Vegatopia Forum

IJzer & bloedarmoede

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Danielle

Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #160 Gepost op: 10 augustus 2005, 13:58:44 »
Wow, Marla, wat heb jij een hoog Hb!

Iemand antwoord op mijn vraag:
Wat heeft een multivitamine tablet voor zin als het ene mineraal de opname van de andere blokkeert (Ca-Fe, Fe-Mg...)

Kiwi

Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #161 Gepost op: 10 augustus 2005, 14:01:29 »
Wow, Marla, wat heb jij een hoog Hb!

Dat ligt er dus maar net aan op welke schaal het aangegeven wordt. En Marla zegt zelf dat haar Hb tussen 12 en 16 zou moeten liggen, dus het is juist niet hoog.

Danielle

Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #162 Gepost op: 10 augustus 2005, 14:03:27 »
Dat ligt er dus maar net aan op welke schaal het aangegeven wordt.
kwis niet dat er verschillende 'schalen' waren!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #163 Gepost op: 10 augustus 2005, 14:03:29 »
Wow, Marla, wat heb jij een hoog Hb!

Juist niet. Haar arts gebruikt andere testen waarbij de waardes moeten liggen tussen 12 en 16, en dan is haar HB dus wel laag.

Citaat
Iemand antwoord op mijn vraag:
Wat heeft een multivitamine tablet voor zin als het ene mineraal de opname van de andere blokkeert (Ca-Fe, Fe-Mg...)

Omdat er ook veel vitaminen zijn die juist elkaar versterken (bv. het B-complex). Bovendien wordt het niet volledig geblokkeerd. Zo wordt ijzer waarschijnlijk wel geheel opgenomen omdat er ook C in een multi zit. En een multi-vitamine is natuurlijk gewoon handig :D.

Kiwi

Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #164 Gepost op: 10 augustus 2005, 14:04:48 »
kwis niet dat er verschillende 'schalen' waren!

Lees maar eens vanaf het begin van deze pagina (tot toen wist ik het ook niet namelijk). :P
« Laatst bewerkt op: 10 augustus 2005, 14:05:41 door Kiwi »

Danielle

Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #165 Gepost op: 11 augustus 2005, 14:17:52 »
ok ik snap 'schalen'

zou 't dan echt geen onzin zijn die multivita tablettan? zou wel mooi zijn

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #166 Gepost op: 04 december 2005, 17:21:20 »
RealAge Tip of the Day:

Partners in Crime
 
Pairing up vitamin C and iron supplements could mean trouble for your stomach.
Although vitamin C aids iron absorption, taking the two supplements together could increase the risk of ulcers or aggravate inflammatory conditions such as Crohn's disease or ulcerative colitis. Only take iron supplements if advised to by your healthcare provider and ask how to minimize interactions with foods and other supplements.


http://www.realage.com/news_features/tip.aspx?v=2&cid=16211
 

sjors

Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #167 Gepost op: 05 december 2005, 13:26:25 »
Deze week (even kijken wanneer ik tijd heb) ga ik ook even bloed laten prikken ter controle (had mezelf beloofd na half jaar veganisme te checken). Dan zal ik meteen even wat handige vragen stellen over ijzer en ijzeropname.

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #168 Gepost op: 06 december 2005, 16:44:26 »
Ik drink net een glas appel-vlierbessap en ik vroeg me af of hier (veel) ijzer in zit. Het smaakte wel zo ;)
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #169 Gepost op: 09 december 2005, 16:25:22 »
Vroeger gaf ik regelmatig bloed, nooit problemen met ijzertekorten. Sinds 2 zwangerschappen had ik regelmatig ijzertekort door overvloedige menstruatie, dus heb ik zeker 16 jaar geen bloed gegeven. Iedere maand was ik wel enkele dagen behoorlijk slapjes. Sinds kort ben ik terug begonnen met bloedgeven en dat geeft nooit problemen, ondanks dat ik al zeker 6 jaar vegetariër ben en er zeker niet speciaal op let. Het grote verschil met vroeger is dat ik nu een hormonenspiraal heb, destijds mee begonnen omwille van mijn overvl. menstruatie, die nu bijna tot nul gereduceerd is. Mijn dochter van 15 zit nu in het zelfde straatje als ik vroeger, bloedarmoede dus. Spijtig dat er voor die leeftijd geen spiraaltje bestaat, ik zou het dadelijk laten plaatsen. Ik weet wat het betekent iedere maand zoveel te verliezen, en je zo slap te voelen. Regelmatig moet ik haar wakker maken, als het etenstijd is 's avonds. Onze homeopaat heeft haar nu  bio-ijzer voorgeschreven en koper om de opname te bevorderen. En ook nog multivitaminen. Maandag beginnen haar examens en ik ben blij dat ze al heel wat fitter is. Maar de ijzer en koper zou ze toch zeker enkele maanden moeten nemen, zolang duurt het voor het peil weer normaal is. Dus even een ijzerpilletje 1 keer in de maand , daar geloof ik dus niet in.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #170 Gepost op: 12 december 2005, 10:44:20 »
ze kan toch wel aan de pil? dat hielp bij mij ook enorm goed hoor.
Supercalifragilisticexpialidocious!

