Vegatopia Forum

Neal Barnard

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wemba

Neal Barnard
« Gepost op: 20 augustus 2003, 17:00:50 »
Ik had een bericht hierover geplaatst op het veganisten forum en Apraxia stelde voor het ook hier neer te zetten. Okay. Dat doe ik dan dus.

Gisteren ben ik naar een lezing van Neal Barnard (president PCRM) geweest en het was best interessant.

Hier een korte samenvatting:

Het ging over het onderwerp van zijn nieuwe boek: 'Breaking the Food Seduction'.
Natuurlijk moeten jullie het boek lezen om echt de goede feiten te krijgen, maar ik zal toch proberen een beetje een samenvatting van de lezing te geven.

Hij legde uit wat voor stoffen in chocola zitten en waarom mensen daar zo verslaafd aan raken.
Hij praatte ook over een studie over gewichtsverlies met een veganistische groep en een low-fat groep. Waarbij aan de veganistische groep gevraagd werd wat ze het meest gemist hadden: kaas.
Hij legde toen uit waarom kaas zo verslavend is.
Koeien maken een soort verslavend middel aan wat in de melk komt, wat kalveren heel prettig vinden. De natuur doet dit als een soort verzekering dat het afhankelijke dier de moedermelk echt fijn vindt en dus steeds terug komt (wat nodig is voor overleving). Kaas heeft een grote concentratie van melkeiwitten en dus ook een hoge concentratie van dat verslavende middel.
Andere verslavende middelen zijn bijvoorbeeld vlees en chocola.
Ze hebben studies gedaan met middelen die de verslavende effecten naar de hersenen blokkeren. Met die blokkerende middelen in het lichaam kan iemand gewoon een stuk chocola eten bijvoorbeeld, zonder er daarna nog meer van te willen eten. Ook met kaas en vlees werden dit soort resultaten bereikt.

Hij vertelde natuurlijk ook waarom een veganistisch dieet het beste is. En vitamine D en B12 kwamen ter sprake. D moet je dus nemen als je niet genoeg zonlicht krijgt. En over B12 legde hij dus uit dat het door bacterien aangemaakt wordt en dat door de huidige hygiene wij ook daar een supplement voor nodig hebben. Hij vertelde ook dat er B12 in dierlijke produkten zit, omdat de bacterien in de maag van de koe zitten door al het gras dat ze eten. (Daar hadden wij hier op het forum ergens anders nog een discussie over gehad.)

Verder vertelde hij nog een beetje over zijn familie. De meeste van zijn familieleden zijn cattle ranchers. Zijn moeder werd veganist toen haar dokter haar vertelde dat ze voor de rest van haar leven medicijnen voor haar bloeddruk zou moeten nemen. Tot die tijd was ze nooit geinteresseerd in alles wat haar zoon haar altijd vertelde. Hij vertelde over zijn vader die nog van de oude generatie is. Hij zit gewoon in de eetkamer. Vrouw brengt eten. Vrouw brengt het lege bord naar de keuken. Zijn moeder ging toen gewoon het vlees vervangen door soya produkten, wat zijn vader amper doorhad. Het smaakte een beetje anders, maar hij wist niet echt wat het was. Neal Barnard zegt dan ook dat hij twee vegetarische ouders heeft, maar dat maar één van ze daarvan op de hoogte is.

Hij vertelde ook nog over een lezing die hij in Texas gaf. Hoe de mensen daar totaal niet blij waren toen hij over vegetarisme begon en nare dingen begonnen te schreeuwen. (grote vlees staat). Hij kreeg echter opeens hun aandacht toen hij begon uit te leggen dat door dierlijk vet je niet alleen risiko loopt om hartaanvallen en strokes te krijgen, maar ook impotentie. Daar kreeg hij een aandacht mee! Dierlijk vet blokkeert namelijk echt alle aders in het lichaam.

