Vegatopia Forum

Terreur van dierenvrienden

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Terreur van dierenvrienden
« Reactie #80 Gepost op: 28 juli 2003, 13:22:28 »
Ik blijf toch een probleem hebben met brandstichting; brand is en blijft gevaarlijk... Als je bv. een McDonalds in brand steekt na sluitingsuur, kan je nog altijd verantwoordelijk zijn voor de verwonding/dood van een brandweerman - of voor mijn part een inbreker die het op de kassa gemunt had. Dan kan het wel zijn dat je alleen economische schade wou toebrengen; er kan altijd iets onvoorziens gebeuren en dan ben jij verantwoordelijk voor menselijk leed.

idd, en niet te vergeten is het niet goed voor het milieu.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Sam

  • ******
  • 7.154
Re:Terreur van dierenvrienden
« Reactie #81 Gepost op: 28 juli 2003, 13:58:48 »
Volgens mij vergeten de mensen die voor brandstichting etc. zijn 1 ding: als je jezelf dit recht toeeigent (het doel heiligt de middelen) dan geef je dit recht ook aan je tegenstanders. Dit betekent het tolereren van het in de brand steken van moskeeen, het lastig vallen van klanten bij abortus klinieken met foto's van geaborteerde foetussen etc. Hoe vinden jullie dat hiermee omgegaan moet worden? Die groepen moeten dat net zo goed kunnen doen? Of van jullie moet het wel kunnen omdat jullie gelijk hebben, en van hen niet omdat zij geen gelijk hebben?

Ik vind persoonlijk dat IK gelijk heb en het daarom gerechtvaardigd is. Tegelijkertijd besef ik dat dit kul is, en anderen dit net zo goed van zichzelf vinden. Daarom onthoud ik me maar van directe actie, ook de niet-zo- gewelddadige.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Toby

Re:Terreur van dierenvrienden
« Reactie #82 Gepost op: 28 juli 2003, 15:00:15 »
Ik blijf toch een probleem hebben met brandstichting; brand is en blijft gevaarlijk... Als je bv. een McDonalds in brand steekt na sluitingsuur, kan je nog altijd verantwoordelijk zijn voor de verwonding/dood van een brandweerman - of voor mijn part een inbreker die het op de kassa gemunt had. Dan kan het wel zijn dat je alleen economische schade wou toebrengen; er kan altijd iets onvoorziens gebeuren en dan ben jij verantwoordelijk voor menselijk leed.

Daar heb je wel een punt. Maar de hele maatschappij heeft wat dat betreft boter op zijn kop. Het wordt bijv. legaal nog steeds toegelaten om chemicalieën over het spoor te vervoeren en als er iets gebeurd dan moet ook de brandweer te hulp schieten, of als er een dronken autobestuurder te water raakt e.d. Of mensen die persé toch dat goedkope vloerkleedje van de IKEA willen hebben terwijl ze weten dat er (bewezen) kinderarbeid aan vooraf gaat. Iedereen ( ook ik) is persoonlijk verantwoordelijk voor het bewust of onbewust toebrengen van leed. De mensen die brandstichting doen moeten dat voor zichzelf en naar de maatschappij toe kunnen verantwoorden.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Terreur van dierenvrienden
« Reactie #83 Gepost op: 28 juli 2003, 15:10:57 »
Iedereen ( ook ik) is persoonlijk verantwoordelijk voor het bewust of onbewust toebrengen van leed. De mensen die brandstichting doen moeten dat voor zichzelf en naar de maatschappij toe kunnen verantwoorden.
Dat klinkt te makkelijk. De mensen die uit naam van het ALF brandstichten hebben hun verantwoording voor die daad naar zichzelf en de maatschappij klaar. Maar maakt dat de daad goed?

Iemand kan denk ik ook niet verantwoordelijk zijn voor het leed dat hij onbewust toebrengt totdat hij daar bewust van wordt (gemaakt).

