Vegatopia Forum

Pizza! Flammkuchen!

anjo

Re:Pizza!
« Reactie #100 Gepost op: 16 augustus 2005, 23:37:37 »
Op mijn Pizza mogen Artisjokken niet ontbreken.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #101 Gepost op: 23 oktober 2005, 14:37:54 »
gisteren zelf pizza gemaakt, in het nieuwe boek van J.O. een tip gezien om peterselie op de pizza te doen, dus een pizza gemaakt met veel peterselie en verder nog Spaanse peper, gewone en gerookte knoflook, geitenkaas en buffelmozzarella en olijfolie. Lekker! Echt jummie. Ook niet te kazig. De peterselie was er fris op. En de gerookte knoflook was er ook heel lekker op. Ga ik vaker doen.
,,,,فلافل

Wabi Sabi

Op de pizza
« Reactie #102 Gepost op: 04 augustus 2006, 17:19:19 »
Ik ben ook een groot pizzafan. Toen ik veggie werd vreesde ik nog dat ik het nooit meer zou lusten zonder salami. Maar dat valt mee (understatement).

Ben echter meestal te lui om zelf een bodem te maken.

In plaats daarvan koop ik de übercheapste drie-in-een-doos diepvriesmargherita's en upgrade ze dramatisch. Vervolgens lust ik in geen restaurant meer pizza. Heb ik mezelf weer mee he...

Hier wat tips:

Standaard upgrade:
cherrytomaat, artisjok, olijven, paprika, uien, champignon, kaas

Hawaï upgrade:
een vorm van bovenstaande (groente)melange, ananasringen, verkruimelde (evt voorgebakken) rooktofu

Shoarma upgrade:
paprika en uienringen, op hoog vuur gebakken tofureepjes met shoarmakruiden, knoflooksaus, of mayo en gesnipperde knoflook.

Upgraditi verdi con chèsi grattini (echt geen idee wat ik zeg):
een versie van de standaard upgrade, blokjes diepvriesspinazie, kaas, feta of geitenkaas

Hollandse opwaardering:
standaard upgradecompositie, met flink wat cayennepeper en knoflook bruingebakken aardappeltjes (neem gare aardappels of van die voorgekookte voorgesneden dingen), evt een finke laag kaas erover

Roti koeckverbeetering:
gare kouseband, gare aardappels met kerrie, komijn en knoflook, evt een hardgekookt ei.

Wat ook schijnt te werken:
een ei op je pizza tikken, dat wordt gaar!
saus van mayo (of fritessaus) met mosterd en fijngesneden augurken, oorspronkelijk bedoeld voor bij vis, werkt ook bij artisjok en/of zeekraal

TIP: Goed idee om je pizza zonder topping in de hete oven te zetten terwijl je de ingrediënten klaarmaakt. Het worden echt hartige taarten als je het goed doet. Zo uit de vriezer blijft 'ie vaak koud in het midden. Hij moet ook echt langer dan de 8-12 minuten op de doos. Logisch.
« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2006, 12:25:45 door Wabi Sabi »

Offline Annemieke

• 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #103 Gepost op: 07 augustus 2006, 19:14:56 »
ieks, een kant-en-klara pizzabodem, heiligschennis!

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #104 Gepost op: 07 augustus 2006, 22:35:13 »
Nou ja zolang je oven niet tot een graad tot 300 kan is zelf pizza maken sowieso heiligschennis  :P
,,,,فلافل

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #105 Gepost op: 07 augustus 2006, 22:37:13 »
Ik zeg: houtgestookte steenoven.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #106 Gepost op: 07 augustus 2006, 22:40:46 »
precies!
,,,,فلافل

Offline Sæna

• 294
« Reactie #107 Gepost op: 07 augustus 2006, 23:11:34 »
Nou ja zolang je oven niet tot een graad tot 300 kan is zelf pizza maken sowieso heiligschennis  :P
Mijn oven gaat tot 300 en het resultaat iesch niete schlecht, die bodem iesch niet kaarton, maar er gaat niets boven:
Ik zeg: houtgestookte steenoven.

Tip voor de verstokte van de rooksmaak van salami en ham houdende pizza-eter: geen mozzarella maar scamorza affumicato ... :kwijl:

Offline willem

• 2.430
  • Geslacht: Man
« Reactie #108 Gepost op: 08 augustus 2006, 10:17:19 »

Tip voor de verstokte van de rooksmaak van salami en ham houdende pizza-eter: geen mozzarella maar scamorza affumicato ... :kwijl:
Dit prachtige Italiaanse woord ingetypt in 'Google' en tig hits gekregen. Maar waar koop je dat spul.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline willem

• 2.430
« Reactie #109 Gepost op: 08 augustus 2006, 15:56:49 »

Of gerookte mozzarella!
Waar krijg je dat dan?

Offline willem

• 2.430
« Reactie #110 Gepost op: 08 augustus 2006, 19:42:09 »
Bij een goede kaaswinkel. Maar die van Seana ken ik ook niet hoor.
Intussen heb ik scamorza affumicato bij een goede kaaswinkel besteld. Ik ben benieuwd.

