Vegatopia Forum

Sauzen en salsa's zelf maken

Offline Sæna

• 294
Re:Help! Spaghettisaus
« Reactie #80 Gepost op: 27 november 2005, 21:38:03 »
Als je een bolognese wil maken dan snij je ui, wortel en knoflook fijn, fruit je die aan (ik heb het vermoeden in boter, niet in olijfolie), fruit je je vegagehakt mee, blus je af met wijn en dan gaan er tomaten of tomatenpuree bij. Ik herinner me nog een discussie met Saena over of er nou wel of niet melk in moest. In ieder geval ging er op het laatst zout, peper en nootmuskaat op.
Ik geloof dat de discussie in essentie ging over de originaliteit van het Italiaans recept. Ik kan me niet herinneren ooit zelf melk in bolognese of ragu gedaan te hebben. Ragu is inderdaad de meest gangbare benaming (zie het Franse ragout), in ieder geval in de Veneto,  maar ragu alla Bolognese, de sausvariant uit Bologna, wordt wel degelijk kortweg Bolognese genoemd. Er is ook een ragu alla Napoletana die in een schotel ook wordt afgekort, b.v. tagliolini Napoletana. Dit zijn de twee bekendste, maar er is ook een variant uit Puglia, Emilia Romagna etc. Eigenlijk heeft iedere regio zijn eigen ragu die elk op eigen wijze het vlees erin voorschrijven: gehakt, grotere stukken, soort. En zoals in ragout bechamel als basis kent, kan ook de ragu besciamella bevatten. Het is een soort kruisbestuiving met de variant uit Frankrijk. Zie ook hier.
« Laatst bewerkt op: 27 november 2005, 21:39:29 door Sæna »

Flien

Re:Help! Spaghettisaus
« Reactie #81 Gepost op: 03 december 2005, 17:41:14 »
Thanks voor de reactie's allemaan en de gouden tips.. ;) maandag ga ik verse groenten en andere spullen halen en dan ga ik de saus maken..

Bon apetit..

Have great weekend.. :-*

Offline Annemieke

• 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Pastasaus!
« Reactie #82 Gepost op: 13 mei 2006, 17:48:50 »
Een zeer simpele maar toch bijzonder smakelijke pasta heb ik vandaag gemaakt! Te weten fusilli met witlof en rucolapesto.

Voor één persoon kook je een handje pasta met wat zout. Ondertussen haal je de bittere kern uit de witlof en snijd je de blaadjes fijn. Idem voor een halve rode paprika. Deze doe je een minuutje voor de pasta gaar is erbij in de pan.

De pesto maak je door een handje rucola en basilicum samen met een scheut lekkere olijfolie, een paar zwarte en groene olijven en wat geroosterde pijnboompitten fijn te malen met de staafmixer.

Als je de pasta met witlof en paprika hebt afgegoten, dan doe je het even terug in de pan en meng je de pesto er door. Doe er een paar raspjes kaas door (belegen is het lekkerst, maar jong en oud kunnen ook) en een paar halen met de zwarte pepermolen en laat van het vuur af met de deksel een minuut staan, zodat de kaas smelt en de het gerecht gelijkmatig warm wordt.

« Laatst bewerkt op: 13 mei 2006, 17:49:15 door Annemieke »

Offline veggiesara

• 225
    • Vegetarisch Ecologisch Leven
« Reactie #83 Gepost op: 14 mei 2006, 17:58:28 »
Mijn favoriete tomatensaus is héél simpel : tomatenpuree met beetje water erbij en een aantal kruiden (oregano, spaghettikruiden) en soms een beetje sojasaus drbij.

Of gewoon kaassaus met peper is ook heerlijk.
En natuurlijk groene pesto (jumm!)

