Vegatopia Forum

De Kas - Amsterdam

Offline Jannneke

• *
  • 8
  • Geslacht: Vrouw
Re:De Kas - Amsterdam
« Reactie #20 Gepost op: 20 maart 2010, 16:33:19 »

Ik ben er denk ik al drie keer geweest, alledrie de keren met een vegan vriendin. We waren allebei zeer tevreden! We hebben altijd gereserveerd en vega-vegan doorgegeven en dat was altijd prima. Je kunt dus niet specifiek een gerecht kiezen wat je wilt eten, je krijgt wat de kok voor je maakt. Ze koken zoveel mogelijk met de groenten van het seizoen en alles biologisch. Voor de vega en vegan versie gebruiken ze heel erg veel groenten.
Je krijgt om te beginnen een lekker broodje met olie en een schaaltje met hele grote lekkere olijven.
Het voorgerecht bestaat uit drie kleine gerechtjes. Na het hoofdgerecht en desert, krijg je koffie of thee met drie koekjes/ cakejes erbij.

Het is dus best duur, bijna vijftig euro voor een menu, maar zeer zeker de moeite waard.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #21 Gepost op: 06 juni 2010, 18:33:39 »
Vrijdag bij de Kas geweest met een vriendin. Was erg gezellig en lekker, maar toch viel het een beetje tegen.

We kregen de olijven, lekker brood met olie (maar die dunne pesto had van mij niet gehoeven), maar ze hadden geen prosecco dus we dronken een glas champagne a 10 euro de glas.

Daarna kreeg ik een (gefrituurde?) courgettebloem en bloemkool met olijven erop. De aspergers (groen en wit) deelden we.

Als hoofgerecht kreeg ik een gevulde ui met kruiden (en ik lees nu dat Selly dat in 2005 ook al heeft gekregen!) en nog wat dingen die ik even vergeten ben. Wel lekker, maar een tikje aan de zoute kant.

Mijn toetje was een sabaillon met wat ijs. Lekker, maar misschien al gedateerd?

Bij de koffie kwam er nog een klein taartje. Ook prima.

Ik vond het helemaal niet verkeerd, maar vooral de voorgerechten niet zo lekker. Daarna kwam natuurlijk die gepeperde rekening. En dan kan ik me helemaal vinden in de kritiek dat het erg leuk is, vooral als je het niet zelf hoeft te betalen. Ik betaal graag wat meer, maar ik vond dit het toch echt niet waard.

De bediening is trouwens inderdaad erg goed ja, vooral die trainee die de wijn bracht was erg leuk ;)
« Laatst bewerkt op: 06 juni 2010, 18:42:28 door LL de Ling »

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
Re:Amsterdam
« Reactie #22 Gepost op: 04 augustus 2013, 13:08:23 »
Wij lunchten vrijdag bij De Kas.

Het was mooi weer, dus de lunch werd in de tuin geserveerd. Daar zit je heerlijk, in de schaduw van een parasol, uitkijkend op de kruidentuin van De Kas, het park waar het inligt en de ooievaars die daar wonen.

Als eerste kwamen er geweldig brood (van Menno) met basilicumolie, gemarineerde meiraapjes en grote groene olijven op tafel. Dat brood bleef gelukkig staan, en werd ruim aangevuld toen ik zei hoe lekker ik het vond.

Vooraf kregen we drie verschillende voorgerechtjes:
- een gegrilde halve (vrij kleine) courgette met een vulling van zachte auberginepulp met pijnboompitten, stukjes gegrilde paprika en Oude Remeker-kaas
- een babycourgette met een courgettebloem die gevuld was met een ricotta-courgettemengsel
- een allegaartje van heel zachte, gare biet, tuinbonen, kapucijners, meloen en een gegrild bosuitje. Echt, hoe lekker kan een gegrild bosuitje zijn? Nou, nog veel lekkerder dan je denkt...
Dat allegaartje was een beetje gek, daar ontbrak de samenhang, maar de individuele delen waren erg lekker. En twee keer courgette lijkt weinig creatief, maar het was allebei zó lekker dat dat me helemaal niet uitmaakte.

Daarna kreeg ik een stukje van een wortel-preitaartje dat was afgemaakt met superlekkere kaas. Wel zag ik pas bij het omkeren dat het taartje een bodem had, zo soggy was hij. Mag niet van Paul Hollywood, maar ik zat er niet mee.
Daarbij kwam heel dun gesneden, zurig gemarineerde courgette, een geroosterde tomaat, antiboise, heel fijn geschaafde venkel en een Oost-Indischekers-bloem.
Mooi, en heel erg goed.

Daarna nog als toetje een stukje treacle tart zonder korst (dus eigenlijk treacle tart-vulling) met daarnaast heel zacht vanille-ijs, donkere chocoladekoekkruimels, kersen en aalbessen. Daar word je echt heel gelukkig van!

Ja, De Kas is echt een uitstekende plek om iets te vieren. Bijvoorbeeld dat je jarig bent geweest en een lunch bij De Kas cadeau gekregen hebt.
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #23 Gepost op: 04 augustus 2013, 18:06:59 »
Wij lunchten vrijdag bij De Kas.

Hé, ik was er die avond voor diner  :D Ik was er al jaren niet geweest, en herinnerde me van de vorige keer dat ze in de bediening werkten met allemaal stagiaires, die heel goed van zins waren maar waar ik toch niet zo enthousiast over was. Nu bleken zij vervangen door jonge bediening die ik heel goed vond.