Het was jammer genoeg maar een korte lezing en veel info wat voor veganisten al heel bekend is. Maar het was toch leuk om naartoe te gaan.
Ik heb nog het nieuwste kookboekje van de PCRM gekocht en door hem laten tekenen

Johanna88

Re:Neal Barnard
« Reactie #1 Gepost op: 20 augustus 2003, 20:14:02 »
Dat van die verslavende stoffen in melk vind ik wel interessant!

willem1940

Re:Neal Barnard
« Reactie #2 Gepost op: 20 augustus 2003, 20:35:51 »
Ik snap dat niet helemaal, of ben ik on- of anders-gevoelig, wellicht "simpel"?

Melk lust ik sinds ongeveer mijn 25e per se niet meer en chocolade, vooral puur/bitter wel af en toe en dan meteen een flink brok, 1 à 3x per jaar.
Pure Room (b.v. na onderkoeling, 50km bromfietsen bij -5 GrC of erger) sinds mijn 35e niet meer.

De meeste kaassoorten lust ik wel, gewoon goed voedsel evenals een eitje.

Borsten/tepels waardeer ik alleen (en zorgvuldig/ zorgzaam) als ze goed droog zijn en alleen van een Echt VrouwMens (toch een verslaving?)

Nou ja, roken doe ik nog steeds en je kunt waarschijnlijk niet aan al teveel dingen tegelijk verslaafd zijn.
Misschien ontgaat mij sommige Romantiek, of zo.

 ???

Offline Artemis

  • Superplientje
  • ***
  • 395
Re:Neal Barnard
« Reactie #3 Gepost op: 20 augustus 2003, 20:45:44 »
Zeg, ontzettend handig mens! :devil:

Ik zat hier helemaal te stressen, Ik wil daar ook heen, ik wil daar ook heen, hoe kan ik dat nu gemist hebben, ik wil er ook heen!

Woon jij in Wisconsin....... :-X ;D


(ik baalde laatst al zo ontzettend dat ik door combinatie van kind/geld/tijd/oppas problemen al niet naar Peter Singer kon  :( )
:witch2:

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Neal Barnard
« Reactie #4 Gepost op: 20 augustus 2003, 21:01:16 »

(ik baalde laatst al zo ontzettend dat ik door combinatie van kind/geld/tijd/oppas problemen al niet naar Peter Singer kon  :( )

Nou, daar heb je niet zo geweldig veel aan gemist ,hij had niet zo veel te melden.
,,,,فلافل

willem1940

Re:Neal Barnard
« Reactie #5 Gepost op: 20 augustus 2003, 21:10:09 »
Toch zet die Mijnheer Barnard met zijn vertelsel(s) wel bij voorbaat eventueel impotente vegetariërs voor l..

Wemba

Re:Neal Barnard
« Reactie #6 Gepost op: 20 augustus 2003, 21:12:23 »
De meeste kaassoorten lust ik wel, gewoon goed voedsel evenals een eitje.
Ik had niet vermeld wat hij allemaal te zeggen had over hoe slecht kaas is. Deze tekst heb ik gewoon uit het veganisten forum geknipt en daar hebben ze die info niet nodig.

Neal Barnard legde ook met veel grafieken en details uit waarom kaas nu zo slecht is. Kaas bestaat voor een heel groot percentage uit saturated vet. Net als de dierlijke vetten uit vlees, zal kaas ook je aderen vernauwen. Hij zei ook dat als je iemand die last van vernauwde aderen heeft op een dieet met kip en melkprodukten zet, je die persoon daar totaal niet mee helpt.

Sorry Artemis! Ik zal volgende keer wat eerder waarschuwen dat hij komt. Kan je even op het vliegtuig (of in de roeiboot) stappen.
« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2003, 21:13:12 door Wanda »

Wemba

Re:Neal Barnard
« Reactie #7 Gepost op: 20 augustus 2003, 21:19:32 »
Toch zet die Mijnheer Barnard met zijn vertelsel(s) wel bij voorbaat eventueel impotente vegetariërs voor l..
Harde, eerlijke feiten waar impotente mensen mee geholpen kunnen worden. Die info krijg je namelijk vaak niet van je eigen dokter. Die geeft liever wat pillen.