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
"You Won't Be Single for Long" Vodka Cream Pasta
« Reactie #84 Gepost op: 14 mei 2006, 21:16:35 »
Deze bijzondere saus zag ik laatst bij Oprah voorbijkomen:

http://www.oprah.com/foodhome/food/recipes/food_20060228_pasta.jhtml

"You Won't Be Single for Long" Vodka Cream Pasta
Recipe courtesy of Rachael Ray
Serves 4

INGREDIENTS
1 tablespoon extra-virgin olive oil, once around the pan in a slow stream
1 tablespoon butter
2 cloves garlic, minced
2 shallots, minced
1 cup vodka
1 cup chicken stock
1 can crushed tomatoes (32 ounces)
Coarse salt and pepper
16 ounces pasta, such as penne rigate
1/2 cup heavy cream
20 leaves fresh basil, shredded or torn
Serve with:
Crusty bread, for passing

Heat a large skillet over moderate heat. Add oil, butter, garlic and shallots. Gently sauté shallots for 3 to 5 minutes to develop their sweetness. Add vodka to the pan (3 turns around the pan in a steady stream will equal about 1 cup). Reduce vodka by half, this will take 2 or 3 minutes. Add chicken stock, tomatoes. Bring sauce to a bubble and reduce heat to simmer. Season with salt and pepper.

While sauce simmers, cook pasta in salted boiling water until cooked to al dente (with a bite to it). While pasta cooks, prepare your salad or other side dishes.

Stir cream into sauce. When sauce returns to a bubble, remove it from heat. Drain pasta. Toss hot pasta with sauce and basil leaves. Pass pasta with crusty bread.

Gwennepen

« Reactie #85 Gepost op: 14 mei 2006, 23:02:04 »
Een vriendin bestelde een keer een tostie met bolognesesaus eroverheen.Dat kan natuurlijk ook met wat voor vegetarische pastasaus dan ook.Ik doe ook vaak een zelfgemaakte olie met knoflook en kruiden naar smaak door de pasta.

Offline Mrie

• **
  • 57
« Reactie #86 Gepost op: 15 mei 2006, 14:11:31 »
Mijn vriend maakt een heerlijke tomatensaus:

Men neme:
Een bakje roma tomaten in stukjes gesneden,
Verse basilicum 4 blaadjes in reepjes gesneden,
1 ui gesnipperd
4 teentjes knoflook in stukjes gesneden.

Men doet :

De ui in een pan met wat olie, dit bak je eventjes. Daarna de romatomaatjes erbij, dit laat je lekker sudderen totdat het echt een saus is geworden. Daarna doe je de knoflook erbij weer laten sudderen en dan de verse basilicum erbij.
Wij eten het met spaghettie en wat gebrokkelde rozemarijn feta.
« Laatst bewerkt op: 15 mei 2006, 14:11:56 door Mrie »
Wist ik het maar, dan had ik het wel geweten

Offline Gabs

• 796
« Reactie #87 Gepost op: 15 mei 2006, 21:39:24 »
ja dat met die vodka klonk wel interessant idd... (heb die aflevering ook gezien)
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2006, 22:23:03 door Gabs »

Ruurdje

« Reactie #88 Gepost op: 18 mei 2006, 21:24:23 »
Hmm.. die met wodka klinkt interessant!

Maarja, ik maak meestal een tomatensaus: 2 blikjes gepelde tomaten, in stukken snijden en pureren, wat kruiden er door heen en laten koken. En dan nog wat groenten er door heen. Courgette of champignons zijn erg lekker! Meestal is het gewoon wat nog in de koelkast ligt.

Het is enorm snel gemaakt en erg lekker (vind ik dan!). Ik heb nooit zo heel veel last van waterigheid van de pasta. Maar anders laten indikken..

Offline Gabs

• 796
« Reactie #89 Gepost op: 18 mei 2006, 22:24:00 »
ik vind gegrilde groente met wat pesto ook erg lekker ipv een echte saus.

amira

« Reactie #90 Gepost op: 22 mei 2006, 15:40:03 »
Een voordeel met Pasta's is, dat er bijna geen saus bedenkbaar is die er NIET bij kan.

Chocoladesaus... hehe  8)

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #91 Gepost op: 22 mei 2006, 15:52:10 »
Een voordeel met Pasta's is, dat er bijna geen saus bedenkbaar is die er NIET bij kan.

Tenzij je zoete pasta maakt voor een nagerecht. Ravioli gevuld met chocoladetruffels, bijvoorbeeld.
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2006, 15:52:53 door Hizikigrrrl »

amira

« Reactie #92 Gepost op: 22 mei 2006, 18:25:22 »
Ravioli gevuld met chocoladetruffels, bijvoorbeeld.