Citaat
Het was mooi weer, dus de lunch werd in de tuin geserveerd. Daar zit je heerlijk, in de schaduw van een parasol, uitkijkend op de kruidentuin van De Kas, het park waar het inligt en de ooievaars die daar wonen. Als eerste kwamen er geweldig brood (van Menno) met basilicumolie, gemarineerde meiraapjes en grote groene olijven op tafel. Dat brood bleef gelukkig staan, en werd ruim aangevuld toen ik zei hoe lekker ik het vond.

Wij dronken een aperitief daar (mousserende wijn uit Limburg, erg goed), de parasollen waren inmiddels naar beneden, zodat je flink in de zon zat. We kregen er grote groene olijven en augurken, redelijk verse augurken had ik het idee, lekker. Daarna verhuisden we naar binnen, waar het lekker gekoeld was en waar we brood kregen en ook basilicumolie, maar het brood was ook zonder de olie lekker.

Citaat
Vooraf kregen we drie verschillende voorgerechtjes:
- een gegrilde halve (vrij kleine) courgette met een vulling van zachte auberginepulp met pijnboompitten, stukjes gegrilde paprika en Oude Remeker-kaas
- een babycourgette met een courgettebloem die gevuld was met een ricotta-courgettemengsel
- een allegaartje van heel zachte, gare biet, tuinbonen, kapucijners, meloen en een gegrild bosuitje. Echt, hoe lekker kan een gegrild bosuitje zijn? Nou, nog veel lekkerder dan je denkt...
Dit kreeg ik allemaal ook, hoewel er onder mijn babycourgette een memorabel stuk witlof zat, heel bitter en heel lekker. Ik herinner me het bosuitje dan weer niet meer, maar dat komt ook omdat ik druk met mijn gezelschap in gesprek was. Ik vond de gevulde courgette niet zo interessant, ik herinner me wel een chip van cavolo nero, die was lekker.
We dronken oké witte wijn uit Zuid-Tirol, en Badoitwater, waarvan ze alleen 50 cl-flessen hadden, dus die waren steeds vlug op, literflessen zijn handig om ook te hebben.

Citaat
Daarna kreeg ik een stukje van een wortel-preitaartje dat was afgemaakt met superlekkere kaas. Wel zag ik pas bij het omkeren dat het taartje een bodem had, zo soggy was hij. Mag niet van Paul Hollywood, maar ik zat er niet mee.
Daarbij kwam heel dun gesneden, zurig gemarineerde courgette, een geroosterde tomaat, antiboise, heel fijn geschaafde venkel en een Oost-Indischekers-bloem.
Mooi, en heel erg goed.

Ook dit kreeg ik (makkelijk, want ik had het minder goed onthouden dan jij) het wortelpreitaartje vond ik er suf uitzien, maar enorm goed van smaak, heel lekker. De rest vond ik niet zo heel interessant en ik in plaats van zurig gemarineerde courgette had ik een stuk augurk, maar ik had vooraf al veel augurk gehad, dus ik vond het suf dat nu weer augurk kwam (terwijl ik echt dol op augurk ben).
Hierna zat ik vol (kwam ook door de warmte) en toen wilde ik geen toetje meer, maar wel verveinethee en die was vers en enorm lekker. Daarna nog een glas dessertwijn, en toen mocht ik proeven wat ik wilde, wat ik ook heel goed vond want de ene (geen idee meer hoe 'ie heette) was veel lekkerder dan de ander. En we kregen er friandises bij.

En toen liepen we nog door het Kasgedeelte van de Kas. De bediening was echt goed, hoewel ik het eten niet heel erg bijzonder vond, maar wel goed en het is nog steeds een prettige zaak om heen te gaan. Niet goedkoop, we rekenden 80 euro de man af inclusief fooi. En ze hebben geen enkele moeite met diëten, we hadden een gezelschap van één vega, éen iemand die geen varkensvlees en schaal- en schelpdieren at en één iemand die alles at en dat ging allemaal prima en zonder probleem.
« Laatst bewerkt op: 04 augustus 2013, 18:21:18 door Selly »
,,,,فلافل

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #24 Gepost op: 05 augustus 2013, 15:24:36 »
Ik heb wel eens gehoord dat ze ook wel veganistisch willen koken, dus ik wil er ook echt een keer heen. Even sparen maar :)

Offline myrsky

• 137
  • Geslacht: Man
« Reactie #25 Gepost op: 13 augustus 2013, 16:29:56 »
daar wil ik ook al lang na toe. Hoop dat het veganistisch gaat lukken. Hebben julli er honden gezien en/of weten of die mee mogen ?

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #26 Gepost op: 13 augustus 2013, 21:45:09 »
Ik weet dat bij Bordewijk honden mee mogen, ik vraag me af of dat mag bij de Kas. Maar wie weet.
,,,,فلافل

Offline myrsky

• 137
« Reactie #27 Gepost op: 14 augustus 2013, 14:33:01 »
Ok, over mijn schaduw gehupt en een emailtje an de kas gestuurd. ;)

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #28 Gepost op: 14 augustus 2013, 15:30:56 »
Ik ben benieuwd naar het antwoord.
,,,,فلافل

Offline myrsky

• 137
« Reactie #29 Gepost op: 14 augustus 2013, 15:36:32 »
En hier zijn ze al:

a) "Helaas mogen er geen honden in het restaurant."

b) "Wij serveren ook een veganistisch menu. Wij vernemen graag wanneer u een reservering maakt of er dieetwensen zijn."

Dus, we gaan wel eens naartoe, maar zeker niet so straks