Wemba

Re:Neal Barnard
« Reactie #8 Gepost op: 21 augustus 2003, 00:40:16 »
Ik heb dit er op het veganisten forum aan toegevoegd en gooi het er ook hier maar bij. Voor degenen die het interessant vinden.

Ik wou nog wat meer toevoegen over de lezing. Vooral interessant voor de mensen die willen afvallen.

Calorien tellen is volgens hem niet de manier om het te doen.
Het gaat erom dat je de goede dingen eet en dan hoef je niet te letten op hoeveel (zonder natuurlijk belachelijke hoeveelheden te eten).
Groente, fruit, peulvruchten, granen.

Een goed ontbijt is belangrijk. Je moet er vooral voor zorgen dat je iets eet dat je voor lange tijd opvult (bijvoorbeeld havervlokken is erg goed). Niet dingen eten die je suikerspiegel te veel doen fluctueren (= wit brood, droge cereals, aardappelen (ligt aan de soort) en nog één (sorry vergeten)). Wit brood fluctueerd je suikerspiegel wel, maar pasta trouwens niet. Je kan dus gewoon af en toe pasta eten als je af wilt vallen.

Een innerlijke klok kan er voor zorgen dat je steeds op dezelfde momenten in de dag veel trek krijgt. Het helpt dan om daar op te letten en ervoor te zorgen dat je op die momenten jezelf ergens mee bezig houdt als afleiding.

Hij had het ook nog over zijn '3 weken proefperiode'. Voor mensen die het moeilijk vinden om veganistisch te eten, helpt het om een 3 weken proefperiode te doen. 3 weken kan bijna iedereen wel volhouden en dat is vaak genoeg tijd om een verandering in smaak teweeg te brengen. Als je bijvoorbeeld van volle melk naar halfvolle overgaat, dan zal dat in het begin heel waterig en naar smaken, maar je went er aan. Als je dan later weer de volle melk proeft, zal die veel te vet en vies smaken. Dat gaat ook op voor andere dingen zoals zout eten e.d.

Verder legde Neal Barnard nog uit waarom melkprodukten kankers veroorzaken. De hoofdfunctie van melk is groei (kalfje snel groot maken). Melkprodukten veroorzaken ook dat kankercellen groeien. Kankers zoals borstkanker en prostaatkanker komen daarom ook het meest voor in de landen waar de meeste melkprodukten worden geconsumeerd. Hij liet een grafiek met landen zien. En ja, Nederland zit aan de bovenkant met die kankers. Samen met landen zoals Noorwegen en Finland.

Voor de rest moeten jullie het boek kopen. Hij had dit boek trouwens niet meegebracht gisteren, omdat de eerste druk helemaal uitverkocht was. De tweede druk was nog niet klaar.
« Laatst bewerkt op: 21 augustus 2003, 00:58:37 door Wanda »

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Neal Barnard
« Reactie #9 Gepost op: 21 augustus 2003, 09:32:49 »
Harde, eerlijke feiten waar impotente mensen mee geholpen kunnen worden. Die info krijg je namelijk vaak niet van je eigen dokter. Die geeft liever wat pillen.
Ik vind Barnard's verhaal soms wel wat droogjes. En hij doet het ook overkomen alsof een gezond leven de prijs van elk genot waard is of zou moeten zijn. Chocolade opgeven, kaas opgeven... Ik vind het op zijn minst tendetieus om niet-veganisten en niet-carobefans als halve verslaafden aan te merken. De mate van maatschappelijke ontwrichting en zelfvernietiging is echt wel een paar niveaus lager dan bij heroine of alcohol.