[offtopic-mode] da's nog geen saus. ;) [/offtopic-mode]  

Mijn moeder maakt altijd macaroni gekookt in melk, het wordt dan een soort van pap. En dan doet ze het nog eens in de boven. Jammie!  :-*

Offline Indira

• 520
« Reactie #93 Gepost op: 22 mei 2006, 18:32:22 »

Tenzij je zoete pasta maakt voor een nagerecht. Ravioli gevuld met chocoladetruffels, bijvoorbeeld.

Er zijn ook wel mensen die als avondmaaltijd macaroni met boter en suiker eten... lijkt me niks maar ok. (in elk geval wel een enorme stoot energie)
Za Zemiata!

Offline veggiesara

• 225
« Reactie #94 Gepost op: 31 juli 2006, 17:24:07 »
Citaat
Er zijn ook wel mensen die als avondmaaltijd macaroni met boter en suiker eten... lijkt me niks maar ok. (in elk geval wel een enorme stoot energie)

Wielrenners eten dat vaak, niet?
Het lijkt me ook niet echt iets.. maar ik wil het eigenlijk wel eens proberen  :P.

Wat ook wel lekker is bij pasta is olie, beetje mosterd, lepeltje witte suiker en oregano.

CarolineV

« Reactie #95 Gepost op: 01 augustus 2006, 11:59:05 »
Wij hadden de gisteren Pasta alla Norma, recept uit Jamie Olivers Italiëboek. Absolute aanrader! Met (uit mijn hoofd) aubergine, tomaten, knoflook, oregano, basilicum, een gedroogd pepertje, kruidenazijn en kaas. In een handomdraai klaar en zeer geslaagd!  :)
« Laatst bewerkt op: 01 augustus 2006, 12:03:33 door Caroline »

Offline ingeping

• 143
« Reactie #96 Gepost op: 01 augustus 2006, 14:43:53 »
2 bakjes champignons (met portabella's is ook erg lekker)
1,5 dl slagroom
2 teentjes knoflook
2 gesnipperde uien
6 gepelde tomaten in stukjes
2 theelepels gedroogde tijm en rozemarijn
4 eetlepels kappertjes
gedroogde pasta voor 4 personen

paddestoelen in stukjes
beetje aanbakken met uitgeperste knoflook
bij het vrijgekomen vocht slagroom, uien en kruiden toevoegen
10 minuten sudderen
pasta koken
kappertjes en tomaten toevoegen aan saus
evt. peper/zout

saus over de pasta
eten met salade

--------------------------------------------------

400 gram gemengde paddestoelen
1 teen knoflook
1 rode peper
sap van halve citroen
400 gram gedroogde pasta
75 gram geraspte parmezaanse kaas
3 eetlepels peterselie
evt creme fraiche

paddestoelen kleinsnijden even aanbakken
knoflook, pepertje en zout toevoegen
na 5 minuten bakken citroensap toevoegen (evt. creme fraiche)
pasta koken
pasta, paddestoelen, peterselie en kaas mengen

----------------------------------

Offline veggiesara

• 225
« Reactie #97 Gepost op: 25 augustus 2006, 11:21:28 »
Wij hadden de gisteren Pasta alla Norma, recept uit Jamie Olivers Italiëboek. Absolute aanrader! Met (uit mijn hoofd) aubergine, tomaten, knoflook, oregano, basilicum, een gedroogd pepertje, kruidenazijn en kaas. In een handomdraai klaar en zeer geslaagd!  :)

Die is inderdaad heeerlijk!

Offline Agnesje

• 278
« Reactie #98 Gepost op: 26 augustus 2006, 15:20:42 »
heel simpel met tomaat + romig:

prei in ringen bakken, in stukjes gesneden tomaat erbij ( niet al te veel vocht), ook laten bakken tot ze een beetje stukgebakken zijn. de tomatenstukjes "stuk" drukken met een houten lepel. Dan een heel of half kuipje kruidenkaas (bijv paturain of boursin of gewoon goedkope kruidenkaas uit een kuipje) erdoor roeren. en klaar ben je.

taniavanbart

« Reactie #99 Gepost op: 29 augustus 2006, 21:17:05 »
Een alternatief met spinazie: spring onions (pijpajuintjes zeggen ze bij ons, zijn dat lente-uitjes?) en look even aanstoven, champignons in schijfjes erbij. Dan de spinazie met room recht uit de diepvries, en als je wilt, nog een beetje extra room (voor de liefhebbers). Je kan er ook wat kruidenkaas doorhalen.
Heel goed met groene en witte tagliatelle gemengd!