Vegatopia Forum

Neal Barnard

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johanna88

Re:Neal Barnard
« Reactie #20 Gepost op: 23 augustus 2003, 20:06:53 »
Bedankt!

Wemba

Re:Neal Barnard
« Reactie #21 Gepost op: 26 augustus 2003, 03:22:57 »
Zijn eigen woorden:

"It’s not gluttony, weak will, or an oral personality that keep some of us tied to certain foods. There’s a biochemical reason many of us feel we can’t live without our daily meat, cheese, or sugar fix. Cheese, for example, contains high levels of casein, a protein that breaks apart during digestion to produce morphine-like opiate compounds, called casomorphins. These opiates are believed to be responsible for the mother-infant bond that occurs during nursing. It’s no surprise many of us feel bonded to the refrigerator.”
-- Neal Barnard MD Celebrated researcher, bestselling author, founder Physicians Committee for Responsible Medicine.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Neal Barnard
« Reactie #22 Gepost op: 26 augustus 2003, 17:42:51 »
Het mag dan biochemisch zijn, het is vast niet zo erg als met heroine of tabak. Dus als je maar wil en weet dat je de craving kan krijgen moet het wel te doen zijn.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Neal Barnard
« Reactie #23 Gepost op: 27 augustus 2003, 10:06:36 »
Het mag dan biochemisch zijn, het is vast niet zo erg als met heroine of tabak.

Klopt, maar dat is ook weer geen reden om te gaan bagatelliseren.

Er zijn zo enorm veel mensen die bijvoorbeeld elke nacht de koelkast compleet leegvreten, dat wil je niet weten...
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Neal Barnard
« Reactie #24 Gepost op: 27 augustus 2003, 10:23:14 »
Deze draad net gelezen. Het boek niet gelezen en ook niet van plan, maar wat ik uit het beginbericht haal over chocola en kaas als zijnde verslavend. Van chocola is dat al heel lang bekend en wat kaas betreft mijn grote twijfels.
De mens en veel dieren zijn verzot op zoet en vet. Is o.a. handig als je een tijd van schaarste(bijv. winter) moet zien te overleven m.b.v. een vetvoorraadje. Zoet in de natuur zegt ook vaak: dit is oké, niet giftig. In die zin is alle zoet en vet "verslavend" en keert zich tegen de mens die in een welvaartsmaatschappij leeft en zich tonnetjerond kan eten en zich kan verplaatsen op wieltjes. In zo'n maatschappij heeft veganisme zijn voordelen, maar het gelijk willen halen(?) met zoiets lijkt me erg discutabel. Je hoeft je niet te buiten te gaan aan kaas, toch... Als je zuivel wilt afschilderen als zijnde slecht heb je het sowieso moeilijk als er een wedervraag komt over B12
« Laatst bewerkt op: 27 augustus 2003, 10:28:40 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Neal Barnard
« Reactie #25 Gepost op: 27 augustus 2003, 11:49:14 »
Als je zuivel wilt afschilderen als zijnde slecht heb je het sowieso moeilijk als er een wedervraag komt over B12

Stel, er zit goed opneembare B12 in afgewerkte motorolie, en ik ga zeggen dat motorolie niet goed voor je is. Jij zegt dan dat ik dat niet zo mag zeggen, want er zit immers B12 in.  ???
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Neal Barnard
« Reactie #26 Gepost op: 27 augustus 2003, 11:59:12 »
Als mijn oma een sirene had en rood met wielen was ze een brandweerauto.