Mag ik ook nog eens opmerken dat sinds ik veganist ben ik juist met meer zout ben gaan koken?

Ook het verhaal over kankers is me (zoals het hier wordt gepresenteerd) iets te kort door de bocht. Er zijn zoveel verschillende soorten kanker, het is hartstikke makkelijk om juist die er uit te pikken die in zuivelconsumerende landen vaker voorkomen. Het is nou eenmaal een feit dat Westerse landen meer kanker kennen, omdat dat waarschijnlijk gewoon is waar je uiteindelijk aan doodgaat als niks anders het doet.

Ik vind het zeer dubieus om een veganistisch dieet als een panacee te promoten. Het is zeker beter dan wat Amerikanen zo gemiddeld eten, maar of het per se het gezondste dieet is, daar ben ik nog niet van overtuigd. Voor mij is het net iets te veel van het ene extreem in het andere vallen...
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Wemba

Re:Neal Barnard
« Reactie #10 Gepost op: 21 augustus 2003, 18:03:06 »
Christiaan, ik had een kleine samenvatting gegeven van een korte lezing.

Nergens had hij gezegd dat je chocola moet opgeven. Hij had ook niet gezegd dat veganisten minder zout gebruiken. Hij had het ook niet over alle Westerse landen. De kankers die hij noemde zijn de meestvoorkomende kankers.

Alles wat hij gezegd heeft berust op studies van de PCRM. Lees het boek en kom dan terug met een reactie zou ik zeggen.

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Neal Barnard
« Reactie #11 Gepost op: 21 augustus 2003, 18:41:22 »
Calorien tellen is volgens hem niet de manier om het te doen.
Het gaat erom dat je de goede dingen eet en dan hoef je niet te letten op hoeveel (zonder natuurlijk belachelijke hoeveelheden te eten).
Groente, fruit, peulvruchten, granen.


Dat is vind ik nogal makkelijk gesteld. Er zijn gewoon best wat mensen waar dat niet voor opgaat, en die ook nog dik worden van 'de goede dingen tellen' en waarvoor niet duidelijk is hoe ze dan dik worden.

Citaat

Verder legde Neal Barnard nog uit waarom melkprodukten kankers veroorzaken. De hoofdfunctie van melk is groei (kalfje snel groot maken). Melkprodukten veroorzaken ook dat kankercellen groeien. Kankers zoals borstkanker en prostaatkanker komen daarom ook het meest voor in de landen waar de meeste melkprodukten worden geconsumeerd. Hij liet een grafiek met landen zien. En ja, Nederland zit aan de bovenkant met die kankers. Samen met landen zoals Noorwegen en Finland.

Ik heb niet het idee dat melkproducten geweldig goed voor je zijn, maar het stellen dat er in Westerse landen veel melkprodsuten worden geconsumeerd en ook veel borstkanker voorkomt bewijst natuurlijk niets. Je moet aantonen dat het een daadwerkelijk het gevolg is van het ander en niet van bijvoorbeeld een hele levensstijl of van iets anders. Bovendien waarom komen die specififieke vormen van kanker dan vooral voor en niet andere?
« Laatst bewerkt op: 21 augustus 2003, 18:42:11 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Neal Barnard
« Reactie #12 Gepost op: 21 augustus 2003, 18:44:11 »
Neal Barnard legde ook met veel grafieken en details uit waarom kaas nu zo slecht is. Kaas bestaat voor een heel groot percentage uit saturated vet. Net als de dierlijke vetten uit vlees, zal kaas ook je aderen vernauwen.

