dat toch?
En als ze dat niet doen, dan eten ze maar geen vlees. Ze hebben het niet bepaald nodig.

Citaat
Ik  ben degene die geen vlees eet , maar ben thuis en heb alle tijd om het te kopen en te bereiden. Echt leuk is het natuurlijk niet, maar dat heb je gewoon voor je vriend en kinderen over, dat bedoel ik dus met sociaal zijn!
Het is net zo sociaal als dat je het niet koopt en bereid.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline maud

  • ***
  • 373
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zou jij vlees voor een ander kopen?
« Reactie #151 Gepost op: 21 oktober 2003, 20:02:28 »
gelukkig krijgen we binnenkort een nieuwe huisgenoot(m/v) als ik nu zorg dat die ook vega is.....

Dan is de helft van jullie al vega dat betekent dat zo snel als er een vleesetende huisgenoot weggaat jullie veggies altijd de meerderheid hebben in de stemprocedure! Dan heb je dus snel genoeg een huis vol veggies! :thumbsup:
« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2003, 20:03:10 door Maud »

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Zou jij vlees voor een ander kopen?
« Reactie #152 Gepost op: 21 oktober 2003, 23:19:27 »
Ik woon nog niet zolang in mijn nieuwe huis, maar als mijn huisgenote vraagt om samen te koken of eten dan is het zelfs vanzelfsprekend vegan. Met huisetentje idem. Misschien ben ik erg lucky!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Zou jij vlees voor een ander kopen?
« Reactie #153 Gepost op: 21 oktober 2003, 23:24:09 »
Ik woon nog niet zolang in mijn nieuwe huis, maar als mijn huisgenote vraagt om samen te koken of eten dan is het zelfs vanzelfsprekend vegan. Met huisetentje idem. Misschien ben ik erg lucky!
Je huisgenote was toch vegetarier? Die zijn over het algemeen (als ik de Vegatopia-meetings als referentie mag nemen) wel begripvol naar veganisten als het om koken gaat.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Zou jij vlees voor een ander kopen?
« Reactie #154 Gepost op: 21 oktober 2003, 23:30:41 »
Nee hoor! Ze is wel ooit vega geweest. Verder geen vega huisgenoten.

Offline bloempjuh

  • ***
  • 196
  • Geslacht: Vrouw
    • b-log
Re:Zou jij vlees voor een ander kopen?
« Reactie #155 Gepost op: 25 december 2003, 17:53:48 »
Kopen ja, op kosten van die ander.. Klaarmaken nee.

Al moet ik toegeven dat ik in een bakkerij heb gewerkt en daar ook broodjes met vlees heb belegd. Moest van mezelf wel 5x mijn handen wassen (met ontsmettende zeep) voor ik mijn eigen eten aanraakte..
Diervriendelijke weblog: http://weblogs.bnn.nl/b-log

Offline animal lover

  • ****
  • 592
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zou jij vlees voor een ander kopen?
« Reactie #156 Gepost op: 10 januari 2004, 17:28:50 »
Volgende week krijg ik bezoek en dan zal ik het moeten kopen, wel biologisch,maar weet niet goed wat. Hij moet het overigens wel zelf maken. Dat doe ik tegenwoordig niet meer.
Vegetariër, die flirt met het veganisme.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Zou jij vlees voor een ander kopen?
« Reactie #157 Gepost op: 18 januari 2004, 14:23:19 »
Volgende week krijg ik bezoek en dan zal ik het moeten kopen, wel biologisch,maar weet niet goed wat. Hij moet het overigens wel zelf maken. Dat doe ik tegenwoordig niet meer.

Wat een rare situatie. Dus iemand komt bij jou op bezoek en je moet vlees kopen. En hij moet het dan wel zelf klaar maken. Wat een ongezellige boel! Waarom maak je niet gewoon een lekker vega gerecht?

Offline maud

  • ***
  • 373
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zou jij vlees voor een ander kopen?
« Reactie #158 Gepost op: 21 januari 2004, 01:00:58 »
In theorie zeg ik dat ik nooit een dood dier zou kopen!
Maar vanochtend werkte ik in de thuiszorg en ik moest wat boodschapjes halen voor de oma. Toen ze het boodschappenlijstje aan t samenstellen was hield ik mn hart vast! Gelukkig geen vlees. Wel zuivel wat ik dus wel voor dr heb gehaald. Op dat moment had ik toch zoiets van "anders haalt iemand anders t voor dr", nouja ik weet niet ik deed t gewoon  :-\
Ik weet niet wat ik met vlees had gedaan hoor! Wat een ramp die dilemmaas :'(

Luke_the_Duke

Re:Zou jij vlees voor een ander kopen?
« Reactie #159 Gepost op: 21 januari 2004, 09:48:32 »
Wat zijn je principes dan eigenlijk? Gewoon geen vlees kopen lijkt me het niet zijn. Dat zal toch een reden hebben? En zijn die redenen nog wel redelijk in dit geval?