We hebben het over een voedingsstof. Zit  doorgaans in voeding ;)
Herinner me ook een thread over al dan niet schadelijkheid van (te)veel soja-inname. Waarom reageer ik ook eigenlijk. Wil je persé je gelijk vinden dan vind je dat, misschien ook in het boek van deze meneer.
Persoonlijke ervaringen zijn niet wetenschappelijk, maar ik heb kaas nooit als verslavend ervaren iig, zou makkelijk zonder kunnen. Melk wordt moeilijker, omdat ik koffie niet lekker vindt zonder, sojavervanger geprobeerd... bah.Geen melk, betekent geen koffie. Maar dan heb ik het nu dus eerder over mogelijke verslaving aan koffie...
« Laatst bewerkt op: 27 augustus 2003, 12:00:08 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Neal Barnard
« Reactie #27 Gepost op: 28 augustus 2003, 11:09:45 »
Toen ik een linkje van Marieke elders op het forum volgde kwam ik op een verhaaltje over of chocolade verslavend is. Niet in hoeveelheden onder de 25 kilogram dus. Als er al een afhankelijkheid is is het een psychische.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Neal Barnard
« Reactie #28 Gepost op: 28 augustus 2003, 16:49:07 »
Chocolade is eigenlijk best wel gezond. Pure dan. Op de Noorderlicht-site stond een stukje over een onderzoek waarbij ze mensen met een te hoge bloeddruk dagelijks 85 gr pure choco lieten eten. Hun bloeddruk daalde spectaculair. Opvallend was wel dat als ze er een glas melk bij dronken, het geen effect had.


Smullen is gezond
Oud worden met pure chocolade en rode wijn
« Laatst bewerkt op: 28 augustus 2003, 16:51:33 door Hizikigrrrl »

marieketje

Re:Neal Barnard
« Reactie #29 Gepost op: 28 augustus 2003, 20:45:30 »
Ik vind al die "eetweetjes" altijd wel enorm interessant enzo, het vervelende is dat je op de duur zoveel hoort ::) zodat het lijkt alsof er niets meer gezond is en ook enorm veel dingen die elkaar totaal tegenspreken! Wel redelijk vervelend...want wat moete we dan nog wel eten ?? ???
Ik denk dat je gewoon niet te drastisch mag reageren op dit soort dingen (bv. nu eet ik NOOIT meer chocola!! ) Want de wetenschap vergist zo vaak.......(nee, de mens is nog steeds niets zo superieur als hij denkt ;D)
En inderdaad, smullen is gezond
een stukje chocola dat wat endorfine ofzo op je loslaat...njamnjam ;D
als je er gewoon voor zorgt dat je gewoon van alles een beetje eet, en in niks overdrijft ( hoor ik daar mijn oma praten ? ;) )
is dat volgens mij nog het beste. Want als je op al die dingen teveel moet letten en voor dit en dat moet oppassen produceert je lichaam volgens mij bijvoorbeeld door de vele stress en ergernissen nog meer ongezonde cholesterol die je aders dichtslibt dan dat blokje chocola of stukje kaas.......
(want ja...stress is ook slecht voor die adertjes! )

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Neal Barnard
« Reactie #30 Gepost op: 28 augustus 2003, 21:29:52 »
als je er gewoon voor zorgt dat je gewoon van alles een beetje eet, en in niks overdrijft ( hoor ik daar mijn oma praten ? ;) )
is dat volgens mij nog het beste. Want als je op al die dingen teveel moet letten en voor dit en dat moet oppassen produceert je lichaam volgens mij bijvoorbeeld door de vele stress en ergernissen nog meer ongezonde cholesterol die je aders dichtslibt dan dat blokje chocola of stukje kaas.......
(want ja...stress is ook slecht voor die adertjes! )


Als je bovenstaand artikel hebt gelezen, dan heb je gezien dat ze het daar ook zeggen. Teveel choco is niet goed, teveel wijn ook niet.


Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Neal Barnard
« Reactie #31 Gepost op: 28 augustus 2003, 21:47:42 »
Als je bovenstaand artikel hebt gelezen, dan heb je gezien dat ze het daar ook zeggen. Teveel choco is niet goed, teveel wijn ook niet.
Te veel is nooit goed ;)
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Wemba

Re:Neal Barnard
« Reactie #32 Gepost op: 28 augustus 2003, 22:03:18 »
Het gaat natuurlijk in de eerste plaats om mensen die gewoon verslaafd aan eten zijn. In dit boek legt hij dus uit hoe dat komt en hoe je daar vanaf kan komen. Vooral bij veel Amerikanen is dit een heel groot probleem. Veel Amerikanen eten hele grote hoeveelheden suiker, vet, kaas en chocola. Als het eenmaal een gewoonte is, dan is het heel moeilijk om daaruit te breken.