Offline Sæna

• 294
« Reactie #111 Gepost op: 08 augustus 2006, 23:37:15 »
Ben ook benieuwd of ze dat een beetje betaalbaar kunnen regelen. Ik denk dat je de grootste kans maakt bij een winkel in Italiaanse specialiteiten, b.v. Little Italy in Rotterdam.

Offline willem

• 2.430
« Reactie #112 Gepost op: 09 augustus 2006, 09:03:46 »
Ben ook benieuwd of ze dat een beetje betaalbaar kunnen regelen.
Ik heb daar natuurlijk ook direct een prijsafspraak over gemaakt. Het zou niet duurder uitkomen dan een blauwe kaas.

Offline Annemieke

• 18.716
« Reactie #113 Gepost op: 09 augustus 2006, 19:28:25 »
Ik heb vandaag een vierluikje pizza gemaakt; 4 kleine pizza's met verschillende vullingen:
1. Pecorino & vijgen met een dressing van olijfolie, kruidenazijn en honing
2. Hele jonge geitenkaas met verse tomaat en basilicum
3. Passata met pittige vegasalami en rode peper
4. Passata, belegen kaas, halfdroge tomaatjes, kappertjes en knoflook

Wabi Sabi

« Reactie #114 Gepost op: 09 augustus 2006, 21:37:38 »
ieks, een kant-en-klara pizzabodem, heiligschennis!

:devil: in de hemel hebben ze geen diepvriespizzabodems, daarom eten we ze hier :devil:

(vind ze dus overigens alleen te eten als ze omgevormd zijn tot hartige taarten)

Wabi Sabi

« Reactie #115 Gepost op: 09 augustus 2006, 21:41:19 »
scamorza affumicato ... klinkt interessant...

vraag me overigens af of 'gewone' rookkaas op de pizza een beetje te eten is... Vind het wat typisch spul: er zitten vaak 'smeltzouten' in, mooi, dan smelt het tenminste, maar wat is het voor spul?

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #116 Gepost op: 03 april 2013, 13:55:09 »
Aangezien ik nu een pizzasteen heb, en veel pizza's in mijn nabije toekomst zie, heb ik dit draadje maar weer even uit het stof gesleurd.

Mijn favorieten op dit moment zijn:

Pizza met een heleboel heel dikke tomatensaus, waar de groente (champignons, paprika, ui) al in meegekookt is. Een dikke bodem, veel oregano, veel oude kaas erop kan, maar ook zonder kaas erg lekker. Beetje een kruising tussen deep pan pizza en hartige taart.

Four cheeses: dunne bodem, dun laagje tomatensaus (zelfgemaakt, sterk ingekookt), met buffelmozzarella, oude kaas, gorgonzola en op het laatst versgeraspte parmesan.

Wit (sinds vorige week op het menu, zie foto in de Cook and Shoot draad), dunne bodem, olijfolie met knoflook, (verse tomaat), buffelmozzarella, verse basilicum (de versie van Selly met rode pepertjes ga ik ook nog proberen!)

Vraag aan de pizzabakkers zoals Selly en Eelco (en wie nog meer?): Hoe veel bloem gebruiken jullie per persoon voor een pizza met dunne bodem? Ik heb nu 125 gram gebruikt maar vind dit eigenlijk te veel, ga volgende keer naar 100 gram denk ik.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Eelco

• Admin
  • 20.667
    • Mijn Homepage
« Reactie #117 Gepost op: 03 april 2013, 14:45:59 »
Vraag aan de pizzabakkers zoals Selly en Eelco (en wie nog meer?): Hoe veel bloem gebruiken jullie per persoon voor een pizza met dunne bodem? Ik heb nu 125 gram gebruikt maar vind dit eigenlijk te veel, ga volgende keer naar 100 gram denk ik.
Meestal gebruiken we 250 gram voor twee personen, dus 125 gram. Maar dan heb je inderdaad een stevige pizza. 100 gram pp is eigenlijk wel voldoende.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #118 Gepost op: 03 april 2013, 14:58:20 »
Bedankt Eelco! Ik denk dat ik inderdaad de volgende keer voor de 100 gram pp ga.
* Sam vraagt zich af of, als er een hele bak koolmix rauwkost bij gegeten wordt, het acceptabel is om voor de derde keer deze week pizza te eten?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Annemieke

• 18.716
« Reactie #119 Gepost op: 03 april 2013, 16:41:26 »

Ik gebruik 100 gram witte bloem en soms 50 g witte bloem en 50 g fijngemalen tarwegries.

Welke steen heb je?

Oja, ik vind dat er geen verschil merkbaar is tussen verse en droge gist.
Paar uur rijzen in vensterbank of een oven die heel even aan is geweest, werkt goed. Je moet het deeg dan wel nattig houden, zodat het goed omhoog kan komen en later weer doorkneden met iets bloem. Je kan daarom ook starten met 90 g bloem per pizza.
« Laatst bewerkt op: 03 april 2013, 16:44:47 door Annemieke »