Alle vormen van leed veroorzaken worden hier nu trouwens wel op één grote hoop gegooid. En dat terwijl wat het ALF doet de ergste vorm is: met voorbedachte rade.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Terreur van dierenvrienden
« Reactie #84 Gepost op: 28 juli 2003, 15:38:34 »
Terwijl bij vreedzame acties juist wél aandacht is voor dierenleed. De man in kippenpak die door vier politieagenten werd weggesleept heeft in bijna alle kranten gestaan, proefdiervrij haalde de nodige lokale aandacht met haar actie tegen apen.
Naakte vrouwen doen het altijd goed op de foto :)
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Terreur van dierenvrienden
« Reactie #85 Gepost op: 28 juli 2003, 17:07:00 »
Over positieve bijdragen aan het vegetarisme: waarom niet een feest  organiseren zoals de meeting, maar dan groots opgezet en met catering en dance-muziek etc.? Ik denk dan aan Maoz, Australian Homemade ( :hungry:), vega-burgers...  Wie weet wil Moby wel komen!

Dus puur gekoppeld aan een hedonistisch :P dance-festijn whatever, niet informatief zoals de vega-beurs. Als er veel mensen komen opdagen en er gebeurt niks negatiefs (moord en brandstichting enzo :)), levert dat de juiste media-aandacht op.


Edit: feest dus ook voor niet-Vegatopianen.



« Laatst bewerkt op: 28 juli 2003, 17:07:50 door Hizikigrrrl »

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Terreur van dierenvrienden
« Reactie #86 Gepost op: 28 juli 2003, 17:12:43 »
Ik snap 'em niet. Net zoiets als de Legalize bedoel je?
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Terreur van dierenvrienden
« Reactie #87 Gepost op: 28 juli 2003, 17:15:10 »
Ik weet niet wat ze op de Legalize doen, maar een dance-feest met vega catering.. dat bedoel ik. Ben ik nou zo onduidelijk ???

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Terreur van dierenvrienden
« Reactie #88 Gepost op: 28 juli 2003, 17:18:59 »
'Wij willen het vegetarisme promoten, en daarom organiseren we een heel groot feest waar mensen kunnen dansen'.
Slaat dat niet een beetje als een tang op een varken (om eens zo'n goed oud dieronvriendelijk spreekwoord uit de kast te halen)?
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Terreur van dierenvrienden
« Reactie #89 Gepost op: 28 juli 2003, 17:21:28 »
Nee nee, "wij organiseren een groots dancefeest en de catering is geheel vegetarisch. Vego's en Vleesa's zijn welkom"

En al slaat het ook als een tang op een varken, zolang het positieve aandacht oplevert, who cares?!

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Terreur van dierenvrienden
« Reactie #90 Gepost op: 28 juli 2003, 17:23:47 »
Nou ja, een jaar terug werd er hier in Utrecht een feest georganiseerd tegen het één of ander (of voor Groenfront! of zo). Halve vriendenkring erheen gegaan, en vernam pas later (van mij) dat het om een politiek geladen feest ging.
Mensen eten sowieso niet zo veel op dansfeesten :)
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Terreur van dierenvrienden
« Reactie #91 Gepost op: 28 juli 2003, 17:27:54 »
Je moet het vegetarisme ook wel naar buiten brengen, niet wegstoppen...  V-Dance?

Als je maar genoeg goede artiesten hebt, komen de vleeseters ook wel hoor. Misschien moet ik eens info inwinnen bij de EO hoe zij die Jongerdag altijd weer zo succesvol krijgen ;).

En de winst gaat dan naar een goed doel, levert ook weer publiciteit op (als er winst is).

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Terreur van dierenvrienden
« Reactie #92 Gepost op: 28 juli 2003, 17:30:04 »
Nou ja, een jaar terug werd er hier in Utrecht een feest georganiseerd tegen het één of ander (of voor Groenfront! of zo). Halve vriendenkring erheen gegaan, en vernam pas later (van mij) dat het om een politiek geladen feest ging.
Mensen eten sowieso niet zo veel op dansfeesten :)

Jamaar het eten wordt wel heeeel lekker he :).
En het hoeft niet dance te zijn.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Terreur van dierenvrienden
« Reactie #93 Gepost op: 29 juli 2003, 11:05:45 »
Mensen die LPF stemmen of stemden komen met de klacht dat ze niet gehoord werden...terecht!, maar is deels ook behoorlijk eigen schuld: als je ongenuanceerde meningen uitbraakt en niet kunt/wil luisteren bijvoorbeeld...dan hebben mensen de neiging te gaan negeren. Mooi voorbeeld: de hate-mail die Johan Stekelenburg krijgt. Kondigt hij met ferme taal aan wat aan de overlast door Antillianen te doen, krijgt hij geen steunbetuigingen, "maar dat hij veel te laat is en te slap", ik heb het maar niet over die ene mail... :screams: Ik weet niet wat deze hate-mailers gestemd hebben, maar vast niet "links" ...