Maar natuurlijk is Neal Barnard er veganistische dokter er van overtuigd dat veganisme het gezondst is en daardoor worden die onderwerpen met elkaar verbonden.

Ik ben het er mee eens dat een beetje chocola natuurlijk geen kwaad kan. Ik heb zelf gekozen geen chocola meer te eten, omdat ik gewoon niets met cafeine in mijn lichaam wil doen. Persoonlijke keuze.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Neal Barnard
« Reactie #33 Gepost op: 28 augustus 2003, 22:17:37 »
Het gaat natuurlijk in de eerste plaats om mensen die gewoon verslaafd aan eten zijn. In dit boek legt hij dus uit hoe dat komt
Hij gooit het toch grotendeels op in de voeding aanwezige stoffen die een verslavend effect hebben. Laat ik nou net van de week over een onderzoek hebben gelezen waarin de grootte van porties in dezelfde soort restaurants in de VS en Frankrijk werden vergeleken. Ondanks het feit dat de Fransen ook niet bepaald vetarm eten blijken ze wel minder last van overgewicht te hebben (voor de VS werd gezegd dat een kwart te zwaar is, ik heb wel eens grotere getallen gehoord). Uit dat onderzoek bleek dat in de VS de porties gewoon flink groter zijn. De hartbeschermende werking van veel olijfolie en wijn in het dieet  is daarom wellicht ook minder dan gedacht... Maar goed. Het overgewicht van de Amerikanen ligt aan hun eetgewoonten (en de eetcultuur), en niet aan een verslavende werking van kaas of chocola. In de States is, zoals bekend, alles groter, ook de penzen ;)
« Laatst bewerkt op: 28 augustus 2003, 22:18:38 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Wemba

Re:Neal Barnard
« Reactie #34 Gepost op: 28 augustus 2003, 22:44:11 »
In de States is, zoals bekend, alles groter
Alles?

Offline dorinka

  • ****
  • 741
  • Geslacht: Vrouw
Re:Neal Barnard
« Reactie #35 Gepost op: 15 september 2003, 18:56:12 »
nee, de bescheidenheid, die is kliener :D
(ik spreek hier vanuit een vooroordeel hoor :))
Zo.

Kinnycry

Re:Neal Barnard
« Reactie #36 Gepost op: 07 april 2009, 08:38:43 »
Er zijn zoveel verschillende soorten kanker, het is hartstikke makkelijk om juist die er uit te pikken die in zuivelconsumerende landen vaker voorkomen. Het is nou eenmaal een feit dat Westerse landen meer kanker kennen.
« Laatst bewerkt op: 07 april 2009, 13:17:07 door Hizikigrrrl »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Neal Barnard
« Reactie #37 Gepost op: 07 april 2009, 13:24:17 »
Het is nou eenmaal een feit dat Westerse landen meer kanker kennen.


Is dat wel zo? Je vergeet dat kanker vaak een ouderdomsziekte is en in landen waar ze voor hun 50ste het loodje leggen, speelt dat dus al niet. Daarnaast is de gezondheidszorg hier op een veel hoger niveau dan in arme landen, waardoor kanker uberhaupt opgespoord kan worden en geregistreerd wordt. In arme landen gaan ze misschien pas naar het ziekenhuis als het al te laat is en is het vaak onduidelijk wat ze hebben.

Dat er in westerse landen meer zuivel wordt genuttigd betekend niet dat als er meer kanker voorkomt, dat het dan ook door zuivel komt. Wat denk je van bv. roken en het gebrek aan beweging?