Ja maar natuurlijk niet bij iedereen, het ligt aan je hele dieet, als je weinig verzadigde vetten eet behalve regelmatig kaas hoeft er dan dus helemaal niets aan de hand te zijn qua vernauwde adreren. Het ligt dus niet alleen aan kaas maar aan je hele voedingsbouw, en aan nogwel meer niet voedingsgerelateerde dingen of je aderen wel of niet vernauwen. Kaas vernauwt je aderen helemaal niet per definitie volgens mij.
« Laatst bewerkt op: 21 augustus 2003, 18:44:43 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Neal Barnard
« Reactie #13 Gepost op: 21 augustus 2003, 19:32:26 »
Hij had het ook niet over alle Westerse landen. De kankers die hij noemde zijn de meestvoorkomende kankers.
Mijn punt is dat het te makkelijk is om statistieken van doodsoorzaken in landen naast statistieken van voedingsgewoonten te leggen en uit een correlatie een causatie te concluderen. Daarnaast wou ik ook zeggen dat je ergens aan dood moet gaan, en in het Westen is dat nou eenmaal veel vaker aan hartaanvallen en kanker. Dat ligt er niet per se aan dat we daar meer risico op lopen, maar eerder dat we minder risico lopen op tyfus, cholera en allerlei andere ziekten. Bovendien wil ik me bij Selly aansluiten en vragen wat het aan melk is dat die specifieke kankers veroorzaakt.

Citaat
Alles wat hij gezegd heeft berust op studies van de PCRM. Lees het boek en kom dan terug met een reactie zou ik zeggen.
Ik heb respect voor de PCRM, maar ik vermoed dat ze zelf eenzijdig denken. Responsible Medicine is volgens mij voor hun bijna per definitie veganisme aanprijzen als oplossing voor alle welvaartsziekten. En dat vind ik dan een beetje een eufemisme.

Ik heb geen tijd en zin om dat boek te lezen, maar dat hoef ik ook niet te doen om hier te mogen reageren.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

willem1940

Re:Neal Barnard
« Reactie #14 Gepost op: 21 augustus 2003, 20:02:58 »
Als ik het juist begrijp kun je iets alleen maar bewijzen door zelf (tijdig) een enge ziekte te krijgen.

Wemba

Re:Neal Barnard
« Reactie #15 Gepost op: 21 augustus 2003, 20:03:05 »
Natuurlijk hoef je niet het boek te lezen om hier te mogen reageren Christiaan. Ik vind alleen dat PCRM te kort gedaan wordt doordat hun jarenlange studies hier via een korte samenvatting van een lezing besproken worden. Ik zou dan eigenlijk het hele boek moeten lezen en alle punten die jullie hier naarboven brengen beter beantwoorden. Maar daar heb ik jammer genoeg geen tijd voor.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Neal Barnard
« Reactie #16 Gepost op: 21 augustus 2003, 20:08:43 »
Ik vind het voor mezelf heel belangrijk om kritisch te staan tegenover gezondheidsclaims over een veganistisch dieet, omdat ik mezelf niet voor de gek wil houden over het dieet dat ik volg. Ik twijfel er niet aan dat de gemiddelde Amerikaan er baat bij heeft als hij zijn vlees- en zuivelconsumptie drastisch inperkt (hoeveel van de calorieen in een Amerikaans dieet kwamen ook alweer uit dierlijke bron? De helft?), maar of veganisme echt nodig is... ?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Wemba

Re:Neal Barnard
« Reactie #17 Gepost op: 21 augustus 2003, 23:23:49 »
Of veganisme echt nodig is moet natuurlijk ieder voor zich bepalen. En het is natuurlijk ook goed om kritisch te zijn.
Ik probeer mijn kinderen ook op te voeden als zelf-denkende kritische individuen en niet als gehersenspoelde veganisten. Als dat lukt dan zal ik heel blij zijn, wat voor keuzen ze dan ook maken.

Johanna88

Re:Neal Barnard
« Reactie #18 Gepost op: 22 augustus 2003, 20:44:45 »
Hoe heet dat boek van Neal Barnard?
Of wat is de ISBN (hebben ze toch ook in amerika?) :)

Wemba

Re:Neal Barnard
« Reactie #19 Gepost op: 22 augustus 2003, 21:37:34 »
Hier kan je het boek vinden Johanna.