Ik dacht onmiddellijk: van een Fortuinist...maar ja, vooroordeel misschien...Nou inderdaad, de echtgenote van de hate-mailer verklaart de mail waarin Johan Stekelenburg snelle kankerdood wordt toegewenst met: "wij LPFmensen zijn gevoelsmensen"
Als het niet zo ontzettend triest was, zou ik er hartelijk om moeten lachen... Zo'n partij waar veel idioten op stemmen heeft een zware verantwoordelijkheid.
« Laatst bewerkt op: 29 juli 2003, 11:36:26 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Terreur van dierenvrienden
« Reactie #94 Gepost op: 29 juli 2003, 11:35:27 »
Dat geldt dan evenzeer voor de SP...

Maar goed. Om terug te komen op Jan's opmerking over de plank misslaan:

Het doel van ALF-acties is helemaal niet om aandacht te krijgen voor dierenleed. Er ís keiveel aandacht voor dierenleed.
Iedereen wéét dat bont wordt gemaakt van nertsen, dat een varken in de bio-industrie een kutleven heeft etc.
Toch gaan ze door, om diverse redenen die er voor ALF'ers niet zo toe doen.
Doel van zo'n actie is om direct schade toe te brengen aan de dierenindustrie: prijzen zullen stijgen, mensen zullen afhaken en op de lange termijn worden er zo (in de ALF-visie) dierenlevens gered.
Een brandstichting in een kippenren wijst niemand op kippenleed, maar daarom is de actie niet minder geslaagd...
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Terreur van dierenvrienden
« Reactie #95 Gepost op: 29 juli 2003, 11:39:37 »
Dat geldt dan evenzeer voor de SP...


Helemaal mee eens.
Waar is Plien/Artemis :devil: gebleven, trouwens, mis haar!
de tuin: dat ben ik

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Terreur van dierenvrienden
« Reactie #96 Gepost op: 29 juli 2003, 11:41:52 »
Doel van zo'n actie is om direct schade toe te brengen aan de dierenindustrie: prijzen zullen stijgen, mensen zullen afhaken en op de lange termijn worden er zo (in de ALF-visie) dierenlevens gered.
Een brandstichting in een kippenren wijst niemand op kippenleed, maar daarom is de actie niet minder geslaagd...
Zijn de gewelddadige acties van het ALF dan eigenlijk geen wanhoopsdaden?
« Laatst bewerkt op: 29 juli 2003, 11:43:17 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Terreur van dierenvrienden
« Reactie #97 Gepost op: 29 juli 2003, 11:47:44 »
Iedereen wéét dat bont wordt gemaakt van nertsen, dat een varken in de bio-industrie een kutleven heeft etc.

Mensen weten dat bont o.a. wordt gemaakt van nertsen, maar de meesten denken dat die nertsen een goed leven hebben. Dat varkens in de bio-industrie een kut-leven hebben weet ook lang niet iedereen. Ze denken dat het wel zal meevallen, "anders groeit zo'n varken toch niet?"

Maar goed, neemt niet weg dat vrijwel alle ALF-akties ave-rechts en op de lange termijn niet werken, imo.
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Terreur van dierenvrienden
« Reactie #98 Gepost op: 29 juli 2003, 12:06:15 »
Hmmm. Hoe kom je erachter hoeveel mensen weten?
Heb zelf de indruk dat de 'dierenleedlobby' toch hard aan de kar heeft getrokken, de afgelopen jaren.

Christiaan, hoezo 'wanhoopsdaden'? Ze zijn toch aan het winnen? ;) Vlees wordt duurder, mensen stoppen echt met hun nertsenfarm of kippenslachterij, er is nog maar één winkel in Amsterdam die uitsluitend bont verkoopt.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Terreur van dierenvrienden
« Reactie #99 Gepost op: 29 juli 2003, 12:08:22 »
Ik heb het ALF wel eens vergeleken met het topje van de ijsberg. Het is het meest zichtbare deel van de bevolking die tegen het gebruik van dieren is, maar eronder zit een enorme massa die het topje opstuwt.

En het was niet het topje van de ijsberg waar de Titanic door zonk...
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.