anneleen

Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #171 Gepost op: 13 december 2005, 14:26:03 »
er zit gelatine in mijn ijzerpillen heb ik net ontdekt, ze maken het ons toch heel moeilijk heh!  :-\

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #172 Gepost op: 13 december 2005, 16:36:53 »
Vroeger gaf ik regelmatig bloed, nooit problemen met ijzertekorten. Sinds 2 zwangerschappen had ik regelmatig ijzertekort door overvloedige menstruatie, dus heb ik zeker 16 jaar geen bloed gegeven. Iedere maand was ik wel enkele dagen behoorlijk slapjes. Sinds kort ben ik terug begonnen met bloedgeven en dat geeft nooit problemen, ondanks dat ik al zeker 6 jaar vegetariër ben en er zeker niet speciaal op let. Het grote verschil met vroeger is dat ik nu een hormonenspiraal heb, destijds mee begonnen omwille van mijn overvl. menstruatie, die nu bijna tot nul gereduceerd is. Mijn dochter van 15 zit nu in het zelfde straatje als ik vroeger, bloedarmoede dus. Spijtig dat er voor die leeftijd geen spiraaltje bestaat, ik zou het dadelijk laten plaatsen. Ik weet wat het betekent iedere maand zoveel te verliezen, en je zo slap te voelen. Regelmatig moet ik haar wakker maken, als het etenstijd is 's avonds. Onze homeopaat heeft haar nu  bio-ijzer voorgeschreven en koper om de opname te bevorderen. En ook nog multivitaminen. Maandag beginnen haar examens en ik ben blij dat ze al heel wat fitter is. Maar de ijzer en koper zou ze toch zeker enkele maanden moeten nemen, zolang duurt het voor het peil weer normaal is. Dus even een ijzerpilletje 1 keer in de maand , daar geloof ik dus niet in.

Van floradix bestaat er ook een heel goede kruidenelixer. Het is speciaal voor mensen die wat extra ijzer nodig hebben. Geheel natuurlijk en geen rare ingrediënten.
Ik was overigens 19 toen ik mijn spiraaltje liet zetten. Het ligt er vooral aan hoe soepel je baarmoeder/mond/hals is.
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Superguppie

  • ***
  • 322
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #173 Gepost op: 13 december 2005, 18:16:52 »
Ik was overigens 19 toen ik mijn spiraaltje liet zetten. Het ligt er vooral aan hoe soepel je baarmoeder/mond/hals is.

Het lijkt me toch wel dat ze wachten tot je grotendeels volgroeid bent, op je vijftiende is je lichaam volgens mij nog veel te veel in ontwikkeling.
Alleen mensen zonder fantasie vluchten in de realiteit

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #174 Gepost op: 13 december 2005, 22:48:27 »
er zit gelatine in mijn ijzerpillen heb ik net ontdekt, ze maken het ons toch heel moeilijk heh!  :-\

het is een complot!
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #175 Gepost op: 14 december 2005, 10:01:31 »
Ik was overigens 19 toen ik mijn spiraaltje liet zetten. Het ligt er vooral aan hoe soepel je baarmoeder/mond/hals is.

Het lijkt me toch wel dat ze wachten tot je grotendeels volgroeid bent, op je vijftiende is je lichaam volgens mij nog veel te veel in ontwikkeling.

Ja da's waar, maar toch zou ik het eens navragen bij de arts (als je dochter het ook zou willen en het heeft bij jou zo enorm geholpen)
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #176 Gepost op: 15 december 2005, 13:43:59 »
Mijn dochter wordt volgende week 15, ze is al redelijk vrouwelijk van uitzicht, maar innerlijk toch nog een kind, heeft ook nog maar gedurende 3 weken een vriendje gehad. En dan al dadelijk aan de pil. :-\

Ik heb toch zo'n idee dat je ze een vrijgeleide geeft als je ze met de pil laat beginnen. En die pil op zich is ook niet zo fantastisch, geruchten genoeg over vrouwen met hersentrombose die waarschijnlijk veroorzaakt zijn door het pilgebruik. En wat dan van het drinkwater dat verontrustend veel vrouwelijke hormonen bevat door het pilgebruik.....?

Dan toch maar aan de ijzerpillen, ik heb trouwens ook pas de gelatine ontdekt, maar ja, wat doe je eraan, nu is vooral de gezondheid van mijn dochter van belang, en komt de gelatine op de 2de plaats.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #177 Gepost op: 15 december 2005, 13:46:08 »
Waarom gebruik je geen Roosvicee Ferro? 1 Eetlepel per dag in wat vruchtensap en bingo.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #178 Gepost op: 15 december 2005, 13:46:09 »
Ik heb toch zo'n idee dat je ze een vrijgeleide geeft als je ze met de pil laat beginnen.

Wil je dat niet?

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #179 Gepost op: 15 december 2005, 13:47:31 »
Niet echt, nee, nu nog niet.. Ben ik nu ouderwets?

En die Roosvicee Ferro ben ik hier in  België nog niet tegengekomen, is dat typisch Nederlands? Ben wel zinnens van tijdens de kerstvakantie es naar Maastricht en Albert Heyn te gaan..
« Laatst bewerkt op: 15 december 2005, 13:48:45 door joske »